Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å begynne å høre på lydbøker på toget på vei til jobb. Jeg ser at det finnes flere ulike leverandører / apper og før jeg eventuelt bestiller abonnement har jeg et par spørsmål jeg håper noen kan svare meg på.

Er det sånn at alle appene har "alle" bøker? Eller er det sånn at noen forfattere / bøker er eksklusivt på en eller flere av appene?
Kommer alle nye bøker i dag ut som lydbøker også? Hva med eldre bøker er det mulig å få tak i dem som lydbøker også?
Er det mulig å høre feks biografier eller faglitteratur også? Eller er det kun skjønnlitteratur?
Er det barnebøker der? Eller kun bøker for voksne?
Hvilke(n) av appene er best dårligst mtp brukervennlighet?
Er det andre ting man bør vite?

Anonymkode: 114fe...c96

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg vurderer å begynne å høre på lydbøker på toget på vei til jobb. Jeg ser at det finnes flere ulike leverandører / apper og før jeg eventuelt bestiller abonnement har jeg et par spørsmål jeg håper noen kan svare meg på.

Er det sånn at alle appene har "alle" bøker? Eller er det sånn at noen forfattere / bøker er eksklusivt på en eller flere av appene?
Kommer alle nye bøker i dag ut som lydbøker også? Hva med eldre bøker er det mulig å få tak i dem som lydbøker også?
Er det mulig å høre feks biografier eller faglitteratur også? Eller er det kun skjønnlitteratur?
Er det barnebøker der? Eller kun bøker for voksne?
Hvilke(n) av appene er best dårligst mtp brukervennlighet?
Er det andre ting man bør vite?

Jeg har ingen konkrete svar på om alle appene har alle bøkene, det tror jeg faktisk du må sjekke selv dersom det er spesielle forfattere du er ute etter. De største appene har i alle fall stort utvalg.

Nye bøker kommer også som lydbøker, men jeg er usikker på om det gjelder alle. Mitt inntrykk er at lydbøker er blitt så populært at det tar kortere tid å få de innlest nå enn før. Det er veldig mange eldre bøker som er lest inn på lydbok.

Det er mange biografier og en god del faglitteratur, men lite type pensumbøker.

Masse barnebøker der jeg har abonnert.

Jeg har brukt ulike apper i mange år, men har alltid endt opp på Storytel.  Jeg liker appen, den er enkel å bruke og er til å stole på. Utvalget er godt og jeg finner alltid noe å høre på. Jeg liker at de presenterer månedens bøker, samt kommer med forslag i ulike sjangere.

Håper du finner en god app som passer for deg 👍

Endret av Khloe P.T
Feil
Skrevet

De fleste applikasjonene har den mest populære mellomlitteraturen tilgjengelig. Ser du etter god høylitteratur må du nok belage deg på å velge og velge bort, men hvis du bare skal høre på bestselgere så pleier alle å ha det.

Det er både fiktiv prosa og sakprosa i de fleste applikasjonene. Skjønnlitteratur i ordets egentlige forstand (altså kunstlitteratur) er det dårligere med, men det ligger en del på svensk på Storytel vet jeg. Eldre bøker er det sjeldent de prioriterer, men nye utgivelser kommer ofte som lydbok et år etter utgivelse.

Ellers er det med brukervennlighet mer smak og behag. Ligner Spotify.

Anonymkode: 0df8f...90c

Skrevet

Hvor mange timer i måneden har du til rådighet? Jeg opplevde at det oftere var billigere å kjøpe boken enn å betale for en måned med Storytell eller fabel. Jeg kjøper i Ebok.no for norske bøker eller google play for engelske. 

Anonymkode: eb8aa...330

• Nyttig 1
Skrevet

Alle bøker er ikke i alle apper. Jeg og ungene hører veldig mye på lydbok og har både Storytel og BookBeat. Bruker Storytel mest, men opplever at BookBeat gjerne har de bøkene vi vil høre som ikke er på Storytel. 

Ellers er et tips er å laste ned BookBites som er bibliotekene sin app. Der kan du låne gratis, men ikke alle bøker er tilgjengelig eller har litt ventetid da det er begrenset hvor mange som kan høre en bok om gangen. En kan låne boken i en måned. Men om en bok er utilgjengelig så kan en velge «ønsk bok» og får melding når den er klar.

Anonymkode: 2e227...69e

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mange timer i måneden har du til rådighet? Jeg opplevde at det oftere var billigere å kjøpe boken enn å betale for en måned med Storytell eller fabel. Jeg kjøper i Ebok.no for norske bøker eller google play for engelske. 

Anonymkode: eb8aa...330

Bruker også ebok av samme grunn som deg :) 

Anonymkode: d4fe4...40c

• Liker 1
Skrevet

Du finner ikke alltid alle bøker du er ute etter. Jeg skulle ønske jeg kunne høre på «Chaos Walking» men den er regions sperret, og ikke tilgjengelig i Norge 🥺 Kan selvsagt lese boka selv, men irriterende at de skal sperre bøker på den måten 😤

Anonymkode: 60e38...ec9

Skrevet

Varierer veldig hvor stort utvalg det er. Brukte Storytel før men gikk over til Audible for de bøkene jeg skulle høre på ikke var å oppdrive andre steder. Så anbefaler å bare prøve en app og se om du finner noe du liker. Mange apper har rabatter de første månedene av et abonnement. 

Skrevet

TS her. Tusen takk for alle svarene.

Jeg regna bare kjapt her nå på hvor mye tid jeg bruker på å pendle. Det er ca 45-50 timer pr måned. Vil det være verdt det da?

Skrevet

Som tidligere skrevet, sjekk opp rabatter som er og bruk de for å teste ut forskjellige apper.
Ikke alle bøker er på alle apper, de har forskjellig utvalg.

Husk også at du kan skru opp eller ned tempoet på bøkene.
Føler Storytel har best utvalg på barnebøker.

Anonymkode: 1cd94...b69

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du finner ikke alltid alle bøker du er ute etter. Jeg skulle ønske jeg kunne høre på «Chaos Walking» men den er regions sperret, og ikke tilgjengelig i Norge 🥺 Kan selvsagt lese boka selv, men irriterende at de skal sperre bøker på den måten 😤

Anonymkode: 60e38...ec9

VPN. Det funker ikke med alle, men jeg har greid å lure til meg en lydbok som de ikke solgte i Norge. Jeg betalte for den, så det har jeg ikke dårlig samvittighet for. 

Anonymkode: 621c9...090

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg regna bare kjapt her nå på hvor mye tid jeg bruker på å pendle. Det er ca 45-50 timer pr måned. Vil det være verdt det da?

Ja. Du får jo en måned gratis på Storytel for å prøve og så kan du vel dele månedsprisen på antall timer du kommer til å bruke det hvis du vil se hva det koster deg pr. time. 
Jeg liker engelske bøker, så jeg pleier å kjøpe et årsabonnement hos Audible. Da får jeg 12 "credits" som jeg kan kjøpe bøker med og de bøkene eier jeg. På den måten kan jeg kjøpe og lytte til bøker. Jeg har også Storytel, og der streamer man de bøkene man vil ha, men du eier ikke bøkene. Bøkene jeg har kjøpt gjennom Audible er mine for alltid. 

Anonymkode: 621c9...090

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 22.14):

Du kommer sikkert til å høre på lydbok i andre situasjoner også. Når du tømmer oppvasken, vasker kjøkkenbenken, går tur ,ed hunden, sitter og ventet mens ungene er på trening, sitter på do, sminker deg, sorterer klesvask, henger opp klesvask, støvsuger, når du ikke får sove om kvelden. Det er så enkelt å høre på lydbok så det går mange timer per måned. 

Anonymkode: 51245...a16

• Nyttig 2
Skrevet

Få deg lånekort på biblioteket og bruk bibliotekets app til å laste ned lydbøker (og e-bøker) direkte til tlf.

Helt gratis :)

Er du i nærheten av andre bibliotek enn ditt lokale, så kan du gå innom og få det knyttet til bruker. Da får du tilgang til alt deres digitale materiell også.

Grei måte å sjekke om du trives med lydbøker i hvert fall :)

Kan også sende inn forslag om innkjøp, om det er ei bok de ikke har.

Anonymkode: 585ac...7f7

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...