Gå til innhold

Hvorfor så negative til gravide over 40?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 10.51):

Hvorfor er det kjipt for barnet å vokse opp med gamle foreldre? Forklar. Det er marginalt større risiko for downs med eldre mor. Nå tilbys i tillegg NIPT test, noe som er med på å redusere denne risikoen, da mor kan velge selv om hun vil beholde barnet dersom NIPT test viser kromosom avvik.

Anonymkode: bd0ef...f7f

Det er 20 ganger høyere risiko for Downs hos eldre mødre, men det er også økt risiko for mange arvelige sykdommer og mutasjoner  hos barn av eldre mødre:

https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-svangerskap/foreldre-over-45-ar-har-nesten-doblet-risiko-for-a-fa-barn-med-misdannelser/1932800

Det er også økt sjanse for abort og svangerskapskomplikasjoner hos eldre mødre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grüner skrev (1 minutt siden):

Det er 20 ganger høyere risiko for Downs hos eldre mødre, men det er også økt risiko for mange arvelige sykdommer og mutasjoner  hos barn av eldre mødre:

https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-svangerskap/foreldre-over-45-ar-har-nesten-doblet-risiko-for-a-fa-barn-med-misdannelser/1932800

... og så? Om man aborterer, så er jo ikke det et problem for et evt barn - siden det ikke BLIR noe barn. 

Angående downs og diverse andre genetiske feil og sykdommer, så er det NIPT-tester o.l. som kan plukke dem opp. 

Det er også mange sykdommer som er akkurat like arvelige hos yngre som hos eldre - skal alle som har noe som helst arvelig sykdom i slekten la være å få barn også, da? 

Anonymkode: 0a718...f50

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (4 minutter siden):

Har du lest artikkelen du linker til? Det står at «Foreldre som er 45-49 år, hadde 1,9 prosentpoeng høyere risiko for å få barn med medfødte misdannelser, sammenlignet med foreldre mellom 30 og 34 år.» 1,9 prosentpoeng høyere risiko mer er ikke noe å være veldig veldig bekymret for…

Anonymkode: 411e7...244

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bære fram et barn når man er 40+ er ikke noe problem, barseltiden er ikke noe problem, småbarnstiden er ikke noe problem. Det er når ungdomtiden starter man man virkelig må trå til som forelder , ofte blir det flere våkenetter da enn i barseltiden.

Slik som samfunnet er i dag er det enda mer utfordrende med store barn enn tidligere. Så da gjelder det å være oppdatert og årvåken som forelder. 
At akkurat det kan være vanskeligere når man selv nærmer seg 60 er vel ingen hemmelighet. 

Anonymkode: 1b1fe...db4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

At det går an! Her formelig oser fordommene! "De som får barn i 40 åra er sære" og "stakkars barn med gamle foreldre"! Skjerp dere! Jeg har ikke ord for hvor gammeldags tankegang dette er! At det går an i 2023!!?? Det finnes utallige spreke kvinner i 40 åra! Selv har jeg flere venner som har blitt gravide og født friske barn i en alder av 40+. Selv ble jeg gravid som 41 åring og elsket det! Forskning viser og at de som venter har mer stabil økonomi, høyere utdanning, og en mer stabil tilværelse både for seg selv og barnet. Ikke noe å tenke på om man ønsker barn og er fertil i en alder av 40. Med de muligheter for oppfølging og undersøkelser i løpet av svangerskapet som man har nå er det lettere å unngå problemer med både barn og mor. Det fødes faktisk flere barn med downs av foreldre som er under 35 enn over nå, nettopp grunnet mulighetene for NIPT og fosterdiagnostikk. Tenk på det! Det er meget individuelt hvor sprek man er, enten man er 40 eller 25. Min mening er at dette må da hver enkelt vurdere selv, utfra egne ønsker og vurdering av egen helse! Ingen andre er berettiget til å dømme noen for å ta et veloverveid valg på dette området. 

Skjerp deg selv - folk må få lov til å ha andre meninger enn det du har?

Jeg er selv en kvinne i 40-årene og det er fullstendig uforståelig for meg at man velger å få barn når man er så gammel. Da jeg vokste opp var jeg så glad for at jeg hadde unge foreldre, de som hadde gamle foreldre var skikkelig flaue over dette. Jeg synes det er utrolig sært og egoistisk å få barn så sent, ikke bare øker sjansen for sykdom hos både mor og barn, i tillegg øker risikoen for at barna mister foreldrene tidlig.

Anonymkode: 0a5c5...01d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (22 minutter siden):

Så økt sjanse for abort er argument for og ikke bli gravid? 

Anonymkode: c3c6a...938

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Å bære fram et barn når man er 40+ er ikke noe problem, barseltiden er ikke noe problem, småbarnstiden er ikke noe problem. Det er når ungdomtiden starter man man virkelig må trå til som forelder , ofte blir det flere våkenetter da enn i barseltiden.

Slik som samfunnet er i dag er det enda mer utfordrende med store barn enn tidligere. Så da gjelder det å være oppdatert og årvåken som forelder. 
At akkurat det kan være vanskeligere når man selv nærmer seg 60 er vel ingen hemmelighet. 

Anonymkode: 1b1fe...db4

Om du har ungdommer og engasjerer deg som forelder, så er du faktisk akkurat like oppdatert og bevisst på hva du ser etter, om du er 35 eller 60. 

Greit nok at den gjengse 60-åring, som hadde egne tenåringer for 15-20 år siden, og i dag er besteforelder, ikke har fulgt med på utviklingen blant dagens barn og unge. (For det slutter mange med når det ikke er relevant for dem selv lengre.) 
Men de kan faktisk ikke sammenlignes med en engasjert forelder som har tenåringsbarn. 

På samme måte som man som tenåringsforelder er helt utdatert på råd og forskning på babyer. For det har skjedd MYE, og man har glemt mye, siden man selv var opptatt av det. 
For ikke å snakke om hvor utdaterte den gjengse tenåringsforelder er på arbeidsmarkedet for nyutdannede 25-åringer. 
Eller hvor vanskelig det er å forstå for de med nedbetalt hus at det er tøft å komme inn på dagens boligmarked. 

Alt kan læres, men du må ønske å sette deg inn i det. 

Min erfaring er at alder på foreldre spiller liten rolle, mens foreldres engasjement spiller stor rolle. 
Og jeg har opplevd både unge og godt voksne foreldre som engasjerer seg og er godt informert om egne barns og nærområdets barns utfordringer. 

Anonymkode: 9f2aa...39e

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er selv en kvinne i 40-årene og det er fullstendig uforståelig for meg at man velger å få barn når man er så gammel. Da jeg vokste opp var jeg så glad for at jeg hadde unge foreldre, de som hadde gamle foreldre var skikkelig flaue over dette. Jeg synes det er utrolig sært og egoistisk å få barn så sent, ikke bare øker sjansen for sykdom hos både mor og barn, i tillegg øker risikoen for at barna mister foreldrene tidlig.

Har du selv barn, i så fall hadde du en maksalder? Av typen « hvis jeg ikke har fått de barna jeg vil ha innen jeg har fylt 30, så blir det ingen «. ? 
jeg er selv en kvinne i 40- årene og husker vi hadde diskusjoner som dette i begynnelsen av 20 årene. Noen hadde samme syn som deg og noen av oss ikke. Så gikk årene og det viste seg at livet ikke alltid blir som planlagt. 2 i vår venninnegjeng klarte ikke og bære fram barn før 40. De er veldig gode mødre slik jeg ser det, tålmodige, kunnskapsrike og trygge. Det er ingen igjen i vår vennegjeng som ser på dem som sære eller egoistiske , vi er bare glade på deres vegne. Du skal selvsagt få ha din mening, men lurte på i hvilken alder du selv hadde/ du mener andre skal gi opp og få barn? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Folk begynner å dø rundt 50 år? 

Er morsomt å lese kommentarer fra disse ungdommene her inne altså. Ser ikke ut som noen ulempe å få barn som godt voksen likevel, ut fra enkelte innlegg her inne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er dere som syns 40 er gammelt? Jeg syns også 40 var gammelt da jeg var 25. Jeg syns 30 var gammelt da jeg var 25. Jeg syns 30 var gammelt da jeg ble 30. Værste dagen i mitt liv. Ingen mann, ingen barn, ikke hus. 

Nå sitter jeg her som 40 åring og føler meg aldeles ikke gammel. Har nå en fantastisk mann og en nydelig sønn på 1 år. Jeg har bare kommet halveis i livet. Tenk at jeg trodde livet var over da jeg ble 30? 

Anonymkode: b55db...f74

• Liker 4
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor gamle er dere som syns 40 er gammelt? Jeg syns også 40 var gammelt da jeg var 25. Jeg syns 30 var gammelt da jeg var 25. Jeg syns 30 var gammelt da jeg ble 30. Værste dagen i mitt liv. Ingen mann, ingen barn, ikke hus. 

Nå sitter jeg her som 40 åring og føler meg aldeles ikke gammel. Har nå en fantastisk mann og en nydelig sønn på 1 år. Jeg har bare kommet halveis i livet. Tenk at jeg trodde livet var over da jeg ble 30? 

Anonymkode: b55db...f74

Du er heldig. :)

Jeg er 42, og ikke lyktes enda.

Anonymkode: 32b78...e1d

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2023 den 17.23):

Tja, kjipt for barnet å vokse opp med gamle foreldre og større sjanser for at det er noe galt med barnet

Anonymkode: e4de6...362

hvorfor er det kjipt?

Er så lei av dette automatiske. ureflekterte oppgulpet, som presenteres som en evig sannhet.

Det som er kjipt er  å vokse opp med dårlige foreldre. De kan være unge, gjennomsnittlige eller godt voksne. Alder sier ingenting om kvaliteten på oppveksten.

Anonymkode: f2285...8de

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

dine meninger er fordomsfulle da... slike meninger bør du tåle å få kritikk for. Og hvilket belegg har du for å si at godt voksne foreldre er sære?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Min mann er noe eldre enn meg. Vi fikk barn fra han var 34 til han var 40. Det er enorm forskjell på hvor mye våkennetter o.l tærer på fra man er 34 til man er 40. 
Jeg merker forskjell som fikk barn fra jeg var 23 til jeg var 29, kan ikke engang se for meg hvor tungt det må være når man er 40+.

I tillegg skal man følge dem opp. Uansett hvor mye man vrir på det: en gjennomsnitlig 50åring er mindre sprek enn en gjennomsnitlig 40åring. Og så videre. Får man barn når man er f.eks 45 så er man faktisk 60år når man har tennåring i hus, som man skal orke å følge skikkelig opp.

Anonymkode: 7c6a3...e33

dere må være litt slappere enn andre folk, da, hvis du synes det er så vanskelig.

Jeg fikk mine barn da jeg var hhv 34 og 42, og ingen av dem sov en hel natt før de var to år.

Men det gikk jo helt greitt, såpass har man krefter til enten man er 30 eller 40. 

Anonymkode: f2285...8de

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du starter en sånn tråd som dette, så ber du jo om å få høre alt det folk syns er negativt en gang til? Hvorfor?

Jeg syns det er svært positivt at folk som ønsker seg barn får barn jeg, og jeg tror nesten at jo eldre jo bedre (men gidder ikke diskutere det her). Jo eldre som er mulig er ihvertfall (statistisk) bedre foreldre enn de som er så unge som det er mulig. 

Anonymkode: 16c83...7be

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tror det er mye større sjanse for problemer en hva som er realiteten. Økning som kommer frem i media på fødseldefekter er i prosent, ikke reel økning. Den går opp fra ca 0,9% til 1,1% ved fylte 45

Anonymkode: 954a6...8cc

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk mitt første og eneste barn når jeg var 26. Hadde masse energi og overskudd, det første leveåret hans var det beste i mitt liv. Jeg var ikke spesielt bekymret, stolte på egne instinkter, tålte fint søvnløse netter med påfølgende slitsomme dager, og tok ting som det kom rett og slett. 

Nå er jeg 40, trener endel, har økonomien enda mer på stell enn da jeg var i tyveårene. Jeg er trygg og rolig og alt det der, generelt det jeg trenger for å være tenåringsmamma.

Men selv om jeg anser meg for en ganske sprek førtiåring kan det ikke sammenlignes med å være i midten av tyveårene 😅 

Kroppen min er ikke tilpasset å få barn særlig mye lenger, risikoen for at man ikke får det til, at det er noe galt med barnet eller at det skjer noe med meg under graviditeten eller fødselen øker stadig - det er en grunn til det tenker jeg. 

Anonymkode: 25567...c37

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når du starter en sånn tråd som dette, så ber du jo om å få høre alt det folk syns er negativt en gang til? Hvorfor?

Jeg syns det er svært positivt at folk som ønsker seg barn får barn jeg, og jeg tror nesten at jo eldre jo bedre (men gidder ikke diskutere det her). Jo eldre som er mulig er ihvertfall (statistisk) bedre foreldre enn de som er så unge som det er mulig. 

Anonymkode: 16c83...7be

Hvor finner jeg statestikken du viser til? 

Anonymkode: 25567...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg var også flau over at mamma var gammel. Jeg var i tillegg flau over at mamma hadde rare sko, jeg var flau over at hun hadde en annen dialekt, jeg var flau over at hun kjørte en gammel bil. Men i voksen alder så har jeg da skjønt at dette var min umodne reaksjon på det å være litt anderledes. Noe som er helt naturlig og som man har godt av å erfare. At man som forelder gjør barna noe vondt ved å være noe som de er flaue over er jeg sterkt uenig i! Det er barnas umodne og lite reflekterte følelse som kommer til uttrykk og som de senere vil lære at er irrasjonel. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...