Gå til innhold

Var det lang ventetid til omsorgsbolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lang ventetid var det på omsorgsbolig i din kommune, når ditt familiemedlem hadde fått vedtak om at det var innvilget? 

Anonymkode: 48605...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvor lang ventetid var det på omsorgsbolig i din kommune, når ditt familiemedlem hadde fått vedtak om at det var innvilget? 

Søknad ble sendt i mars. 2 mnd senere hadde personen fått omsorgsbolig. Personen havnet på sykehus etter søknaden ble levert og det var rett og slett ikke noe alternativ å sende personen hjem etterpå. Tror det førte til fortgang i saken.

Anonymkode: 61a11...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om ventetider i kø opp til 2 år og skjønner ikke hvordan det skal fungere. 

TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok ett år, to sykehusinnleggelser og en midlertidig plassering før hen fikk plass.

Anonymkode: 1b785...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg leste for fort. Det tok altså ett år fra vi sendte den første søknaden, ikke fra hen fikk innvilget... Det siste husker jeg ikke.

Anonymkode: 1b785...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har hørt om ventetider i kø opp til 2 år og skjønner ikke hvordan det skal fungere. 

TS 

Det er jo helt sprøtt. Hvordan skal det bli når vi får flere eldre som ikke klarer seg hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo helt sprøtt. Hvordan skal det bli når vi får flere eldre som ikke klarer seg hjemme?

Det blir helt krise for mange pårørende. Klarer du å se en gammel far eller mor vansmekte fullstendig mens det er dårlig bemanning i hjemmesykepleien? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min kommune er det mange års ventetid. Mer enn to år. Det er ikke slike boliger de eldre kommer i, men psykiatriske omsorgsboliger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Søknad ble sendt i mars. 2 mnd senere hadde personen fått omsorgsbolig. Personen havnet på sykehus etter søknaden ble levert og det var rett og slett ikke noe alternativ å sende personen hjem etterpå. Tror det førte til fortgang i saken.

Nødplass antagelig. Tror kommunen er forpliktet til å ha et visst antall nødboliger tilgjengelig. Jeg personlig kjenner et par med en sterkt autistisk barn. De har ventet i ti år på bolig. Fikk nødbolig da ene forelderen kollapset mens den andre var innlagt for behandling av noe slag.

Anonymkode: cd076...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Min sønn med Downs syndrom og psykisk utviklingshemming måtte vente i ca 1 år på omsorgsbolig. 

Anonymkode: a75c0...45a

"Downs syndrom og psykisk utviklingshemming"  

Alle med Downs syndrom har psykisk utviklingshemming. 

Blir som å si blind og synshemmet. 

Anonymkode: 7f9cb...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommuner har ikke ledige omsorgsboliger stående på vent.

Så du må i realiteten vente til noen dør eller blir flyttet til sykehjem. Og at alle foran deg i køen får plass først.

Har du skikkelig griseflaks kan det jo hende kommunen bygger noe nytt for å ta unna litt kø. Men alt for ofte prioriteres dessverre kulturhus og rådhus fremfor omsorgsboliger :(

Anonymkode: 2909f...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...