frklotte92 Skrevet 15. november 2023 #1 Skrevet 15. november 2023 (endret) Jeg har nylig blitt leder i FAU i barnehagen. Skulle hatt noen gode tips til hvordan FAU kan samle inn penger. Hvilke type arrangementer kan jeg sette i gang med resten av styret? Vi har hatt byttedag av klær hvor det var frivillig vippsing, eller så har vi ikke hatt noe annen form for å tjene inn penger i kassa. Noen som har noen tips? Hva har du/andre gjort i din barnehage i ditt nærområde? Endret 15. november 2023 av frklotte92
-venter- Skrevet 15. november 2023 #2 Skrevet 15. november 2023 Vi pleide å selge kaker og drikke på jule- og sommeravslutning. Foreldrene bakte. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #3 Skrevet 15. november 2023 Hvis jeg blir satt til å bake, for å tjene inn penger forventer jeg at FAU betaler meg tilbake for både arbeidet jeg har lagt ned og for ingredienser. Skolen skal være gratis. Er så lei tusenvis av penger som går ut til slikt. Jeg har så vidt hode over vann økonomisk. Anonymkode: 8d006...c70 3 2
frklotte92 Skrevet 15. november 2023 Forfatter #4 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis jeg blir satt til å bake, for å tjene inn penger forventer jeg at FAU betaler meg tilbake for både arbeidet jeg har lagt ned og for ingredienser. Skolen skal være gratis. Er så lei tusenvis av penger som går ut til slikt. Jeg har så vidt hode over vann økonomisk. Anonymkode: 8d006...c70 Dette gjelder i barnehagen, men jeg forstår godt at du forventer å få betalt. Hadde forventet dette selv. 1
frklotte92 Skrevet 15. november 2023 Forfatter #5 Skrevet 15. november 2023 -venter- skrev (6 minutter siden): Vi pleide å selge kaker og drikke på jule- og sommeravslutning. Foreldrene bakte. Kakesalg tror jeg det er lenge siden barnehagen har hatt. Det skal jeg skrive opp som forslag.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #6 Skrevet 15. november 2023 Hva trenger dere penger til? I barnehagen vår var det heldigvis ikke slike ting, det kommer mer enn nok av det senere. De med eldre barn som går på fotball og korps, blir ikke akkurat glad for å selge sokker, doruller eller lodd. Det er altfor tidlig. Hører om folk som selger «kunsten» til barna (så man må kjøpe), heller ikke greit, men et frivillig bidrag kan man jo be om. Anonymkode: 7fd55...24f 5
frklotte92 Skrevet 15. november 2023 Forfatter #7 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva trenger dere penger til? I barnehagen vår var det heldigvis ikke slike ting, det kommer mer enn nok av det senere. De med eldre barn som går på fotball og korps, blir ikke akkurat glad for å selge sokker, doruller eller lodd. Det er altfor tidlig. Hører om folk som selger «kunsten» til barna (så man må kjøpe), heller ikke greit, men et frivillig bidrag kan man jo be om. Anonymkode: 7fd55...24f Egentlig ikke noe konkret vi trenger penger til akkurat nå, men alltid kjekt å ha litt penger stående hvis en ønsker å gjøre noe koselig for barna. Ja, er ikke det der med å selge kaker, sokker, lodd osv litt utgått? Folk må da bli leie av å kjøpe det samme om og om igjen? 😅
Minlillelykke Skrevet 15. november 2023 #8 Skrevet 15. november 2023 Jeg satt i fau styret ii barnehagen de 5 årene minsten gikk der. Vi hadde kick off arrangement på høsten. Der kunne man kjøpe lodd for å gjøre aktiviteter. Vi hadde en mann som var rågod med ballonger, ansiktsmaling, candybar, sukkerspinn og loddsalg. Vi hadde også kaffe, kaker og pølser. Ellers har vi hatt sommerfester, eggjakt ved påske, juletrefester osv. vi tok 50kr pr person for å komme inn. Da var det fritt frem med pølser, kaffe, saft og kaker. Unntaket var på kick off. Da var det vel 50kr for en remse med lodd. Loddsalg ved disse arrangementene har vært en god kilde hos oss. Jeg elsket årene i barnehagen. Kos deg med det, det går så altfor fort!
Minlillelykke Skrevet 15. november 2023 #9 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva trenger dere penger til? I barnehagen vår var det heldigvis ikke slike ting, det kommer mer enn nok av det senere. De med eldre barn som går på fotball og korps, blir ikke akkurat glad for å selge sokker, doruller eller lodd. Det er altfor tidlig. Hører om folk som selger «kunsten» til barna (så man må kjøpe), heller ikke greit, men et frivillig bidrag kan man jo be om. Anonymkode: 7fd55...24f Man må nesten ha noe hvis man skal arrangere ting for barna. Det koster å lage i stand med skikkelig bra fester, også for de minste😊
frklotte92 Skrevet 15. november 2023 Forfatter #10 Skrevet 15. november 2023 Minlillelykke skrev (2 minutter siden): Jeg satt i fau styret ii barnehagen de 5 årene minsten gikk der. Vi hadde kick off arrangement på høsten. Der kunne man kjøpe lodd for å gjøre aktiviteter. Vi hadde en mann som var rågod med ballonger, ansiktsmaling, candybar, sukkerspinn og loddsalg. Vi hadde også kaffe, kaker og pølser. Ellers har vi hatt sommerfester, eggjakt ved påske, juletrefester osv. vi tok 50kr pr person for å komme inn. Da var det fritt frem med pølser, kaffe, saft og kaker. Unntaket var på kick off. Da var det vel 50kr for en remse med lodd. Loddsalg ved disse arrangementene har vært en god kilde hos oss. Jeg elsket årene i barnehagen. Kos deg med det, det går så altfor fort! Takk for gode tips 🙂 Noterer det ned, og tar det med meg videre til styret
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #11 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis jeg blir satt til å bake, for å tjene inn penger forventer jeg at FAU betaler meg tilbake for både arbeidet jeg har lagt ned og for ingredienser. Skolen skal være gratis. Er så lei tusenvis av penger som går ut til slikt. Jeg har så vidt hode over vann økonomisk. Anonymkode: 8d006...c70 Det skulle jeg likt å se. Det er en, kanskje to ganger i året man blir spurt om å bake. Det er lov å si nei. Men man må forvente dugandsarbeid når man har barn, tross alt. Anonymkode: 4ceb7...cde 7
frklotte92 Skrevet 15. november 2023 Forfatter #12 Skrevet 15. november 2023 Minlillelykke skrev (1 minutt siden): Man må nesten ha noe hvis man skal arrangere ting for barna. Det koster å lage i stand med skikkelig bra fester, også for de minste😊 Ja, enig med deg!
Minlillelykke Skrevet 15. november 2023 #13 Skrevet 15. november 2023 frklotte92 skrev (Akkurat nå): Ja, enig med deg! Gled deg til lykken du ser i barna sine øyne! De elsker slike ting.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #14 Skrevet 15. november 2023 frklotte92 skrev (3 timer siden): Jeg har nylig blitt leder i FAU i barnehagen. Skulle hatt noen gode tips til hvordan FAU kan samle inn penger. Hvilke type arrangementer kan jeg sette i gang med resten av styret? Vi har hatt byttedag av klær hvor det var frivillig vippsing, eller så har vi ikke hatt noe annen form for å tjene inn penger i kassa. Noen som har noen tips? Hva har du/andre gjort i din barnehage i ditt nærområde? Vi skal ha foreldrefest, sosialt for oss foreldre og vi tar inngangspenger + diverse som kan kjøpes der av mat, drikke osv. valgfritt å betale da det først og fremst skal være en sosial greie for å bli enda bedre kjent med hverandre! viktig at alle som ønsker får mulighet til å være med, selv med dårlig råd! ellers nordkak kakesalg. selge sokker, oppvaskkluter/fiberkluter, lotteri på avslutninger hvor hver elev tar med en ting til loddtrekning. Ti kroner loddet for eksempel. Trenger ikke være dyre greier, en sjokoladeplate, bamsemums, fruktfat, blomst… dette er på skole da, men fungerer nok i bhg også. i bhg var det salg av barnas malte bilder og diverse de hadde laget. Da kunne man vippse valgfri sum for tingene ens eget barn hadde laget Anonymkode: d4721...366
Plutselig_gravid Skrevet 15. november 2023 #15 Skrevet 15. november 2023 Har sittet i Fau i både bhg og skole. Det har de siste årene blitt problematisk å samle inn penger eller ta betalt for arrangement. Heldigvis. Ikke alle har råd til å kjøpe et kakestykke og et glass saft til hele familien på sommerfest, nyttårsfest o.l. Jeg trodde egentlig dette ikke var lov lenger. Jeg stusser også over hvorfor vi foreldre skal gjøre dugnadsarbeid og kjøpe våre egne kaker for at barna i bhg eller skolen skal få ny fotball, eller duploklosser. Kommune, stat og private eiere bør da vitterlig stå for slike basic ting. Og hva mer trenger egentlig barna i bhg? De gjør koselige ting i barnehagen hver dag. Her samler ikke FAU inn penger lenger, men vi gjør dugnad. Baker kaker og arrangerer ting for barn/foreldre, men ingen ting koster penger. Sett bort fra at de som melder seg frivillig til å bake kake, betaler for ingrediensene. Vi arrangerer eks sommerfest. Da tar alle med sin egen mat. Hver jul, påske o.l. samles det inn tomflasker i både barnehagen og skolen. Pengene bruker barna til å kjøpe påskeegg og julegaver/snop som deles ut til vanskeligstilte barn i nærmiljøet. 4 1
Akryl Skrevet 15. november 2023 #16 Skrevet 15. november 2023 frklotte92 skrev (6 timer siden): Jeg har nylig blitt leder i FAU i barnehagen. Skulle hatt noen gode tips til hvordan FAU kan samle inn penger. Hvilke type arrangementer kan jeg sette i gang med resten av styret? Vi har hatt byttedag av klær hvor det var frivillig vippsing, eller så har vi ikke hatt noe annen form for å tjene inn penger i kassa. Noen som har noen tips? Hva har du/andre gjort i din barnehage i ditt nærområde? Dette er jo "slaveri", spesielt hvis dette er privat barnehage. FAU skal ikke tjene penger. FAU skal være interessert i det pedagogiske som foregår i barnehage og være vaktbikkje for at alle blir ivaretatt. Dere skal bidra til trygt læringsmiljø og medvirke til beslutninger. Les om oppgavene her https://foreldreutvalgene.no/fug/alt-du-trenger-a-vite-om-foreldreradets-arbeidsutvalg-fau/ Istedet for å fokusere på det riktige og holde ledelsen i ørene, så driver dere "slaveri," 2 2
Akryl Skrevet 15. november 2023 #17 Skrevet 15. november 2023 (endret) Minlillelykke skrev (3 timer siden): Man må nesten ha noe hvis man skal arrangere ting for barna. Det koster å lage i stand med skikkelig bra fester, også for de minste😊 Barnehage klarer dette godt med budsjettet sitt. Endret 15. november 2023 av Akryl 2
Akryl Skrevet 15. november 2023 #18 Skrevet 15. november 2023 Plutselig_gravid skrev (32 minutter siden): Har sittet i Fau i både bhg og skole. Det har de siste årene blitt problematisk å samle inn penger eller ta betalt for arrangement. Heldigvis. Ikke alle har råd til å kjøpe et kakestykke og et glass saft til hele familien på sommerfest, nyttårsfest o.l. Jeg trodde egentlig dette ikke var lov lenger. Jeg stusser også over hvorfor vi foreldre skal gjøre dugnadsarbeid og kjøpe våre egne kaker for at barna i bhg eller skolen skal få ny fotball, eller duploklosser. Kommune, stat og private eiere bør da vitterlig stå for slike basic ting. Og hva mer trenger egentlig barna i bhg? De gjør koselige ting i barnehagen hver dag. Her samler ikke FAU inn penger lenger, men vi gjør dugnad. Baker kaker og arrangerer ting for barn/foreldre, men ingen ting koster penger. Sett bort fra at de som melder seg frivillig til å bake kake, betaler for ingrediensene. Vi arrangerer eks sommerfest. Da tar alle med sin egen mat. Hver jul, påske o.l. samles det inn tomflasker i både barnehagen og skolen. Pengene bruker barna til å kjøpe påskeegg og julegaver/snop som deles ut til vanskeligstilte barn i nærmiljøet. Jeg ler av dugnadsarbeid og tull. Både kommunen og private skal ha budsjett. Vet om privat barnehage der eieren har tatt ut millioner i utbytte. Samtidig drev foreldre dugnad og fikk spart et par 1000 kr i vedlikeholdsutgifter. Haha 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #19 Skrevet 15. november 2023 Jøss, glad for jeg hadde barna i en barnehage som sponset både sommerfest, grøtfest og påskefrokost.... uten at vi måtte tigge penger fra foreldrene. Anonymkode: 36f77...aca 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #20 Skrevet 15. november 2023 få barnehagen til å øve inn noen julesanger. kanskje koret kan synge i de lokale jumegrantenningene? eller en førjulskveld i barnehagen? Anonymkode: 7e25a...2b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå