Gå til innhold

Ingen elsker Bamsegutt

Gjest tøttaa

Anbefalte innlegg

17 hours ago, Akryl said:

Hvorfor skriver flere han burde vært IS-kriger?   Det var ikke lett for dem å komme til Norge.  De levde i elendighet i leiren flere år, og brukte mye tid og energi på å komme seg til Norge.

En av Kongo guttene døde i fengsel og den andre var døende.

Paradokset her er at Bamsegutt har fylt ut et skjema feil. Han har svart på noe han ikke har forstått konsekvensen av.

Moland og French var ikke uskyldige gutter på guttetur som av ren uflaks ble fengslet. De var leiesoldater og havnet i retten på gunn av en tiltale om drap.

Hun IS-damen er vel en av de som er siktet for medvirkning til terroren i Oslo sammen med Bhatti?

Det har ikke manglet på konsulær bistand til hverken Kongo eller IS-farerne, mens Bamsegutt et virkelig offer for ren ondskap og empatiløs likegyldighet ikke får en flybilett engang.

Nav og politkere er en skam, men de har ikke skamvett nok til å innse det.

Endret av bysummerfall
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

totti_1 skrev (25 minutter siden):

Bamsegutt er ikke "mange familier". Jeg siterer fra et annet forum hva som har formet ham som menneske:

• Tatt fra barnemoren sin uten å forstå hvorfor
  • Plassert i flere barnehjem der han ble slått, voldtatt av ansatte (!) og mobbet
  • Mobbet på skole
  • Droppet ut av skole på grunn av mobbing
  • Ufør i alder av 20 år etter en ulykke.
  • 2 dager etter at kona har født barn får de brev fra barnevernet om å komme inn til samtale (se første punkt)
  • Får beskjed om å måtte melde flytting ut fra Norge av NAV (uten å bli orientert eller å forstå konsekvensene av det valget)
  • Henvender seg igjen og får beskjed fra absolutt alle offentlige instanser at de ikke vil hjelpe han. Fortsetter å henvende seg til absolutt alle instanser og får nei fra absolutt alle.

Hva har det der med det jeg nevnte å gjøre? Jeg har sett dokumentaren og fikk med meg alt det der...

Han er ikke "mange familier" nei, men han er fortsatt i "lønnseliten" i filippinene med den lønnen. Det er rart at en som tjener mer enn leger og ingeniører der skal sulte halve måneden og måtte ta sønnen ut av gratis skole. Spørsmålet om hvordan han skal få et fungerende liv i dyre Norge er jo relevant da. Igjen, ser ut til å ordne seg siden det nå drysser penger over ham, men det er jo først de siste dagene, og ikke da dokumentaren ble laget.

Jeg er enig i all kritikk av "velferdsstaten", men han fikk 700k og hadde romslige ytelser før han meldte flytting.

Edit:

Må legge til at svaret ditt er veldig typisk "kneejerk" der du i stedet for å svare bare klipper og limer en smørbrødliste med vonde ting han har opplevd, tilsynelatende uten å reflektere noe mer.

Ikke uventet synes noen at dette er "innsiktsfullt", uten at jeg helt klarer å forstå det. Jeg har som sagt all medfølelse for "bamsegutt", og innlegget mitt er på ingen måte noe angrep på ham, men at jeg stusser på hvordan enkelte ting fremstilles i dokumentaren.

Endret av likestilling
  • Liker 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bysummerfall skrev (8 minutter siden):

Paradokset her er at Bamsegutt har fylt ut et skjema feil. Han har svart på noe han ikke har forstått konsekvensen av.

Moland og French var ikke uskyldige gutter på guttetur som av ren uflaks ble fengslet. De var leiesoldater og havnet i retten på gunn av en tiltale om drap.

Hun IS-damen er vel en av de som er siktet for medvirkning til terroren i Oslo sammen med Bhatti?

Det har ikke manglet på konsulær bistand til hverken Kongo eller IS-farerne, mens Bamsegutt et virkelig offer for ren ondskap og empatiløs likegyldighet ikke får en flybilett engang.

Nav og politkere er en skam, men de har ikke skamvett nok til å innse det.

Ja, en tiltale som også inkluderte Kong Harald og sa at de var spioner på oppdrag fra Norge for å stjele en antilope.

De ble fengslet uskyldige i en bananrepublikk, saken kan ikke sammenlignes i det hele tatt og er en avsporing. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (33 minutter siden):

Jeg har massevis av sympati for "bamsegutt" for det han gikk gjennom i barndommen, men det er noen ting som skurrer her...

Han hadde et regneark der han hadde utbetalingen sin, og så omregnet til peso og det viste 70.000 peso utbetalt. En sykepleier som jobber fulltid tjener kanskje 12-14.000 peso. Mange familier klarer seg fint på 30.000 peso, men han sulter halvveis i måneden og må ta ungen sin ut av gratis skole? Hvordan skal han klare seg i Norge med familie? Nå har han riktignok fått innsamlet enorme summer, så kanskje det går, men det var i alle fall ingen fokus på det i serien og det temaet blir ikke berørt. At det blir vanskelig for han sønnen i Norge er det i alle fall ingen tvil om.

Ellers er det tydelig at "bamsegutt" har klusset det skikkelig til for seg selv, og det er et problem at vi ikke har et system som hjelper slike. Samtidig er det imponerende at han har klart å komme seg så langt som han har, det er ikke bare-bare å navigere systemene i et fremmed land. Jeg sliter litt med å tro at han kan være så "dum" på noen områder at han ikke engang forstår brevene fra NAV, samtidig som han har klart såpass mye og fått en advokat til å kreve erstatning for ham etc. Det er vel ikke slik at noen bare banker på døren din og spør om du vil ha erstatning?

Det er "merkelig" hvordan alt ser ut til å bare løse seg når man har en NRK og Tore Strømøy på laget, og plutselig får han innvilget visa og denslags uten problemer med UDI som ringer og gratulerer. Er det ikke normalt en inntektsgrense på det der, og man må vise at man er i stand til å forsørge seg selv og ektefelle? Det er også litt trist, for tenk hvor mange "bamsegutter" det er i Norge som ikke får hjelp. Ikke noe nytt, men for min del er den biten det viktigste her, mangelen på et skikkelig hjelpesystem i Norge.

Noen burde selvfølgelig vært involvert da han fikk 700k og sørget for at han fikk behandling og hjelp til å forvalte pengene, og ikke bare rote dem bort. Man blir gitt opp som menneske, og man møter bare lukkede dører. Helt til man plutselig havner på TV da.

Han sa han får utbetalt 13900 kr, som er ca 70 000 pesos ja. 
Jeg leste at gjennomsnittslønn på Filippinene er ca 23 000 pesos. 
Jeg lurer på om han forsørger flere enn kona og sønnen? Kom det frem? Jeg ser episodene på nett, er ikke ferdig enda. 
Jeg også reagerte litt på at han «klarte» å få erstatning på egenhånd. 
Og så lurer jeg på hva de pengene har gått til. Ikke hus på Filippinene hvertfall, for det sa han jo var på avbetaling og han mistet visst både hus og bil. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, likestilling said:

Ja, en tiltale som også inkluderte Kong Harald og sa at de var spioner på oppdrag fra Norge for å stjele en antilope.

De ble fengslet uskyldige i en bananrepublikk, saken kan ikke sammenlignes i det hele tatt og er en avsporing. 

Jeg er sikker på at de som leiesoldater ikke var spesielt opptatt av blomster og biologi der nede. Poenget er forskjellen i innsatsen norske myndigheter er villige til å legge inn.

Som Strømøy sier, Burde det ikke ringe en bjelle et sted? Burde det ikke ringe en bjelle når en voksen mann sitter å leker med lekebiler?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Zenhouse said:

Jeg lurer på om han forsørger flere enn kona og sønnen? Kom det frem? Jeg ser episodene på nett, er ikke ferdig enda. 
Og så lurer jeg på hva de pengene har gått til. Ikke hus på Filippinene hvertfall, for det sa han jo var på avbetaling og han mistet visst både hus og bil. 

Siden han ser ut til å ha litt utfordringer med å forvalte penger - kan det være at han mye lån/gjeld som han betaler på? Som kan være grunnen til at de har så dårlig råd selv med såpass "høy" inntekt i Filipinene. Det kan også forklare hvorfor Spleisen økte hele tiden, hvis det skal dekke gjeld og ikke bare flybilletter.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zenhouse skrev (Akkurat nå):

Godt å se at jeg ikke er den enest som klarer å ha to tanker i hodet samtidig.

Det kom ikke frem nei, men veldig vanlig der nede at man forsørger familie litt (altså konas her) om man kan. Det kan jo være noe slikt, men jeg så ingen forklaring.

Det må være lov å stille slike spørsmål, for jeg sitter litt med følelsen av at produksjonen har unnlatt å fortelle noen ting. For eksempel sa de at han ikke hadde råd til å la sønnen fortsette skole, som er gratis der. Det er vanskelig å tro at de ikke har fått med seg noe så grunnleggende.

Regner med du skjønte hva jeg mente, men tror andre her ikke gjør det. Poenget med den erstatningen er at det er ganske imponerende, fra en som har null hjelp/nettverk og er "mindre begavet". Jeg er nysgjerrig på hvordan det gikk til.

Pengene han fikk ble blåst bort på tøys vil jeg to, og så var det snakk om et hus. Det er vanskelig å si mer enn at han åpenbart ikke bør få ha kontroll på mer enn lommepenger. Men hva med kona? Er hun også like håpløs? Om hun er oppegående og har noe kontroll over økonomien, hvordan kan det gå så dårlig?

Det kan nesten virke som at alle de pengene han kom med + de veldig høye stønadene fra NAV har blitt mer et problem, siden de ble vant til å være "styrtrike". Synes også den historien med kone på sykehus som ikke ville ha poteter var litt merkelig. Hun hadde sikkert lyst på ris, men de fleste skjønner vel at sykehus ikke driver restaurant.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være overstay fee han skylder, Hvis han er der på 3 mnd turistvisa, så må han betale 10 år overstay fee, 4000PHP i mnd.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (15 minutter siden):

Den ene advokaten har nok hjulpet han med å søke på den erstatningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bysummerfall skrev (10 minutter siden):

Jeg er sikker på at de som leiesoldater ikke var spesielt opptatt av blomster og biologi der nede. Poenget er forskjellen i innsatsen norske myndigheter er villige til å legge inn.

Som Strømøy sier, Burde det ikke ringe en bjelle et sted? Burde det ikke ringe en bjelle når en voksen mann sitter å leker med lekebiler?

Grunnen til at French fikk hjelp var jo at saken fikk så stor dekning i media, og Moland hadde jo tatt selvmord (som de også dømte French for!)

Sakene kan ikke sammenlignes i det hele tatt og er derfor ikke relevant her. Skal man godta at norske statsborgere blir "kidnappet" i fremmede land og holdes fanget i umenneskelige forhold bare fordi det er en stat som gjør det? At de var noen naive tullinger er en annen sak.

Ellers helt enig i at det burde ringe en bjelle, og det skrev jeg også litt om i første innlegg. Det er mange som er uten evne til å ta vare på seg selv som blir overlatt til seg selv, og vi mangler et system som kan hjelpe folk som er "på bunnen". Dette kan for så vidt også være folk uten kognitive vansker som har havnet i en vanskelig og låst situasjon. Systemene fungerer ikke. Noen får MYE hjelp, andre får ingen. Det kommer mye an på om man har noen som kjemper for deg. Alene mot systemet er man hjelpeløs.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (4 minutter siden):

Godt å se at jeg ikke er den enest som klarer å ha to tanker i hodet samtidig.

Det kom ikke frem nei, men veldig vanlig der nede at man forsørger familie litt (altså konas her) om man kan. Det kan jo være noe slikt, men jeg så ingen forklaring.

Det må være lov å stille slike spørsmål, for jeg sitter litt med følelsen av at produksjonen har unnlatt å fortelle noen ting. For eksempel sa de at han ikke hadde råd til å la sønnen fortsette skole, som er gratis der. Det er vanskelig å tro at de ikke har fått med seg noe så grunnleggende.

Regner med du skjønte hva jeg mente, men tror andre her ikke gjør det. Poenget med den erstatningen er at det er ganske imponerende, fra en som har null hjelp/nettverk og er "mindre begavet". Jeg er nysgjerrig på hvordan det gikk til.

Pengene han fikk ble blåst bort på tøys vil jeg to, og så var det snakk om et hus. Det er vanskelig å si mer enn at han åpenbart ikke bør få ha kontroll på mer enn lommepenger. Men hva med kona? Er hun også like håpløs? Om hun er oppegående og har noe kontroll over økonomien, hvordan kan det gå så dårlig?

Det kan nesten virke som at alle de pengene han kom med + de veldig høye stønadene fra NAV har blitt mer et problem, siden de ble vant til å være "styrtrike". Synes også den historien med kone på sykehus som ikke ville ha poteter var litt merkelig. Hun hadde sikkert lyst på ris, men de fleste skjønner vel at sykehus ikke driver restaurant.

Advokaten sier vel også at det er mye å ta tak i, det er søke et summen av mange ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (3 minutter siden):

Kan det være overstay fee han skylder, Hvis han er der på 3 mnd turistvisa, så må han betale 10 år overstay fee, 4000PHP i mnd.

Siden han er gift der skal han få oppholdstillatelse...?

Vanskelig å vite. Han kan jo ha klart å klusse det til, men det er rart om ikke kona har klart å finne ut av dette med visa. De har "visafolk" som fikser slikt for en rimelig penge, i verste fall. Om han skylder overstay i sin situasjon må jo kona også være ganske hjelpeløs?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (1 minutt siden):

Den ene advokaten har nok hjulpet han med å søke på den erstatningen.

Ja , men hvordan finne frem til ham og få en advokaten  å ta saken?  Slik Bamsegutt fremstår i serien så lurer jeg på hvordan det gikk til. 
Jeg tenker jo såklart at han var i bedre form psykisk og fysisk da, men likevel. Jeg bare lurer, slik at jeg kan se hele bildet her. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samfunnsdebatt skrev (2 timer siden):

Første artikkel fra politiker om problemstillingen: 

Man skal ikke trenge svart belte i Nav og doktorgrad i juss for å få hjelp. Tvert imot bør velferdsstaten være særlig opptatt av å hjelpe de som er aller dårligst til å passe på rettighetene sine. Det gjelder ikke minst de som har vansker med å forstå offentlige skjema og regler. 

https://www.nrk.no/ytring/bamsegutt-i-bjornefella-1.16639914

Godt skrevet av Mímir og harmonerer godt med hva jeg selv skrev, et poeng som ikke er nevnt, men som burde nevnes da det i praksis er kroner og øre som dikterer politikk er at det har kostet langt mer i saksbehandling og tid fra NAV ansatte en hva det hadde kostet å få denne mannen hjem. Om ikke empati når blårussen, så bør jo økonomi gjøre det...

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (21 timer siden):

Enig med deg, dette blir et langt lerret å bleke . Mulig jeg er en smule tunglært , men hvor har det stått at han har gjeld hjemme / fikk erstatning på 700000 ?  ( har sett hele serien ) . 

Hvis du har sett hele serien forstår jeg ikke hvorfor du lurer på dette. Forstår heller ikke hvordan du kan trekke slutninger om at lerretet blir langt å bleke, all den tid du ikke har fulgt med godt nok på episodene til å få med deg grunnleggende informasjon.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Apis skrev (7 timer siden):

Syntes spesielt den ene taxi sjåføren,  som Jan-Egil var mest sammen med,  fremsto empatisk og reflektert. Han som ble intervjuet alene. 

Helt enig.

Jeg tenkte mer på de to første som ble intervjuet, de fremsto ikke så sympatiske. Var nok en grunn til at Bamsegutt likte best å være med han siste her.

Endret av K_mb
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Albbas said:

Nå har jeg sett serien ferdig. Jeg syns det er en viktig historie, men irriterer meg særlig over to ting:

At Tore later som at det ikke er mer å gjøre i siste episode. Han VET meget godt at innsamlingen vil skyte fart når serien sendes på tv. Prioriteten burde være å få ut historien kjappest mulig, og ikke mase på myndighetene i årevis om å gjøre noe. 

Og det plager meg at det tas for gitt at familien som helhet vil få det bedre i Norge og at en ikke reflekterer over hvor alvorlig, tungt og ødeleggende det kan være å flytte en tenåring til Norge, bort fra venner og kultur. Man tar det bare for gitt at det vil være det beste. Bamsegutt bryr seg jo lite om sønnens ve og vel, men NRK burde jo stille noen kritiske spørsmål her. Kanskje er det best for Bamsegutt å komme hjem, men kanskje er det også best for kone og sønn å få økonomisk støtte til å etablere et stabilt liv i eget hjemland. Det er en sånn underliggende norsk arroganse i at det selvfølgelig er bedre for alle fattige å bo i Norge. 

Så lenge familien har bestemt seg for å være samlet er det bedre for de å være i Norge mtp helseutfordringene til Bamsefyren. Vil jeg tro de har tenkt. Er ellers enig i betenkeligheter dine.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
K.B. skrev (1 time siden):

Godt skrevet av Mímir og harmonerer godt med hva jeg selv skrev, et poeng som ikke er nevnt, men som burde nevnes da det i praksis er kroner og øre som dikterer politikk er at det har kostet langt mer i saksbehandling og tid fra NAV ansatte en hva det hadde kostet å få denne mannen hjem. Om ikke empati når blårussen, så bør jo økonomi gjøre det...

Men er det lett å hjelpe noen som er aggressiv og ikke er mottagelig for informasjon? Han ønsket å rømme landet, og var nok i affekt når utmeldingspapirene ble fylt ut. Han kunne dratt hjem og endret flyttemeldingen for lenge siden. Han hadde advokat i Norge som kunne ha hjulpet han, men han ble truet han også. De fleste etater har blitt truet. Jeg tror denne mannen ikke har samme virkelighetsoppfatning som andre uten kognitive utfordringer.

Endret av caremore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideen om at hele familien skal til Norge synes jeg er bare tragisk. Hvordan skal konen klare å håndtere mannen og tenåringssønnen her i Norge? Hun har ikke klart å trumfe gjennom at sønnen skulle på skole i hjemlandet. Hva vil hun klare å få  Bamsegutt med på her til lands, når han er mer på hjemmebane? 

Kall meg gjerne brutal, men jeg mener sønnen bør skjermes mot Bamsegutt. Mor bør selvsagt bli igjen med sønnen på Filipinene.  Velger hun å bli med til Norge bør sønnen få bli igjen hos slektninger. Og det er samlet inn mer enn nok penger til at sønnen kan begynne på skole igjen på Filipinene. Ubegripelig at en person som har høy inntekt etter landets  standard ikke prioriterer skole for egen sønn. At sønnen skal til Norge og bo med en far som ikke kan  administrere eget liv- det synes jeg er en dårlig ide. Sønnen ønsker det tydeligvis ikke heller. Tror sønnen er mer forstandig enn faren og kan fortsatt ha gode muligheter på Filipinene. Der vil penger fra spleisen komme aller mest til nytte. En person som er anmeldt for trusler ser jeg som et svært dårlig forbilde for en sønn. Uavhengig av forklaring på hvorfor truslene er framsatt. 

Bamsegutt kan sikkert ha godt av å komme til Norge, men jeg er svært i tvil om hva slags hjelp og veiledning han er villig til å ta imot. Hva slags avtaler/samarbeid er det mulig å få til? Ikke at jeg mener han skal gis opp, men det er ikke sikkert en familiesituasjon med barn er det det skal legges opp til . Selv om det er det Bamsegutt mener er det riktige. Jeg tror også at innen kort tid vil et behov for eget bosted for mor og sønn melde seg dersom de blir med til Norge. 

• Liker 18
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...