Gå til innhold

Hva regner dere som en (veldig) god lønn i 2023/2024?

Anbefalte innlegg

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Gjennomsnittslønnen er 500.000.

VELDIG mange tjener under dette.

Så sitter folk her og hoverer over at 800.000 er helt grei lønn liksom.

Hva pokker er det dere og partnere deres jobber med som tjener over en million? 

Anonymkode: 4485a...413

Siv.ing, tjener 1.35. Har ingen partner, så det er ikke noe mer enn at det går rundt som alenemor i Oslo. Klager på ingen måte, men det er da ingen selvfølge at man har to millioninntekter i en husholdning.

Anonymkode: 15a50...1f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men da har du åpenbart hatt enormt med flaks og vært på rett sted til rett tid. Ikke engang avdelingsoverleger tjener så fett, og de har både drifts- og personalansvar i tillegg til at de jobber turnus.

Anonymkode: 1ce1f...25b

Nei. Driver et lite håndverkerfirma sammen en kompis. Vi klarer å omsette godt å drifte fornuftig. 

Anonymkode: b6608...427

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2023 den 10.15):

Dette stemmer overhode ikke i ganske mange tilfeller. Jeg har tjent mer enn mannen min i starten av forholdet, var våre penger da, mannen har tjent mer enn meg de siste årene, våre penger da også, og nå kommer jeg til å tjene mer igjen, og blir våre penger da også. Mannen har aldri forsørget meg. Hadde fint klart meg uten ham. Har sørget for god utdannelse og god lønn for å kunne klare meg selv. Det gjelder de fleste av venninnene mine også. 

Til Ts, 

Jeg tenker at god lønn er 900-1mill. Veldig god er 1,5mill. Men alt er relativt, hvis en som er uføretrygd med 300k svarer så er 500k god lønn for vedkommende.

Anonymkode: a819e...3ca

Enig, altså nå er det mindretallet av personer i Norge som er i et parforhold der mannen forsørger kvinnen. ( mange single , mange samboere med delt økonomi, mange kvinner som tjener mer enn mannen) så vi kan hoppe over den diskusjonen her. 

enig 500 000 til 700 000 normal lønn

800 000 -1,2 mill god lønn

1,3 og over veldig god lønn.

Anonymkode: 4ed2f...901

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

og jeg syns alle er verdt samme lønna, alle gjør en innsats og betyr noe. 

Anonymkode: ddfa9...bac

Jeg tenker at det kommer helt an på hvor hardt man arbeider og hvor høy utdannelse man har. Det som er sikkert og visst er at mange jobber dobbelt så hardt som andre, for halve lønna. Enkelte knekker sammen og gråter på jobb pga enormt arbeidspress, mens andre har tid til både 2 og 3 kaffepauser ila dagen og sutrer fordi de kun fikk to gratis drikkebonger på det julebordet med jobben. Slikt er blodig urettferdig i mine øyne. 

Anonymkode: 1ce1f...25b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Siv.ing, tjener 1.35. Har ingen partner, så det er ikke noe mer enn at det går rundt som alenemor i Oslo. Klager på ingen måte, men det er da ingen selvfølge at man har to millioninntekter i en husholdning.

Anonymkode: 15a50...1f7

Det tror jeg på, jeg er alenemor og og tjener 1 mill.. akkurat så det går rundt.. stakkars folk som er alene med 500 000

Anonymkode: 4ed2f...901

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

God lønn: ca 800.000

Veldig god lønn: alt over 1 million.

Min lønn: litt over 600.000 

(barnehagelærer)

Anonymkode: 4485a...413

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke urealistisk. Jeg med et svennebrev og et mesterbrev har med beskjeden innsats 1,7 i lønn ca hvert år de siste 4-5 år. 

Nesten dobbelt lønn av hva en pilot med 10 års ansiennitet da, ikke galt. Noe sier meg at jeg burde tatt yrkesfag og ikke gått veien innen IT. Du tjener 600k mer enn meg i året 🙂

"piloter med mer enn 10 års ansiennitet oppgir gjennomsnittlig grunnlønn på i overkant av 1 million norske kroner."

Skrevet (endret)
On 2/16/2024 at 12:42 PM, AnonymBruker said:

60.000 + utbetalt i måneden. Ikke rik,men da har du god økomini.

Anonymkode: 0b935...7ce

Så hva skal man si om Nicolai Tangen? Han har en årslønn på 6,87 millioner, men betalte 98 millioner i skatt… 

Han må altså betale 7,5 millioner i måneden for å jobbe 

Netto lønn er ikke alltid så relevant

Endret av newman01
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.2.2024 den 14.26):

Nei. Driver et lite håndverkerfirma sammen en kompis. Vi klarer å omsette godt å drifte fornuftig. 

imagineme skrev (På 17.2.2024 den 16.17):

Nesten dobbelt lønn av hva en pilot med 10 års ansiennitet da, ikke galt. Noe sier meg at jeg burde tatt yrkesfag og ikke gått veien innen IT. Du tjener 600k mer enn meg i året 🙂

"piloter med mer enn 10 års ansiennitet oppgir gjennomsnittlig grunnlønn på i overkant av 1 million norske kroner."

Vedkommende oppgir omsetning, og ikke lønn, og svarer dermed ikke på spørsmålet for tråden. Å sammenligne omsetning med lønn, er å sammenligne epler og pærer. 

• Liker 2
Skrevet

Det kommer an på hvor du bor  og hvilken alder du er i.  Lønningene i Oslo er høyere enn på bygda. Men boligprisene er jo også helt ulike. I yrker med høy lønn så øker jo også typisk lønnen med arbeidserfaringen. 

Anonymkode: d5c69...590

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 14.10):

Hva regner dere som en god lønn i 2023/2024?

God lønn = 700k+

Veldig god lønn = 900k+

Anonymkode: c71bf...bea

Artig spørsmål som så klart er veldig personavhengig(og kanskje bostedsavhengig).

Jeg henger meg på en del her og sier at over 1 mill er veldig god lønn i mine øyne.

Skrevet
Kelsier skrev (1 time siden):

Vedkommende oppgir omsetning, og ikke lønn, og svarer dermed ikke på spørsmålet for tråden. Å sammenligne omsetning med lønn, er å sammenligne epler og pærer. 

MEGET godt poeng! Takk for å påpeke det 🙂

Kanskje greit å skrive hva man faktisk får i lønn, da det var spørsmålet i tråden 🙂

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (På 17.2.2024 den 7.13):

Gjennomsnittslønn i Norge er rundt 670k, og median er rett over 600k. 
Mange tjener mindre ja, men ikke så mye mindre i full stilling. Og mange tjener mer. Det er det som er så fiffig med snitt og median. Det er sånn ca på midte 

Oh yes, det er mange som tjener mye mindre enn det i full stilling! Hvis du tar f.eks alle som jobber i helsesektor og butikk, f.eks, er det få som tjener over 600 000. Med 16 års ansiennitet tjente jeg 550000 kr i helsesektoren før jeg nylig byttet jobb. Da har jeg treårig høyskoleutdanning og videreutdanning. 

Anonymkode: bfc34...ac5

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Oh yes, det er mange som tjener mye mindre enn det i full stilling! Hvis du tar f.eks alle som jobber i helsesektor og butikk, f.eks, er det få som tjener over 600 000. Med 16 års ansiennitet tjente jeg 550000 kr i helsesektoren før jeg nylig byttet jobb. Da har jeg treårig høyskoleutdanning og videreutdanning. 

Anonymkode: bfc34...ac5

550k er ikke sååå mye mindre en. 670k. 
Når det gjelder helsesektoren har jeg alltid vært litt forundret over lønnsdiskusjoner. Av en eller annen grunn teller ikke tillegg som lønn. Det er tillegg, og tillegg er tydeligvis noe man gjør seg fortjent til, men det er ikke lønn… av en eller annen grunn

sykepleierindeksen opererer med en lønn på rundt 670k. 

• 1 måned senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 15.56):

Hvis det er en kvinnes lønn vi snakker om (og kvinner som vurderer), så er tallene over ganske treffende tror jeg.

(Menn driter i å normere hva dama tjener, de vet at det er de som må forsørge henne uansett. Hennes penger er hennes penger, hans penger er begges penger....)

Hvis vi derimot snakker om en manns lønn vurdert av kvinner, så må vi nok legge på en god del:

God lønn = 1,2 mill+

Veldig god lønn = 2 mill+

Anonymkode: 30907...6a6

Stakkars seg som har vokst opp med en mor og far som gjør at du tenker slik som dette. 

Skrevet (endret)
newman01 skrev (På 21.2.2024 den 22.06):

550k er ikke sååå mye mindre en. 670k. 
Når det gjelder helsesektoren har jeg alltid vært litt forundret over lønnsdiskusjoner. Av en eller annen grunn teller ikke tillegg som lønn. Det er tillegg, og tillegg er tydeligvis noe man gjør seg fortjent til, men det er ikke lønn… av en eller annen grunn

sykepleierindeksen opererer med en lønn på rundt 670k. 

Det er jo så klart lønn, men jeg vil si det koster mer av en fysisk (spesielt med nattevakt) og ofte mentalt å jobbe andre tider utover vanlig kontortid. Det er jo nettopp derfor man får dette tillegget. En med kontortid ville ofte fått overtidsbetaling ved kveldsarbeid, som er minimum 40%, ofte 50% og også 100% avhengig av klokkeslett og dag.

Jeg forstår at ting ikke er så enkelt da flere yrker nettopp har turnus, men for meg i alle så forsvinner mye av verdien av tillegget bort som følge av ulempen. 

Og jo, 550 er en del under 670.

Endret av MissJolie
Skrevet (endret)
newman01 skrev (På 18.2.2024 den 8.15):

Så hva skal man si om Nicolai Tangen? Han har en årslønn på 6,87 millioner, men betalte 98 millioner i skatt… 

Han må altså betale 7,5 millioner i måneden for å jobbe 

Netto lønn er ikke alltid så relevant

Du glemmer det faktum at han fikk milliarder i utbytte i sin forrige jobb. Uten jobben i Oljefondet så vil han være 6,87 mill fattigere i året, på toppen av å betale 98 millioner i skatt.

Det er ingen som tvang ham til å bytte jobb og han måtte ha skattet uansett. Dette beviser jo igjen at lønn ikke er alt, og det å være leder for Oljefondet er for ham yrkesmessig prestisje, og er supert å ha på cv og renommé i et yrkesliv. Han har mer enn nok til smør på brødskiven.

Dette er det dummeste argumentet jeg har hørt på lenge.

Endret av MissJolie
  • Liker 1
Skrevet (endret)
newman01 skrev (På 17.2.2024 den 7.13):

Gjennomsnittslønn i Norge er rundt 670k, og median er rett over 600k. 
Mange tjener mindre ja, men ikke så mye mindre i full stilling. Og mange tjener mer. Det er det som er så fiffig med snitt og median. Det er sånn ca på midte 

6 av 10 tjener under gjennomsnitt i Norge og 5 av 10 tjener under median. Det ER mange flere enn du virker å tro som som tjener 4-500 000 i året, og dette er ikke «rett under median». Hvis du ser i SSB så er ikke kurven lik over hele spekteret. Den er mye mer «akkumulert» i segmentet 35000 i mnd lønn fram til medianlønn, mens over median så er spredningen mye større med store forskjeller i lønn.

Denne statistikken er også regnet om med heltidsekvivalent dvs omregning av deltidsansattes lønn til det den ville vært i fulltid, så det er ikke slik at deltidsansatte trekker ned lønnen i statistikken.

Fiffig er det og mye mer ligger bak tallene enn folk virker å tro. Folk trenger en reality check om man tror de fleste i Norge går rundt og tjener mellom 6-700 000. En ting er hva som er god/bra lønn for DEG og i din bransje, men det er et helt annet svar hva som er god/dårlig lønn i Norge som helhet. For mange er 600 000 en god lønn og 700 000 en veldig god lønn, det er det greit å huske på. 

Endret av MissJolie
AnonymBruker
Skrevet

For min del er god lønn fra 800 000 og oppover. Veldig god lønn er over 1,2 mill. 

AnonymBruker skrev (På 14.11.2023 den 16.04):

Man må ha i bakhodet hva ting koster. Med en veldig god lønn burde man ha råd til å spise ute i helga, tar et par utenlandsferier i året, handle uten å se på kiloprisen, og bo et bra sted. I Norge må ma nok ha 2 mill i lønn for å oppnå det. Tiden da 1 mill var spesielt mye er en ganske lang stund siden.

Anonymkode: 1e5b5...527

Jeg og min samboer, begge i 50-årene) har i underkant av 1 000 000 i samlet inntekt, før evt overtid.  Vi spiser ute når det passer/ vi har lyst, reiser minst 1, gjerne 2 ganger til utlandet på ferie i løpet av året ( minst 2 uker årlig), bor i egen eid leilighet med lån kun 1 km fra sentrum, har to biler og bobil. I tillegg sparer jeg til pensjon, da den alderen kommer ganske snart og jeg ønsker å øke reisingen etter at jeg er pensjonert, så lenge helsa holder. 

Grunnen til at vi kan gjøre alt dette for 1 000 000 årlig er i hovedsak at vi ikke bor på det sentrale (men akk så dyre) Østlandet. 

Anonymkode: c731a...7ce

Skrevet

Kan en opprettholde livsstil som ufør har en en god lønn.

Kan en investere noe som gir inntekter slik at en slipper å jobbe for å ha samme livstil har en en veldig god lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...