Gå til innhold

Tjene penger i FAU

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis jeg blir satt til å bake, for å tjene inn penger forventer jeg at FAU betaler meg tilbake for både arbeidet jeg har lagt ned og for ingredienser. 

Skolen skal være gratis. Er så lei tusenvis av penger som går ut til slikt. Jeg har så vidt hode over vann økonomisk. 

Anonymkode: 8d006...c70

Men du vil ikke sitte i FAU selv? 

Selvsagt bør de som ikke gidder slike verv, bidra med kakebaking og annet.

Anonymkode: 3fd17...105

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg satt i fau snakket vi om å invitere besteforeldre på en julefest eller sommerfest, og så selge lodd eller noe der. Fordi besteforeldre ofte har litt bedre økonomi enn foreldre 😅 Dette utgikk pga corona, men folk var veldig positiv til det. Her ble det skole i mellomtiden, så vet ikke om det noen gang har blitt arrangert 

Vi tok aldri inngangspenger på arrangementer, vi hadde det slik at alle tok med en rett og så var det buffet. 

Barnehagen sto for alle kostnader ila et barnehageår og de fant på mye koselig, men barnehagen lå litt avsidesliggende til. Enkelte foreldre ønsket at barnehagen skulle finne på noe i en nærliggende by et par ganger, men det var det ikke økonomi til pga transport. Barnehagen kunne ikke spørre foreldrene om penger, så derfor samlet fau litt inn til det. 

Anonymkode: 76888...e4e

Skrevet

Hva skal dere med penger? En periode når jeg satt i FAU var det også et voldsomt inntjeningskjør. Noe som endte opp med at alt ble en kilde til inntjening og det ble dyrt for foreldrene. 

Heldigvis sluttet de som var mest ivrig på dette, og vi la opp til arrangementer som ikke kostet noe, der alle kunne delta og som fortsatt var kjekke. Litt kakebaking, som er frivillig, men vi slipper iallefall og først bake kake, for å så kjøpe kaka tilbake til oss selv! 

Finn først ut hva dere egentlig skal bruke pengene til - og hvordan dere eventuelt skal passe på at alle kan delta. 

Den barnehagen som hadde femti kroner i inngangspenger pr person til en høst kick-off - høres veldig umusikalsk ut i disse tider!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvis jeg blir satt til å bake, for å tjene inn penger forventer jeg at FAU betaler meg tilbake for både arbeidet jeg har lagt ned og for ingredienser. 

Skolen skal være gratis. Er så lei tusenvis av penger som går ut til slikt. Jeg har så vidt hode over vann økonomisk. 

Anonymkode: 8d006...c70

Du unner ikke barna dine litt ekstra på skole? Fau jobber for at dine barn skal ha det best mulig på skolen.  Pengene de samler inn går jo tilbake til elevene på en eller annen måte.  

Du skal ha betalt for tiden du bruker? Kan du ikke sette av litt tid for skolen til ditt barn? 

Anonymkode: 15eeb...b61

• Liker 1
Skrevet

I vår barnehage tar FAU betalt for julefest, 50 kroner per deltaker. Man vippser på forhånd og ingen som kontrollerer om du faktisk har betalt, så det er noenlunde valgfritt. 

Samme med sommerfest, 50 kroner. 

Og thats it. Hva mer skulle de egentlig trenge penger til? To fester i året er mer enn nok. 

Leker og utstyr er det plenty av foreldre som donerer. 

Ikke gjør det så komplisert. Arranger en fest, be om betaling 1 uke på forhånd så dere har midler til å kjøpe inn til grøt og klementiner. Foreldrene kan ta med kake (erfaringsmessig blir det altfor mye kake, så de som ikke har tid kan med god samvittighet la være å ta med kake). 

Skrevet
frklotte92 skrev (14 timer siden):

Jeg har nylig blitt leder i FAU i barnehagen. Skulle hatt noen gode tips til hvordan FAU kan samle inn penger. Hvilke type arrangementer kan jeg sette i gang med resten av styret? Vi har hatt byttedag av klær hvor det var frivillig vippsing, eller så har vi ikke hatt noe annen form for å tjene inn penger i kassa. Noen som har noen tips? Hva har du/andre gjort i din barnehage i ditt nærområde?

Det vi tjente mest penger på var nissefest, da leide vi ungdomsskolen med gymsal i nærheten gratis, hadde pølser og brød og kaker, juletrerock med rockenissen (en utskremt pappa i nissedrakt og discolys) og utdeling av gavepose fra nissen. 

Tok inngangsbillett for voksne, tror det var 100 kr per snute, ellers var alt gratis (hadde tilogmed "gratislotteri", stor stas!). Og alle ble oppfordret til å ha med besteforeldre (mer penger i kassa!). Fikk gaver fra lokale butikker, og alle familiene skulle enten ha med gave (liten ting) eller en ting til kakebordet (valgfritt). 

Hvis jeg ikke husker feil fikk vi også pølser og brød gratis fra den lokale butikken...

Anonymkode: 8eaa1...045

Skrevet
Minlillelykke skrev (12 timer siden):

Man må nesten ha noe hvis man skal arrangere ting for barna. Det koster å lage i stand med skikkelig bra fester, også for de minste😊

Skikkelig bra fest for barnehagebarn?? En diskokule og badebussen på full guffe holder i massevis. Vi har mye sosialt i vår barnehage, alt er gratis og innenfor åpningstid. To av arrangementene innebærer baking, ene gangen for de ansatte og andre gang for foreldrene. Da vippser man det man kan for å kjøpe kaker og ting barn har laget - ingen sjekker. Inntektene går til en veldedig organisasjon. 

Anonymkode: 52e58...ad3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du unner ikke barna dine litt ekstra på skole? Fau jobber for at dine barn skal ha det best mulig på skolen.  Pengene de samler inn går jo tilbake til elevene på en eller annen måte.  

Du skal ha betalt for tiden du bruker? Kan du ikke sette av litt tid for skolen til ditt barn? 

Anonymkode: 15eeb...b61

Eneste dugnaden på vår skole er 5.trinn som arrangerer 17.mai, og inntekten går til leirskole i 6. Hvert år, de siste 15 år. I tillegg er det innbetaling til klassekasse, der lærerne får blomster/gave til sommeren, og det noen ganger blir kjøpt inn en fotball eller et hoppetau. Det er det, og det er nok. 
De er på turer, konserter, foreldre ber inn hele klasser til Halloween, fau arrangerer fritidsklubb med pizza osv, pengene kommer ikke fra foreldre. 

Anonymkode: 7fd55...24f

Skrevet

Hva skal en tjene penger til og hvor mye er det snakk om ? En del av disse dugnads sakene som genererer mye mer arbeid enn hva det lager penger. Så virker som det er mest for dugnadene del og ikke for hva dugnaden faktisk produserer.

Jobber heller en time overtid (eller tre) for å lage litt penger jeg kan gi til barnehagen/skole el.l enn å styre med dugnad osv for å få en usikker inntjening på det.

Anonymkode: 7b750...8cd

Skrevet

Det er en uting at fau driver på med slik inntjening. Fau trenger ikke penger. Og spesielt i disse dager hvor alt er så dyrt! Det er ikke snakk om 'å ikke unne ungene' noe godt, det er snakk om å plassere ansvaret der det skal være, hos eieren. Det være seg om det er privat eller kommunal.

Her på skolen hadde de flere 'arrangementer' i skoletiden. Barna lagde mat i skoletiden, også solgte det til blodpris til medelever. Disse pengene har blant annet blitt brukt på oppussing av uteområdet. Altså et område som kommunen har ansvaret for.

Og i siste budsjettforlag i kommunenen, der er skolen foreslått lagt ned... og den kommer til å bli lagt ned.

Anonymkode: 6462a...2f0

• Liker 1
Skrevet

Mine barnebarn har gått i privat barnehage. Hver sommeravslutning hadde barnehagen "salg" av ting barna hadde laget, loddsalg og fiskedam hvor noen foreldre hadde hadde skaffet en liten gevinst. Salg av pølser, kaffe og kake. Bare foreldre, besteforeldre og eventuelt andre slektninger betalte for dette. Barnehagen ordnet kaker, pølser mm fra eget budsjett. Det overskuddet som ble fra disse dagene, gikk til barneavdelingen på sykehuset. Da ble det kjøpt leker, bøker mm som var på ønskelista til de syke.
Tenkte aldri at dette ikke var e bra tiltak.

• Liker 1
Skrevet

Å ta betalt for inngang til arrangement i barnehagen synes jeg er ganske uetisk. Det skal være gratis å delta. Tror ikke vi hadde fått lov til å arrangere noe om det kostet penger å delta.  Her har FAU tjent penger på at man henger opp lapper med vårt vipps nr, så kan foreldrene selv velge om de vil vippse en sum for et kakestykke, kjøpe kunst barnet har lagd, kaffe osv. Har du ikke penger kan du likevel få både kake, kaffe og kunst. Foreldrene blir selv oppfordret til å bake kaker til arrangement, men man må ikke. 

Anonymkode: 12fa7...e1b

• Liker 1
Skrevet
Plutselig_gravid skrev (10 timer siden):

Har sittet i Fau i både bhg og skole. Det har de siste årene blitt problematisk å samle inn penger eller ta betalt for arrangement. Heldigvis. Ikke alle har råd til å kjøpe et kakestykke og et glass saft til hele familien på sommerfest, nyttårsfest o.l. Jeg trodde egentlig dette ikke var lov lenger.

Jeg stusser også over hvorfor vi foreldre skal gjøre dugnadsarbeid og kjøpe våre egne kaker for at barna i bhg eller skolen skal få ny fotball, eller duploklosser. Kommune, stat og private eiere bør da vitterlig stå for slike basic ting. Og hva mer trenger egentlig barna i bhg? De gjør koselige ting i barnehagen hver dag.

Her samler ikke FAU inn penger lenger, men vi gjør dugnad. Baker kaker og arrangerer ting for barn/foreldre, men ingen ting koster penger. Sett bort fra at de som melder seg frivillig til å bake kake, betaler for ingrediensene. Vi arrangerer eks sommerfest. Da tar alle med sin egen mat. 

Hver jul, påske o.l. samles det inn tomflasker i både barnehagen og skolen. Pengene bruker barna til å kjøpe påskeegg og julegaver/snop som deles ut til vanskeligstilte barn i nærmiljøet. 

Så fantastisk å lese :) Du har noen veldig gode poenger her, og trenger ikke nødvendigvis samle inn penger, for å gjøre koselige ting heller. Takk for innspill :) 

Skrevet
Akryl skrev (10 timer siden):

Dette er jo "slaveri", spesielt hvis dette er privat barnehage.

FAU skal ikke tjene penger. FAU skal være interessert i det pedagogiske som foregår i barnehage og være vaktbikkje for at alle blir ivaretatt.  

Dere skal bidra til trygt læringsmiljø og medvirke til beslutninger.  Les   om oppgavene her https://foreldreutvalgene.no/fug/alt-du-trenger-a-vite-om-foreldreradets-arbeidsutvalg-fau/

Istedet for å fokusere på det riktige og holde ledelsen i ørene, så driver dere "slaveri,"

Vi er opptatt av det pedagogiske også 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Å ta betalt for inngang til arrangement i barnehagen synes jeg er ganske uetisk. Det skal være gratis å delta. Tror ikke vi hadde fått lov til å arrangere noe om det kostet penger å delta.  Her har FAU tjent penger på at man henger opp lapper med vårt vipps nr, så kan foreldrene selv velge om de vil vippse en sum for et kakestykke, kjøpe kunst barnet har lagd, kaffe osv. Har du ikke penger kan du likevel få både kake, kaffe og kunst. Foreldrene blir selv oppfordret til å bake kaker til arrangement, men man må ikke. 

Anonymkode: 12fa7...e1b

Ja, det å ta betalt for inngang er ikke aktuelt. Synes det skal være frivillig vippsing som du nevner. 

• Liker 1
Skrevet

I vår barnehage samlet de inn penger for en liten julegave og sommergave til de ansatte. Det syns jeg var fint og fortjent. Men det var ikke noe ekstra inntjening utover det. Reagerer litt på det du skriver her jeg også. Hva trenger dere penger til? Vår barnehage hadde både karneval, påskefrokost, lucia og sommeravslutning. Man kunne bidra med kake som alle kunne forsyne seg gratis på arrangementene. Ikke noe salg. Føler barnehagen lurer dere…

Anonymkode: 17ecd...032

• Liker 1
Skrevet
Akryl skrev (10 timer siden):

Barnehage klarer dette godt med budsjettet sitt. 

Ikke etter vår oppfatning. Vi hadde ett veldig godt samhold foresatte mellom i barnehagen, på tvers av avdelinger. Dette hadde vi ikke fått om vi ikke la ned en innsats for det. Jeg skal også være ærlig å si at disse sammenkomstene med barnehagen var veldig mye hyggeligere enn med skolen.  På skolen er alt så uorganisert og kun mye hyl og skrik. Ja det er gratis, men jeg betaler heller litt for at det skal være organisert. Vi deltar ikke på skolearrangementer fordi det arrangeres så dårlig, men det er jo det man får når det ikke skal koste noe. Og arrangere bra arrangementer for store og små er ikke gratis.

Skrevet

For det første er du leder av SU om det er for barnehage. FAU er for skole. 

For det andre råder jeg deg til å tenke deg godt om før dere begynner med dette. Er det ikke egentlig noe spesielt man trenger penger til vil det oppleves masete og skal begynne å betale for å komme på tilstelninger, kjøpe ting når man er der etc. Man kan jo samle inn penger om det viser seg at det dukker opp et behov, ikke "for sikkerhets skyld". Barnehagen her har "høstutstilling" og tar da inntekt og selger kaker etc. Dette er en årlig greie, hvor pengene går til veldedighet. 

Det skal i utgangspunktet ikke være nødvendig å samle inn penger for å arrangere sammenkomster. Barnehagene pleier jo arrangere Lucia, avslutninger osv. Da kan man heller samarbeide om å bake eller slikt om behovet er der. Hadde ikke likt om en nyfrelst SU-leder kjørte i gang masse greier for å samle inn penger i min bhg. Helt unødvendig. 

Anonymkode: 35749...f57

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

For det første er du leder av SU om det er for barnehage. FAU er for skole. 

For det andre råder jeg deg til å tenke deg godt om før dere begynner med dette. Er det ikke egentlig noe spesielt man trenger penger til vil det oppleves masete og skal begynne å betale for å komme på tilstelninger, kjøpe ting når man er der etc. Man kan jo samle inn penger om det viser seg at det dukker opp et behov, ikke "for sikkerhets skyld". Barnehagen her har "høstutstilling" og tar da inntekt og selger kaker etc. Dette er en årlig greie, hvor pengene går til veldedighet. 

Det skal i utgangspunktet ikke være nødvendig å samle inn penger for å arrangere sammenkomster. Barnehagene pleier jo arrangere Lucia, avslutninger osv. Da kan man heller samarbeide om å bake eller slikt om behovet er der. Hadde ikke likt om en nyfrelst SU-leder kjørte i gang masse greier for å samle inn penger i min bhg. Helt unødvendig. 

Anonymkode: 35749...f57

FAU er i barnehage også, i tillegg til SU. 🙂

Skrevet
Minlillelykke skrev (16 timer siden):

Gled deg til lykken du ser i barna sine øyne! De elsker slike ting. 

Barnehagen vår hadde lucia-dag, juleavslutning, flott juletrefest, påskefrokost, 17.mai.feiring og sommeravslutning. De dro på turer og de eldste var på kino en dag. En avdelings foreldre var ansvarlige for å levere kaker til juletrefest, en annen til sommerfesten. Det var det. De samlet inn noen penger på FN-dagen, det gikk til veldedighet. Hva skal dere bruke pengene til? Det eneste jeg kommer på er gaver til de ansatte ved avslutningen for fra barna som slutter, det organiseres privat mellom de foreldrene.  

Anonymkode: 7fd55...24f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...