AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #1 Del Skrevet 15. november 2023 Jeg føler det ikke er tilstrekkelig bevis og at det med at verden har kommet til med ett *bang* virker som menneskeskapt tull for å bortforklare tro og religion. Samtidig føler jeg alt med apekatt vissvass at vi stammer fra de har heller ikke godt nok grunnlag til at jeg skal tro på det. Hvorfor har da apekatter ikke utviklet seg da de siste 2000+ årene, ikke 1% engang?? Hvorfor er vi mennesker de spesielt utvalgte blant planetens dyr? Jeg personlig mener det er kunn en grunn vi er skapt som vi er, og ja jeg kommer hardt ut men jeg ser ingen annen grunn enn at vi er skapt i Guds bilde og planeten og alt som lever hans skaperverk, det gir ikke mening hvis ikke.🫶🙏😊 Men jeg vil gjerne høre deres grunner for Hvorfor dere tror det dere tror, men jeg kommer ikke til å bli overbevist personlig❤️ men å kunne klare å respektere det krever mer kunnskap! Så gjerne del😊 Anonymkode: 1b7ed...e89 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #2 Del Skrevet 15. november 2023 Å jorda er flat, satan bor under Anonymkode: c4791...819 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #3 Del Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): jeg ser ingen annen grunn enn at vi er skapt i Guds bilde og planeten og alt som lever hans skaperverk, det gir ikke mening hvis ikke.🫶🙏😊 Anonymkode: 1b7ed...e89 Med det ståstedet så er det ingen saklige argumenter som vil rikke deg en millimeter så hvorfor skal vi kaste bort kalorier? Samme diskusjon har blitt ført en million ganger før. Anonymkode: 9ec0e...14f 23 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #4 Del Skrevet 15. november 2023 Gøy at du la dette inn under "Vitenskap" og ikke "Religion" underforumet da. Anonymkode: 0a334...26e 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #5 Del Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å jorda er flat, satan bor under Anonymkode: c4791...819 Å? Er den det? DET visste jeg ikke..😂🤪 hm, det var en veldig god forklaring jeg skal ta med meg videre i livet😂❤️ Anonymkode: 1b7ed...e89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #6 Del Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gøy at du la dette inn under "Vitenskap" og ikke "Religion" underforumet da. Anonymkode: 0a334...26e Det er en vitenskapsteori, så da er det relevant under her for diskusjon😊 samt føler jeg big bang er egt en tvistet form for religion🤔 Anonymkode: 1b7ed...e89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zeezrom Skrevet 15. november 2023 #7 Del Skrevet 15. november 2023 Hva gjelder apene sier ikke evolusjonsteorien at vi stammer fra apene, den sier at vi har felles stamfar, og utviklet oss i forskjellige retninger. Apene blir derfor mer fetter enn bestefar, om du skjønner hva jeg mener. Ellers er det masse bevis for evolusjon, og tilnærmet ingen for konkurrerende teorier (ung jord osv). Du kan jo gjerne forske litt på saken og legge frem en egen teori Hilsen en kristen som tror at evolusjonen er ett av verktøyene i verktøykassa til en allmektig Gud. 16 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #8 Del Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Med det ståstedet så er det ingen saklige argumenter som vil rikke deg en millimeter så hvorfor skal vi kaste bort kalorier? Samme diskusjon har blitt ført en million ganger før. Anonymkode: 9ec0e...14f Jeg jobber med mennesker, så det å klare å forstå også: hvordan kan noen tro? Selv om du selv ikke vil bli overbevist, lærer du noe om menneskelivet & menneskeverd og hva våres verdier og standpunkter er i livet😊 så du respekterer og forstår hvor de kommer fra, kan du møte de på en bedre måte i fremtiden❤️ det er grunnen at jeg vil høre. 😊 Anonymkode: 1b7ed...e89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 15. november 2023 #9 Del Skrevet 15. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg føler det ikke er tilstrekkelig bevis og at det med at verden har kommet til med ett *bang* virker som menneskeskapt tull for å bortforklare tro og religion. Samtidig føler jeg alt med apekatt vissvass at vi stammer fra de har heller ikke godt nok grunnlag til at jeg skal tro på det. Hvorfor har da apekatter ikke utviklet seg da de siste 2000+ årene, ikke 1% engang?? Hvorfor er vi mennesker de spesielt utvalgte blant planetens dyr? Jeg personlig mener det er kunn en grunn vi er skapt som vi er, og ja jeg kommer hardt ut men jeg ser ingen annen grunn enn at vi er skapt i Guds bilde og planeten og alt som lever hans skaperverk, det gir ikke mening hvis ikke.🫶🙏😊 Men jeg vil gjerne høre deres grunner for Hvorfor dere tror det dere tror, men jeg kommer ikke til å bli overbevist personlig❤️ men å kunne klare å respektere det krever mer kunnskap! Så gjerne del😊 Anonymkode: 1b7ed...e89 Siden du føler at det ikke er tilstrekkelig bevis så er det nok ikke sant. Det er nok mer trolig at det finnes en gud som overvåker alle mennesker på jorden og som har laget alt. Hvor kom forresten han i fra? PS! Apene har også utviklet seg fra vår felles stamfar på samme måte som alle andre dyr også har utviklet seg. Endret 15. november 2023 av Illuminatum 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 15. november 2023 #10 Del Skrevet 15. november 2023 Det er uhorvelig mange bevis for evolusjon og ikke så mange bevis (0) for at Gud eksisterer. Det er til og med bevis rett foran nesa di: når bakterier utvikler resistens grunnet antibiotikabruk er dette evolusjon 15 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #11 Del Skrevet 15. november 2023 Helt enig med deg TS. og jeg tror vi vil få svaret krystallklart innenfor de neste 10 årene! Anonymkode: 3ac75...2e1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esk Skrevet 15. november 2023 #12 Del Skrevet 15. november 2023 Enhver som tror evolusjonsteorien sier at vi stammer fra apene er ikke verdt å gå inn i diskusjon med. Om man skal diskutere en vitenskapelig teori er det greit å faktisk ha et milligrams kunnskap om det man skal diskutere. Det gjelder forsåvidt det meste her i verden. 12 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esk Skrevet 15. november 2023 #13 Del Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt enig med deg TS. og jeg tror vi vil få svaret krystallklart innenfor de neste 10 årene! Anonymkode: 3ac75...2e1 Dette har religiøse trodd siden tidenes morgen, hvorfor er du så sikker på akkurat disse ti årene er de som endelig skal bevise din religion? 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #14 Del Skrevet 15. november 2023 Zeezrom skrev (3 minutter siden): Hilsen en kristen som tror at evolusjonen er ett av verktøyene i verktøykassa til en allmektig Gud. Jeg er ikke kristen men jeg er påvirket av den kristne kulturarven og synes at deler av skriften inneholder visdom - uansett hvem som nå har skrevet den. Jeg har vanskelig for å forstå kristne som knytter sin tro opp mot at bibelen skal være en presis lærebok i fysikk. Til det publikumet som først leste bibelen eller de tekstene som ble til bibelen ville (dagens fysikk) ha framstått som vissvass. For mennesker som lever om 2000 år ville dagens fysikk kanskje ha fremstått som barnlig og naiv. Så hvem av disse tidsperiodene skulle bibelen ha rettet seg inn mot, og hvorfor? Hvis jeg hadde vært en omnipotent Gud så ville jeg vel heller ha skrevet en bok om hvordan mennesket skal leve - med seg selv og hverandre. Og brukt bilder og analogier som mennesker i forskjellige epoker kan relatere til? Anonymkode: 9ec0e...14f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drohatha Skrevet 15. november 2023 #15 Del Skrevet 15. november 2023 Bare det at du "føler" det ikke er tilstrekkelig bevis er vel nok til å ikke gidde å ta diskusjonen. Hva ville vært tilstrekkelig bevis da? At du kunne gå tilbake 200 000 år og se år for år hvordan mennesket utviklet seg? Du sier det ikke gir mening om gud ikke har skapt alt? Og det stemmer på en prikk det, livet, universet har absolutt ingen mening. Det er ingen plan. Ingen forventninger. Er det ikke befriende? 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pressplay Skrevet 15. november 2023 #16 Del Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg føler det ikke er tilstrekkelig bevis og at det med at verden har kommet til med ett *bang* virker som menneskeskapt tull for å bortforklare tro og religion. Samtidig føler jeg alt med apekatt vissvass at vi stammer fra de har heller ikke godt nok grunnlag til at jeg skal tro på det. Du føler... Her finner du mye av svaret på ditt eget spørsmål. Du ønsker sterkt å tro på en gud, kanskje fordi det er dette du er blitt fortalt i barndommen. Dette ønsket kan være så sterkt at i møte med evolusjonsteorien, som utfordrer ditt verdensbilde, opplever du en indre konflikt som er så sterkt at det kan gi et kognitivt ubehag. Dermed griper man til etthvert halmstrå som bekrefter ditt ønskede verdensbilde, litt som røykere som egentlig vet det er usunt, men rasjonaliserer for seg selv at det er ok å røyke. Dette finnes det et begrep for i psykologien som heter kognitiv dissonans og er noe som alle mennesker opplever i livet i en eller annen form. Det finnes plenty av bevis for evolusjonsteorien. 4 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #17 Del Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg føler det ikke er tilstrekkelig bevis og at det med at verden har kommet til med ett *bang* virker som menneskeskapt tull for å bortforklare tro og religion. Samtidig føler jeg alt med apekatt vissvass at vi stammer fra de har heller ikke godt nok grunnlag til at jeg skal tro på det. Hvorfor har da apekatter ikke utviklet seg da de siste 2000+ årene, ikke 1% engang?? Hvorfor er vi mennesker de spesielt utvalgte blant planetens dyr? Jeg personlig mener det er kunn en grunn vi er skapt som vi er, og ja jeg kommer hardt ut men jeg ser ingen annen grunn enn at vi er skapt i Guds bilde og planeten og alt som lever hans skaperverk, det gir ikke mening hvis ikke.🫶🙏😊 Men jeg vil gjerne høre deres grunner for Hvorfor dere tror det dere tror, men jeg kommer ikke til å bli overbevist personlig❤️ men å kunne klare å respektere det krever mer kunnskap! Så gjerne del😊 Anonymkode: 1b7ed...e89 Hva om - hold deg fast - at det finnes en guddommelighet (uansett hva man kaller den/det) som satte i gang The Big Bang og er hjernen/energien bak evolusjonen og alt vi ser rundt oss? Kanskje er vi bare en del av et avansert dataprogram laget av en stor intelligens som vi velger å kalle "Gud"? Uansett kan ikke dette bevises, mens erfaringene menneskene har samlet og nedtegnet gjennom vitenskapen i løpet av våre år på kloden er fullt mulig å bevise. Jeg mener det er logisk at vitenskapen har rett, all den tid vitenskapen oppdateres gjennom nye teorier som enten støtter eller motbeviser og endrer gammel kunnskap. Men samtidig er det jo spennende og gøy å ha sine egne teorier og trosretninger. Kanskje blir overtroen til vitenskap om noen år, kanskje ikke. Den som lever får se Anonymkode: 37dd0...f8c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #18 Del Skrevet 15. november 2023 Zeezrom skrev (1 time siden): Hva gjelder apene sier ikke evolusjonsteorien at vi stammer fra apene, den sier at vi har felles stamfar, og utviklet oss i forskjellige retninger. Apene blir derfor mer fetter enn bestefar, om du skjønner hva jeg mener. Tull. Den felles stamfaren var en ape. esk skrev (1 time siden): Enhver som tror evolusjonsteorien sier at vi stammer fra apene er ikke verdt å gå inn i diskusjon med. Om man skal diskutere en vitenskapelig teori er det greit å faktisk ha et milligrams kunnskap om det man skal diskutere. Det gjelder forsåvidt det meste her i verden. Ikke bare stammer vi fra apene, vi er (teknisk sett) fortsatt aper. Det ser ut som du trenger noen milligram med kunnskap Anonymkode: 4e357...940 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esk Skrevet 15. november 2023 #19 Del Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tull. Den felles stamfaren var en ape. Ikke bare stammer vi fra apene, vi er (teknisk sett) fortsatt aper. Det ser ut som du trenger noen milligram med kunnskap Anonymkode: 4e357...940 Vi har samme forfedre som apene. Når noen skriver at vi stammer fra aper er det underforstått at de mener apekatter. Det korrekte er å si at vi mennesker er primater, en gruppe som omfatter ca. 230 nålevende arter: https://snl.no/primater 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #20 Del Skrevet 15. november 2023 Folk som bruker ord som "jeg føler" i forsøk på vitenskapelige diskusjoner har en smule diskvalifisert seg selv og er trolig bortenfor redning, men here goes nothing: Det er funnet massevis av fossiler av vesener (dyr/mennesker/planter/virus/bakterier) som er mellomting mellom arter som lever nå og arter som er utdødd, som man ikke finner lenger. Alle fossilene passer fint inn på et slektstre av arter, nålevende og utdødde arter. Også mennesker, f eks hodeskaller er funnet av neanderthalere som er våre nære men utdødde slektninger. Man ser de har stor likhet med oss, alle mennesker som lever nå, men også nok forskjeller til at vi med det blotte øyet ser at de er forskjellige. Men ikke så forskjellige som apene osv. DNA er et annet sikkert tegn på evolusjon, nære slektninger blant artene, dvs de som det er "kort" tid siden vi skilte lag med, de har mye likhet i de laaange kodene som utgjør DNAet i alle levende celler. DNA-kodene er det vanlig å skrive som en lang rekke av fire forskjellige bokstaver som koder hvert sitt basemolekyl som DNA består av. DNA består at lange rekker av fire basemolekyler, som man kan se i mikroskop og lese av i laboratorier, basene er adenine (A), cytosine (C), guanine (G), and thymine (T). Fjernere slektinger har mindre likhet. F eks er det mer likhet mellom sopp-DNA og menneske-DNA enn mellom planter og mennesker. Det er evolusjon som også har skapt forskjellige hudfarger blant mennesker (og mange andre trekk) som er tilpasset breddegraden de har levd på i tusener av år. For mye pigment (for mørk) i høyere breddegrader langt nord med mindre sol gir større fare for D-vitaminmangel, sykdommer og tidlig død pga det. For for lite pigment (for lys) langs ekvator gir større fare for hudkreftdød. Tidlig død gir færre barn, ergo overlever færre av de med "feil" hud for hvor mye sol de naturlig har fått og med mange nok generasjoner gir dette stor nok endring i gjennomsnittsbefolkningen i samme område på jorden. Hver gang celler kopieres så er ikke kopien 100%. Barnas DNA er aller mest en blanding av foreldrenes, noe fra mor, noe fra far, men også en liten del mutasjon, f eks fra naturlig stråling som vipper DNAet til å ikke bli kopiert perfekt i kjønnscellene, som over tid gir artene mange endringsforslag der bare noen få godtas og overlever i det miljøet. Anonymkode: 24d1c...1aa 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå