Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hvordan hjelpe en hypokonder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sammen med et fantastisk menneske. Fantastisk på den måten at hen er fysisk og mentalt sterkt. Fornuftig, rasjonell og rolig. Men. 

En skikkelig hypokonder. Overbevist om at hen vil dø av kreft eller noe hjerterelatert. Nå har hen en nær slektning som ligger for døden med sykdom knyttet til hjertet. Og hodet hens spinner ut av kontroll. Snakker bare om potensielle sykdommer hen kan ha, måler pulsen sin konstant, er så opptatt av pusten sin at hen ikke klarer trekke den normalt.. 

Jeg sitter på sidelinjen og aner ikke hva jeg skal gjøre. Ser frykten og frustrasjonen. Men hva kan jeg si? Ikke si? Hjelpe med? 

Har dere kloke mennesker noen gode råd? 

Anonymkode: 3cf71...75e

Skrevet

Den eneste som kan hjelpe hen ner hen selv. 

Å støtte vil fyre opp under angsten, å bekrefte at ingenting er galt med hen vil bare hjelpe på kort tid, og så må det bekreftes på nytt… 

Be hen om å søke hjelp. Hen må selv velge det. 

Anonymkode: af527...5e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den eneste som kan hjelpe hen ner hen selv. 

Å støtte vil fyre opp under angsten, å bekrefte at ingenting er galt med hen vil bare hjelpe på kort tid, og så må det bekreftes på nytt… 

Be hen om å søke hjelp. Hen må selv velge det. 

Prøver å oppfordre til å søke hjelp. Men legeangsten er høyst fremtredende. Hen går aldri dit og blir sint (stressa) bare jeg nevner det..  

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Prøver å oppfordre til å søke hjelp. Men legeangsten er høyst fremtredende. Hen går aldri dit og blir sint (stressa) bare jeg nevner det..  

Hvis hen er redd for leger og sykdommer, og derfor ikke søker/ønsker hjelp for hypokondrien sin, må DU avgjøre om du orker å stå i dette i det lange løp. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvis hen er redd for leger og sykdommer, og derfor ikke søker/ønsker hjelp for hypokondrien sin, må DU avgjøre om du orker å stå i dette i det lange løp. 

Det gjør jeg. Står støtt. Men skulle så gjerne knekt koden på å få hen til legen..

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det gjør jeg. Står støtt. Men skulle så gjerne knekt koden på å få hen til legen..

Du står støtt i et samliv med en person som ikke evner å trekke pusten normalt pga. psykisk sykdom? 

Som ifølge deg er "mentalt sterk", men som måler pulsen sin konstant og snakker om potensielle sykdommer hele tiden? 

Og som nekter å gå til legen og faktisk få hjelp? 

Anonymkode: f1f5d...dae

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du står støtt i et samliv med en person som ikke evner å trekke pusten normalt pga. psykisk sykdom? 

Som ifølge deg er "mentalt sterk", men som måler pulsen sin konstant og snakker om potensielle sykdommer hele tiden? 

Og som nekter å gå til legen og faktisk få hjelp? 

Anonymkode: f1f5d...dae

Ja, han er det på alle andre områder. Bortsett fra sykdom.

Skrevet

Har han gått til eller går til psykolog?

Skrevet

Han bør ikke oppsøke lege for å få avkreftet at han er syk. Det vil bare gi bensin på bålet og han vil komme hjem og lete etter nye symptomer.

Han trenger psykologisk hjelp for å komme over dette.

Anonymkode: e9882...507

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han bør ikke oppsøke lege for å få avkreftet at han er syk. Det vil bare gi bensin på bålet og han vil komme hjem og lete etter nye symptomer.

Han trenger psykologisk hjelp for å komme over dette.

Anonymkode: e9882...507

Dette. Jeg selv har helse angst og dra til legen vil ofte bare føre til at du slapper av den dagen. Neste dag finner du noe ting å være redd for. Pluss det skal lite til før noe trigger oss. Han bør snakke med psykolog om hvor dette kommer fra etc. Skjell ut angst portalen. Dette er en dame som er flink til å hjelpe på dette

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er sammen med et fantastisk menneske. Fantastisk på den måten at hen er fysisk og mentalt sterkt. Fornuftig, rasjonell og rolig. Men. 

En skikkelig hypokonder. Overbevist om at hen vil dø av kreft eller noe hjerterelatert. Nå har hen en nær slektning som ligger for døden med sykdom knyttet til hjertet. Og hodet hens spinner ut av kontroll. Snakker bare om potensielle sykdommer hen kan ha, måler pulsen sin konstant, er så opptatt av pusten sin at hen ikke klarer trekke den normalt.. 

Jeg sitter på sidelinjen og aner ikke hva jeg skal gjøre. Ser frykten og frustrasjonen. Men hva kan jeg si? Ikke si? Hjelpe med? 

Har dere kloke mennesker noen gode råd? 

Vet ikke om dette blir det samme, men her har jeg slitt med samboer som er paranoid og har litt ocd. Det ble endelig påvist hos psykolog/psykiater og lege nå i sommer så han får mer hjelp nå. Ellers har jeg stått i det alene i snart 5 år. 

Han hører lyder og jeg svarer at det er et gammelt hus, det er sikkert bare slik og sånn. Jeg føler ikke at jeg har kunne bidra med noe for å roe han ned, det er kun ved dps at han får hjelp. 

Anonymkode: 989b8...76c

Skrevet

Behandling for helseangst er kognitiv terapi og noen ganger medisiner. Det er dette han må oppsøke hvis han skal bli bedre. Som regel vil det starte med en undersøkelse hos legen for å utelukke at det er noe fysisk galt.

Blir han fremdeles sint og stressa hvis du snakker om det når han ikke er angstpåvirket? Kanskje han har feiloppfatninger om hva behandling innebærer som det kunne gått an å rydde opp i ved å snakke om det? Er det noe spesielt han er redd for at skal skje hos legen? Kan du tilby deg å være med?

Til syvende og sist så har voksne mennesker har et ansvar for sin egen helse, for å oppsøke helsehjelp når de er syke. Det er også helt normalt å ta en sjekk med noen års mellomrom. Det er vel ikke for mye at du forventer det av ham? En legetime tar 20 minutter. Det klarer han.

Anonymkode: 81b97...d0c

Skrevet

Tusen takk for mange gode tanker og råd. Jeg tar de med meg ❤️

Vi skal nok finne ut av det her. Takk dere 😊

Skrevet

Er det sånn som Erna Hjeltevik i de syv søstre ? Hun hadde en sånn legebok som visstnok hjalp henne 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er forskjell på å være redd man har ulike sykdommer vs hypokonderi. Det er en psykisk lidelse og de med den lidelsen er hyppig hos legen overbevist om at de har det ene eller det andre.

https://sml.snl.no/hypokondri

«Hvis denne tendensen er så uttalt at det fører til gjentatte legebesøk, sykmeldinger eller sosial eller arbeidsmessig funksjonssvikt, kalles tilstanden hypokondrisk lidelse.»

Anonymkode: abf35...934

• Nyttig 1
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...