AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #1 Del Skrevet 15. november 2023 Nybegynner her đ Jeg har lyst Ă„ strikke en genser og har sett pĂ„ Petite Knit Louisiana eller Novice chunky og diverse andre chunky gensere pĂ„ stĂžrre pinner. De fleste oppskrifter jeg har sett pĂ„ har bĂžrstet alpakka eller mohair eller annet pusete garn, men jeg har lyst Ă„ strikke med et mer glattere garn (ala alpakka ull, drops nepal ol). Jeg er ikke sĂ„ glad i veldig "pusete" uttrykk pĂ„ genser eller Ă„ strikke med det. Har noen erfaring med Ă„ strikke en chunky type genser med glattere garn og kan si noe om hvordan "oversette" mellom to garntyper? Kan man bytte ut feks to trĂ„der bĂžrstet alpakka med to trĂ„der nepal, eller blir det helt feil?  Anonymkode: 3fdb2...115 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
GrĂžnt blad Skrevet 15. november 2023 #2 Del Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Nybegynner her đ Jeg har lyst Ă„ strikke en genser og har sett pĂ„ Petite Knit Louisiana eller Novice chunky og diverse andre chunky gensere pĂ„ stĂžrre pinner. De fleste oppskrifter jeg har sett pĂ„ har bĂžrstet alpakka eller mohair eller annet pusete garn, men jeg har lyst Ă„ strikke med et mer glattere garn (ala alpakka ull, drops nepal ol). Jeg er ikke sĂ„ glad i veldig "pusete" uttrykk pĂ„ genser eller Ă„ strikke med det. Har noen erfaring med Ă„ strikke en chunky type genser med glattere garn og kan si noe om hvordan "oversette" mellom to garntyper? Kan man bytte ut feks to trĂ„der bĂžrstet alpakka med to trĂ„der nepal, eller blir det helt feil? Anonymkode: 3fdb2...115 Det eneste som virkelig er viktig nĂ„r man bytter garn, er at strikkefastheten stemmer med oppskriften. Ved stĂžrre garnbytter (og egentlig ogsĂ„ ellers) bĂžr man strikke en prĂžvelapp og mĂ„le antall masker i bredden og hĂžyden. Kanskje mĂ„ du endre pinnestĂžrrelse for Ă„ treffe strikkefastheten. Med en prĂžvelapp fĂ„r du ogsĂ„ inntrykk av hvordan uttrykket vil bli. Det kan vĂŠre greit Ă„ tenke gjennom av pusete garn ofte (men ikke alltid) fyller litt mer enn fastere garn. Kanskje gjĂžr garnbyttet at du trenger flere nĂžster/gram garn. NĂ„r du har funnet stĂžrrelsen din, regner du ut hvor mange meter originalgarn som trengs. Deretter mĂ„ du regne ut hvor mange nĂžster erstatningsgarn du trenger for Ă„ komme opp i samme antall meter garn. 1 3 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Zwish Skrevet 15. november 2023 #3 Del Skrevet 15. november 2023 ⊠og ikke minst ta i betraktning at pusete garn er lettere- sĂ„ to trĂ„der nepal feks ville fort gjort genseren tung (tyngre hvertfall) - noe jeg ikek er fan av. Anbefaler «blow garn» (feks drops air) som er lett (men vet ikke om det er glatt nok for deg) evt liker jeg godt en trĂ„d «glatt» med en trĂ„d pus- men da fĂ„r du litt pus da. 1 2 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
LittDiva Skrevet 23. november 2023 #4 Del Skrevet 23. november 2023 Alpakka fĂžlgetrĂ„d fra Sandnes garn har jeg brukt en del nĂ„r jeg ikke Ăžnsker pusete uttrykk. 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Zwish Skrevet 24. november 2023 #5 Del Skrevet 24. november 2023 LittDiva skrev (PĂ„ 23.11.2023 den 12.09): Alpakka fĂžlgetrĂ„d fra Sandnes garn har jeg brukt en del nĂ„r jeg ikke Ăžnsker pusete uttrykk. Wow, visste ikke det fantes- takk for tips!! Er den trĂ„den like lett og luftig som eks mohair elller bĂžrstet? Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ