Gå til innhold

Gammelt bad og forsikring

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bor i borettslag (USBL) og har et gammelt bad. Forrige eier pusset det opp i 1995. Det er dusjkabinett der inne og jeg bruker fellesvaskeriet, men samme hvor forsiktig jeg bruker badet er det jo ikke til å komme forbi at det er modent for utskifting. Jeg har ikke råd til det ennå, men sparer (har 100 000 hittil) og har neppe råd før i 2025.

Jeg er nervøs for at noe skal skje med badet før jeg har rukket å renovere det. Hva vil skje da? Det er selvsagt forsikring i borettslaget og jeg har innboforsikring, men hvor stor blir kostnad/egenandel når en skade skyldes at badet er gammelt? Må jeg da dekke både renovering hos meg selv og skader hos naboen?

Takknemlig for innspill. 

Anonymkode: 7dfa3...ad9

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1726562-gammelt-bad-og-forsikring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer litt på det samme. Renoverer et 20 år gammelt bad nå. Fant råte i veggen. Dårlig rørleggerarbeid, selv om det er gjort av fagfolk. Regner med det ikke er noe å hente på forsikring…

Anonymkode: 93360...a75

Vi bor i borettslag og måtte oppgradere bad fra 90-tallet pga fukt etter gamle eier hos oss og lekkasje i taket til personen under. Vi måtte betale for oppussingen av badet fra egen lomme, det eneste som ble dekket av forsikringen var reparasjon av taket til personen under. 

Anonymkode: a1056...3d3

Sjekk forsikringen din, og forsikringen til borettslaget - det skal stå der hva som evt gir avkorting. 
Vannskade og vannlekkasje | Forsikring | SpareBank 1 her er ett eksempel fra Sparebank1 sine sider over hva de ser på som skader / følgeskader, og du kan sikkert finne tilsvarende ved å google litt.. 

Anonymkode: b7e97...4d0

Spør forsikringsselskapet ditt, men det vanlige er nok at du selv må betale oppussing om behovet skyldes slitasje og alder.
Forsikringen dekker som regel bare plutselige og uforutsette skader som rørbrudd, brann eller liknende.

Forsikringen dekker også vanligvis skader som oppstår hos andre, dersom det skyldes problemer i din leilighet, slik som lekkasje som gir vannskader i naboleiligheter.

Som flere sier, sjekk gjerne hva forsikringen til borettslaget dekker. De har sikkert en forsikring som dekker skader på bygget mens din innboforsikring kun dekker skader på ting(møbler, hvitevarer og annet innbo) i din egen leilighet ved brann, tyveri, vannlekkasjer og liknende.

Annonse

Når du har dusjkabinett er det lite sannsynlig at det vil skje noe med badet. Rørene og sluket er ikke så gammelt at det er grunn til engstelse om det ble pusset opp i 1995.

I borettslag er det som oftest en bygningsforsikring som dekker følgeskader og røropplegg. Det kan også finnes ordninger som kompenserer utbytting av sluk. Sjekk også om borettslaget har planer om kollektiv utskiftning av bad før du renoverer ditt. 

En kortsiktig løsning så du slipper å engste deg unødig, er å be om prisoverslag på renovering av bad fra ett eller gjerne flere firmaer som driver med slikt. Bruk fagfolk! Dette er kostnadsfritt og uforpliktende. De utfører befaring og måler fukt/sjekker sluk osv. Da får du vite hva som må gjøres, hvor mye det haster og hvor mye det vil koste. Antakelig vil du få mindre bekymring også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...