AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #1 Skrevet 14. november 2023 Hvorfor er det kun en NKK utstilling i vinterhalvåret på Østlandet? Blir umulig å få stor Cert da jeg kun stiller om vinteren. Anonymkode: 847de...59f
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #2 Skrevet 14. november 2023 Da må du enten kjøre litt eller stille om sommeren også. Bor selv på sørlandet og har en NKK utstilling i løpet av hele året. Resten er det reisevei til Anonymkode: c09a3...481 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #3 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Da må du enten kjøre litt eller stille om sommeren også. Bor selv på sørlandet og har en NKK utstilling i løpet av hele året. Resten er det reisevei til Anonymkode: c09a3...481 Men det er alltid mange flere som stiller ut på Østlandet. De fra Sørlandet og Midt-Norge og Vestlandet kjører til Østlandet. Så er mye mindre sannsynlighet å få stor Cert her enn andre steder i Norge. Har fulgt med på program i mange år over antall påmeldte. Anonymkode: 847de...59f
Leo Skrevet 14. november 2023 #4 Skrevet 14. november 2023 En av grunnene er at det er begrenset med steder hvor det fungerer å ha store utstillinger om vinteren fordi man nødvendigvis må være innendørs. En annen er at rundt jul så er de fleste opptatt med andre ting. Slik er det også i Danmark og Sverige hvis du ser på terminlistene. De som satser og gjerne vil ha titler på hundene sine kjører nærmest hvor som helst og du finner mange østlendinger på utstillingene som arrangeres andre steder i landet og i utlandet for den del. En annen ting er at det arrangeres utstillinger også høst og vår bl.a. Sandefjord nå om knappe to uker og så er det Kristiansand i april. 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #5 Skrevet 14. november 2023 Leo skrev (1 minutt siden): En av grunnene er at det er begrenset med steder hvor det fungerer å ha store utstillinger om vinteren fordi man nødvendigvis må være innendørs. En annen er at rundt jul så er de fleste opptatt med andre ting. Slik er det også i Danmark og Sverige hvis du ser på terminlistene. De som satser og gjerne vil ha titler på hundene sine kjører nærmest hvor som helst og du finner mange østlendinger på utstillingene som arrangeres andre steder i landet og i utlandet for den del. En annen ting er at det arrangeres utstillinger også høst og vår bl.a. Sandefjord nå om knappe to uker og så er det Kristiansand i april. Jeg skal til Sandefjord og har fått PM I dag. Derfor jeg spurte nå. Anonymkode: 847de...59f
Leo Skrevet 14. november 2023 #6 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skal til Sandefjord og har fått PM I dag. Derfor jeg spurte nå. Anonymkode: 847de...59f Og hvis du da ser på terminlistene for Danmark og Sverige så ser du at det er få utstillinger i disse landene om vinteren også. I Sverige har du Göteborg i begynnelsen av januar og det var en i Växjö nå i begynnelsen av november, men disse er de siste før vårsesongen starter igjen. Herning i Danmark var nå i helgen og det er vel den siste der. Jeg "jakter" på et internasjonalt cert. som jeg hadde håpet hunden min skulle få nå i vinter, men det er altså sånn det er. Å bare stille om vinteren nytter rett og slett ikke evt. tar det lenger tid å oppnå det man vil. 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #7 Skrevet 14. november 2023 Leo skrev (46 minutter siden): Og hvis du da ser på terminlistene for Danmark og Sverige så ser du at det er få utstillinger i disse landene om vinteren også. I Sverige har du Göteborg i begynnelsen av januar og det var en i Växjö nå i begynnelsen av november, men disse er de siste før vårsesongen starter igjen. Herning i Danmark var nå i helgen og det er vel den siste der. Jeg "jakter" på et internasjonalt cert. som jeg hadde håpet hunden min skulle få nå i vinter, men det er altså sånn det er. Å bare stille om vinteren nytter rett og slett ikke evt. tar det lenger tid å oppnå det man vil. Kan gjerne stille vår og høst. Vinterhalvåret. Anonymkode: 847de...59f
Maskinfører Skrevet 15. november 2023 #8 Skrevet 15. november 2023 Leo skrev (2 timer siden): Og hvis du da ser på terminlistene for Danmark og Sverige så ser du at det er få utstillinger i disse landene om vinteren også. I Sverige har du Göteborg i begynnelsen av januar og det var en i Växjö nå i begynnelsen av november, men disse er de siste før vårsesongen starter igjen. Herning i Danmark var nå i helgen og det er vel den siste der. Jeg "jakter" på et internasjonalt cert. som jeg hadde håpet hunden min skulle få nå i vinter, men det er altså sånn det er. Å bare stille om vinteren nytter rett og slett ikke evt. tar det lenger tid å oppnå det man vil. Foregår utstillinger innendørs eller utendørs ?
Leo Skrevet 15. november 2023 #9 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kan gjerne stille vår og høst. Vinterhalvåret. Anonymkode: 847de...59f Da må du jo bare se på terminlista for 2024 og se på hva som passer med tanke på hvilke resultater hunden din "trenger". Men du må regne med å reise litt. Det er en del av "gamet" (Og en del av moroa i følge enkelte ). Selv bor jeg sentralt på Østlandet og nærmeste store NKK utstilling er i Sandefjord. Dit er det ca. 20 mil. Kristiansand og Trondheim blir i denne sammenhengen å betrakte som nærområdet for min del. Göteborg også. På den annen side er ikke dette noe man driver med hvert eneste år gjennom hele hundens levetid med mindre man er spesielt interessert og f.eks. er, eller planlegger å bli, oppdretter. Maskinfører skrev (10 timer siden): Foregår utstillinger innendørs eller utendørs ? Begge deler. Sommer/tidlig høst er det gjerne utendørs mens det er inne i store messe-/idrettshaller sen høst/tidlig vår. 1
Maskinfører Skrevet 15. november 2023 #10 Skrevet 15. november 2023 Leo skrev (2 timer siden): Da må du jo bare se på terminlista for 2024 og se på hva som passer med tanke på hvilke resultater hunden din "trenger". Men du må regne med å reise litt. Det er en del av "gamet" (Og en del av moroa i følge enkelte ). Selv bor jeg sentralt på Østlandet og nærmeste store NKK utstilling er i Sandefjord. Dit er det ca. 20 mil. Kristiansand og Trondheim blir i denne sammenhengen å betrakte som nærområdet for min del. Göteborg også. På den annen side er ikke dette noe man driver med hvert eneste år gjennom hele hundens levetid med mindre man er spesielt interessert og f.eks. er, eller planlegger å bli, oppdretter. Begge deler. Sommer/tidlig høst er det gjerne utendørs mens det er inne i store messe-/idrettshaller sen høst/tidlig vår. Det er det ja takk for opplysning vurderer og skaffe en Elghund/Engelsk Setter Breton og eller Beagle jakthund og de må jo ofte på utstilling 😀🐕
Leo Skrevet 15. november 2023 #11 Skrevet 15. november 2023 Maskinfører skrev (2 timer siden): Det er det ja takk for opplysning vurderer og skaffe en Elghund/Engelsk Setter Breton og eller Beagle jakthund og de må jo ofte på utstilling 😀🐕 De MÅ jo ikke, men så vidt jeg husker må alle de rasene du nevner ha utstillingspremiering for å få jaktchampionat i forskjellige former og oppdrettere blir (nesten) alltid glade for at du som valpekjøper gidder å stille ut. Jakthundfolket blir også ekstra lykkelige hvis valpekjøperne deres stiller på prøver! 🙂 1
Maskinfører Skrevet 15. november 2023 #12 Skrevet 15. november 2023 Leo skrev (2 timer siden): De MÅ jo ikke, men så vidt jeg husker må alle de rasene du nevner ha utstillingspremiering for å få jaktchampionat i forskjellige former og oppdrettere blir (nesten) alltid glade for at du som valpekjøper gidder å stille ut. Jakthundfolket blir også ekstra lykkelige hvis valpekjøperne deres stiller på prøver! 🙂 De må det ja 😀 ja en må nok på utstilling med dem 😀 Yepp tviler ikke på at de blir lykkelige er fint med utstillinger 😀 blir nok en hund med tiden er jeger så
Leo Skrevet 15. november 2023 #13 Skrevet 15. november 2023 Maskinfører skrev (Akkurat nå): De må det ja 😀 ja en må nok på utstilling med dem 😀 Yepp tviler ikke på at de blir lykkelige er fint med utstillinger 😀 blir nok en hund med tiden er jeger så Da velger du hund ut fra den jaktformen som er mest aktuell for deg og en av de beste måtene å "sile" oppdrettere på er å sjekke resultater på NKK/Dogweb. Der finner du både utstillings- og prøveresultater. Nå sier selvfølgelig ikke disse resultatene alt, men det er kanskje den beste måten seriøse oppdrettere, også med tanke på helse, gemytt etc., kan "vise seg frem" på i 2023 så da gjør de det. Og så er det veldig gøy å ikke bare f.eks. slippe bikkja på måfå i skogen, men også jobbe sammen med hunden om å nå et mål. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #14 Skrevet 15. november 2023 Maskinfører skrev (5 minutter siden): De må det ja 😀 ja en må nok på utstilling med dem 😀 Yepp tviler ikke på at de blir lykkelige er fint med utstillinger 😀 blir nok en hund med tiden er jeger så Hvorfor må du på utstilling? Anonymkode: cd8d1...398 1
Maskinfører Skrevet 15. november 2023 #15 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor må du på utstilling? Anonymkode: cd8d1...398 Nei jeg vet bare at mange gjør det med Jakthunder 😀
Leo Skrevet 15. november 2023 #16 Skrevet 15. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor må du på utstilling? Anonymkode: cd8d1...398 Han svarer på mitt innlegg hvor jeg skriver at jakthunder som man ønsker forskjellige former for jaktchampionat på må ha godkjent utstillingsresultat for å få godkjent championatet 😉 Endret 15. november 2023 av Leo 1
Maskinfører Skrevet 15. november 2023 #17 Skrevet 15. november 2023 Leo skrev (1 minutt siden): Da velger du hund ut fra den jaktformen som er mest aktuell for deg og en av de beste måtene å "sile" oppdrettere på er å sjekke resultater på NKK/Dogweb. Der finner du både utstillings- og prøveresultater. Nå sier selvfølgelig ikke disse resultatene alt, men det er kanskje den beste måten seriøse oppdrettere, også med tanke på helse, gemytt etc., kan "vise seg frem" på i 2023 så da gjør de det. Og så er det veldig gøy å ikke bare f.eks. slippe bikkja på måfå i skogen, men også jobbe sammen med hunden om å nå et mål. Lykke til! Jeg heller mere mot Engelsk Setter/Breton når jeg er ung (Skogsfugljakt) elghund når jeg blir 60 er nå 35 😀 da skal jeg sjekke ut den siden der jeg har sett det ligger en del Settere ute på Finn.no ja jeg skal følge med på resultater ja jeg skal trene mye med den om det blir en hund vi skal nok nå masse mål Takk takk 😀
Leo Skrevet 15. november 2023 #18 Skrevet 15. november 2023 Maskinfører skrev (2 minutter siden): Jeg heller mere mot Engelsk Setter/Breton når jeg er ung (Skogsfugljakt) elghund når jeg blir 60 er nå 35 😀 da skal jeg sjekke ut den siden der jeg har sett det ligger en del Settere ute på Finn.no ja jeg skal følge med på resultater ja jeg skal trene mye med den om det blir en hund vi skal nok nå masse mål Takk takk 😀 Da tror jeg kanskje jeg ville ha gått for breton. De jeg har møtt (Har bl.a. en oppdretter i nærheten som jeg også tok jegerprøven hos) er utrolig trivelige hunder i tillegg til at de er gode på skogsfugl. Dessverre kan jeg ikke si det samme om ES hvor nervene ikke alltid er helt på plass. Men du får undersøke litt! 🙂 1
Maskinfører Skrevet 15. november 2023 #19 Skrevet 15. november 2023 Leo skrev (1 minutt siden): Da tror jeg kanskje jeg ville ha gått for breton. De jeg har møtt (Har bl.a. en oppdretter i nærheten som jeg også tok jegerprøven hos) er utrolig trivelige hunder i tillegg til at de er gode på skogsfugl. Dessverre kan jeg ikke si det samme om ES hvor nervene ikke alltid er helt på plass. Men du får undersøke litt! 🙂 Ja mulig jeg gjør det har Jorder bak huset og masse skau så den skal nok få boltre seg 😀 ja de skal visstnok være gode på skogsfugl skal vel jakte rype også om de ikke blir utsletta nei har hørt litt sånt om ES så går nok da for Breton lå ett par stk på Finn.no men blir nok senere ikke nå tok Jegerprøva i mai 2011 😀
Leo Skrevet 15. november 2023 #20 Skrevet 15. november 2023 Maskinfører skrev (9 minutter siden): Ja mulig jeg gjør det har Jorder bak huset og masse skau så den skal nok få boltre seg 😀 ja de skal visstnok være gode på skogsfugl skal vel jakte rype også om de ikke blir utsletta nei har hørt litt sånt om ES så går nok da for Breton lå ett par stk på Finn.no men blir nok senere ikke nå tok Jegerprøva i mai 2011 😀 Hvis du holder til i Østlandsområdet kan jeg anbefale de jakthundutstillingene på Båstad (Indre Østfold) og Norsk Skogmuseum (Elverum) på sensommeren. Da kan du se på hunder, merke deg oppdrettere og prate med folk. Litt "uhøytidelig" i forhold til NKK-utstillingene og folk stiller gjerne i friluftsklær fremfor dress/drakt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå