Gå til innhold

Veien ut av økonomiske vansker


Pastpresent

Anbefalte innlegg

Denne dagboken skal bidra til å motivere meg til et mer sparsommelig liv.

Den er mest for meg selv. Søker ingen sympati, men nedlatende kommentarer vil jeg gjerne bli spart for. Ingen har lurt meg inn i denne situasjonen. Den er 100% selvforskyldt. Jeg håper på å bli noenlunde gjeldfri i løpet av 2,5 år, og vil oppdatere underveis. 
 

Pr i dag har jeg den vakre sum av 440 000 i kreditter og forbrukslån.  
Jeg har også et boliglån og studielån. Foreløpig kan ingenting bakes inn i boliglånet. 
 

Mine problemer startet vel egentlig i ung alder for mange år siden. Mine foreldre jobbet og slet, men hadde nok ikke så god økonomisk forståelse. De kjøpte hus når renta var høy, fikk 3 barn, og fikk aldri noe hjelp hjemmefra. 
 

vi 3 barna hadde en helt grei oppvekst, men for meg ble det slik at jeg alltid ønsket meg ting. Helst fine ting. Fine klær, sko og annet. 
 

Flyttet tidlig hjemmefra. Mine foreldre hadde ikke mulighet til å støtte meg på vgs og jeg var lutfattig. Fikk ingenting utover ca 3000kr i stipend. Skolen gikk til helvete. Jeg startet å jobbe istedet. Ble da vant til å bruke ALL lønnen på ting jeg hadde lyst på. 
 

som 21 åring fikk jeg mitt første kredittkort og deretter gikk ting fra vondt til verre. 
 

Så x antall år senere sitter jeg her. Jobber hardt hver mnd, betaler alltid regningene. men det gjør vondt i sjelen å aldri ha noe til overs når regninger er betalt. 
 

Jeg har solgt sikkert 80% av mine eiendeler, selger alltid med tap. Noen ganger stort tap. 

Denne uken har jeg klart å forhandle ned renten en del. 
 

Oppdaterer mer om noen dager.. eller uker.. 

  • Hjerte 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stor klem til deg for å ha tatt dette skrittet. Høres veldig lurt ut å ha en dagbok for å skrive ned litt. Og bare anerkjenne problemet.

Du må ikke svare om du vil, men er det mange kreditorer på den gjelden, eller bare noen få store? Kjempebra at du har fått forhandlet ned renten en del! De fleste pleier å være samarbeidsvillige om man viser betaling- og endringsvilje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ordnet med avdragsfrihet for en periode på boliglånet og det du ''sparer'' på å ikke betale avdrag kan du eventuelt bruke på å betale ned forbrukslån? 

Har du gode avtaler på dine forsikringer? Er det noen mulighet for å spare seg 500kr pr mnd hvis du skifter til annen leverandør? 

Det aller viktigste for deg er å kvitte deg med forbrukslån først, så ta kontakt med banken din og legg fram situasjonen din. 

Les deg opp på følgende temaer: 
- Snøballmetoden vedrørende nedbetaling av forbrukslån, eller
- Snøskredmetoden vedrørende nedbetaling av forbrukslån.

Dette ordner seg. :- )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort en kartlegging for å få oversikt og forståelse for hvorfor du har havnet her, du har tatt kontroll, og du har en plan som gjør at du om 2,5 år er kvitt den dyre gjelda. Det er en super start! Etterhvert som du bruker krefter og energi på å snu skuta og (u)vaner mht økonomi, vil du lære mer og mer om hvordan du kommer i mål. Du vil gjøre andre prioriteringer, se måter å kutte kostnader og/eller øke inntekter på 

Jeg ønsker deg masse lykke til! Blir spennede å lese her i dagboka di. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.  Jeg kjenner at mentaliteten har styrket seg etter at jeg har fått kartlagt hvilke ting jeg er svak for og regnet ut nøyaktig hva jeg har tapt penger på. For eksempel er Apple-produkter noe jeg har brukt nesten 200tusen på de siste 4 årene. Har solgt mye på Finn kort tid etter kjøp, men tapt omslag 70tusen av disse pengene. 
 

På designerplagg og vesker er det sørgelig. Kjøpt for 270tusen de siste 4 årene, også her selger jeg etter kort tid. Tapt 120tusen i rene penger når jeg summerer opp etter alle salgene. 
 

Jeg har ett stort forbrukslån på 373000, og 3 mindre lån. 
Nå angriper jeg ett lån om gangen. Det av de tre små med høyest rente er på 11000kr og har 12% rente. Skal kvitte meg med hele dette før jul. 
 

Kunne refinansiert alle på samme, men siden jeg da blir «kredittverdig» igjen er jeg redd for å falle for fristelsen med å shoppe igjen. 
 

Jeg er straks ferdig med klarna, men den er vanskelig å ikke bruke igjen. Her må jeg bare la være å handle. Det positive med klarna er at det føles trygt å bruke når man handler fra en utenlandsk nettbutikk. 
 

Jeg solgte nettopp noe dyrt som jeg fikk inn 23000 på. Skal sette 10000 på høyrentekonto (for å ha nødpenger) og bruke resten på lån. 
 

Totalt forbrukslån er nå på 420 000, så det går sakte men sikkert nedover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Har meldt meg til noen ekstravakter i januar og februar siden disse to månedene er så kjedelige likevel. 

Har nedgradert telefonen min til en billig brukt, slik at jeg kan selge den jeg har og forhåpentligvis få litt ekstra cash. 

Endret telefonabbonement til et billigere og sagt opp strømmetjenester. 

Gjeld nå:  405 000kr. Så må være flink jente og ikke impulsshoppe i år, så skal det gå raskere ned. 

Synes det går tregt, men desember var en tøff måned med ekstra utgifter. Januar har også vært litt tung foreløpig. Mange regninger, tannlege, litt mindre lønn pga julefri og flere bursdager på vei. 

 

Oppdaterer i løpet av vinteren. 

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan går det med deg? Synes det virker som om du kom godt i gang 👏🏻👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KatteLatte skrev (På 25.2.2024 den 21.22):

Hvordan går det med deg? Synes det virker som om du kom godt i gang 👏🏻👏🏻

Takk😊 Jeg holder en nogenlunde stø kurs fortsatt. Men synes det har gått litt tregt i det siste fordi det har vært mange ekstra utgifter. Har fortsatt rett i underkant av 400K i gjeld. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi deg, er helt sikker på at du kommer deg gjennom dette! Har du fått betalt Klarna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KatteLatte skrev (18 timer siden):

Ikke gi deg, er helt sikker på at du kommer deg gjennom dette! Har du fått betalt Klarna?

Ja, klarna står i 0 nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pastpresent skrev (På 3.3.2024 den 15.38):

Ja, klarna står i 0 nå. 

 Bra jobba👏🏼

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...