AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #1 Del Skrevet 12. november 2023 Jeg har lyst til å støtte norske ullprodusenter mer, men synes de har så dårlig - og ikke minst snodig - garnutvalg. De selger MASSE (!) garn, men alt ser helt likt ut? Supertynt og ensfarget alt sammen. Jeg har lyst på et tykt (helst pinne 8 mm+), "rustikt" garn med skikkelig melering, og synes Troll fra Hillesvåg ser ganske fint ut, selv om det ikke er særlig tykt. Jeg ser imidlertid at de også selger et som heter Blåne, som har akkurat samme tykkelse? Kan noen forklare forskjellen på de to? Anonymkode: 68678...de4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #2 Del Skrevet 12. november 2023 Jeg kjenner ikke noe videre til disse garnene, men det ser ut til at det er forskjellig type ull. Fra forskjellige saueraser. Ellers vil jeg tipse om vamsegarn fra Rauma, det er tykt og mykt og kommer i mange farger. https://www.raumagarn.no/produkt/garn/vams-pt3 Anonymkode: 1e1ad...aa3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 12. november 2023 #3 Del Skrevet 12. november 2023 Jeg har strikket med Blåne, og det er et herlig garn fra pelssau med en fantastisk glans. Garn fra pelssau er i utgangspunktet ulike nyanser av grå, og det blekes heller ikke før farging noe som gjør at fargen blir litt dypere, noe jeg liker godt. "Norsk pelssau har grå krøllet ull som inneholder både lyse og mørke fibre. De mørke fibrene gir garnet en spennende dybde og melering når den blir farget. Ullen er fin, myk og silkeaktig. Dette gjør at garn av pelsull er mykere og mer glansfullt enn ull fra Norsk kvit sau." Jeg har ikke strikket med Troll, men tror det er laget av norsk kvit sau. Det er et luftig garn, men antakelig ikke like blankt som Blåne. Det står at det er et kardegarn. Kardegarn er luftige. Alternativet til kardegarn er kamgarn. I kamgarn kjemmes ulle først slik at hårene ligger med parallelt. Det gjør at garnet blir blankere og sterkere, men kanskje ikke så luftig som kardegarn. (Garneksperter får rette på meg om jeg har misforstått.) Om du vil strikke pinne 8, tror jeg du bør gå for dobbel tråd med mindre du ønsker et veldig luftig, nesten hullete uttrykk. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMai Skrevet 12. november 2023 #4 Del Skrevet 12. november 2023 Jeg synes blåne var «finere» enn troll 😊 Har strikket med begge 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #5 Del Skrevet 12. november 2023 Grønt blad skrev (33 minutter siden): Jeg har strikket med Blåne, og det er et herlig garn fra pelssau med en fantastisk glans. Garn fra pelssau er i utgangspunktet ulike nyanser av grå, og det blekes heller ikke før farging noe som gjør at fargen blir litt dypere, noe jeg liker godt. "Norsk pelssau har grå krøllet ull som inneholder både lyse og mørke fibre. De mørke fibrene gir garnet en spennende dybde og melering når den blir farget. Ullen er fin, myk og silkeaktig. Dette gjør at garn av pelsull er mykere og mer glansfullt enn ull fra Norsk kvit sau." Jeg har ikke strikket med Troll, men tror det er laget av norsk kvit sau. Det er et luftig garn, men antakelig ikke like blankt som Blåne. Det står at det er et kardegarn. Kardegarn er luftige. Alternativet til kardegarn er kamgarn. I kamgarn kjemmes ulle først slik at hårene ligger med parallelt. Det gjør at garnet blir blankere og sterkere, men kanskje ikke så luftig som kardegarn. (Garneksperter får rette på meg om jeg har misforstått.) Om du vil strikke pinne 8, tror jeg du bør gå for dobbel tråd med mindre du ønsker et veldig luftig, nesten hullete uttrykk. Takk! Jeg er ikke så glad i blanke garn, så for min del er kanskje Troll bedre. Men det hørtes fint ut med pelssau og.. Kanskje jeg må teste begge! LilleMai skrev (29 minutter siden): Jeg synes blåne var «finere» enn troll 😊 Har strikket med begge Takk for svar! Hva syntes du var finere med Blåne? Anonymkode: 68678...de4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #6 Del Skrevet 12. november 2023 Pelsgarn er helt forferdelig å ha på seg, synes jeg. Altfor varmt. Men så liker ikke jeg mohair heller, og særlig ikke kombinasjoner av ull/mohair holdt sammen. Håper denne trenden som kun gagner garnbutikkene gir seg. Grunnen til at tynt ullgarn selger mest er fordi det er mest solgt og mest anvendelig. Man får ikke bedre garn enn norsk finull mener jeg, det blir superlette og varme plagg som går fort å strikke. Håper du finner garntypen for deg! Høres ut som Noro Madara kunne være tingen, men det er jo langt fra norsk da. Anonymkode: ec006...26d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #7 Del Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Pelsgarn er helt forferdelig å ha på seg, synes jeg. Altfor varmt. Men så liker ikke jeg mohair heller, og særlig ikke kombinasjoner av ull/mohair holdt sammen. Håper denne trenden som kun gagner garnbutikkene gir seg. Grunnen til at tynt ullgarn selger mest er fordi det er mest solgt og mest anvendelig. Man får ikke bedre garn enn norsk finull mener jeg, det blir superlette og varme plagg som går fort å strikke. Håper du finner garntypen for deg! Høres ut som Noro Madara kunne være tingen, men det er jo langt fra norsk da. Anonymkode: ec006...26d Takk for tips, Noro Madara ser pent ut! Jeg har ingen erfaring med pelsull, men har hatt ting av mohair tidligere som jeg ikke likte. Mest fordi de røytet og jeg alltid endte opp med masse små hår i nesa, på linsene, i munnen, og generelt overalt 😅 Anonymkode: 68678...de4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå