Gå til innhold

Ingen elsker Bamsegutt

Gjest tøttaa

Anbefalte innlegg

Håper nrk beretter mer redelig om økonomien også. Med 13000 i måneden skulle de ha svært god råd der. 

Sitat

Med tanke på at det er helt vanlig med en månedslønn på kr 1000,- i landet

Sitat

Mange par klarer seg på under kr 5000,- pr måned men da er ofte den ene fra Filippinene og kjenner godt til lokale forhold og aksepterer en nøktern livsstil.

https://www.cebu.no/prisniva.html#:~:text=Mange par klarer seg på,-10000%2C- norske kroner.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hæ? Skal overgrepsofrene som fikk livene sine ødelagt pga denne overgriperen, få null øre, mens den pedofile overgriperen selv får millioner, attpåtil fra politikere? Hva har skjedd med menneskeheten?

For et slag i trynet.

• Liker 34
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Flypapir said:

Han sa ikke noe om det all den tiden før det ble oppdaget, men nå legges det jo frem at han ønsket at dette skulle fremgå av dokumentaren  og at det var NrK som valgte det bort. 

Jeg synes det blir en veldig forenkling å skylde kun på nrk, her er nok noen som har fått gode eller mindre gode råd utenfra.

Jeg opplever det som at NRK igjen forsøkte å utelate informasjon som ikke var til gunst for Granfoss. De fikk det til å framstå som at han alltid hadde ønsket å omtale saken selv, men i realiteten hadde han jo holdt den skjult fra dem.

Da den ble oppdaget ved en tilfeldighet, ville han vel ha mulighet til å si i dokumentaren at han er uskyldig dømt, antar jeg.

Rettelse: Jeg ser nå at ikke NRK har hevdet at Granfoss selv ønsket å inkludere overgrepsdommen i dokumentaren. Det er advokaten hans som har sagt dette: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WRP71g/undrende-til-at-nrk-ikke-omtaler-bamsegutt-dom-jeg-fikk-vondt-i-magen

Endret av dco
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke spesielt sympati med denne karen! Men han er født norsk statsborger og var ikke skarp nok til å forstå at han ville miste dette når han flyttet til utlandet. Ingen hjelper han. Men en IS kvinne eller mann som flytter ut til IS staten som var på gang, men som raknet, ja dette kan Norge hjelpe med !  Det er jo dette som er så galt. Så får hver enkelt avgjøre om de vil hjelpe via Vipps. Det er null problem. Forholdene han er dømt for ligger over 30 år tilbake i tid.

Men igjen alle har en plikt til å sette seg inn i regelverket når de flytter til utlandet, denne karen som andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, totti_1 said:

Når I prosessen var dette?

Bamsegutt fortjener hjelp, men han er griseheldig som får flere millioner. Synes også saken ikke bør prege nyhetsbildet. Av hensyn til familien til Bamsegutt og privatlivet deres. 

NRK ble opplyst om dommen en måned før de skulle publisere dokumentaren. Jeg vet ikke hvor lenge de har arbeidet med den, annet enn at det er snakk om "flere år". Men det var altså sent i prosessen.

Endret av dco
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dco skrev (2 minutter siden):

NRK ble opplyst om dommen en måned før de skulle publisere dokumentaren. Jeg vet ikke hvor lenge de har arbeidet med den, annet enn at det er snakk om "flere år". Men det var altså sent i prosessen.

Det er mange ofte menn som har havnet i dette uføret i utlandet! Fordi de ikke gidder å sette seg inn i regelverket angående det å flytte til utlandet. Mange som ikke har gjort noe galt, som sitter fast der ute i Asia som oftest, og finner ut at returen til Norge er blokkert fordi de ikke fulgte med i timen. Greit eller ikke ? Da bør det gjelde alle, også de som har innvandret som reiser tilbake til hjemlandet eller andre steder og finner ut etter noen år at det var en stor illusjon. Det er ganske klare regler på dette, som man må sette seg virkelig godt inn i. Forsikringer og ikke minst retten til trygd i Norge og statsborgerskapet når man utvandrer. Ellers er man ute å kjøre. Rettferdig ? Det kan man alltid diskutere, men at man praktiserer det likt ovenfor alle er viktig. Mange krigsseilere som fikk denne realiteten midt i trynet etter mange år i utlandet, og ville returnere til Norge. Og fikk et solid nei.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men han mistet jo kun ung ufør tillegget da han meldte utflytting for 11 år siden?? Han hadde jo enda ektefelle-tillegg og barnetillegg. Det var jo ganske nylig at det forsvant- eller er i en utfasing.  Er ikke helt sikker på det. Men han har altså hatt de fleste tilleggene - også barnetrygd da vil jeg tror- inntil ganske nylig. 
Noen som vet hva ung ufør tillegget utgjør ved minste ufør? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke at "bamsegutt" ville være ærlig om saken. Hvis han ville det, hadde NRK visst om dommen lenge før. Ikke at det unnskylder NRK. Jeg er sikker på fyren nå prøver å få sympati og minimere reduksjonen av spleis-summen mest mulig. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111

Det kallenavnet gir meg vibes til gamle menn som hang på Habbo Hotel og chat.no for å treffe barn/unge da jeg hang der litt i tenårene. Ga meg en dårlig følelse ganske tidlig, men jeg skal innrømme at jeg ble litt overtalt av tilliten til NRK og Tore S. Heldigvis ikke nok til å gi penger. Jeg syns ikke man skal tro på noe mer denne "Bamsegutt" sier. Hele saken gjør meg kvalm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle kommentarene, men for min del så lurer jeg på hvorfor sønnen skal få lide, ved at spleisen stoppes, og han kan forvente at dette henger ved når han kommer hit. Han og kona kan ikke noe for dette, og blir sannsynligvis lidende under den jævla arvesynden.

Ja, saken er der, og alle vet det er ikke- akseptabelt, men det er over tretti år siden. Har han hatt noen flere saker mellom denne og 2008, da de dro? Er flere politikere, og høytstående mennesker som har lignende dommer. Eks en ordfører i en vestlandskommune. Må tilgis, det er jo så lenge siden. Kom tilbake på Stortinget, du. 
Det virker på meg som de svakaste i samfunnet, samt innvandrere, lettere stemples for livet, og deretter lar ulike bygdedyr og arvesynden generasjonene etter, lide for hva foreldre, besteforeldre gjorde. 

….ser litt av kommentarene som har kommet, etter at jeg skrev dette, og ser jeg trygt kan stå inne for dette. 🙄

Endret av Anonym2015r
Videre kommentar.
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (21 timer siden):

Nettopp, det må være likeverdig behandling, som ikke er det samme som at alle får lik behandling. Men tar hensyn til at folk er forskjellige og har forskjellige behov

Avgjort, det bør være større fleksibilitet i hele navsystemet. Altså et system som i større grad tar individuelle vurderinger og kan vise skjøn, både for dem som oppholder seg utenlands og ikke minst for dem som bor her i landet. Nav-systemet er for firkantet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et innspill:

Oppfordrer dere:

Klag formelt til kringkastingsrådet. De henter ikke informasjon her.
Skriv uten å fordele skyld men forklar ‘nøkternt’ men veldig klart hvilke overtramp som er gjort i denne serien, på alle måter. 
Jeg tror sikkert jeg kunne komme på mer enn 20 punkter. 
Jeg har klaget og inkludert ca 5 av de jeg mener er de mest alvorlige. 
Rådet har faktisk endel oppegående medlemmer (i motsetning til mange av avdelingsledere/programdirektører)

Håper flest mulig faktisk gjør dette. Jeg har erfaring med at det kan hjelpe.

Endret av Humas
Skriveleif
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mmmwhatever skrev (21 timer siden):

Hvordan skulle saken vært løst, mener du? Skulle han fått beholde tilleggene sine? Han hadde sost bort de pengene også, som han har sost bort pengene han har fått utbetalt så langt. Skulle Norge betalt for flybillettene til han og familien? Det er en farlig presedens å sette, at staten skal betale billettene til Gud og hvermann som har gjort dårlige valg og selv satt seg i en knipe i utlandet. Hvor går grensen, tenker du? Hvor fæl må barndommen ha vært? Hvor syk må man være? Skal vi betale for ambulansefly for folk som havner i bilulykker i Thailand uten reiseforsikring? 
Alle har nok en eller annen tragisk historie som er årsaken til at de er der de er. I en knipe i utlandet. Og nå skal liksom staten, med sine bunnløse lommer, redde dem. 
Det høres fint ut med et system med mer skjønn og fleksibilitet. Problemet er at det åpner opp for urettferdighet og tilfeldig behandling av saker. 

Nå kan det gjøres på måter at noe av utgiftene siden blir tilbakebetalt av den som trenger hjelp med trekk på senere utbetalinger.

Ikke alle mennesker har like gode forutsetninger for å ha alt i orden, eller å styre egen økonomi etc., noen begår handlinger de ikke fult og helt fatter konsekvensen av (som å reise ut av landet med enveisbillett eller uten reiseforsikring). Evner noen ikke å ivareta egne interesser, klart at vi som samfunn må hjelpe til og ivareta deres interesser.

Er han dårlig til å styre egen økonomi, da er økonomisk verge hva han åpenbart trenger. Så får vi få han hjem og gi han det dersom det er blant hjelpen han trenger.

Et mer fleksibelt system trenger ikke å være så urettferdig og tilfeldig, klart det må være et fleksibelt system innenfor rammer som gjør at det blir fornuftig. Et firkantet system som ikke tar hensyn til enkeltindivider og de store forskjellene de har i behov, det er heller ikke rettferdig da i et slik system kan enkeltmennesker ha behov som ikke blir ivaretatt i det hele tatt, slik denne saken viser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym2015r skrev (13 minutter siden):

Har ikke lest alle kommentarene, men for min del så lurer jeg på hvorfor sønnen skal få lide, ved at spleisen stoppes, og han kan forvente at dette henger ved når han kommer hit. Han og kona kan ikke noe for dette, og blir sannsynligvis lidende under den jævla arvesynden.

Ja, saken er der, og alle vet det er ikke- akseptabelt, men det er over tretti år siden. Har han hatt noen flere saker mellom denne og 2008, da de dro? Er flere politikere, og høytstående mennesker som har lignende dommer. Eks en ordfører i en vestlandskommune. Må tilgis, det er jo så lenge siden. Kom tilbake på Stortinget, du. 
Det virker på meg som de svakaste i samfunnet, samt innvandrere, lettere stemples for livet, og deretter lar ulike bygdedyr og arvesynden generasjonene etter, lide for hva foreldre, besteforeldre gjorde. 

Vipsen bør kunne stå for de som ønsker å støtte denne mannen, andre som ikke vil får få sine penger tilbake. At han har en 30 år gammel dom på seg bør jo egentlig være ganske uvesentlig i det prinsipielle her ! Mange innvandrere som har mye verre historikk en dette. Blant annet disse IS mødrene og fedrene. Noen av de vant sin kamp, og denne norske middelmådige mannen har ikke de samme ressursene med advokater som kan ordne opp. Statsborgerskapet til etniske nordmenn bør kunne følge de livet ut, uansett om de utvandrer eller ikke. Så får de eventuelt få en karantene da på et vist tidsintervall som er rimelig. De verste eksemplene er faktisk krigsseilere som strandet i utlandet, og aldri fikk komme tilbake til Norge. Selv om de gav en enorm innsats for Norge den gangen. En skam! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med folkedomstolen slik det har endt opp med i denne saken er at fokuset tas bort fra helheten og hvordan disse sakene henger sammen gjennom offeret som ble krenkeren og de nye offrene.

Det er mange perspektiver og muligheter for læring fordi nå fokuset handler om pengene fremfor de egentlige problemene både i forhold til svik som er begått og manglende oppfølging.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvertimot skrev (15 minutter siden):

Avgjort, det bør være større fleksibilitet i hele navsystemet. Altså et system som i større grad tar individuelle vurderinger og kan vise skjøn, både for dem som oppholder seg utenlands og ikke minst for dem som bor her i landet. Nav-systemet er for firkantet.

Det at tilfeldige ansatte i staten skal få lov å dele ut statskassen etter personlig skjønn?

Om folk frivillig gir penger til hva og hvem dem vil... Det må folk få gjøre... Men at ansatte i staten skal få lov å gi penger etter eget skjønn... Nei takk. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Antiviruset said:

Vipsen bør kunne stå for de som ønsker å støtte denne mannen, andre som ikke vil får få sine penger tilbake. At han har en 30 år gammel dom på seg bør jo egentlig være ganske uvesentlig i det prinsipielle her ! Mange innvandrere som har mye verre historikk en dette. Blant annet disse IS mødrene og fedrene. Noen av de vant sin kamp, og denne norske middelmådige mannen har ikke de samme ressursene med advokater som kan ordne opp. Statsborgerskapet til etniske nordmenn bør kunne følge de livet ut, uansett om de utvandrer eller ikke. Så får de eventuelt få en karantene da på et vist tidsintervall som er rimelig. De verste eksemplene er faktisk krigsseilere som strandet i utlandet, og aldri fikk komme tilbake til Norge. Selv om de gav en enorm innsats for Norge den gangen. En skam! 

Hva er verre enn å misbruke barn? Enten fysisk psykisk eller seksuelt. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk tar ikke inn at det er snakk om en 8 åring i en voksen manns kropp. Mental kapasitet som de barna han misbrukte. Det går ikke an å klistre på han pedofili eller straff i ordinær forstand. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...