Gå til innhold

Ingen elsker Bamsegutt

Gjest tøttaa

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Cyndaquil said:

For pengesummen som er samlet inn i Norge trenger de kanskje ikke flytte til Norge igjen? Med 4 mill kan de kjøpe bedre hus i Thailand også og få gutten på skolen igjen .

jeg blir provosert over at ingen av foreldrene til gutten har hatt vett nok til i panna til å forstå at skolegang er viktig . At de tok han ut av skolen i 6 klasse er nermest omsorgsvikt mener jeg

På Fillipinene er det helt ok at barn dropper skolegang. Hadde dette vært i Norge, hadde barnevernet vært koblet inn. Slik jeg har forstått det, er det noe av grunnen til at de bor på Fillipinene.....at barnevernet ble koblet inn rett etter fødsel. 

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

GrønnNellik68 skrev (3 minutter siden):

Fordi de er nordmenn og som er grovt sviktet fra norske myndigheter og som har tross alt handicappet skjønt at de må komme seg hjem. Vi har støtte apparat for nordmenn i Norge. Syns Tore har gjort ett kjempe program. All honnør. Og håper de kommer seg hjem. Norge burde ta vare på sine egne. 

De kunne kommet seg hjem uten alt dette. De har utbetalinger av ytelser fra Norge der de er som er tilstrekkelig ( og vell så det ). 

Det som svikter er jo deres egen vilje og evne til og komme seg hjem. For all del ikke sikkert at han kommer til å betale for pass eller reise "selv" på tross av at han får flere millioner til formålet. 

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (9 minutter siden):

Fordi de er nordmenn og som er grovt sviktet fra norske myndigheter og som har tross alt handicappet skjønt at de må komme seg hjem. Vi har støtte apparat for nordmenn i Norge. Syns Tore har gjort ett kjempe program. All honnør. Og håper de kommer seg hjem. Norge burde ta vare på sine egne. 

https://www.cebu.no/prisniva.html

Man kan jo spørre seg hva ytelsen han allerede mottar går til? Hvor har alle pengene tatt veien? 

For 3000 -7000 norske kroner snakker vi altså bolig med basseng og eller strandlinje. 

" Priser på tannlege, lege og sykehus på Filippinene.

Det å gå til tannlege eller lege er bare moro på Filippinene med tanke på priser. Et legebesøk koster noen få tiere mens et vanlig tannlegebesøk hos en bra tannlege med gode hygieniske forhold kommer på rundt en hundrelapp. Et sykehusopphold er også veldig rimelig i forhold til vesten. Når det er sagt må du aldri tenke på å reise på ferie til Filippinene uten reiseforsikring, selv om sykehus er relativt billig så kan det likevel bli veldig dyrt ved mer alvorlig sykdom. Dersom du flytter til landet bør du absolutt beholde ditt medlemskap i den norske folketrygden selv om dette koster endel. " 

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (16 timer siden):

Og trygden tilsvarer to årslønnen på fillipinene . Så at han har sultet ?? Neppe . 

Jeg rakk ikke se dokumentarepisodene før de ble tatt vekk, men det lille jeg så av glimt og bilder tilsier i hvert fall ikke at denne mannen har skippet noen måltider noen gang... så sultet på den inntekten har han i hvert fall ikke. Han har hatt nok til å spise seg svær.

• Liker 16
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (3 minutter siden):

Jeg rakk ikke se dokumentarepisodene før de ble tatt vekk, men det lille jeg så av glimt og bilder tilsier i hvert fall ikke at denne mannen har skippet noen måltider noen gang... så sultet på den inntekten har han i hvert fall ikke. Han har hatt nok til å spise seg svær.

Ja, de har jo hatt over det dobbelte i inntekt som de rikeste på fillipinene har . Så det er rart ikke økonomi er blitt ettergått . Hvor går pengene ? I en vanlig situasjon der folk søker «sosialen « om lån , må det jo legges frem kontoutskrift fra de tre siste månedene . Rart at folk sluker rått at de er fattig . De har jo MYE mer i mnd enn både leger og arkitekter der borte . 

• Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilliii skrev (17 minutter siden):

De kunne kommet seg hjem uten alt dette. De har utbetalinger av ytelser fra Norge der de er som er tilstrekkelig ( og vell så det ). 

Det som svikter er jo deres egen vilje og evne til og komme seg hjem. For all del ikke sikkert at han kommer til å betale for pass eller reise "selv" på tross av at han får flere millioner til formålet. 

Syns denne innsamlingen er et HÅN mot alle de som må gå på fattighuset med sine barn , all fattigdom som råder i Norge generelt . Her har vi en fyr som i fillipinsk målestokk kan leve som en greve . Å HAN samler vi penger til ? verden vil bedras . 

• Liker 31
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For alt vi vet så brødfør trygda til JE halve/hele svigerfamilien i Filippinene. Jeg vet ikke hvordan kulturen der er, men jeg har jobbet med folk fra både India og Thailand, som har sendt halve månedslønna si til familien i hjemlandet. I noen land er det forventet at du sender penger til foreldrene dine, men det er heller ikke uvanlig at søsken/tanter/onkler/søskenbarn/osv. maser om penger. 

Jeg vil jo tro at JE må være det perfekte mål for dette, om du er en litt skruppelløs svigerfamilie.  

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (5 minutter siden):

Syns denne innsamlingen er et HÅN mot alle de som må gå på fattighuset med sine barn , all fattigdom som råder i Norge generelt . Her har vi en fyr som i fillipinsk målestokk kan leve som en greve . Å HAN samler vi penger til ? verden vil bedras . 

Ja altså folk har jo lov å kaste bort penger på dette om de ønsker og folk kaster daglig bort penger på Spleis til åpenbart heller dårlige saker. 

Men jeg vil gå så langt å nærmest si at disse Spleisene er i regi Nrk, selv om de ikke offisielt er det så er det Nrk's fremstilling av saken som har ført til disse Spleisene. Og når fremstillingen er heller dårlig vurdert så bør man få avsluttet disse Spleisene. Kudos til Spleis/sparebank1 som faktisk gikk relativt kjapt ut ( før Nrk) og sperret/pauset Spleisene. 

Når det kommer til at givere vistnok skal få muligheten til å få tilbake pengene etter debatten ruller, så mener jeg at joa bra det men at det vil være mange som ikke gidder styre med det, glemt at de har gitt, ikke fått med seg utviklingen i saken, ikke fått med seg muligheten for å få pengene refundert. Så det vil uansett være en grei andel givere som ikke ville vært givere hvis saken var fremstilt mere korrekt men som fortsatt vil stå som givere.

Nrk har arbeidet med saken over tid, de har hatt god innsikt i hva situasjon er. På tross av det gjør de en heller dårlig vurdering. Jeg mener det er svært kritikkverdig hele opplegget, men jeg biter meg spesielt merke i at det er et bevist valg fra NRKs side og kjøre dette løpe. De må ha vært både døv og blind for å ikke forstå at denne linjen ville skape et engasjement både økonomisk og sjelelige til fordel for hovedfiguren. Og denne vurderingen er jo helt vilt at de har tatt.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Cyndaquil said:

jeg blir provosert over at ingen av foreldrene til gutten har hatt vett nok til i panna til å forstå at skolegang er viktig . At de tok han ut av skolen i 6 klasse er nermest omsorgsvikt mener jeg

Helt enig. Dekningen av dette synes jeg er noe av det groveste i dokumentaren. NRK framstiller det som at det er statens skyld at gutten ikke går på skole, men gir jo ingen mening når trygden ser ut til å tilsvare en meget solid lønn på Filippinene. Jeg er ikke ute etter å moralisere over om Granfoss bruker penger på røyk eller annet tull, men når NRK angriper NAV så hardt som de gjør, så må det være basert på sann og dekkende informasjon.

• Liker 19
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvordan mange her som ikke engang har sett serien, kan ha så sterke meninger om nettopp denne serien. Skulle tro at forutsetning nr 1 var å sette seg litt inn i de faktiske forholdene, så langt vi fikk de presentert i alle fall.

For det er ikke noe problem å se at vi her snakker om en personlig tragedie og at denne mannen er i sterkt behov av hjelp for å komme seg ut av en situasjon han oppfatter som uutholdelig.

Angående sedeliggetssaken så virker det som at rettsvesenet mener han ikke forsto grensesetting og det var viktig å presisere at ingen ønsket han skulle sone for de handlingene han gjorde. Da blir det i min verden feil å gi dette mennesket så mye hat som det har kommet frem de siste dagene. Han er selv et offer, fra tidlig barndom har han blitt misbrukt på det groveste. 

Ja, han virker ikke å være av de smarteste økonomisk sett, det kan godt være han ikke greier å disponere en større pengesum på "riktig' måte. Det synes jeg personlig ikke er noen god grunn til ikke å hjelpe ham.

Har tidligere hatt problem med Tore Strømøys noe lettvinte måte å tolke ulike situasjoner og fakta på, denne gangen gikk det ille. Det kan man heller ikke klandre Granfoss for, men det er jo nettopp han som får unngjelde for denne inkompetansen hos Strømøy.

Håper denne familien kommer seg til Norge og får leve i fred.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig ikke at denne serien burde vært sendt i det hele tatt. Har forøvrig sett deler av den. Jeg kan ikke forstå at det er etisk og å legge ut om dette med Barnevernet osv når det er en ung gutt involvert oppe i det hele. 

Endret av Mari Y
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cppdude skrev (3 minutter siden):

For alt vi vet så brødfør trygda til JE halve/hele svigerfamilien i Filippinene. Jeg vet ikke hvordan kulturen der er, men jeg har jobbet med folk fra både India og Thailand, som har sendt halve månedslønna si til familien i hjemlandet. I noen land er det forventet at du sender penger til foreldrene dine, men det er heller ikke uvanlig at søsken/tanter/onkler/søskenbarn/osv. maser om penger. 

Jeg vil jo tro at JE må være det perfekte mål for dette, om du er en litt skruppelløs svigerfamilie.  

Njæ etter å scrolla meg gjennom some som tilhører familien så ser det ut som han kjøper mye greier på den lokale " kjøp og salg" siden der nede, ink kjøretøy.

Synes egentlig hennes omgangskrets virker mange hakk over han både økonomisk og sjelelig. Men ser ut som de ikke har så mye nettverk pr nå.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (4 minutter siden):

Ja, han virker ikke å være av de smarteste økonomisk sett, det kan godt være han ikke greier å disponere en større pengesum på "riktig' måte. Det synes jeg personlig ikke er noen god grunn til ikke å hjelpe ham.

Nei, den skarpeste kniven et han nok ikke, men det er jo stor forskjell på å hjelpe ham hjem, og å belønne ham med 4 mill. Synes alt av penger, utenom flybilletter og eventuell gjeld han har skaffet seg der nede, burde øremerkes sønnen hans. Foreldre som sitter stille og ser på at sønnen går glipp av flere år (!) med skolegang, fortjener hverken spleis eller å ha omsorgen for barn.

• Liker 25
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snøvott skrev (18 minutter siden):

Nei, den skarpeste kniven et han nok ikke, men det er jo stor forskjell på å hjelpe ham hjem, og å belønne ham med 4 mill. Synes alt av penger, utenom flybilletter og eventuell gjeld han har skaffet seg der nede, burde øremerkes sønnen hans. Foreldre som sitter stille og ser på at sønnen går glipp av flere år (!) med skolegang, fortjener hverken spleis eller å ha omsorgen for barn.

Er vel ikke snakk om å belønne noen, heller nødhjelp det snakkes om her.

Vi vet ikke, pga Strømøys vinklinger bl a., om foreldrene har sittet stille og sett på at sønnen mangler skolegang. Det er uansett andre forhold de har levd under enn hva som råder her. 

Hvem som fortjener å ha omsorg for barn eller få økonomisk hjelp ønsker jeg ikke å uttale meg om. Men det norske systemet har frarøvet Granfoss en normal barndom og plassert ham i en utsatt situasjon hvor han gjennomgikk vold og vanskjøtsel som ikke hører noen plass hjemme. Da synes jeg ikke det er noe å si på om ham kan få noen gode år på tampen av livet, gjerne i regi av den samme staten som tok ham ut av foreldrehjemmet i utgangspunktet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (14 minutter siden):

Er vel ikke snakk om å belønne noen, heller nødhjelp det snakkes om her.

Vi vet ikke, pga Strømøys vinklinger bl a., om foreldrene har sittet stille og sett på at sønnen mangler skolegang. Det er uansett andre forhold de har levd under enn hva som råder her. 

Hvem som fortjener å ha omsorg for barn eller få økonomisk hjelp ønsker jeg ikke å uttale meg om. Men det norske systemet har frarøvet Granfoss en normal barndom og plassert ham i en utsatt situasjon hvor han gjennomgikk vold og vanskjøtsel som ikke hører noen plass hjemme. Da synes jeg ikke det er noe å si på om ham kan få noen gode år på tampen av livet, gjerne i regi av den samme staten som tok ham ut av foreldrehjemmet i utgangspunktet.

Nei det er det vi ha lover og regelverk som regulerer. Hvorfor mener du denne mannen er mere "fortjent" til at disse lovene og reglene skal brytes enn de hundretusene av andre i lik/lignende situasjon? 

Nødhjelp? Nrk satt igang et heller tvilsomt sørgetog for å spille på folks følelser, og følgelig nok folks pengepung. Som har resultet i flere millioner, på noe tvilsomt grunnlag. Hvorfor kunne han ikke ha brukt pengene han får utbetalt og enda bedre pengene han fikk utbetalt tidligere til dette formålet når de beviselig er mer en nok til formålet? 

Granfoss har også frarøvet mange mennesker en normal barndom, og den dommen ville vært anderledes om den ble dømt i 2023/24 med dagens straffeutmåling. Vet vi om disse erstatningene er ferdig betalte?

Hvilkem presedens settes hvis vi som samfunn lar denne gå? Hva skal vi svare resterende hundretusener? Hvem skal betale?

Hvilken garantier har vi for at denne mannen faktisk har tenkt seg til Norge, og hvem sitt ansvar blir det å følge opp dette? Han har jo hatt muligheten flere ganger men ender da opp med å vise utagerende oppførsel. Skal du betale for å endre lover regelverk slik at man evt kan sende en ansatt til nevnt land og bruke tvang? Hvordan rent praktisk tenker du dette skal utføreres i såfall, det må jo også en ganske stor lovendring til som da blir svært negativ for mange andre som rammes av samme lov, hva er vurderingen din? 

Saken blir jo langt mere kompleks hvis man forholder seg til virkeligheten kontra suppa Nrk har produsert. 

Nei staten må gjerne bruke de nevnte midlene til politiet, helsepersonell og annet der det brenner på dass. Vi kan ikke ofre alt som har skapt samfunnet vårt og velferdsordninger vi har fordi en mann tok er dumt valg. 

• Liker 7
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dco skrev (1 time siden):

Helt enig. Dekningen av dette synes jeg er noe av det groveste i dokumentaren. NRK framstiller det som at det er statens skyld at gutten ikke går på skole, men gir jo ingen mening når trygden ser ut til å tilsvare en meget solid lønn på Filippinene. Jeg er ikke ute etter å moralisere over om Granfoss bruker penger på røyk eller annet tull, men når NRK angriper NAV så hardt som de gjør, så må det være basert på sann og dekkende informasjon.

Helt enig . Å det FØRSTE Strømøy burde gjort er jo å sjekke hva skolegang koster , å hva et vanlig lønnsnivå ligger på der borte . Isolert sett, uten innsamling ville de jo havnet som lavtlønnet i norsk målestokk . Hvordan de skulle klart seg i Norge uten spleis er jo en gåte . Når de ikke klarer seg mer en halve måneden der borte , med en inntekt som er det dobbelte av leger / arkitekter . Her er det MYE grums . Spleisen burde stått på pause til alle økonomiske (feil ) opplysninger ble kraftig ettergått . Her er det ikke bare en sedelighetsdom som burde ligger til grunn for stopp av spleis . Men kraftig feilinfo om den økonomiske situasjon .

• Liker 23
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hjk skrev (3 minutter siden):

Er det ikke mulig å se serien lenger? Skulle gjerne sett den

Nei, nrk har fjernet den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilliii skrev (7 minutter siden):

Nei det er det vi ha lover og regelverk som regulerer. Hvorfor mener du denne mannen er mere "fortjent" til at disse lovene og reglene skal brytes enn de hundretusene av andre i lik/lignende situasjon? 

Nødhjelp? Nrk satt igang et heller tvilsomt sørgetog for å spille på folks følelser, og følgelig nok folks pengepung. Som har resultet i flere millioner, på noe tvilsomt grunnlag. Hvorfor kunne han ikke ha brukt pengene han får utbetalt og enda bedre pengene han fikk utbetalt tidligere til dette formålet når de beviselig er mer en nok til formålet? 

Granfoss har også frarøvet mange mennesker en normal barndom, og den dommen ville vært anderledes om den ble dømt i 2023/24 med dagens straffeutmåling. Vet vi om disse erstatningene er ferdig betalte?

Hvilkem presedens settes hvis vi som samfunn lar denne gå? Hva skal vi svare resterende hundretusener? Hvem skal betale?

Hvilken garantier har vi for at denne mannen faktisk har tenkt seg til Norge, og hvem sitt ansvar blir det å følge opp dette? Han har jo hatt muligheten flere ganger men ender da opp med å vise utagerende oppførsel. Skal du betale for å endre lover regelverk slik at man evt kan sende en ansatt til nevnt land og bruke tvang? Hvordan rent praktisk tenker du dette skal utføreres i såfall, det må jo også en ganske stor lovendring til som da blir svært negativ for mange andre som rammes av samme lov, hva er vurderingen din? 

Saken blir jo langt mere kompleks hvis man forholder seg til virkeligheten kontra suppa Nrk har produsert. 

Nei staten må gjerne bruke de nevnte midlene til politiet, helsepersonell og annet der det brenner på dass. Vi kan ikke ofre alt som har skapt samfunnet vårt og velferdsordninger vi har fordi en mann tok er dumt valg. 

Jeg forstår ikke hvorfor du argumenterer som du gjør. Jeg har aldri sagt at jeg mener denne mannen har gjort seg mer fortjent til hjelp enn de mange "hundretusener", i følge deg, andre i samme situasjon.

Jeg er ikke engang sikker på hvor mange, om noen som kan sies å være i lik situasjon.

Du har rett i at dommen mot ham ville vært annerledes i 2023 enn på nittitallet, men jurister jeg har sett uttale seg mener altså at han IKKE ville blitt dømt i dag. Du sier han har frarøvet mange en normal barndom. Veldig sterke ord, som også står i direkte motstrid til hva som er å lese på nett om sedeliggetssaken mot ham.

Nei, vi har ingen garantier for at han faktisk bruker pengene på å reise hjem. Jeg tror de fleste som bidrar på spleis forstår at det alltid vil være noe usikkerhet knyttet til hvordan folk oppfører seg i forhold til det beløpet som kommer inn. Jeg skjønner ikke hvorfor du mener jeg skal redegjøre for mitt syn på eventuell tvangsbruk for å få Granfoss hjem, en helt absurd og irrelevant problemstilling er mitt svar til dette.

Vi gir jo mennesker støtte til omskolering feks. uten å dermed straffeforfølge eventuelle dumpekandidater på eksamen. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilliii skrev (2 timer siden):

https://www.cebu.no/prisniva.html

Man kan jo spørre seg hva ytelsen han allerede mottar går til? Hvor har alle pengene tatt veien? 

For 3000 -7000 norske kroner snakker vi altså bolig med basseng og eller strandlinje. 

" Priser på tannlege, lege og sykehus på Filippinene.

Det å gå til tannlege eller lege er bare moro på Filippinene med tanke på priser. Et legebesøk koster noen få tiere mens et vanlig tannlegebesøk hos en bra tannlege med gode hygieniske forhold kommer på rundt en hundrelapp. Et sykehusopphold er også veldig rimelig i forhold til vesten. Når det er sagt må du aldri tenke på å reise på ferie til Filippinene uten reiseforsikring, selv om sykehus er relativt billig så kan det likevel bli veldig dyrt ved mer alvorlig sykdom. Dersom du flytter til landet bør du absolutt beholde ditt medlemskap i den norske folketrygden selv om dette koster endel. " 

Jeg har egentlig ingen ord og svare med. Er egentlig målløs over hvor fæle nordmenn kan være. Denne saken har vist det igjen slik jeg også så det under pandemien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...