GrønnNellik68 Skrevet 19. november 2023 #381 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) Nå har jeg sett alle episodene untatt siste som ikke kommer opp hos meg. Står bare utilgjengelig for denne klienten. Før jeg så denne dokumentaren så har jeg hørt og sett gjennom sosiale medier at det har blitt opprettet en spleis som har samlet inn godt over 3,5 mill for å få denne familien hjem til Norge. Så har denne spleisen ut fra SoMe blitt satt på pause pga det har kommet fram at Jan Egil er dømt for misbruk av 6 gutter. Der straffen har blitt gjort om til betinget pga handicap. Nå etter å ha sett dokumentaren så må jeg jo si at denne mannen har selv opplevd grov urett fra myndighetene i Norge. Vokst opp under statens omsorg og blitt misbrukt i sin oppvekst. Han har aldri opplevd å være en del av en familie. Fått opplæring i hva som er rett og galt, straffet for masse ting han ikke hadde gjort. Han fikk erstatning for tapt barndom. Men når du er vokst opp med en slik bakgrunn så kan jeg ikke forstå at noen forventer at han skal ha peiling på økonomi, og kanskje heller ikke har skjønt at sånne overgrep er straffbart. Han vokste jo opp med det selv. Så jeg syns folk dømmer mannen vel hardt ut fra de forutsetningene han har. Jeg må si jeg ble imponert over alt arbeidet Tore Strømøy har lagt ned i denne dokumentarene. Alle offentlige kontorer han har vært innom og spurt og gravd osv ... Og også hvor direkte han har vært mot Jan Egil selv når han mener han Jan Egil har gått litt for langt i enkelte situasjoner. Som konklusjon fra meg så er det trist å se at myndighetene har avskrevet seg alt ansvar for en norsk statsborger som er totalt uskyldig i dette. 15 åringen som ikke kommer seg på skole som han har krav på. Jeg forstår også hvorfor de flykta til utlandet når bekymringsmeldinga fra barnevernet kom. Det er fullstendig naturlig at det ville skremt hvem som helst som har hatt akkurat samme dårlige erfaring med barnevernet ( før statelig omsorg). Og til og med blitt misbrukt seksuelt på det groveste som barn. Han ble jo selv truet med at han ville bli drept hvis han sa noe til noen. Sterk dokumentar må jeg si. Jeg håper at denne familien kan få komme hjem til Norge og redde stumpene i hvertfall for gutten. Det er bedre helsehjelp her, de er norske statsborgere og jeg mener at da har man krav om hjelp fra hjemlandet uansett hva en skulle ha rota seg borti. Når jeg ser Norge har brukt millioner på å dra hjem IS damer med barn og Joshua French ble det brukt 11 mill på å få hjem så kan de vil hjelpe en familie med ett uskyldig barn og mener jeg da. Endret 19. november 2023 av GrønnNellik68 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 19. november 2023 #382 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) Siste episode kommer ikke opp fordi NRK har fjernet serien i kjølevann av diverse nye opplysninger. Endret 19. november 2023 av Fame 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Castor Troy Skrevet 19. november 2023 #383 Del Skrevet 19. november 2023 GrønnNellik68 skrev (2 minutter siden): Nå har jeg sett alle episodene untatt siste som ikke kommer opp hos meg. Står bare utilgjengelig for denne klienten. Før jeg så denne dokumentaren så har jeg hørt og sett gjennom sosiale medier at det har blitt opprettet en spleis som har samlet inn godt over 3,5 mill for å få denne familien hjem til Norge. Så har denne spleisen ut fra SoMe blitt satt på pause pga det har kommet fram at Jan Egil er dømt for misbruk av 6 gutter. Der straffen har blitt gjort om til betinget pga handicap. Nå etter å ha sett dokumentaren så må jeg jo si at denne mannen har selv opplevd grov urett fra myndighetene i Norge. Vokst opp under statens omsorg og blitt misbrukt i sin oppvekst. Han har aldri opplevd å være en del av en familie. Fått opplæring i hva som er rett og galt, straffet for masse ting han ikke hadde gjort. Han fikk erstatning for tapt barndom. Men når du er vokst opp med en slik bakgrunn så kan jeg ikke forstå at noen forventer at han skal ha peiling på økonomi, og kanskje heller ikke har skjønt at sånne overgrep er straffbart. Han vokste jo opp med det selv. Så jeg syns folk dømmer mannen vel hardt ut fra de forutsetningene han har. Jeg må si jeg ble imponert over alt arbeidet Tore Strømøy har lagt ned i denne dokumentarene. Alle offentlige kontorer han har vært innom og spurt og gravd osv ... Og også hvor direkte han har vært mot Jan Egil selv når han mener han Jan Egil har gått litt for langt i enkelte situasjoner. Som konklusjon fra meg så er det trist å se at myndighetene har avskrevet seg alt ansvar for en norsk statsborger som er totalt uskyldig i dette. 15 åringen som ikke kommer seg på skole som han har krav på. Jeg forstår også hvorfor de flykta til utlandet når bekymringsmeldinga fra barnevernet kom. Det er fullstendig naturlig at det ville skremt hvem som helst som har hatt akkurat samme dårlige erfaring med barnevernet ( før statelig omsorg). Og til og med blitt misbrukt seksuelt på det groveste som barn. Han ble jo selv truet med at han ville bli drept hvis han sa noe til noen. Sterk dokumentar må jeg si. Jeg håper at denne familien kan få komme hjem til Norge og redde stumpene i hvertfall for gutten. Det er bedre helsehjelp her, de er norske statsborgere og jeg mener at da har man krav fra hjemlandet uansett hva en skulle ha rota seg borti. Når jeg ser Norge har brukt millioner på å dra hjem IS damer med barn og Joshua French ble det brukt 11 mill på å få hjem så kan de vil hjelpe en familie med ett uskyldig barn og mener jeg da. Den er trukket tilbake, spørs om vi får se den igjen med det første. https://www.nrk.no/norge/nrk-trekker-_bamsegutt_-dokumentar-midlertidig-1.16643560 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 19. november 2023 #384 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) Castor Troy skrev (2 minutter siden): Den er trukket tilbake, spørs om vi får se den igjen med det første. https://www.nrk.no/norge/nrk-trekker-_bamsegutt_-dokumentar-midlertidig-1.16643560 jeg så den akkurat nå da men fikk ikke fram siste episode. Skjønner ikke poenget med det, da må det jo ha kommet frem flere ting som ikke SoMe har fått med seg??? Leste på nrk nå at de skal endre litt på serien slik at den overgreps dommen mot Jan Egil skal inkluderes i serien da den er offentlig. Endret 19. november 2023 av GrønnNellik68 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 19. november 2023 #385 Del Skrevet 19. november 2023 Det beste for gutten hadde vært å bli sendt sammen med moren sin til Norge. Eventuelt kommet til fosterfamilie i Norge. 8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 19. november 2023 #386 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) Brunello skrev (1 minutt siden): Det beste for gutten hadde vært å bli sendt sammen med moren sin til Norge. Eventuelt kommet til fosterfamilie i Norge. Faren er norsk han og. Mora er det ikke. Syns alle bør få komme hit. Og nei gutten kan fint leve sammen med mor sin. Å bli sendt fra foster hjem og foster hjem og en gutt på 15 vil fort havne i en bv instutisjon. Tror du det går han vel da? Det tviler jeg sterkt på. Rett støtteapperat rundt. Skole opplagt etter det han mangler og trenger . Endret 19. november 2023 av GrønnNellik68 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg malifika Skrevet 19. november 2023 Populært innlegg #387 Del Skrevet 19. november 2023 Ikke skjønner at overgrep er forbudt?? Han sitter jo i dokumentaren og sier at de flyktet fra barnevernet, fordi han var redd for at sønnen hans skulle oppleve det samme som han. Han begynner også nesten å grine når han forteller om overgrepene han selv opplevde, så det er klart han skjønner at dette ikke er greit! 58 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 19. november 2023 #388 Del Skrevet 19. november 2023 Hvor skulle han bli bosatt om han kom hjem til Norge? Hvem vil ha en kjent overgriper i nabolaget? Selv om saken er foreldet vet man jo ikke hva han evt har gjort mens han har bodd i utlandet, og faren for gjentakelse er jo stor. Dette er en innviklet sak. 36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 19. november 2023 #389 Del Skrevet 19. november 2023 malifika skrev (1 minutt siden): Ikke skjønner at overgrep er forbudt?? Han sitter jo i dokumentaren og sier at de flyktet fra barnevernet, fordi han var redd for at sønnen hans skulle oppleve det samme som han. Han begynner også nesten å grine når han forteller om overgrepene han selv opplevde, så det er klart han skjønner at dette ikke er greit! Ja nå ja når han er voksen men da han var ung og når han ble dømt for det.. kanskje det først da gikk opp for han at det ikke var lov? hvem vet. Var en bit i serien og der han Tore tar opp med han om alle disse truslene han hadde sendt til ordførere osv som og er straffbart i Norge og han da svarte, nei, at han ikke skjønne at det kunne ha sånne konsekvenser for han selv når han kom til Norge. Han er handicappet han tenker ikke så langt frem ser det ut for. Tenker noe det samme skjedde under disse overgrepene, han skjønte ikke konsekvensene av det han gjorde. Mulig jeg tar feil. Men uansett han er jo dømt for det og blitt satt betinget. Det er 30 år siden. Det må gå an å se fremover. Skal han gutten på 15 lide for det da? 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 19. november 2023 #390 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) Ardwinna skrev (2 minutter siden): Hvor skulle han bli bosatt om han kom hjem til Norge? Hvem vil ha en kjent overgriper i nabolaget? Selv om saken er foreldet vet man jo ikke hva han evt har gjort mens han har bodd i utlandet, og faren for gjentakelse er jo stor. Dette er en innviklet sak. han er dømt for det. Mye kan endre seg på 30 år. Han holder jo ikke på med det nedi Filipinene heller når han aldri er utenfor døra. Er mange andre dømte overgripere også som bor rundt om i nabolaget til folk så det tror jeg ikke er så stort problem i Norge. Endret 19. november 2023 av GrønnNellik68 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Ardwinna Skrevet 19. november 2023 Populært innlegg #391 Del Skrevet 19. november 2023 GrønnNellik68 skrev (Akkurat nå): han er dømt for det. Mye kan endre seg på 30 år. Han holder jo ikke på med det nedi Filipinene heller når han aldri er utenfor døra. Og dette vet du sikkert, fordi? Hadde han blitt tatt for tyveri eller økonomisk bedrageri for 30 år siden, så hadde jeg kunnet tenkt at folk kan endre seg og at dette kan godt bli liggende i fortiden, men det er noe spesielt med overgrep mot barn. Jeg synes ikke det er er noe som enkelt kan glemmes etter 30 år. 50 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 19. november 2023 #392 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) GrønnNellik68 skrev (18 minutter siden): Nå har jeg sett alle episodene untatt siste som ikke kommer opp hos meg. Står bare utilgjengelig for denne klienten. Før jeg så denne dokumentaren så har jeg hørt og sett gjennom sosiale medier at det har blitt opprettet en spleis som har samlet inn godt over 3,5 mill for å få denne familien hjem til Norge. Så har denne spleisen ut fra SoMe blitt satt på pause pga det har kommet fram at Jan Egil er dømt for misbruk av 6 gutter. Der straffen har blitt gjort om til betinget pga handicap. Nå etter å ha sett dokumentaren så må jeg jo si at denne mannen har selv opplevd grov urett fra myndighetene i Norge. Vokst opp under statens omsorg og blitt misbrukt i sin oppvekst. Han har aldri opplevd å være en del av en familie. Fått opplæring i hva som er rett og galt, straffet for masse ting han ikke hadde gjort. Han fikk erstatning for tapt barndom. Men når du er vokst opp med en slik bakgrunn så kan jeg ikke forstå at noen forventer at han skal ha peiling på økonomi, og kanskje heller ikke har skjønt at sånne overgrep er straffbart. Han vokste jo opp med det selv. Så jeg syns folk dømmer mannen vel hardt ut fra de forutsetningene han har. Jeg må si jeg ble imponert over alt arbeidet Tore Strømøy har lagt ned i denne dokumentarene. Alle offentlige kontorer han har vært innom og spurt og gravd osv ... Og også hvor direkte han har vært mot Jan Egil selv når han mener han Jan Egil har gått litt for langt i enkelte situasjoner. Som konklusjon fra meg så er det trist å se at myndighetene har avskrevet seg alt ansvar for en norsk statsborger som er totalt uskyldig i dette. 15 åringen som ikke kommer seg på skole som han har krav på. Jeg forstår også hvorfor de flykta til utlandet når bekymringsmeldinga fra barnevernet kom. Det er fullstendig naturlig at det ville skremt hvem som helst som har hatt akkurat samme dårlige erfaring med barnevernet ( før statelig omsorg). Og til og med blitt misbrukt seksuelt på det groveste som barn. Han ble jo selv truet med at han ville bli drept hvis han sa noe til noen. Sterk dokumentar må jeg si. Jeg håper at denne familien kan få komme hjem til Norge og redde stumpene i hvertfall for gutten. Det er bedre helsehjelp her, de er norske statsborgere og jeg mener at da har man krav om hjelp fra hjemlandet uansett hva en skulle ha rota seg borti. Når jeg ser Norge har brukt millioner på å dra hjem IS damer med barn og Joshua French ble det brukt 11 mill på å få hjem så kan de vil hjelpe en familie med ett uskyldig barn og mener jeg da. I lys av disse nye opplysningene om overgrep mot barn/gutter, så forandrer det hele mitt syn på denne fyren. Vil han så desperat hjem til Norge fordi filipinske myndigheter er etter han for seksuelle overgrep, kanskje? Såvidt jeg vet kan norske borgere bli straffet for pedofile handlinger de har begått i utlandet når handlingen også er forbudt i landet de ble begått (straffeloven paragraf 5), når de kommer hjem til Norge igjen. Så han har litt å se frem til, denne karen. Han er ikke så uskyldig som han prøver å fremstå, og jeg tror ærlig talt han ikke hadde skjønt hvordan man bruker bestikk en gang om han ikke har fått med seg at det er ulovlig å begå seksuelle handlinger mot barn. Så fjern er han ikke, dette visste han. Han har jo kjempet mot den uretten som er begått mot han selv, da han selv ble utsatt for overgrep i barnedommen! Så da visste han jo at det var ulovlig da han selv begikk det, selvfølgelig. EDIT; jeg tolket det som at disse overgrepene ble begått på Filipinene, ikke i Norge. Da misforsto jeg. Men han visste nok uansett at det ikke var lov. Endret 19. november 2023 av Million 16 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
S@bine Skrevet 19. november 2023 #393 Del Skrevet 19. november 2023 For gutten hadde det kanskje vært best om pengene ble brukt til at han fikk gå på privatskole og fikk ekstra støtte av en privatlærer der han bor. Og bedre boforhold for ham og mora. For en gutt i den alderen som egentlig ikke vil flytte fra vennene sine og som ikke kan norsk, vil det være vanskelig å komme tll Norge, lære et nytt språk, ta igjen tapt utdannelse og begynne på nytt på alle måter. 33 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 19. november 2023 #394 Del Skrevet 19. november 2023 Million skrev (2 minutter siden): I lys av disse nye opplysningene om overgrep mot barn/gutter, så forandrer det hele mitt syn på denne fyren. Vil han så desperat hjem til Norge fordi filipinske myndigheter er etter han for seksuelle overgrep, kanskje? Såvidt jeg vet kan norske borgere bli straffet for pedofile handlinger de har begått i utlandet når handlingen også er forbudt i landet de ble begått (straffeloven paragraf 5), når de kommer hjem til Norge igjen. Så han har litt å se frem til, denne karen. Han er ikke så uskyldig som han prøver å fremstå, og jeg tror ærlig talt han ikke hadde skjønt hvordan man bruker bestikk en gang om han ikke har fått med seg at det er ulovlig å begå seksuelle handlinger mot barn. Så fjern er han ikke, dette visste han. Han har jo kjempet mot den uretten som er begått mot han selv, da han selv ble utsatt for overgrep i barnedommen! Så da visste han jo at det var ulovlig da han selv begikk det, selvfølgelig. Har også endret syn, men å spekulere om nye straffbare handlinger blir feil. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 19. november 2023 #395 Del Skrevet 19. november 2023 Blir alle tråder om dette slettet? Jeg forstår ikke dette. Det er utrolig mye det skrives om her på KG. Men dette er altså ikke tillatt, fordi om det skrives om i hvert eneste mediehus i Norge? 14 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravlekaspar Skrevet 19. november 2023 #396 Del Skrevet 19. november 2023 Har endret syn også. Men litt formidlende hvis det stemmer om bamsegutt ba NRK fortelle i dokumentaren at han var tidligere dømt for seksuelt misbruk. Således veldig negativt at NRK og Tore på Sporet unnlot å nevne det. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alivamale Skrevet 19. november 2023 #397 Del Skrevet 19. november 2023 GrønnNellik68 skrev (1 time siden): Som konklusjon fra meg så er det trist å se at myndighetene har avskrevet seg alt ansvar for en norsk statsborger som er totalt uskyldig i dette. 15 åringen som ikke kommer seg på skole som han har krav på. Akkurat dette savner jeg en forklaring på i dokumentaren. På Filippinene er det obligatorisk og gratis skole. Er det snakk om at gutten egentlig har behov for å gå på «spesialskole»? Sitat Education is compulsory for all children, and free public education is provided for pre-elementary, elementary, and high school. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Education_in_the_Philippines 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 19. november 2023 #398 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) Ikke at det er viktig, men det er ikke bare gutter de som har stått fram med at han har misbrukt dem som barn. Endret 19. november 2023 av minister-mio 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 19. november 2023 #399 Del Skrevet 19. november 2023 1 hour ago, GrønnNellik68 said: Ja nå ja når han er voksen men da han var ung og når han ble dømt for det.. kanskje det først da gikk opp for han at det ikke var lov? hvem vet. Var en bit i serien og der han Tore tar opp med han om alle disse truslene han hadde sendt til ordførere osv som og er straffbart i Norge og han da svarte, nei, at han ikke skjønne at det kunne ha sånne konsekvenser for han selv når han kom til Norge. Han er handicappet han tenker ikke så langt frem ser det ut for. Tenker noe det samme skjedde under disse overgrepene, han skjønte ikke konsekvensene av det han gjorde. Mulig jeg tar feil. Men uansett han er jo dømt for det og blitt satt betinget. Det er 30 år siden. Det må gå an å se fremover. Skal han gutten på 15 lide for det da? Han ble jo dømt for 6 separate tilfeller. Hadde det vært bare ett så kan det kanskje hende han ikke hadde skjønt det, men 6! Når man vet hvor mye som skal til for at noen blir dømt i sånne saker må det jo ha vært ganske drøyt også 28 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmidtherin Skrevet 19. november 2023 #400 Del Skrevet 19. november 2023 minister-mio skrev (Akkurat nå): Ikke at det er viktig, men det er ikke gutter de som har stått fram med at han har misbrukt dem som barn. Jo, fire gutter og to jenter. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg