AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #1 Skrevet 13. november 2023 Jeg fikk autisme-diagnose hos DPS forrige uke. Jeg fikk beskjed om at det ikke var noe hjelp å få hos DPS, for samtaleterapi som de kunne tilby var ikke noe vits for autister, det hjalp ikke. Men det fantes visstnok hjelp å få i kommunen - uten at de kunne informere om hvor og hvordan, bare at det fantes.. Nå går jeg inn på Helse Vest, men jeg finner ikke noe... Jeg får opp en del treff for autisme hos barn og unge, ifbm skole og barnehage. Men ikke noe tilbud til voksne. Er det noen som har peiling på hva Helse Vest (og spesielt Bergen kommune) kan tilby voksne autister? Det jeg sliter med, er eksekutive funksjoner, stress, sanseprossessering, sinne og vansker med å håndtere følelser, osv. Anonymkode: c2b11...218
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #2 Skrevet 13. november 2023 Gratulerer og velkommen i klubben fra et annet nytt medlem. Jeg fikk også autismediagnose i forrige uke! For å være ærlig er jeg like forvirret som deg. Jeg ble tipset om å henvende meg til voksenopplæringen i kommunen (Oslo), på hjemmesiden der står det at de gjennomfører gruppesamtaler for autister. Ellers har nok autismeforeningen noen gode råd og tips. Selv gidder jeg ikke melde meg inn der og ta tak i alle utfordringene mine ifbm autismen før neste år da jeg har andre demoner jeg skal jobbe videre med på dps før de sparker meg ut derfra - som du sier er det jo ikke hjelp å få der for autismen. Er helt i villedet. Opplever autistisk regresjon, og eksekutive evner, sanseprosessering osv er helt ute å kjøre. Skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg tilbake i jobb Lykke til i den nye tilværelsen, bitene faller nok på plass etterhvert! Anonymkode: 2d10b...5fe
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #3 Skrevet 13. november 2023 Du har rett på blant annet koordinator fra kommunen. Alle kommuner har et «kommunalt team for psykisk helse og rus» eller noe med tilsvarende navn. Dit kan fastlegen din henvise deg. Så skal de kunne hjelpe til. Man må dog være tydelig på hva man trenger i møte med dem, så tenk godt over det før første møte🫶🏻 Dersom du er i et forhold, kan jeg anbefale kurset «oss to og asd» Anonymkode: 2c731...bfe
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #4 Skrevet 13. november 2023 Trodde de hadde eget område for det på kronstad? Hvilken dps har du vært hos om det er noe du kan svare på? Anonymkode: 40cb7...c0c
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #5 Skrevet 13. november 2023 Autisme - Helse Bergen HF (helse-bergen.no) Anonymkode: 14692...700
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #6 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Autisme - Helse Bergen HF (helse-bergen.no) Anonymkode: 14692...700 Ja, den siden har jeg også funnet. Men det står ikke noe om tilbud til voksne som har fått diagnosen der. "Autisme voksne habiliteringstenesten" informerer bare om utredning, ikke hva man gjør for å få hjelp etter utredningen har konkludert med at man har autisme. Anonymkode: c2b11...218
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå