Gå til innhold

Var dette tyveri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det siste året jeg studerte var jeg syk gjennom hele året, og fikk ikke jobbet noe ved siden av.  Fullførte på normert tid, men omtrent dagen etter at bacheloroppgaven var levert, kollapset jeg.  Var syk hele sommeren og kom dermed seint i gang med vanlig jobb.  Først 1. oktober startet jeg i jobben.

Dette har medført store kostnader; depositum, hittil to husleier, flyttekostnader og diverse.  Og da jeg fikk beskjed fra jobben om at første lønning aldri (ingen unntak) i sin helhet skulle bli utbetalt på etterskudd, skjønte jeg at dette knapt ville gå.  

Mandag forrige uke var det fullstendig tomt på både kort og i kjøleskap.  Altså, ingenting.  Det at det ville komme inn dobbel lønn fredag hjalp ikke så mye akkurat da, og føltes uendelig lenge til.  Jeg så for meg å måtte grave i søpla etter rester, men den ettermiddagen fant jeg en femtilapp på golvet inne på jobb.. Vi har flere hundre brukere innom hver dag, så det er helt umulig å vite hvem som mistet den.

Jeg tok den - og den reddet meg fram til fredag.  Men var det i bunn og grunn tyveri?  Nå kan jeg jo betale tilbake med renter hvis noen skulle etterlyse den, selvfølgelig.

Anonymkode: 04e22...78f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det siste året jeg studerte var jeg syk gjennom hele året, og fikk ikke jobbet noe ved siden av.  Fullførte på normert tid, men omtrent dagen etter at bacheloroppgaven var levert, kollapset jeg.  Var syk hele sommeren og kom dermed seint i gang med vanlig jobb.  Først 1. oktober startet jeg i jobben.

Dette har medført store kostnader; depositum, hittil to husleier, flyttekostnader og diverse.  Og da jeg fikk beskjed fra jobben om at første lønning aldri (ingen unntak) i sin helhet skulle bli utbetalt på etterskudd, skjønte jeg at dette knapt ville gå.  

Mandag forrige uke var det fullstendig tomt på både kort og i kjøleskap.  Altså, ingenting.  Det at det ville komme inn dobbel lønn fredag hjalp ikke så mye akkurat da, og føltes uendelig lenge til.  Jeg så for meg å måtte grave i søpla etter rester, men den ettermiddagen fant jeg en femtilapp på golvet inne på jobb.. Vi har flere hundre brukere innom hver dag, så det er helt umulig å vite hvem som mistet den.

Jeg tok den - og den reddet meg fram til fredag.  Men var det i bunn og grunn tyveri?  Nå kan jeg jo betale tilbake med renter hvis noen skulle etterlyse den, selvfølgelig.

Anonymkode: 04e22...78f

Tyveri eller ei, moralsk forkastelig. Får håpe du ikke jobber en plass med kamera overvåking eller at den som har mistet pengene begynner å etterlyse de.

Dette reflekterer dårlig over deg som person og dine samt arbeidsgiver.

Anonymkode: 236d7...7cf

• Liker 3
Skrevet

Og ja det er forresten tyveri ihht loven om hittegods.

• Liker 1
Skrevet

På min jobb hadde dette vært tyveri. Jobber i butikk og alt av kontanter skal registreres som gjenglemte penger. Ingen bryr som om jeg kan betale tilbake med renter, tatt er tatt.

Så ja, siden du var på jobb vil jeg kalle det tyveri

• Liker 2
Skrevet

Herregud da, folkens. Det er snakk om 50 spenn! Ikke 5000! 
Jeg ville ikke sett på fet som tyveri. Men jeg hadde heller ikke plukket med meg en 500 lapp. Så litt moralsk er jeg da..😝

Anonymkode: 6f853...b8d

• Liker 23
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, vet du. Den femti lappen kan du glemme. Og skulle noen etterlyse den så kan du nevne at du la den på en lur plass, glemte det vekk, men vent litt. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Herregud, nå må dere gi dere. 50 er da ingenting 

Anonymkode: 123eb...6b2

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud da, folkens. Det er snakk om 50 spenn! Ikke 5000! 
Jeg ville ikke sett på fet som tyveri. Men jeg hadde heller ikke plukket med meg en 500 lapp. Så litt moralsk er jeg da..😝

Anonymkode: 6f853...b8d

BobbySocks skrev (Akkurat nå):

Nei, vet du. Den femti lappen kan du glemme. Og skulle noen etterlyse den så kan du nevne at du la den på en lur plass, glemte det vekk, men vent litt. 

Men det er tyveri i følge loven. 

• Liker 1
Skrevet

Ta ut en femtilapp og legg på kontoret. Send en teamsmelding og si at den ligger hos deg om noen savner den 🤷‍♀️

Anonymkode: 24ace...7db

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Moxyboy fikk vell 15000 i bot for sitt småtjuveri...

Skrevet (endret)

Tyveri, ja.

Men alle tyveri kan graderes. Det er stor forskjell på å ta en 50-lapp kontra det og stjele en gjenstand til flere tusen.

Er noen av delene greit? Selvfølgelig ikke. Tyveri er lovbrudd, og sier selvsagt noe om moral og etikk. Tillater man seg småtyveri, og gjentar handlingen, kan det på sikt tøye grensen for hva man tillater seg og stjele over tid. Av den enkle grunn ville jeg aldri stjålet noe, selv om det bare var en 50-lapp. Men om jeg rent hypotetisk måtte ha stjålet noe, ville jeg ikke i nærheten hatt like dårlig samvittighet om jeg stjal en 50-lapp kontra en 1000-lapp eller personlig eiendel.

Men igjen, stor forskjell på å småtyveri som en 50-lapp, og det å gjøre et større tyveri. 

Endret av Blueberrymuffin
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er tyveri i følge loven. 

Og så? 

Skrevet

Synes ikke du skal tenke på det, det var jo ikke mulig og finne den originale eieren ua sett...

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
BobbySocks skrev (Akkurat nå):

Og så? 

Så tyveri er greit? Atpå å gjøre seg til kjeltring over en usel 50lapp. Det hele fremstår jo rimelig flaut.

Skrevet
Pippi Lotta skrev (Akkurat nå):

Synes ikke du skal tenke på det, det var jo ikke mulig og finne den originale eieren ua sett...

Man er pliktig å levere hittegods.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så tyveri er greit? Atpå å gjøre seg til kjeltring over en usel 50lapp. Det hele fremstår jo rimelig flaut.

En femtilapp. Nei, det er ikke flaut. Det er som å finne er kronestykke og skulle levere det til politiet som hittegods. Rull inn.

• Liker 11
Skrevet (endret)

Du fant en 50-lapp på gulvet, og tok den. 

Vil ikke si at det er tyveri.

Du tok den ikke fra NOEN. Noen hadde mistet den.
Du tok den ikke ifra NOE. Den lå fritt villt, og var ikke koblet mot et tap av noe.

Ergo kan det ikke karakteriseres som tyveri.

Ingen kommer til å gråte over 50-lappen som er mistet. Selv ikke barn. 

Så ikke tenk på det!

Endret av Bombasi
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Du kan ta en Moxnes og si du ikke hadde mat og lønn  og at du pga dette slet psykisk så går det nok veien 😉

Skrevet

50-lappen ble ugyldig som betalingsmiddel i 2019.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...