Gå til innhold

Ingen elsker Bamsegutt

Gjest tøttaa

Anbefalte innlegg

Vanedis skrev (8 minutter siden):

Denne artikkelen https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/mQoLk4/bamsegutt-serien-norsk-trygd-er-middelklasseloenn-paa-filippinene stiller spørsmålstegn vedrørende familiens økonomi  (slik flere i tråden her også har gjort). Merkelig ar NRK ikke sjekket opp dette.

Takk for nyttig link👍 Provoserende lesning. Enig med en som skrev tidligere i kveld, at det var Luksusfellen denne Bamsegutt skulle henvendt seg til, og ikke Tore Strømøy. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanedis skrev (1 time siden):

Denne artikkelen https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/mQoLk4/bamsegutt-serien-norsk-trygd-er-middelklasseloenn-paa-filippinene stiller spørsmålstegn vedrørende familiens økonomi  (slik flere i tråden her også har gjort). Merkelig ar NRK ikke sjekket opp dette.

Så det dette egentlig handler om er den sviktende helsa til Granfoss. Det er ikke vanskelig å se at han har spist på seg ekstrem fedme og dermed også mest sannsynlig utviklet diverse livstilsykdommer. Dårlig helse er omtrent det eneste som virkelig koster på Filippinene om man ikke er godt forsikret. Som jo Granfoss neppe er. I tillegg tar de altså såkalt ‘hvitmannspriser’.

De blir med andre ord fattige pga Granfoss sin helse. Pga sykehusinnleggelser og diverse. Han ser at helsa ikke akkurat blir bedre, så derfor vil han tilbake til Norge og få gratis helsehjelp.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanedis skrev (4 timer siden):

Enten har NRK gjort et uhyre slett journalistisk arbeid eller så har denne informasjonen også blitt utelatt av «bekvemmelighetshensyn».

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg leser om denne saken, jo tristere synes jeg den blir. Og det er hårreisende at de har utelatt opplysningen om at han er en dømt overgrepsmann. For mange, meg selv inkludert, spiller det ingen rolle om det er mange år siden. Han ødela mange liv, livene til seks barn og deres foreldre/familie! 

Nå viser det seg også at de slettes ikke har dårlig råd, de har høyere inntekt enn lærere og sykepleiere i landet de bor i! 

Denne spleisen er den mest usmakelige jeg noensinne har sett og den bør stoppes umiddelbart og tilbakebetales til alle giverne! 

• Liker 29
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NiceOrNothing skrev (7 timer siden):

Den spleisen hadde nok blitt enda større . Håper folk hadde trukket sitt bidrag til bamsegutt , å sendt de til en spleis fra ofrene isteden . 

Det fins innsamling mot overgrepsbarn. Var i hvertfall skrevet om det på fb. Så er bare å gi der. Den er for alle overgreps barn ikke bare disse 6 som dere håpet dere bare kunne gi til. Greit at alle får syns jeg da.

Endret av GrønnNellik68
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanedis skrev (4 timer siden):

Han har aldri fått noe opplæring som ung om økonomi hvordan kan du da forvente at han skal vite hvordan håndtere penger?? Fullt forståelig for meg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (2 minutter siden):

Han har aldri fått noe opplæring som ung om økonomi hvordan kan du da forvente at han skal vite hvordan håndtere penger?? Fullt forståelig for meg. 

Han er ikke umydiggjort, da burde han ha overlatt det økonomiske ansvaret til kona si om han ikke klarer det selv.

• Liker 24
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alivamale skrev (44 minutter siden):

Enten har NRK gjort et uhyre slett journalistisk arbeid eller så har denne informasjonen også blitt utelatt av «bekvemmelighetshensyn».

Som nevnt tidligere, så burde det nok vært med fagfolk som sosial arbeidere, som kunne fikset det med filippinsk statsborgerskap for sønnen, slik at han kan fortsette med gratis skole. Problematikken for Jan Egil er jo tydelig rundt det med helse og sosiale forhold. Dokumentaren har bare gjort alt, tristere for alle. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyface skrev (Akkurat nå):

Jef fatter ikke at noen vil støtte en pedofil økonomisk. 

Nå er vel ikke spleisen akkurat øremerket "støtt pedofil!", men er vel ment å være til støtte for hele familien. Jeg kunne selv ikke gitt noe i denne spleisen, det er for mye rusk rundt denne mannen til at jeg synes det er forsvarlig, men det er å gå for langt å si at de som spleiser omtrent godkjenner pedofili.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (7 timer siden):

sikkert ikke, hvis ingen har startet noe.

Spleis basert sosialhjelp trynefaktor modellen. Der mediaoppmerksomhet er nøkkelen. Jeg har vært heldig å snakket med en hel del mennesker som har hatt jævlig i livet. Som han som hadde levd i over 10 år liggende på maven i en kommunal bolig, der andre rusmisbrukere kom inn å stjal narkotikan hans, og voldtok han analt. Er kanskje slikt som gjør at jeg har vanskelig å se på trådens tema som et eksempel på folk som systemet ikke klarer å ta vare på. I denne tråden er det en mann som har fått seg familie og levd med på Filippinene med god økonomi, som er missfornøyd med at han ikke fikk den høyere satsen "ung ufør" på den trygd som har finansiert familielivet hjemme i Filippinene. 

Men alle dem som har et liv som er mye mer ille enn denne mannen, dem får ikke en spleis med mange miljoner, da Tore ikke har laget TV om dem. 

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carabilla skrev (23 minutter siden):

Han er ikke umydiggjort, da burde han ha overlatt det økonomiske ansvaret til kona si om han ikke klarer det selv.

Sier du det om alle de som ikke er handicappet og ? De som har vokst opp i kjærlig norske familier der de havner på luksus fella pga null styring på økonomi??

Endret av GrønnNellik68
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyface skrev (18 minutter siden):

Jef fatter ikke at noen vil støtte en pedofil økonomisk. 

Jeg er en av de som støttet spleisen på et tidlig tidspunkt. Jeg støttet en familie i å komme seg til Norge.

Siden ble spleisen oppjustert jevnlig fra 200.000,- til 4,5 mill. Og dommen mot JE ble kjent.

Det snakkes hele tiden om at vi som har støttet spleisen skal få mulighet til å få pengene tilbakebetalt, men det tviler jeg på går i orden før spleisen går ut om sju dager. 

Legger ved siste oppdatering fra hun som er ansvarlig for spleisen: 

Screenshot_20231122_064227_Gmail.jpg

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (14 timer siden):

Nå er det noen dager siden jeg så dokumentaren, men slik jeg husker det, hadde han reist opptil flere ganger frem og tilbake mellom Norge og Filippinene, før han altså reiste, meldt flytting "ut livet", og oppdaget at det ikke var så lurt, siden han da mistet ung ufør tillegget.

Hadde Tore Strømøy virkelig ønsket denne mannen og hans familie vel, hadde han satt seg ned og vist han hvordan han kunne bruke trygden sin bedre og spare seg opp de tusenlappene som måtte til for å kjøpe en flybillett. Istedenfor lage TS en suppehistorie, som ender med en spleis, der store deler av giverne mest sannsynlig også er såkalt ressurssvake mennesker som egentlig trenger pengene selv.

Hele dokumentaren er så moralsk forkastelig som det er mulig å bli. NRK bør snarest ansette noen med bedre moralsk kompass.

MorTil2 skrev (14 timer siden):

Nå er det noen dager siden jeg så dokumentaren, men slik jeg husker det, hadde han reist opptil flere ganger frem og tilbake mellom Norge og Filippinene, før han altså reiste, meldt flytting "ut livet", og oppdaget at det ikke var så lurt, siden han da mistet ung ufør tillegget.

Hadde Tore Strømøy virkelig ønsket denne mannen og hans familie vel, hadde han satt seg ned og vist han hvordan han kunne bruke trygden sin bedre og spare seg opp de tusenlappene som måtte til for å kjøpe en flybillett. Istedenfor lage TS en suppehistorie, som ender med en spleis, der store deler av giverne mest sannsynlig også er såkalt ressurssvake mennesker som egentlig trenger pengene selv.

Hele dokumentaren er så moralsk forkastelig som det er mulig å bli. NRK bør snarest ansette noen med bedre moralsk kompass.

God ide til nytt konsept. Bare få med Halllgeir Kvadsheim i «Luksustrygdefellen» i utlandet. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Adobyen skrev (13 timer siden):

Sett fra legmann:  Evneveik, mangel på omsorg og trygghet, vokst opp i vold. Fikk null ut av den lille skolegangen pga mobbing. Dårlige sko. Et mirakel at han har lært seg noe som helst.  Tydelige adferdsproblemer, manglende boevne og forståelse for myndigheter og økonomi, vettskremt.. mer? . Fysisk og psykisk vrak.

Men tydeligvis ikke mer evneveik enn at NRK mener han kapabel til å ta en avgjørelse omkring eksponering av seg selv og familien på NRK.

Det du lister opp, virker til å være Tore Strømøy sin vurdering av situasjonen og personen og. Men så viser det seg at hadde han og resten av teamet i NRK som jobbet med saken tatt på seg objektivitetsbrillene og drevet kritisk journalistikk, så hadde mye som ikke nødvendigvis stilte mannen i et like stakkarslig lys, kommet frem.

Mange er nok opprørt over Granfoss. For min del er jeg mest opprørt over NRK og deres misbruk av skattebetalernes penger. Det er veldig mange der ute med en vond barndom, men ødelagte liv som ville kvalifisert bedre til denne ressursbruken. Men de sitter ikke i Filippinene og sender trusselmail i 11 år. Så de blir nok ikke eksotiske og spennende nok. Bare kjedelige og hjelpeløse. Blir ikke gode seertall av slikt.

• Liker 22
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (22 minutter siden):

Jeg er en av de som støttet spleisen på et tidlig tidspunkt. Jeg støttet en familie i å komme seg til Norge.

Siden ble spleisen oppjustert jevnlig fra 200.000,- til 4,5 mill. Og dommen mot JE ble kjent.

Det snakkes hele tiden om at vi som har støttet spleisen skal få mulighet til å få pengene tilbakebetalt, men det tviler jeg på går i orden før spleisen går ut om sju dager. 

Ved å lese Spleis sine vilkår, se særlig når en spleis anses som ikke tillatt, burde denne vært avsluttet nå og pengene tilbakebetalt til alle.

https://www.spleis.no/vilkar

• Liker 26
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (31 minutter siden):

🙈 faktisk litt målløs

Det der er jo helt katastrofe, trodde de hadde ordnet opp i det ettersom de andre mindre spleisene står som refundert. Men da er det vell eierne av spleisene som har avsluttet de og trukket det kanskje.

Så har vi denne Liv Anne da, evner å se hele bilde ja...

Raporter raporter og raporter spleisen.

• Liker 26
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...