AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #1 Del Skrevet 13. november 2023 Vi skal sette ned en urne og begravelsesbyrået sier vi kan bestille prest for at det skal bli mer høytidelig, siden det er kun en graver i arbeidsklær som tar imot oss. Jeg har gruet meg til urnenedsettelsen og tenkt at det må være en trist affære, men hvis vi får med en prest blir det mer som en seremoni. Hva er deres erfaringer? Anonymkode: 35b95...2fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 13. november 2023 #2 Del Skrevet 13. november 2023 Ikke vanlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet 13. november 2023 #3 Del Skrevet 13. november 2023 Vi har ikke hatt det, hatt fire urnenedsettelser. Det er nok smak og behag, personlig foretrekker jeg å gjøre det i ro. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 13. november 2023 #4 Del Skrevet 13. november 2023 (endret) Jobbet som Graver på kirkegård før her var det evt prest og eller kirketjener som tok seg av Urnenedsettelse hentet noen ganger ut urner og ga de til kirketjeneren da han ikke var noe glad i å gå ned i kjelleren der det ofte stod kister husker en Høstmorgen jeg skulle ned der mørkt utenfor hadde sikringen gått er jeg sikker på at jeg hadde daua Endret 13. november 2023 av Maskinfører Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #5 Del Skrevet 13. november 2023 Ts her Som barn begravde jeg flere fugler og hamstere bak huset ved et stot asketre, og sammen med min farmor sang vi "Med Jesus vil eg fara mi livsens ferd i dag" eller "No livnar det i lundar". Ønsker ikke at det skal bli en hverdagslig greie men noe å huske litt sånn som bisettelsen. Det er rart at det ikke er obligatorisk med seremoni i forbindelse med urnenedsettelse. Ts Anonymkode: 35b95...2fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #6 Del Skrevet 13. november 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her Som barn begravde jeg flere fugler og hamstere bak huset ved et stot asketre, og sammen med min farmor sang vi "Med Jesus vil eg fara mi livsens ferd i dag" eller "No livnar det i lundar". Ønsker ikke at det skal bli en hverdagslig greie men noe å huske litt sånn som bisettelsen. Det er rart at det ikke er obligatorisk med seremoni i forbindelse med urnenedsettelse. Ts Anonymkode: 35b95...2fa Det er noe av det jeg synes er minst rart i hele verden. Anonymkode: f87b0...3f6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 13. november 2023 #7 Del Skrevet 13. november 2023 Jeg har vært med på en urnenedsettelse og for meg holdt det. Jeg tåler normalt en del, men det var blandet. Mulig en prest hadde hjulpet, er usikker på det. Det er ganske upersonlig. Det er sikkert. Hatt familiemedlemmer som har vært med en gang, og etter det bedt om en telefon når urnen er nede. Ikke hørt prest har vært vanlig ved det. Husker likevel ikke det som et «problem» hvem som var med å hadde det. Var jo vi pårørende som gravde ned. Hullet var alt spadd opp før vi kom. Jeg syntes bare det ble veldig nært at den jeg var glad i nå lå i denne urnen.. Urnen ble også gravd ned utenfor blomsterbedet så hver gang jeg er der tenker jeg på at jeg «tråkker/står på avdøde». Sier der bare så en kan forberede seg. Kondolerer ihvertfall 💚 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #8 Del Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ts her Som barn begravde jeg flere fugler og hamstere bak huset ved et stot asketre, og sammen med min farmor sang vi "Med Jesus vil eg fara mi livsens ferd i dag" eller "No livnar det i lundar". Ønsker ikke at det skal bli en hverdagslig greie men noe å huske litt sånn som bisettelsen. Det er rart at det ikke er obligatorisk med seremoni i forbindelse med urnenedsettelse. Ts Anonymkode: 35b95...2fa Ja, det syns jeg og. At man kremeres er jo ikke noen motsetning til å være kristen, så jeg syns prest hører med. Anonymkode: 703df...35b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #9 Del Skrevet 13. november 2023 Jeg jobber som prest og på 1,5 år var jeg med på to urnenedsettelser. Det kommer nok veldig an på personen/presten/kirkegårdsarbeideren som er med. Ønsker du prest kan du jo bestille det og snakke med hen om hvordan du vil ha det. Anonymkode: 41329...7a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #10 Del Skrevet 13. november 2023 De fleste går fra gravstedet innen en ordinær kiste blir dekket med jord. Seremonien er over og resten er en praktisk oppgave. Ved urnenedsettelse er denne seremonien allerede utført ved bisettelsen og resten er praktisk og opp til hver enkelt. Å okkupere en prest to ganger i forbindelse med først bisettelse og deretter nedsettelse tror jeg ikke det er kapasitet til og selvsagt er det ikke obligatorisk. Men sikkert ikke feil å spørre om man ikke kommer på noen ord selv. Å gjøre utnenedsettelse privat for de aller nærmeste synes jeg personlig er mye mer verdig. Anonymkode: e5b01...fc0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #11 Del Skrevet 13. november 2023 Jeg er forvirring med hensyn til begreper. Bisettelse? Dette er seremoni? Hvor? Med kiste sånn som vanlig begravelse med prest og jabajaba i det høyeste med mennesker i kirke? Hvorfor heter det i så fall bisettelse istedet for begravelse? Man kan hente urne med aske og selv legge den i jorda altså? Må man i så fall ha bisettelse? Kan man sende kiste direkte til krematorium uten seremoni og deretter rett i jorda? Anonymkode: d1291...a08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet 13. november 2023 #12 Del Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ts her Det er rart at det ikke er obligatorisk med seremoni i forbindelse med urnenedsettelse. Ts Anonymkode: 35b95...2fa Jeg tviler på at jeg er den eneste i hele Norge som foretrekker å sette ned urnen i fred og ro, så å gjøre det obligatorisk med enda en seremoni er jo bare tull. Folk må få velge selv, for mange holder det med seremonien i kirken under bisettelsen. De som ønsker prest til stede under urnenedsettelsen kan helt sikkert be om det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #13 Del Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er forvirring med hensyn til begreper. Bisettelse? Dette er seremoni? Hvor? Med kiste sånn som vanlig begravelse med prest og jabajaba i det høyeste med mennesker i kirke? Hvorfor heter det i så fall bisettelse istedet for begravelse? Begravelse er å grave ned i jorda, ikkesant. Bisettelse er ordet vi bruker når det er kremasjon. Det er også mulig med urnebegravelse med full seremoni feks hvis noen har dødd i utlandet og ble kremert der, etter brann eller noe sånt. Man kan hente urne med aske og selv legge den i jorda altså? Ja og nei. Du kan hente den selv og søke om tillatelse om å spre asken eller grave den ned. Du kan selvsagt ikke selv begynne å grave på kirkegården eller gravlund, det gjør de ansatte. De graver hull, du kan selv sette urna i hullet hvis du vil. Må man i så fall ha bisettelse? Kan man sende kiste direkte til krematorium uten seremoni og deretter rett i jorda? Nei. Ja. Du kan si nei til seremoni og sende kista rett i jorda eller rett i ovnen for så å få ansatte i kirken eller gravferdsetaten til å sette ned urnen for deg uten at du er tilstede. Anonymkode: d1291...a08 Anonymkode: 41329...7a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #14 Del Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er forvirring med hensyn til begreper. Bisettelse? Dette er seremoni? Hvor? Med kiste sånn som vanlig begravelse med prest og jabajaba i det høyeste med mennesker i kirke? Hvorfor heter det i så fall bisettelse istedet for begravelse? Man kan hente urne med aske og selv legge den i jorda altså? Må man i så fall ha bisettelse? Kan man sende kiste direkte til krematorium uten seremoni og deretter rett i jorda? Anonymkode: d1291...a08 Ja, iflg Jølstad begravelsesbyrå kan man dropp seremonien helt, og sende kista direkte til krematorium. Bisettelse er seremonien før en kremasjon, da skjer jordpåkastelsen inne i kirka. Ved en begravelse skjer jordpåkastelsen på gravplassen, altså ute der kista skal senkes. Anonymkode: 09de5...c17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #15 Del Skrevet 13. november 2023 Daisy-love skrev (56 minutter siden): Jeg har vært med på en urnenedsettelse og for meg holdt det. Jeg tåler normalt en del, men det var blandet. Mulig en prest hadde hjulpet, er usikker på det. Det er ganske upersonlig. Det er sikkert. Hatt familiemedlemmer som har vært med en gang, og etter det bedt om en telefon når urnen er nede. Ikke hørt prest har vært vanlig ved det. Husker likevel ikke det som et «problem» hvem som var med å hadde det. Var jo vi pårørende som gravde ned. Hullet var alt spadd opp før vi kom. Jeg syntes bare det ble veldig nært at den jeg var glad i nå lå i denne urnen.. Urnen ble også gravd ned utenfor blomsterbedet så hver gang jeg er der tenker jeg på at jeg «tråkker/står på avdøde». Sier der bare så en kan forberede seg. Kondolerer ihvertfall 💚 Jeg har ikke hatt så mange tanker om urnenedsettelsen før i dag, og begynte å få litt panikk mtp at det er for hverdagslig å bare sette ned urnen mens en fremmed mann i arbeidsklær står å venter på å grave den ned.💔 Ts Anonymkode: 35b95...2fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #16 Del Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg jobber som prest og på 1,5 år var jeg med på to urnenedsettelser. Det kommer nok veldig an på personen/presten/kirkegårdsarbeideren som er med. Ønsker du prest kan du jo bestille det og snakke med hen om hvordan du vil ha det. Anonymkode: 41329...7a8 Jeg tenkte kanskje at presten som vi hadde i bisettelsen kunne være med? Jeg tror ikke de andre familiemedlemmene har noe behov for å ha med prest, men siden det er kjæresten min som ligger i urnen ønsker jeg det tror jeg. Ts Anonymkode: 35b95...2fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåjojo Skrevet 13. november 2023 #17 Del Skrevet 13. november 2023 Vi satte ned urnen uten prest til stede, og med bare nærmeste familie samlet. Sang en sang som også ble sunget i bisettelsen, samt en salme som vi visste at avdøde var glad i. Gravde selv igjen over urna før vi satte på blomster og lys. Hadde en liten privat minnestund etterpå med bare oss nærmeste. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #18 Del Skrevet 13. november 2023 Vi hadde urnenedsettelse uten prest, men med bare oss i nærmeste familie og gravplassansvarlig på kirkegården. Vi hadde en uke tidligere gått en tur på kirkegården sammen med gravplassansvarlig og valgt ut hvor urnegraven skulle være utfra noen alternativer vi fikk. Når vi kom var det laget et hull og vi fikk fire ned urnen selv og kaste på jord. Og vi hadde med blomster og tok oss god tid rundt graven. Sang en sang sammen. Etterpå spiste vi middag sammen og hadde en rolig stund. Jeg syns det ble en fin ramme. Bisettelsen var stor, smekk fullt kapell og mye folk på minnestunden etterpå. Det var godt å bare ha en liten sermoni når urnen skulle settes ned. Anonymkode: c9d9b...a43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #19 Del Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tenkte kanskje at presten som vi hadde i bisettelsen kunne være med? Jeg tror ikke de andre familiemedlemmene har noe behov for å ha med prest, men siden det er kjæresten min som ligger i urnen ønsker jeg det tror jeg. Ts Anonymkode: 35b95...2fa Jeg regner med at du har nummeret til presten eller kan skaffe det, så da kan du bare ringe og spørre. Det er veldig lite sannsynlig at hen ikke kan få det til så lenge graveren er fleksibel. I Oslo kan det kanskje bli vanskelig, men hvis det er viktig for deg er det viktig for presten. Anonymkode: 41329...7a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 13. november 2023 #20 Del Skrevet 13. november 2023 Det har vært 50/50 om det har vært med prest eller ikke i de jeg har vært i. Selv tenker jeg at det ikke er noe must, men så er jeg ikke så religiøs av meg😅 I den ene urnenedsettelsen holdt onkelen min en kort tale, vi mintes den døde etter tur og det ble en utrolig fin seremoni. Kan fint gjøres sånn også 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå