Gå til innhold

Dere som kutter ut kveldsmaten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spiser vanligvis middag i 17-tiden. Hvis jeg spiser kveldsmat blir det når jeg har vært ute på en "anstrengende" aktivitet rett før jeg kommer hjem. Det være seg trening, ridning, kor-øvelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du spiser ingenting før trening, og ingenting før mange timer etter trening? Får du noe særlig utbytte av treningen da? 

Anonymkode: f0860...343

Ja, vil si det. Tar PWO før trening da, holder koken et par timer med det. Og ligger på godt over 100g protein i løpet av dagen(som er nesten 2g pr kg kroppsvekt), så spiller ikke noen rolle når jeg får det i meg. Jeg trener MYE bedre på tom mage om morgenen enn om jeg trener etter jobb eller på kveldstid, uansett om det er cardio eller styrke.

Anonymkode: 97885...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg passer det bedre å kutte frokosten. Så jeg spiser lunsj, middag og kvelds. Men vi har tidlig middag da😊

Anonymkode: ccf46...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.11.2023 den 0.41):

Blir dere ikke veldig sultne når dere skal prøve å sove? Evt har dere noen «triks» for å ikke bli det? Jeg sliter med at jeg ikke får sove om jeg er sulten. 

Anonymkode: 33512...a5e

Når spiser du middag da?

Tror det blir en vane å føle litt sult når en går og legger seg. Jeg liker å kjenne litt sult da. Føler jeg meg mett når jeg legger meg, føler jeg ubehag på en måte, og tenker at forbrenningen er veldig lav på natten når man ligger i ro og sover.

Står sm oftest tidlig opp fordi jeg da kjenner at jeg er veldig sulten og gleder meg til frokost. Det er deilig følelse. Jeg hater å føle meg trøtt om morgenen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.11.2023 den 19.05):

Blir for nærme kvelds dette, for min del.

Anonymkode: ce09c...e00

For din del ja 

Anonymkode: e2c49...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser middag rundt kl 16.00. Snacker av og til på kvelden men spiser aldri kvelds. Spiser frokost og lunsj. 

Anonymkode: 50de4...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser middag rundt kl. 18 og legger meg 22.30. Om jeg er sulten på den måten at det gnager i magen (ikke bare fysen) så tar jeg en banan. Den inneholder kalium og magnesium som er avslappende. 

Anonymkode: 14e22...73b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spiser middag rundt kl. 18 og legger meg 22.30. Om jeg er sulten på den måten at det gnager i magen (ikke bare fysen) så tar jeg en banan. Den inneholder kalium og magnesium som er avslappende. 

Anonymkode: 14e22...73b

Jeg blir fort sulten igjen av å spise banan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser middag/kveldsmat rundt kl. 19-20. Er som regel ikke hjemme fra jobb før tidligst 17.30. Pendler. 

Anonymkode: f366d...881

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor så mange er overvektige når folk tydeligvis ikke bruker mye tid på å spise..

Anonymkode: b0f81...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dere ikke veldig sultne når dere skal prøve å sove? Evt har dere noen «triks» for å ikke bli det? Jeg sliter med at jeg ikke får sove om jeg er sulten. 

Er en tilvenningssak. Jeg spiser hverken frokost eller kveldsmat, men spiser stort sett kun mellom kl 12 og 19 eller 20. Da spiser jeg meg mett til måltidene og overser sult ellers. Ingen mellommåltider.

Kroppen blir vant til det, og jeg ser ikke på sult som noe farlig men noe som kommer og går. Sultfølelsen forsvinner vanligvis etter kort tid, og da finner den andre måter å hente energi, fra glykogenlagre, og eventuelt fettlagre hvis man spiser i kaloriunderskudd. 

Anonymkode: 53965...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2023 den 21.15):

Lurer på hvorfor så mange er overvektige når folk tydeligvis ikke bruker mye tid på å spise..

Anonymkode: b0f81...cb1

Det er vel stort sett overvektige som klarer å spise sjelden. Hvertfall når det gjelder kvinner. De fleste tynne voksne damer jeg kjenner spiser ofte (altså typ 4 måltider) og lite hver gang.

Anonymkode: ccf46...6fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Det er en vanesak. Sulten går over i løpet av noen dager og kroppen blir vant til det.

Anonymkode: bcc79...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med å kutte kveldsmaten, mener du? 

Når skal vi som voksne slutte å dyrke dietter som alle utelukkende er en slags glorifisering av psykiske lidelser og begynne å spise mat, normalt sunn, når vi er sultne?

Hvordan forventer dere at barn som vokser opp i familier der voksne har valgt å normalisere å «slutte å spise» etter klokka (Eller å utelukke matvarer på sviktende vitenskapelig grunnlag bare fordi en tilfeldig blogger sier det funket for hen!) skal ha noen som helst slags sjanse til å få et normalt forhold til mat? 

Er du sulten til kvelds? Spis kvelds. Ikke gjør mat til en arena for kontroll fordi du føler du mangler kontroll over livet ellers (som er årsaken til at folk driver med slike «dietter»)

Anonymkode: 8c375...9c5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når skal vi som voksne slutte å dyrke dietter som alle utelukkende er en slags glorifisering av psykiske lidelser og begynne å spise mat, normalt sunn, når vi er sultne?

Hvordan forventer dere at barn som vokser opp i familier der voksne har valgt å normalisere å «slutte å spise» etter klokka (Eller å utelukke matvarer på sviktende vitenskapelig grunnlag bare fordi en tilfeldig blogger sier det funket for hen!) skal ha noen som helst slags sjanse til å få et normalt forhold til mat? 

Er du sulten til kvelds? Spis kvelds. Ikke gjør mat til en arena for kontroll fordi du føler du mangler kontroll over livet ellers (som er årsaken til at folk driver med slike «dietter»)

Selv kutter jeg ut frokost og spiser kveldsmat, men det er jo ikke fordi jeg mangler kontroll i livet. Det er fordi jeg har gått opp i vekt og trenger å gå det ned. Det er mye lettere å gå ned i vekt for meg ved å kutte ut et helt måltid for så at jeg spiser normalt resten av dagen. Framfor å måtte tenke på porsjonsstørrelse og kalorier hvert eneste måltid. Det er bare langt mer avslappende å gjøre det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke å spise kvelds og det blir på en måte fasting(spiser middag i 16tiden og spiser litt senere frokost). Fungerer bra for å holde vekten her! Drikker ett glass vann eller to i stedet! Kroppen blir vant til det etterhvert! Sitter med barna og de spiser kvelds. 

Anonymkode: f1dba...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser middag ca kl 16:30. Jeg trener som regel også på kvelden etter ungene i seng, så må ha mat etterpå. Også når jeg ikke trener må jeg ha kveldsmat, ellers våkner jeg midt på natten og er hysterisk sulten. 

Jeg spiser derimot ikke dagens første måltid før rundt 13-14, da. Føler ikke noe sult om morgen/formiddag. 

Folk er forskjellige. Noen MÅ ha frokost, andre blir helt dårlig av tanken på mat om morgenen. Noen MÅ ha kveldsmat, andre ikke. Her er jeg og mannen stikk motsatt; han MÅ ha frokost, og spiser enorme mengder til lunsj, mens jeg er middag- og kveldsmenneske. 

Spis når det passer DEG, vil nå jeg si. 

Anonymkode: ebb80...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser i 17-tida, og med denne populære faste-greia skulle jeg prøve å kutte kveldsmaten. Det gikk bare ikke🤦‍♀️

Jeg blir alltid sulten på kvelden, og blir kvalm når jeg blir sulten. Ikke får jeg sove heller. Jeg tar derfor ett knekkebrød og litt frukt/gulrot - da får jeg det mye bedre 😊

Anonymkode: 1d8d7...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2023 den 11.38):

Jeg er ikke sulten verken på kvelden eller morgenen. Har egentlig aldri vært det etter jeg ble voksen. Men spiste ofte frokost fordi det gjorde man.  Etter jeg sluttet med dette og spiste kun til lunsj og middag, hvor jeg virkelig er sulten,  gikk det fort et par-tre år før jeg skjønte at dette var en form for diett for mange.  

Men vi kan være enige om en ting for normalt friske folk uten spiseforstyrrelser;  Spis når du er sulten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...