Alivamale Skrevet 22. november 2023 #1061 Del Skrevet 22. november 2023 GrønnNellik68 skrev (36 minutter siden): Sier du det om alle de som ikke er handicappet og ? De som har vokst opp i kjærlig norske familier der de havner på luksus fella pga null styring på økonomi?? Nei, mennesker som har normale evner har seg selv å skylde på. Det som er underlig her, er at en voksen mann som beskrives å ha det mentale og kognitive nivået til et barn, har fått ha ansvaret for egen økonomi og selv fått ta avgjørelsen om å gifte seg. Han burde for lengst ha hatt verge, men det er ikke NAV sin skyld. Dette voksne «barnet» har likevel blitt vurdert av NRK å kunne samtykke til, og forstå konsekvensene av å delta i dokumentaren. Det henger bare ikke på greip. 25 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilliii Skrevet 22. november 2023 #1062 Del Skrevet 22. november 2023 Alivamale skrev (1 minutt siden): Nei, mennesker som har normale evner har seg selv å skylde på. Det som er underlig her, er at en voksen mann som beskrives å ha det mentale og kognitive nivået til et barn, har fått ha ansvaret for egen økonomi og selv fått ta avgjørelsen om å gifte seg. Han burde for lengst ha hatt verge, men det er ikke NAV sin skyld. Dette voksne «barnet» har likevel blitt vurdert av NRK å kunne samtykke til, og forstå konsekvensene av å delta i dokumentaren. Det henger bare ikke på greip. Dette! Fremstillingen til nrk av denne mannen faller på egen urimelighet når de gjør et tappert forsøk på å forklare sine heller dårlige vurderinger. Jeg vil også oppfordre folk til å sette seg litt inn i politikken rundt vergemål, selvbestemmelse og tvangsbruk. Folk har lov å ta sine egne dårlige valg være seg økonomisk, helsemessig eller sjelelig - valg som vil ha konsekvenser. Å det er med god grunn at vi ønsker å ha det slik. 13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alivamale Skrevet 22. november 2023 #1063 Del Skrevet 22. november 2023 Lilliii skrev (9 minutter siden): Dette! Fremstillingen til nrk av denne mannen faller på egen urimelighet når de gjør et tappert forsøk på å forklare sine heller dårlige vurderinger. Jeg vil også oppfordre folk til å sette seg litt inn i politikken rundt vergemål, selvbestemmelse og tvangsbruk. Folk har lov å ta sine egne dårlige valg være seg økonomisk, helsemessig eller sjelelig - valg som vil ha konsekvenser. Å det er med god grunn at vi ønsker å ha det slik. Jeg er enig i at det skal være strenge krav for å frata noen autonomi, men man kan ikke la noen ha selvbestemmelsesrett for så å kunne bruke det som en unnskyldning for at man ikke forstår eller er i stand til å ivareta seg selv i ettertid, alt etter når det passer. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 22. november 2023 #1064 Del Skrevet 22. november 2023 Alivamale skrev (20 minutter siden): Nei, mennesker som har normale evner har seg selv å skylde på. Det som er underlig her, er at en voksen mann som beskrives å ha det mentale og kognitive nivået til et barn, har fått ha ansvaret for egen økonomi og selv fått ta avgjørelsen om å gifte seg. Han burde for lengst ha hatt verge, men det er ikke NAV sin skyld. Dette voksne «barnet» har likevel blitt vurdert av NRK å kunne samtykke til, og forstå konsekvensene av å delta i dokumentaren. Det henger bare ikke på greip. Helt utrolig selvmotsigende . Blir spekulert i å ligge på en 8-10 årings nivå. Men blir vurdert til å vite hva han gjør med å eksponere seg ( tenker da særlig på sønnen )på riksdekkende tv . 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 22. november 2023 #1065 Del Skrevet 22. november 2023 Alivamale skrev (5 minutter siden): Jeg er enig i at det skal være strenge krav for å frata noen autonomi, men man kan ikke la noen ha selvbestemmelsesrett for så å kunne bruke det som en unnskyldning for at man ikke forstår eller er i stand til å ivareta seg selv i ettertid, alt etter når det passer. Jeg tenker man har litt ansvar selv og . Hvis man ikke forstår et skjema , spør en voksen . Sto tydelig hvilket skjema det var. Og sto tydelig livet ut som svar . Rart han har klart å bestilt flybilletter , kjøpt hus , biler og sendt tusen hatmail hvis han ikke kan hverken skrive eller lese skikkelig . 22 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravlekaspar Skrevet 22. november 2023 #1066 Del Skrevet 22. november 2023 Lilliii skrev (32 minutter siden): 🙈 faktisk litt målløs Det der er jo helt katastrofe, trodde de hadde ordnet opp i det ettersom de andre mindre spleisene står som refundert. Men da er det vell eierne av spleisene som har avsluttet de og trukket det kanskje. Så har vi denne Liv Anne da, evner å se hele bilde ja... Raporter raporter og raporter spleisen. Jeg er også en av de naive som ga penger. Mitt myke hjerte ble en sjelden gang forledet og lurt. 😆Ikke mye det er snakk om. Så her er det mer prinsippet som gjelder. Fikk samme mld fra hun som stod bak spleisen. Ingenting refundert. Så blir ikke overrasket om at det hele renner ut i sanden og bamsegutten får alle de 4 mill overført. 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilliii Skrevet 22. november 2023 #1067 Del Skrevet 22. november 2023 Alivamale skrev (30 minutter siden): Jeg er enig i at det skal være strenge krav for å frata noen autonomi, men man kan ikke la noen ha selvbestemmelsesrett for så å kunne bruke det som en unnskyldning for at man ikke forstår eller er i stand til å ivareta seg selv i ettertid, alt etter når det passer. Nei det er også mitt poeng.. Alternativt er vi tilbake til en helt annen maktbruk og statlig bestemmelse. Noe vi jo i mange tiår i det moderne samfunn har beveget oss bort fra, med god grunn. Jeg vi også påpeke at staten med sin fraværende opptreden i denne serien og saken i ettertid, på ironisk vis faktisk er de som gjør rett med å ikke delta i for stor grad i dette sirkuset. Sannsynligvis sitt er de på informasjon som er graverende for mannen/familien. 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 22. november 2023 #1068 Del Skrevet 22. november 2023 Tore må vel også ha visst? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 22. november 2023 #1069 Del Skrevet 22. november 2023 Skravlekaspar skrev (18 minutter siden): Jeg er også en av de naive som ga penger. Mitt myke hjerte ble en sjelden gang forledet og lurt. 😆Ikke mye det er snakk om. Så her er det mer prinsippet som gjelder. Fikk samme mld fra hun som stod bak spleisen. Ingenting refundert. Så blir ikke overrasket om at det hele renner ut i sanden og bamsegutten får alle de 4 mill overført. Nå er det heldigvis et advokatfirma som skal stå som forvaltere av pengene som samles inn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravlekaspar Skrevet 22. november 2023 #1070 Del Skrevet 22. november 2023 Troyamin skrev (1 minutt siden): Nå er det heldigvis et advokatfirma som skal stå som forvaltere av pengene som samles inn. Det er ok. Jeg tenkte mer på de som har gitt og vil ha pengene tilbake. Det er mulig det tar mange dager å ordne det praktiske rundt dette, men hvis det ender med at de som vil ha beløp refundert ikke får det så nærmer det seg svindel. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 22. november 2023 #1071 Del Skrevet 22. november 2023 Budskapet NRK ønsket serien skulle ha er viktig og riktig å ta opp. Det er et problem at offentlige etater og regler kan være vanskelige å navigere i og om man ikke skjønner kan "straffen" være hard. Men her forkludrer, roter og surrer Tore Strømøy og NRK budskapet til en stor uetisk gjørmepøl. Sønnens beste er på ingen måte ivaretatt og ofrene for overgrep og trusler ignorert og/eller underkommunisert. Ikke engang hensynet til JE virker til å være ivaretatt. Nå har NRK og Tore Strømøy sørget for at alle kjenner JE som evneveik, hissig, overgriper og helt uten økonomisk sans. Hvordan i alle dager dette kunne slippe gjennom selv den mest overfladiske etiske gjennomgang er meg en gåte. 13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 22. november 2023 #1072 Del Skrevet 22. november 2023 Alivamale skrev (1 time siden): Nei, mennesker som har normale evner har seg selv å skylde på. Det som er underlig her, er at en voksen mann som beskrives å ha det mentale og kognitive nivået til et barn, har fått ha ansvaret for egen økonomi og selv fått ta avgjørelsen om å gifte seg. Han burde for lengst ha hatt verge, men det er ikke NAV sin skyld. Dette voksne «barnet» har likevel blitt vurdert av NRK å kunne samtykke til, og forstå konsekvensene av å delta i dokumentaren. Det henger bare ikke på greip. Det kan du ikke skylde på mannen for. Det er jo norske myndigheter som har sviktet der. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 22. november 2023 #1073 Del Skrevet 22. november 2023 Lilliii skrev (3 minutter siden): Nei det er også mitt poeng.. Alternativt er vi tilbake til en helt annen maktbruk og statlig bestemmelse. Noe vi jo i mange tiår i det moderne samfunn har beveget oss bort fra, med god grunn. Jeg vi også påpeke at staten med sin fraværende opptreden i denne serien og saken i ettertid, på ironisk vis faktisk er de som gjør rett med å ikke delta i for stor grad i dette sirkuset. Sannsynligvis sitt er de på informasjon som er graverende for mannen/familien. DET tror jeg også . Og Tore Strømøy utviser her en ekstrem dobbeltmoral . 1 : han lager dokumentar om en som han beskriver som en som trenger en barnehageansatt for å forklare skjemaer . 2: Filmer mannen grine over egne opplevde overgrep , men unnlater å nevne att mannen er en dømt overgriper . Enten har Strømøy selv fått svikt i kognitive evner , evnt er han uhyre kynisk . 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 22. november 2023 #1074 Del Skrevet 22. november 2023 NiceOrNothing skrev (2 minutter siden): DET tror jeg også . Og Tore Strømøy utviser her en ekstrem dobbeltmoral . 1 : han lager dokumentar om en som han beskriver som en som trenger en barnehageansatt for å forklare skjemaer . 2: Filmer mannen grine over egne opplevde overgrep , men unnlater å nevne att mannen er en dømt overgriper . Enten har Strømøy selv fått svikt i kognitive evner , evnt er han uhyre kynisk . Så lenge Tore har munnkurv så får vi ikke vite hva han mener. Kan hende det er ledelsen i NRK som har bestemt at den infoen ikke skulle med. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 22. november 2023 #1075 Del Skrevet 22. november 2023 Skravlekaspar skrev (27 minutter siden): Jeg er også en av de naive som ga penger. Mitt myke hjerte ble en sjelden gang forledet og lurt. 😆Ikke mye det er snakk om. Så her er det mer prinsippet som gjelder. Fikk samme mld fra hun som stod bak spleisen. Ingenting refundert. Så blir ikke overrasket om at det hele renner ut i sanden og bamsegutten får alle de 4 mill overført. Spleis gjør feil etter min mening. De burde ha tilbakebetalt penger til alle og heller gitt mulighet til de som fortsatt ønsker å spleise å gi på nytt. Spleisen var fundert på uriktige premisser og det å sette dem som etter avsløringene ikke ønsket å bidra likevel i situasjonen at de må ta ekstra grep er ugreit. Ikke første gang jeg får ugrei smak i munnen når Spleis har hatt spleiser som ikke var like rett fram som først antatt. 28 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 22. november 2023 #1076 Del Skrevet 22. november 2023 GrønnNellik68 skrev (Akkurat nå): Så lenge Tore har munnkurv så får vi ikke vite hva han mener. Kan hende det er ledelsen i NRK som har bestemt at den infoen ikke skulle med. Denne serien er ikke et karakterdrap av bamsegutt . Alle hans handlinger viser at han er lost case/ hensynsløs / ødelagt / ødeleggende . Denne serien / ideen / vinklingen er først og fremst et karakterdrap av Tore Strømøy /nrk . 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 22. november 2023 #1077 Del Skrevet 22. november 2023 Konklusjon min er etter å ha lest kg er utrolig hvor mange fæle nordmenn det er her på kg. Det er ensidig. Ser man på andre sider er meningene mer delt. Så lenge folk gir penger så er det håp for at en nordmann skal få hjelp. Og det er kjempe bra. Heia de som fortsatt har ett varmt hjerte for de svake i samfunnet vårt❤️ 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravlekaspar Skrevet 22. november 2023 #1078 Del Skrevet 22. november 2023 Inocybe skrev (4 minutter siden): Spleis gjør feil etter min mening. De burde ha tilbakebetalt penger til alle og heller gitt mulighet til de som fortsatt ønsker å spleise å gi på nytt. Spleisen var fundert på uriktige premisser og det å sette dem som etter avsløringene ikke ønsket å bidra likevel i situasjonen at de må ta ekstra grep er ugreit. Ikke første gang jeg får ugrei smak i munnen når Spleis har hatt spleiser som ikke var like rett fram som først antatt. Ja. Du har rett. Sendte en klage til Spleis. Som er profesjonell aktør oppe i dette. De får sikkert endel klager nå, så mulig derfor jeg ikke får noe respons på den. Det burde ikke være opp til de som starter spleiser (som er amatører) å ta stilling til slike dilemma. Spleis virker for meg litt feige og lite etterrettelige. Så det blir ingen Spleis-bidrag fra meg i fremtiden etter dette her. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilliii Skrevet 22. november 2023 #1079 Del Skrevet 22. november 2023 Troyamin skrev (22 minutter siden): Nå er det heldigvis et advokatfirma som skal stå som forvaltere av pengene som samles inn. Jeg vet ikke om det nødvendigvis er så betryggende, advokaten hans (nåværende) gjorde ikke akkurat livets beste fremtredende på debatten. Mannen burde sannsynligvis vært gått av for endel tiår siden og hadde såpass slagside at jeg så for meg at han kom til å gå i gulvet. Videre skal vi tro han, var ikke han heller informert om dommen. Det kan derfor antas at han også har en noe uriktig og skrudd oppfatning. I tillegg så er det ingen garanti for at han opptrer som økonomisk verge for mannen selv om han er den som i første omgang får pengene på konto. Og om han skulle opptre som verge kan mannen selv si han opp. I alt ville jeg ikke lagt mye vekt på at det er et advokatfirma som står oppført. 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 22. november 2023 #1080 Del Skrevet 22. november 2023 GrønnNellik68 skrev (3 minutter siden): Konklusjon min er etter å ha lest kg er utrolig hvor mange fæle nordmenn det er her på kg. Det er ensidig. Ser man på andre sider er meningene mer delt. Så lenge folk gir penger så er det håp for at en nordmann skal få hjelp. Og det er kjempe bra. Heia de som fortsatt har ett varmt hjerte for de svake i samfunnet vårt❤️ Konklusjonen min er helt motsatt . At det fortsatt finnes nordmenn med integritet og dømmekraft. Som ser at her har Strømøy blitt groomet av en tidligere overgriper . Lag heller en serie / spleis for alle de som er ofre for sånne som han , de trenger både sympatien , hjelpen og pengene mer . 33 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg