Alivamale Skrevet 22. november 2023 #1181 Del Skrevet 22. november 2023 Carrot skrev (24 minutter siden): Jeg tenker at NAV burde behandlet han på linje med alle andre som emigrerer til eksempelvis Spania og lever godt der på støtte fra NAV nettopp fordi reglene burde gjelde alle, ikke bare luke ut de som gjør en feil eller tillate at noen får hjelp mens andre ikke får det osv osv osv - men måten du formulerer svaret ditt på sier meg at du mener han har levd i overflod osv så 🙅♀️ jeg går ut fra at fornuften er farget av meningen din og derfor ikke i stand til å se at NAV i seg selv et et meget innvilket system å navigere selv for mennesker med høy funksjonsevne og store ressurser.. Han behandles vel på linje med alle andre som tar med seg uføretrygden og flytter til Filippinene. Og ved emigrering til Spania får man vel heller ikke ta med seg ung ufør-tillegget. Det er forskjell på å oppholde seg i Spania <6 mnd i året og det å melde seg utvandret dit. 16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 22. november 2023 #1182 Del Skrevet 22. november 2023 Carrot skrev (Akkurat nå): Hvor lenge etter "flyttingen" startet han søke hjelp? Det er mye synsing her, jeg sier bare at mannen på linje med andre bør få samme hjelp og at like regler bør gjelde uten at hele livshistorien skal telle med, noe som tydeligvis er tungt å svelge for flere. Jeg er 100% enig med deg i at alle skal få lik hjelp på likt grunnlag. Men jeg føler at NRK, dvs Tore Strømnøy, har brukt mange triks i boka for å skape engasjement og sympati. Og derfor prøver jeg å forstå detaljene i saken og ikke bare tro på det som hauses opp. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 22. november 2023 #1183 Del Skrevet 22. november 2023 kokkos skrev (Akkurat nå): Noen tilleggsytelser falt vekk da han meldte flytting til utlandet. Han trenger mer penger, og ønsker derfor disse ytelsene tilbake. Men da må han først møte opp fysisk i Norge, og det klarer han ikke spare nok penger til selv. Så passer det vel å lyve og hevde han ikke forsto hva han skrev under på, i håp om å få mer sympati og støtte? 🤷♀️ Så han fikk støtte fra NAV, og har gjort det i alle år siden da minus noen ekstra tillegg som falt fra når han fylte ut skjemaet feil? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noomie Skrevet 22. november 2023 #1184 Del Skrevet 22. november 2023 Snublefot62 skrev (1 minutt siden): Så feilen her er at han mener å ikke ha forstått at der han har skrevet "0" og "livet ut" så snakkes det om å ikke ha noen kobling til Norge igjen, mens han tror han skriver hvor lenge han skal ha en kobling til Norge? Akkurat det kan jeg forstå at kan være utfordrende om en ikke tar seg tid til å lese det som står eller forstår det som står. Men ok. Så hvorfor har han da ikke klart å rette opp i denne feilen? Det er 12 år siden. Ifølge han selv ja. Selv om at han selv viste at han bare trengte 2 måneder til frem til kona fikk visum. Han var klar over at han trengte 2 måneder, men skrev livet ut. Han skulle ikke melde flytting, han var på ferie, ifølge han selv og det er han klar og tydelig på ifølge artikkelen jeg linket til. Det er ikke en feil. Skal du flytte, så må du melde flytting. Det har han gjort. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilliii Skrevet 22. november 2023 #1185 Del Skrevet 22. november 2023 Example skrev (1 minutt siden): Hvordan "ta ansvar" uten å ta ansvar? Kringkastingssjefen viser hvordan: https://www.vg.no/nyheter/i/y6oy0e/nrk-moeter-pressen-om-ingen-elsker-bamsegutt Pinlig. Ja det ble mye si det uten å si det på den der pressekonferansen. Merker meg at hun prater greit rundt grøten ang hvilken premisser som har endret seg nå, selvom hun viste om dommen før det gikk på lufta. Her er det jo sannsynligvis masse mere greier å ta av. Men bra de tar en viss selvkritikk og har nok selvinnsikt til å holde det der showt av luften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noomie Skrevet 22. november 2023 #1186 Del Skrevet 22. november 2023 kokkos skrev (1 minutt siden): Noen tilleggsytelser falt vekk da han meldte flytting til utlandet. Han trenger mer penger, og ønsker derfor disse ytelsene tilbake. Men da må han først møte opp fysisk i Norge, og det klarer han ikke spare nok penger til selv. Så passer det vel å lyve og hevde han ikke forsto hva han skrev under på, i håp om å få mer sympati og støtte? 🤷♀️ Akkurat! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kokkos Skrevet 22. november 2023 #1187 Del Skrevet 22. november 2023 (endret) Snublefot62 skrev (1 minutt siden): Så han fikk støtte fra NAV, og har gjort det i alle år siden da minus noen ekstra tillegg som falt fra når han fylte ut skjemaet feil? Ja Edit: han fyllte vel ut skjemaet helt rett (bare litt seint), men var kanskje ikke klar over at ytelsene ville bli redusert. Han hevder i ettertid at han misforsto skjemaene. Endret 22. november 2023 av kokkos 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vanedis Skrevet 22. november 2023 #1188 Del Skrevet 22. november 2023 Carrot skrev (3 minutter siden): Han mener jo at han ikke meldte flytting og derfor fikk problemer, også i fht retur til Norge osv osv. - og hvor får dere 6 mnd fra egentlig? ... Fra https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/flytte/fra-norge/ "Skal du flytte til utlandet og planlegger å bli der i mer enn seks måneder, må du melde flytting til Folkeregisteret." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedy Lamarr Skrevet 22. november 2023 #1189 Del Skrevet 22. november 2023 Snublefot62 skrev (Akkurat nå): Så han fikk støtte fra NAV, og har gjort det i alle år siden da minus noen ekstra tillegg som falt fra når han fylte ut skjemaet feil? Ja. Men han fylte ikke skjemaet ut feil. Han har jo faktisk flyttet. Skulle han beholdt ekstraytelsene kunne han bare vært på Filippinene 6 måneder (minus én dag) per år. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilliii Skrevet 22. november 2023 #1190 Del Skrevet 22. november 2023 Carrot skrev (4 minutter siden): Han mener jo at han ikke meldte flytting og derfor fikk problemer, også i fht retur til Norge osv osv. - og hvor får dere 6 mnd fra egentlig? Hvor lenge etter "flyttingen" startet han søke hjelp? Det er mye synsing her, jeg sier bare at mannen på linje med andre bør få samme hjelp og at like regler bør gjelde uten at hele livshistorien skal telle med, noe som tydeligvis er tungt å svelge for flere. Hvilken hjelp er det andre får som han ikke har fått? Og hvilken regler er det som er anderledes for han enn for andre? 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 22. november 2023 #1191 Del Skrevet 22. november 2023 Noomie skrev (Akkurat nå): Ifølge han selv ja. Selv om at han selv viste at han bare trengte 2 måneder til frem til kona fikk visum. Han var klar over at han trengte 2 måneder, men skrev livet ut. Han skulle ikke melde flytting, han var på ferie, ifølge han selv og det er han klar og tydelig på ifølge artikkelen jeg linket til. Det er ikke en feil. Skal du flytte, så må du melde flytting. Det har han gjort. Men det påstås at dette skapte problemer for han med tanke på å reise til Norge igjen. Hvordan? Hadde han fortsatt ikke norskt pass? Regner ikke med at han sa fra seg statsborgerskapet samtidig? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonebelinda Skrevet 22. november 2023 #1192 Del Skrevet 22. november 2023 Carrot skrev (5 minutter siden): Han mener jo at han ikke meldte flytting og derfor fikk problemer, også i fht retur til Norge osv osv. - og hvor får dere 6 mnd fra egentlig? Hvor lenge etter "flyttingen" startet han søke hjelp? Det er mye synsing her, jeg sier bare at mannen på linje med andre bør få samme hjelp og at like regler bør gjelde uten at hele livshistorien skal telle med, noe som tydeligvis er tungt å svelge for flere. Skal du flytte til utlandet og planlegger å bli der i mer enn seks måneder, må du melde flytting til Folkeregisteret. Du må sende flyttemeldingen tidligst 14 dager før du flytter. Husk å sjekke hva som skjer med skatten din når du flytter til utlandet. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 22. november 2023 #1193 Del Skrevet 22. november 2023 Hedy Lamarr skrev (Akkurat nå): Ja. Men han fylte ikke skjemaet ut feil. Han har jo faktisk flyttet. Skulle han beholdt ekstraytelsene kunne han bare vært på Filippinene 6 måneder (minus én dag) per år. Ja jeg er enig i det. Det høres for meg ut som om han har gjort rett i forhold til situasjonen, og at skjemaet derav er korrekt utfylt. Men at han ikke forstod konsekvensen av situasjonen slik den ville bli. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noomie Skrevet 22. november 2023 #1194 Del Skrevet 22. november 2023 Snublefot62 skrev (1 minutt siden): Men det påstås at dette skapte problemer for han med tanke på å reise til Norge igjen. Hvordan? Hadde han fortsatt ikke norskt pass? Regner ikke med at han sa fra seg statsborgerskapet samtidig? Han har ikke penger til flybillett og flytting. Han er fattig. Derfor kommer han seg ikke hjem. Ifølge han selv og Strømøy. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedy Lamarr Skrevet 22. november 2023 #1195 Del Skrevet 22. november 2023 Snublefot62 skrev (2 minutter siden): Men det påstås at dette skapte problemer for han med tanke på å reise til Norge igjen. Hvordan? Hadde han fortsatt ikke norskt pass? Regner ikke med at han sa fra seg statsborgerskapet samtidig? Han er norsk statsborger, men passet har løpt ut, og han nektet å reise til ambassaden i Manila for å fornye det. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 22. november 2023 #1196 Del Skrevet 22. november 2023 Carrot skrev (32 minutter siden): Jeg tenker at NAV burde behandlet han på linje med alle andre som emigrerer til eksempelvis Spania og lever godt der på støtte fra NAV nettopp fordi reglene burde gjelde alle, ikke bare de som gjølr en feil - men måten du formulerer svaret ditt på sier meg at du mener han har levd i overflod osv så 🙅♀️ jeg går ut fra at fornuften er farget av meningen din og derfor ikke i stand til å se at NAV i seg selv et et meget innvilket system å navigere selv for mennesker med høy funksjonsevne og store ressurser.. Er akkurat det samme med Spania når det gjelder ordningen "ung ufør". Han hadde mistet den om så bare hadde flyttet til Sverige, eller for den delen oppbehold seg 7 måneder i Sverige i løpet av en to års periode. Er ikke uvanlig. Folk som ikke vil akseptere regler som dem "taper" penger på. Om det er skatteregler, trygdeordninger, studiestøtte... Og så videre. Det som er uvanlig er at NRK lager enn serie om noen som syns det er urettferdig at han har fått akkurat de pengene han har rett til. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 22. november 2023 #1197 Del Skrevet 22. november 2023 Lilliii skrev (4 minutter siden): Ja det ble mye si det uten å si det på den der pressekonferansen. Merker meg at hun prater greit rundt grøten ang hvilken premisser som har endret seg nå, selvom hun viste om dommen før det gikk på lufta. Her er det jo sannsynligvis masse mere greier å ta av. Men bra de tar en viss selvkritikk og har nok selvinnsikt til å holde det der showt av luften. Det som er litt av problemet er at programmet egentlig er viktig og godt, men at det burde tatt opp hans dommer også. "Å ta ansvar" her er å gå av selv. Ikke late som man tar ansvar og i praksis legge skylda på etikkredaktøren og Strømøy selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 22. november 2023 #1198 Del Skrevet 22. november 2023 Noomie skrev (1 minutt siden): Han har ikke penger til flybillett og flytting. Han er fattig. Derfor kommer han seg ikke hjem. Ifølge han selv og Strømøy. Så da er det utelukkende penger til flybilletten som er problemet? Skjemaet var korrekt utfylt ut i fra forutsetningen at de faktisk skulle bo fast på Filipinene? Han har faktisk mottatt trygd fra Norge mens han har bodd der, og utbetalingen er mer enn ei vanlig månedslønn der de bor? Han kunne når som helst reise til Norge før passet gikk ut (i følge @Hedy Lamarr)? Han kan når som helst reise til en ambasade på Filipinene og fornye passet sitt? Da begynner jo jeg å tenke at NRK egentlig har løyet om hele historien. Jeg har som sagt ikke sett dokumentaren men det er jo langt fra dette bilde NRK maler ut fra tittel på dokumentar, intro til dokumentar og omtale av den. Tvert i mot er det egentlig bedrag. Historien NRK skulle fortelle mener jeg fortsatt er viktig. Men jeg sitter med et inntrykk av at Tore ikke har forholdt seg objektiv til saken, intervjuobjektet og informasjonen som har kommet frem. Og så har redaksjonen samlet sett fått skylapper og mistet gangsyn - og har ment at målet helliger middelet. Bare synd at middelet her ble å uthenge en hel familie og dra opp igjen vonde minner for 6 ofre. 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilliii Skrevet 22. november 2023 #1199 Del Skrevet 22. november 2023 Example skrev (Akkurat nå): Det som er litt av problemet er at programmet egentlig er viktig og godt, men at det burde tatt opp hans dommer også. "Å ta ansvar" her er å gå av selv. Ikke late som man tar ansvar og i praksis legge skylda på etikkredaktøren og Strømøy selv. Tematikken er viktig, programmet er langt fra godt. Det er så mye som har gått galt her utover dommen at selve programmet er i grunn ikke til å redde uten en total redo. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 22. november 2023 #1200 Del Skrevet 22. november 2023 En dokumentar om et menneske som har falt mellom mange stoler og et offentlig apparat som ikke fungerte. Nå ser det ut som en slags kollektiv heksejakt og en kvalm, heslig "politisk korrekt " forfølgelse av Tore S og hans " Bamsegutt". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg