Gå til innhold

Folk med store hunder slipper den bort til min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten hund som er litt forsiktig blant andre hunder. Fra den var valp har jeg latt den hilse på mange forskjellige hunder og nå har vi en fast omgangskrets på rundt 15 hunder av forskjellig størrelser og raser som min er trygg på. Jeg har aldri opplevd at hunden har fått dårlige opplevelser blant andre hunder. Den er uansett litt stresset når vi går forbi andre men det har hjulpet veldig at den opplever at vi går i bue forbi og nå ser det ut til at den føler seg trygg på at den ikke må hilse. Det som er vanskelig er at noen har store løse hunder som de ikke kaller inn for å passere oss, men bare lar den løpe bort uten å spørre om hilse. Samtidig mener de at jeg må akseptere det fordi hunden deres er jo så snill. Jeg vil aldri akseptere å utsette min hund som allerede er litt engstelig for en ubehagelig situasjon. Jeg vil at den skal være trygg på at den ikke behøver å konfronteres med hvem som helst, og skal føle seg trygg på at vi går fritt ute. Hva gjør dere andre i slike situasjoner?

Anonymkode: 992e9...78c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en oversosial hund som vil hilse på alt og alle. Der skylder jeg helt og holdent på samboer, men det er en annen historie 😅

Hunden får gå løs i skogen, men da er jeg VELDIG "på" og passer på omgivelsene. Med en gang jeg ser/hører andre mennesker/dyr setter jeg han i bånd, han får ikke hilse på andre med mindre motparten gir tillatelse. 

MEN; Siden han er så oversosial og sliter veldig med passering/la være å hilse så trener vi på passering. Har merket at andre ikke respekterer det/eventuelt ikke tenker noe over det, så når noen kommer med hund i snelle/langline flere meter foran eier eller som går løs kommer bort for å hilse sier jeg klart å tydelig til hunden som kommer i mot oss (også så eier skal høre det): NEI. Til nøds får jeg (prøver å få) hunden til å stå fot eller gå bak meg. Det er sjeldent hunden som kommer i mot respekterer/skjønner at den ikke får lov, men når eier hører det prøver de i hvert fall å hente den tilbake. 

Syns det er "ubehagelig" på et vis å skulle være så "rett fram", men får jo ikke trent passering med mindre jeg gjør dette 😅 Kommer fra byen, men bor nå i en liten bygd hvor "alle kjenner alle", så merker stor "kulturforskjell" på oppdragelse av hunder. 

Anonymkode: f344a...7c1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har motsatt problem, har medium stor hund som ikke er glad i fremmede hunder og sliter med at folk lar sine små hunder komme bjeffende bort til min. Uavhengig av størrelsen på hunden er dette en uting.
Etter årevis med å være hyggelig, sier jeg nå bare at hunden min kommer til å spise den andre om eier ikke kommer og henter den snart. Valget er jo deres, vil de ha hund eller ikke.

Anonymkode: b7eaa...d20

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Har også motsatt problem her🙈 Har stor hund, og opplever stadig at mange med små hunder lar dem gå fritt og komme bort til min (vi trener på å ikke hilse på båndtur, derfor en uting) eller slipper opp båndet når vi passerer for å la sin hund hilse fritt… Plagsomt.

Vi er mye i områder hvor hundene kan gå fritt og da er det så klart noe helt annet - da får jo alle hilse på alle på egne premisser😊 Men når en hund er løs og en annen i bånd blir det bare utfordrende både for hund og eier.

Anonymkode: c0ebb...d54

• Liker 3
Skrevet

Jeg er hundeieer og jeg misliker menneskser som har hund som ikke respekterer andres grenser, hvis ikke din hund kan passere uten å hilse på eller kommer på innkalling bør den ikke ha hverken langline eller frihet til å løpe fritt. 

Anonymkode: a713e...38c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg sier hunden min har lus når idioter slipper hunden bort uten å spørre først. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er så ugreit at folk holder på sånn, jeg sliter med det samme selv.

Jeg har alltid med masse godbiter på tur, så avhengig av hunden som kommer mot så kaster jeg godbiter på dem for å få dem opptatt av det. Men noen er jo for opptatt av å hilse så forsøker jo å jage dem bort ved å trappe i bakken og si strengt nei. Om det ikke fungerer har jeg en spray som siste utvei, har kun brukt den en gang og da skal det være fordi jeg er redd hunden kan være aggressiv eller trampe ned mine hunder. 

https://www.petster.no/hund/trening-utstilling/generell-lydighet/dog-defense-spray-selvforsvarspray-hunde-attack?gclid=CjwKCAiA0syqBhBxEiwAeNx9Nwrd8irRnuTnIDK_UN3EwzzyyxDVSJiyl2v6yB5vCdWpSz8b11K_JBoC6yUQAvD_BwE

Den er helt lovlig å bruke, men man skal selvsagt aldri bruke den med mindre man må. Det er mye trykk i sprayen så etter noen få sekunder med å trykke ned knappen så er den tom.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har virkelig motsatt problem Har mellomstor hund som jeg gjerne skulle ha sosialisert mer. Holder den i nære når jeg møter andre hunder og håper på et tegn om at de andre også vil hilse, men nei, ingen lar jo hunder komme borti andre her. Min rase er kjent for å være rolige og vennlige, så er ikke utseende som holder andre unna.

Anonymkode: ae17a...730

Skrevet

Jeg har begynt å si at hunden min er syk og smittsom. F*en meg eneste som funker for å få folk til å holde bikkjene sine for seg selv. Utrolig irrriterende.

Anonymkode: 0df2d...e68

• Liker 5
Skrevet

Uansett størrelse så er det ikke greit når hunder kommer bort til hverken mennesker eller andre hunder. Da har eier misforstått totalt på hva som er greit og hvorfor. 

Anonymkode: ea179...082

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har virkelig motsatt problem Har mellomstor hund som jeg gjerne skulle ha sosialisert mer. Holder den i nære når jeg møter andre hunder og håper på et tegn om at de andre også vil hilse, men nei, ingen lar jo hunder komme borti andre her. Min rase er kjent for å være rolige og vennlige, så er ikke utseende som holder andre unna.

Jeg skulle gjerne sosialisert hunden min også, men i riktig setting/uten bånd. F.eks i hundepark eller annet inngjerdet område (åker eller hage for eksempel). Føler ikke det er god sosialisering å la hunden få hilse på "alle" når vi bare skal gå forbi i bånd. Pluss at båndene kan tvinne seg, kroppsspråket blir noe regulert i bånd/de rykker og drar i båndet, m.m.

Av og til er det kjempehyggelig, for all del 😄 men her jeg bor er det motsatt problem og "alle" lar "alle" hunder hilse på hverandre ved passering, som igjen fører til at hunden sliter med å passere stilt og rolig. 

Anonymkode: f344a...7c1

• Liker 2
Skrevet

Det har definitivt ikke noe med om eieren har stor eller liten hund, uansvarlighet er det blant alle.
Her jobber småhund-mafiaen for å utestenge større hunder fra parker i deler av tiden, i den mening at store hunder er aggressive til de motsatte er bevist.

Nå trenger jeg sjelden hilse på andre hunder i bånd siden få tør nærme seg, selv om jeg har en kjempe som er glad i alle.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har en liten hund på 2.5 kg, og jeg har måttet plukke henne raskt opp fra bakken flere ganger pga store hunder som "bare skal leke". Eierne til disse hundene "har alltid kontroll" og "trenger ikke ha hunden i bånd". Selv har jeg blitt løpt ned/hoppet over ende av et par større hunder som har løpt fritt i skogen, og når JEG på 60 kg kan bli bykset i bakken slik, vil jeg ikke tenke på hvor fatalt det er dersom min tispe på 2.5 kg får en diger hund oppå seg. 

Grunnen til at jeg har min hund i bånd er ikke fordi HUN ikke kan oppføre seg fint uten. Det er fordi ANDRE hunder ikke klarer å motstå fristelsen å hoppe rett på ei som er mye mindre enn dem.

Anonymkode: 7af0d...532

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Uansett størrelse så er det ikke greit når hunder kommer bort til hverken mennesker eller andre hunder. Da har eier misforstått totalt på hva som er greit og hvorfor. 

Anonymkode: ea179...082

Helt klart. Bare merker veldig forskjell fra jeg hadde stor hund tidligere. Da gikk folk med små hunder omvei rundt oss og folk med store hunder spurte først. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har en liten hund på 2.5 kg, og jeg har måttet plukke henne raskt opp fra bakken flere ganger pga store hunder som "bare skal leke". Eierne til disse hundene "har alltid kontroll" og "trenger ikke ha hunden i bånd". Selv har jeg blitt løpt ned/hoppet over ende av et par større hunder som har løpt fritt i skogen, og når JEG på 60 kg kan bli bykset i bakken slik, vil jeg ikke tenke på hvor fatalt det er dersom min tispe på 2.5 kg får en diger hund oppå seg. 

Grunnen til at jeg har min hund i bånd er ikke fordi HUN ikke kan oppføre seg fint uten. Det er fordi ANDRE hunder ikke klarer å motstå fristelsen å hoppe rett på ei som er mye mindre enn dem.

Anonymkode: 7af0d...532

Jeg har også møtt på sånne og endt med å løfte opp min. Vet at det ikke er ideelt, men når jeg vurderer konsekvensen av en dårlig erfaring så tenker jeg det å løfte ikke kan gi større skade. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke hund engang, og jeg synes det er en uting med løse hunder - uansett størrelse! Eierne synes tydeligvis det er veldig søtt at hunden deres vil hilse, og bedyrer hvor snill den er. Vel.. jeg ble bitt i beinet av en slik "snill" hund en gang, og er redd for hunder etter det. Det er også med hunder som med barn; det er eieren som synes de er mest sjarmerende. Hvis man absolutt skal la hunden løpe fritt, må man gå et sted der man trolig ikke treffer andre mennesker eller dyr som t.d sauer. 

Anonymkode: fe9cd...8f4

• Nyttig 1
Skrevet
Gregarious skrev (17 timer siden):

Det har definitivt ikke noe med om eieren har stor eller liten hund, uansvarlighet er det blant alle.
Her jobber småhund-mafiaen for å utestenge større hunder fra parker i deler av tiden, i den mening at store hunder er aggressive til de motsatte er bevist.

Nå trenger jeg sjelden hilse på andre hunder i bånd siden få tør nærme seg, selv om jeg har en kjempe som er glad i alle.

Jeg opplevde at jeg ble mer respektert med stor hund. Jeg merker også at det er mye fordommer mot oss med små hunder. Folk tror at jeg er redd for deres hund og at jeg ikke sosialiserer min fordi vi ikke ønsker å hilse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hva med de å bli kjent med de nærmeste hundenaboene, eller gå til en hundeslette?

Skrevet

Jeg har en gul sløyfe på båndet til min lille på 2,5 år 😊

Hun kan være litt opp og ned i humøret, veksler mellom å ikke bry seg og å kjefte på alle hunder som er i nærheten når vi er på tur. Men med gul sløyfe føler jeg at jeg i hvert fall gir en viss beskjed 😊

IMG_5679.thumb.jpeg.9f2baf5975d4fde3823b7e10b4b6446c.jpeg

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Margeritt skrev (7 minutter siden):

Jeg har en gul sløyfe på båndet til min lille på 2,5 år 😊

dette forutsetter at folk vet hva den sløyfa betyr, og det er det svært få som gjør og hundene bryr seg jo ikke om din har sløyfe eller ikke - de kommer uansett.. 

Anonymkode: a713e...38c

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...