Gå til innhold

Ingen elsker Bamsegutt

Gjest tøttaa

Anbefalte innlegg

LadeJarl skrev (16 timer siden):

Gjorde noe jeg angret på her om dagen...brukte en hel time av livet mitt for å se en episode av serien....akkja får aldri igjen den timen....

Ikke skjønner jeg hva vi skal med den fyren i norge og ikke skjønner jeg hvorfor folk samler inn millioner til dømte pedofile ...?

Er det å være hjernedød... uansvarlig ... trygdet og kriminell sett på som noe positivt her i landet ?🤔

Det er lønnsomt å være trygdet , kriminell og uansvarlig ser vi her ja. Enig 👏

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, NiceOrNothing said:

Konklusjonen min er helt motsatt . At det fortsatt finnes nordmenn med integritet og dømmekraft. Som ser at her har Strømøy blitt groomet av en tidligere overgriper  . Lag heller  en serie / spleis for alle de som er ofre for sånne som han , de trenger både sympatien , hjelpen og pengene mer . 

☝️👏👏

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/flytte/fra-norge/

"Skal du flytte til utlandet og planlegger å bli der i mer enn seks måneder, må du melde flytting til Folkeregisteret.".

I 2013 skrev Stavanger Aftenblad at Jan-Egil Granfoss hadde bodd på Filippinene siden 2006, jfr https://www.aftenbladet.no/utenriks/i/7y4Vo/stavanger-mann-saa-flyvende-tak-paa-filippinene.

Slik jeg har forstått det meldte han ikke flytting før 2012, og nå påstår han at det var ikke meningen å bosette seg der, samt at en enkel feil overfor Nav førte til at han mistet flere ytelser, jfr. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/lillelien-vi-trodde-at-det-ikke-ville-komme-frem/16238267/

Det er jo ikke feil å melde flytting,  når man faktisk bor i utlandet. Feilen hans er jo egentlig at han skulle ha meldt flytting tidligere. 

Det er mye som skurrer, og i mine øyne har NRK  gjort en svært dårlig jobb. Denne serien burde ikke vært sendt.  Når det er skrevet,  Jan-Egil Granfoss trenger hjelp, men den hjelpen er ikke å få blottlagt livet sitt slik NRK har klart å få til. Utrolig dårlig dømmekraft av de involverte.

Endret av Vanedis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på noe. Jeg rakk ikke se serien før den ble fjernet. Men er det noen som vet hvorfor de kaller han "Bamsegutt"? Er det et kallenavn han har gitt seg selv, eller? Det er vel ikke NRK som ga han det? (grøss)

Og hvorfor heter serien "Ingen elsker..." når han da faktisk har både kone og barn som antageligvis elsker han. Hvem er det som bør elske han men som ikke gjør det og som de "klager" på i serietittelen?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (11 minutter siden):

Konklusjon min er etter å ha lest kg er utrolig hvor mange fæle nordmenn det er her på kg. Det er ensidig. Ser man på andre sider er meningene mer delt. Så lenge folk gir penger så er det håp for at en nordmann skal få hjelp. Og det er kjempe bra. Heia de som fortsatt har ett varmt hjerte for de svake i samfunnet vårt❤️

Husk at du selv opplever deg selv angrepet når man omtaler deg, kan være greit å la vær å omtale andre som fæle og forferdelige når du selv ikke takler at andre sier noe om deg.

• Liker 15
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (9 minutter siden):

Ja. Du har rett. Sendte en klage til Spleis. Som er profesjonell aktør oppe i dette. De får sikkert endel klager nå, så mulig derfor jeg ikke får noe respons på den. 
Det burde ikke være opp til de som starter spleiser (som er amatører) å ta stilling til slike dilemma. Spleis virker for meg litt feige og lite etterrettelige. Så det blir ingen Spleis-bidrag fra meg i fremtiden etter dette her. 

Sendte også en klage nå etter at det fremkommer at de enda ikke har refundert penger. 

Uriktig fremstlit, uriktige opplysninger, brudd på flere av egne vilkår, etisk hensyn og potensielt svindel.

Nejtakk

• Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GrønnNellik68 skrev (14 minutter siden):

Konklusjon min er etter å ha lest kg er utrolig hvor mange fæle nordmenn det er her på kg. Det er ensidig. Ser man på andre sider er meningene mer delt. Så lenge folk gir penger så er det håp for at en nordmann skal få hjelp. Og det er kjempe bra. Heia de som fortsatt har ett varmt hjerte for de svake i samfunnet vårt❤️

Så tenker jeg det viser at velferdssamfunnet ikke bør finansieres gjennom Spleis og lignende, men bør løses av det offentlige finansiert av skatteseddelen. Og der syntes jeg faktisk dokumentaren fortsatt står seg med kritikk av NAV systemet og andre offentlige etater.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capazitet skrev (10 timer siden):

Debatten blir verdilaus utan Tore Strømøy. Men han har fått munnkurv av Nrk leste eg i ein nyhet.

Skjønner faktisk godt at han har fått munnkurv av nrk  . Mannen er jo en vandrende katastrofe . Forsvarer en overgriper og bagatelliserer overgrep utført av han . Skandale . 

• Liker 25
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (10 minutter siden):

Jeg lurte på noe. Jeg rakk ikke se serien før den ble fjernet. Men er det noen som vet hvorfor de kaller han "Bamsegutt"? Er det et kallenavn han har gitt seg selv, eller? Det er vel ikke NRK som ga han det? (grøss)

Og hvorfor heter serien "Ingen elsker..." når han da faktisk har både kone og barn som antageligvis elsker han. Hvem er det som bør elske han men som ikke gjør det og som de "klager" på i serietittelen?

Alle må da vel elske en tidligere overgriper som har sittet å sendt hat/ trusselmail i åresvis ? Fra spøk til alvor : han fikk navnet bamsegutt når han var liten , fordi hans far på folkemunne ble kalt bamse(taxi )  . Bamses gutt . 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (31 minutter siden):

Det kan du ikke skylde på mannen for. Det er jo norske myndigheter som har sviktet der. 

Det er ikke NAV sitt ansvar eller kompetanseområde å evneteste og vurdere brukernes kognitive nivå, så den vinklingen i dokumentaren blir i hvert fall feil.

Mener du at mannen ikke skal ha noe ansvar for noe som helst selv, eller bare der det passer ham?

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alivamale skrev (Akkurat nå):

Det er ikke NAV sitt ansvar eller kompetanseområde å evneteste og vurdere brukernes kognitive nivå, så den vinklingen i dokumentaren blir i hvert fall feil.

Mener du at mannen ikke skal ha noe ansvar for noe som helst selv, eller bare der det passer ham?

Nav tilhører myndighetene i mine øyne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (1 minutt siden):

Skjønner faktisk godt at han har fått munnkurv av nrk  . Mannen er jo en vandrende katastrofe . Forsvarer en overgriper og bagatelliserer overgrep utført av han . Skandale . 

Problemet er at Tore ikke er en god journalist men en som vi alle kjenner som en god aktivist. To svært ulike roller, og Tore har på ingen måte klart å skilt rollene i denne serien. 

Uansett så burde det vært mange varselslamper hos nrk. Skulle saken handle om te politiske aspektene ang nav/offentlige etater - så burde de også skjønt at Tore er feil mann for jobben. 

Mitt forslag er at de dropper serien. Bruker jæææævlig godt tid samt potensielt får en upartisk part til å gjennomgå materiale før de så publiserer en godt skrevet artikkel, hvor de tar opp alt man ser i debattene nå og legger vekk denne mannen. Ved en skrevet artikkel vil de også ha mulighet til å redigere fortløpende etter publisering, en mulighet nrk åpenbart trenger.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (2 minutter siden):

Nav tilhører myndighetene i mine øyne.

Ulike offentlige etater har ulike ansvarsområder. Evnetesting av brukere er ikke NAVs ansvar eller fagområde.

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det jeg er redd for...

Og en oppdatering fra hans advokat gjør meg ikke så trygg på JEs forståelsesevne. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P4Qqw6/jan-egil-bamsegutt-granfoss-er-bekymret-for-innsamlingsaksjon

En annen ting jeg ble provosert er hvordan,.med denne serien, NRK/NAV/hjemkommunen har gjort seg sårbar mtp oppreisning.

Der er JE ikke så dumt som vi skal tro, han kan fint peke finger på NRK for å ha ødelagt livet hans, familien, for å ha mistet anonymitet hans, ol og veien til oppreisning blir enda mer kortere. 

Fjernet sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (4 minutter siden):

Står i linken at Granfoss er lei seg fordi han har mottatt ufine meldinger. Han har bl.a blitt kalt "pedobamse". Men selv så har han skrevet og sendt avgårde tusenvis av trusselbrev. Men vent litt, det kan han jo selvsagt ikke lastes for. Det er jo alle andre sin feil..

Å der ser vi dobbeltmoralen hans blomstre igjen . Selv sender han hat og trusselmail i hopetall . 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/skremmende-opplevelse/16234584/

En sak i lys av debatten ang Torepåspore å etikk... 

Egentlig på tross av situasjonen så vill jeg si et hurra for at vi lever i sosiale mediers tid, både nrk og torepåspore har jo åpenbart gjort mange av de samme feil vurderingene tidligre. Uten å lære, uten å bli mere kritisk, uten å fakta sjekke bedre, uten å ta mere etiske hensyn eller forholde seg til vær varsom. 

2023 og det trykket som kommer med denne saken kan man jo håpe er nok til at dette blir siste gang eller noe de i hvertfall lærer av. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilliii skrev (46 minutter siden):

Sendte også en klage nå etter at det fremkommer at de enda ikke har refundert penger. 

Uriktig fremstlit, uriktige opplysninger, brudd på flere av egne vilkår, etisk hensyn og potensielt svindel.

Nejtakk

Håper flere sender inn klage til spleis. Så de kanskje lærer av dette.
For ordens skyld har jeg ikke noe problem om folk vil støtte "bamsegutt". Han har sikkert hatt et tragisk liv. Men for meg personlig blir det helt feil å støtte en barneovergriper med penger. Og ofrene som må se dette på tv. Min støtte vil alltid gå til offeret først. Og jeg føler det er så mye nytt som dukker opp her i forhold til økonomi at man føler seg ført bak lyset av hele greia. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanedis skrev (1 time siden):

Fra https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/flytte/fra-norge/

"Skal du flytte til utlandet og planlegger å bli der i mer enn seks måneder, må du melde flytting til Folkeregisteret.".

I 2013 skrev Stavanger Aftenblad at Jan-Egil Granfoss hadde bodd på Filippinene siden 2006, jfr https://www.aftenbladet.no/utenriks/i/7y4Vo/stavanger-mann-saa-flyvende-tak-paa-filippinene.

Slik jeg har forstått det meldte han ikke flytting før 2012, og nå påstår han at det var ikke meningen å bosette seg der, samt at en enkel feil overfor Nav førte til at han mistet flere ytelser, jfr. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/lillelien-vi-trodde-at-det-ikke-ville-komme-frem/16238267/

Det er jo ikke feil å melde flytting,  når man faktisk bor i utlandet. Feilen hans er jo egentlig at han skulle ha meldt flytting tidligere. 

Det er mye som skurrer, og i mine øyne har NRK  gjort en svært dårlig jobb. Denne serien burde ikke vært sendt.  Når det er skrevet,  Jan-Egil Granfoss trenger hjelp, men den hjelpen er ikke å få blottlagt livet sitt slik NRK har klart å få til. Utrolig dårlig dømmekraft av de involverte.

Se det. Du klarte altså å finne ut at Granfoss har bodd der siden 2006, mens Tore Strømøy forteller om en skjema tabbe som fant sted i 2012. Nope, dette er ikke det beste Strømøy har levert. Han har her gått i fellen og laget en gråte serie og latt være å fortelle hele historien, også den som handler om forvaltning av økonomi.  Synes Strømøy undervurderer sitt publikum.

• Liker 22
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten sjokkert over hvor slett arbeid ansatte i NRK har gjort. Dette er mennesker med prestisje-jobber, sannsynligvis utdanning, en viss samfunnskunnskap-og forståelse og likevel tok de en sånn avgjørelse? Ikke til å forstå. Dette går aller mest ut over ofrene til Granfoss, sønnen hans, Granfoss selv og kona. Jeg kan ikke forstå at de skal motta noe mer enn det de trenger til reisa hjem. Han kan ikke vurdere engang å beholde en krone mer enn nødvendig. Og hvor i Norge skal de bo hvor ikke alle allerede vet at Granfoss har en dom for utuktig omgang med barn? Jeg håper alle som har donert til Granfoss krever pengene tilbake og heller donerer til ofrene hans. 

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...