Gå til innhold

Forhandlingene om statsbudsjettet for 2024

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neste uke begynner forhandlingene om neste års statsbudsjett mellom SV og regjeringspartiene Arbeiderpartiet og Senterpartiet.  Det er jeg spent på hvordan kommer til å gå.  Regjeringspartiene er avhengige av SVs støtte.  

Vi kan sikkert høre og lese om det i flere  kanaler,men her er en av dem:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2023/11/12/195961575/sv-advarer-stores-skattelofte-kan-ryke

Jeg gleder meg. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir vel enda høyere skatter  

• Liker 1
Skrevet

De kommer vel til å jage enda flere "rikinger" ut av landet. Som fører til færre arbeidsplasser og lavere skatteinntekter. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Helgekarjol skrev (4 minutter siden):

De kommer vel til å jage enda flere "rikinger" ut av landet. Som fører til færre arbeidsplasser og lavere skatteinntekter. 

Og lavere kronekurs og dermed høyere prisstigning og høyere renter for å prøve å få bukt med den høye prisstigningen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
CAPS LOCK skrev (54 minutter siden):

Det blir vel enda høyere skatter  

SV vil ha mer skatt på høye inntekter og formue og mindre skatt for andre, og dette vil nok bli krangel.

Skrevet

En ting er sikkert SV sin politikk går ut over de med minst så er du en av disse så ikke stem SV

• Liker 3
  • Nyttig 2
  • 3 uker senere...
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Lørdag 2.desember og fortsatt forhandlinger med SV utover ettermiddagen.  Langt fra enighet.  Det haster nå.

lørdag kveld:

NTB får lørdag kveld opplyst fra begge sider at det ikke ligger an til at budsjettavtalen blir presentert lørdag kveld.

Nestleder Torgeri Knag Fylkesnes sa lørdag ettermiddag at målet var å bli enig om en budsjettavtale i løpet av lørdagen. Partene må ha enigheten klar innen mandag morgen klokka 8.30. Klarer de ikke det, må finansdebatten utsettes

Endret av Adobyen
Skrevet (endret)

Her er det norske demokratiets bakside.  Et lite part som SV sitter i en vippeposisjon får altfor stor innflytelse.

Endret av Stina234
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)
Stina234 skrev (1 time siden):

Her er det morske demokratiets bakside.  Et lite part som SV sitter i en vippeposisjon får altfor stor innflytelse.

Ja, men si at de ikke blir enige og at finansdebatten må utsettes… vet du hva som vil skje videre da?  
Denne gangen er jeg faktisk glad for at SV kan ha kraft til å påvirke noe av dette.

Endret av Adobyen
Skrevet
1 hour ago, Adobyen said:

Ingen som bryr seg, nei nei, merkelig.

Det var samme surr i fjor. De blir nok enige i år også.

Gjest Adobyen
Skrevet
Helgekarjol skrev (Akkurat nå):

Det var samme surr i fjor. De blir nok enige i år også.

Kanskje? Jeg er blank 🤣

Skrevet

Da er budsjettet lagt frem, og igjen er det barnefamiliene som stikker av som vinnerne: økt barnetrygd, redusert pris på barnehage, gratis SFO. Jeg lurer stadig på hvordan man kan kalle noe som gir økte goder til alle, uansett om du er rik eller fattig, omfordelende??? Logikken i at universelle ordninger er den beste løsningen, forstår jeg ikke.

Men med SV ombord er det vel helt utenkelig at noen skal trenge å legge frem inntekten sin for å få nyte godt av fellesskapets goder. Tenkt så krenkende for de med lav inntekt! At dette betyr at de med flere millioner i inntekt får nyte godt av dette, helt uten å trenge det, veier tydeligvis ikke så tungt på SV sine skuldre.

• Liker 1
Skrevet

Synes dette virket ganske bra jeg. Ikke studert det så nøye,men føler SV har gjort en svært god jobb. Mulig jeg bryr meg om saker ikke andre bryr seg om da. Men dette var bedre en jeg hadde trodd på forhånd. 

Skrevet

Fra artikkelen :

Sitat
  • Barnetrygda for born over seks år blir auka med 2400 kroner i året
  • Gratis halvdagspass på SFO for tredje trinn blir innført
  • Studiestøtta aukar på 10 prosent frå 1. august 2024
  • Rekrutteringstilskot til Helse Nord
  • Auka satsing på grøn omstilling
  • Auka satsing på frivillig skogvern
  • Klima og skogsatsing under UD
  • Auka låneramme i Husbanken på 5 milliardar kroner

De ønsker også 200 mill til rekruttering i helsevesenet i Nord-Norge og 500 til co2 bekjempelse. 

Men ikke et eneste ord om hvor alle pengene er hentet fra? 

https://www.nrk.no/norge/sv-er-einig-med-regjeringa-om-neste-ars-statsbudsjett-1.16662816

• Liker 1
Skrevet

De snakket høyt om at minstesatsen i trygden skulle økes, for å hjelpe de med minst. De øker med 6000kr i året, 500kr i måneden, og minus skatt på det. En vits! Hva tror de 350kr skal utgjøre i disse tider? En skam!

• Liker 2
Skrevet
Just now, Monkris said:

De snakket høyt om at minstesatsen i trygden skulle økes, for å hjelpe de med minst. De øker med 6000kr i året, 500kr i måneden, og minus skatt på det. En vits! Hva tror de 350kr skal utgjøre i disse tider? En skam!

Det kommer jo tross alt utenom den økelsen som skjer hvert år.. Det var i hvertfall noe,eller hva? Hadde sett for meg at denne gruppen kunne fått en engangssum før jul da,men det går vel ikke under neste års budsjett. Hva hadde du sett for deg? Smuler vil jo alltid være det som kommer,uansett hva det er. 

Skrevet
Fant80 skrev (Akkurat nå):

Det kommer jo tross alt utenom den økelsen som skjer hvert år.. Det var i hvertfall noe,eller hva? Hadde sett for meg at denne gruppen kunne fått en engangssum før jul da,men det går vel ikke under neste års budsjett. Hva hadde du sett for deg? Smuler vil jo alltid være det som kommer,uansett hva det er. 

Smuler kom på statsbudsjettet i fjor, med en engangsutbetaling på 3000kr. Da ble det lovd justering av minstesatsen på neste statsbudsjett, og at det skulle utgjøre en forskjell for de det gjelder, altså de som har minst. 500kr/mnd før skatt, mener jeg ikke holder mål. 

• Liker 1
Skrevet
h/k skrev (6 minutter siden):

Fra artikkelen :

De ønsker også 200 mill til rekruttering i helsevesenet i Nord-Norge og 500 til co2 bekjempelse. 

Men ikke et eneste ord om hvor alle pengene er hentet fra? 

https://www.nrk.no/norge/sv-er-einig-med-regjeringa-om-neste-ars-statsbudsjett-1.16662816

Det er nettopp dette som er problemet - hvor skal pengene hentes fra? For all del, mange viktige saker de ønsker å bevilge penger til. Men det er jo ikke bærekraftig over tid. Alt handler om at det offentlige skal øke utgiftene sine - mer og mer. Og mer. Dette uten at inntektene til staten øker. SV ønsker å stanse all oljeboring feks., og vi mister inntekter som store deler av velferdssamfunnet vårt er bygget på og drives av. I tillegg jager de mangemillionærer og milliardærer ut av landet. Personer som har betalt 2-300 millioner i skatt, i året! «De kan ryke og reise» som den nyvalgte lederen Bergstø sa. Hvem skal kompensere for de tapte inntektene i inntektsskatt, formuesskatt, avgifter med mer? Og for arbeidsplassene og verdiskapningen som forsvinner. Opprette flere stillinger i det offentlige? Og det skremmende er jo at man i stadig økende grad ser at disse «fæle rikingene» også flytter kapital og investeringer til utlandet. Vi er faktisk avhengig av privat næringsliv for å få hjulene i samfunnet til å gå rundt.

Det er flott at de ønsker å bevilge penger, og til mange gode formål. Men politikk handler ikke om å bruke mest mulig penger. Det handler om prioriteringer. Det er lett å bruke andres penger til gode formål, men det holder ikke.

• Liker 3
Skrevet
Monkris skrev (9 minutter siden):

Smuler kom på statsbudsjettet i fjor, med en engangsutbetaling på 3000kr. Da ble det lovd justering av minstesatsen på neste statsbudsjett, og at det skulle utgjøre en forskjell for de det gjelder, altså de som har minst. 500kr/mnd før skatt, mener jeg ikke holder mål. 

Det er uansett bedre enn en engangsutbetaling i lengden. Det jeg lurer på er hvordan de skal justere det, blir det en økning fra 2,28 G til 2,33 G eller blir det 2,28 G + 6000kr? Skulle gjerne likt å se regnestykket her. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...