Gå til innhold

Gå ned 15/20 kg


anonymisert2001

Anbefalte innlegg

Gjekk ned 15 kilo med pertentlig kaloriteljing ned til den minste rosin. Ein del av det låg i stram måltidsplanlegging - eg visste ein gong kor mange kalorier det var i ein halv desiliter tørre pastaskruar. Eg bur aleine, så lagar aldri meir enn akkurat den porsjonen eg har planlagt å ete. 

Hoppa over frokost og åt heller ein lunsj som gjorde meg glad. No et eg frokost igjen. 

Vende meg til mindre stivelse og meir grønnsaker. Frosne grønnsaker har tilnærma lik næring som ferske, er lettvinte og billege om du kjøper butikkane sine eigne merke. 

Bytta ut farseprodukt med reint kjøtt. Kvit fisk er knall proteinkjelde, med lite kaloriar :)

Hadde ei kosekvote - eg åt bamsemums nesten dagleg. (men berre tre)

Eg gjekk meir, der eg før ville teke buss eller bil. Skritteljing er gull! 

Eg burde ha trent styrke, men veit akkurat kor skummelt det er når du aldri har gjort det før. Viss du har tilgong til treningssenter med PT, prøv å bestille ein enkelttime sånn at dei kan vise deg korleis du bruker apparata, og sjekke at du gjer det rett. Dei kan sikkert óg setje opp eit program for deg, men her finn du mykje tips på nett. 

Endret av Mandagsunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg har nådd en platå, fordi jeg veksler nå mellom 89, 90 og 91 kg. Klarer ikke gå ned mer? Selv om jeg spiser relativt lite, faster i alle fall 14 timer, hopper over frokost og minimerer godteri. Vet ikke helt hva som skjer. 

Endret av anonymisert2001
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymisert2001 skrev (2 minutter siden):

Jeg tror jeg har nådd en platå, fordi jeg veksler nå mellom 98, 90 og 91 kg. Klarer ikke gå ned mer? Selv om jeg spiser relativt lite, faster i alle fall 14 timer, hopper over frokost og minimerer godteri. Vet ikke helt hva som skjer. 

Jeg tenker at en liten omlegging kan gi deg en ny dytt.

Få kontroll på kaloriinntaket. Regn ut hvor mye energiinntak du må ligge på for å ligge «i null», og legg deg ca 200kcal under dette.

Kaloribehovet ditt forandrer seg selvfølgelig ettersom du går ned i vekt og/eller forandrer aktivitetsnivået. Mange glemmer dette, og blir liggende på samme inntak som når de veide 15 kilo mer.

Begynn med frokost og dropp faste i en periode. Det er ikke fasting du går ned i vekt av. Det er kalorier inn/ut. Om du har kontroll på inntaket etter du har regnet på behovet ditt, så trenger du ikke fasting som verktøy.

Mitt kanskje viktigste tips er styrketrening. 2-3 økter i uken med styrketrening. Fokuser i starten og en god periode fremover på baseøvelser/flerleddsøvelser. 

Anonymkode: 7a976...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at en liten omlegging kan gi deg en ny dytt.

Få kontroll på kaloriinntaket. Regn ut hvor mye energiinntak du må ligge på for å ligge «i null», og legg deg ca 200kcal under dette.

Kaloribehovet ditt forandrer seg selvfølgelig ettersom du går ned i vekt og/eller forandrer aktivitetsnivået. Mange glemmer dette, og blir liggende på samme inntak som når de veide 15 kilo mer.

Begynn med frokost og dropp faste i en periode. Det er ikke fasting du går ned i vekt av. Det er kalorier inn/ut. Om du har kontroll på inntaket etter du har regnet på behovet ditt, så trenger du ikke fasting som verktøy.

Mitt kanskje viktigste tips er styrketrening. 2-3 økter i uken med styrketrening. Fokuser i starten og en god periode fremover på baseøvelser/flerleddsøvelser. 

Anonymkode: 7a976...988

Takk! Jeg teller kalorier og ligger på rundt 1300-1600 kalorier per dag. Så synes det liksom er begrensa hvor mye mer jeg kan kutte ut å spise. Jeg er 174 høy og i forhold til vekta mi skal jeg spise 1500 kalorier dagen for å gå ned 0.5 i uka. Må kanskje bare stramme inn enda mer? Blir jo veldig vanskelig å leve sånn. Planen er å begynne å trene også, har medlemskap på senter 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig føler jeg at jeg går ned i vekt selv om det ikke vises på vekta. Eller at man kan se på meg at jeg blir litt tynnere. Er det reelt? 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymisert2001 skrev (1 time siden):

Jeg tror jeg har nådd en platå, fordi jeg veksler nå mellom 89, 90 og 91 kg. Klarer ikke gå ned mer? Selv om jeg spiser relativt lite, faster i alle fall 14 timer, hopper over frokost og minimerer godteri. Vet ikke helt hva som skjer. 

Hvor mange måneder har platået vart? Jeg pleide å gå ned 0,3-0,5 kg i uka på 1350 kalorier i flere måneder. Nå spiser jeg cirka samme inntak, men går kun ned 0,5-1 kg i måneden. Helt vanlig dette.

Dersom det går veldig lang tid med kaloriunderskudd og ingen nedgang, kan du jo eventuelt kontakte lege. 

Anonymkode: cdcc0...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor mange måneder har platået vart? Jeg pleide å gå ned 0,3-0,5 kg i uka på 1350 kalorier i flere måneder. Nå spiser jeg cirka samme inntak, men går kun ned 0,5-1 kg i måneden. Helt vanlig dette.

Dersom det går veldig lang tid med kaloriunderskudd og ingen nedgang, kan du jo eventuelt kontakte lege. 

Anonymkode: cdcc0...dce

Ca 1,5 mnd kanskje? Vipper liksom mellom tre tall på vekta. Bare fortsetter med underskudd og håper på å se forandring igjen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymisert2001 skrev (1 time siden):

Ca 1,5 mnd kanskje? Vipper liksom mellom tre tall på vekta. Bare fortsetter med underskudd og håper på å se forandring igjen 😊

Tenker at det er helt normalt. Dersom det vedvarer i noen måneder til er lege lurt. 

Anonymkode: cdcc0...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Tenker at det er helt normalt. Dersom det vedvarer i noen måneder til er lege lurt. 

Anonymkode: cdcc0...dce

Tusen takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymisert2001 skrev (På 24.11.2023 den 10.19):

Takk! Jeg teller kalorier og ligger på rundt 1300-1600 kalorier per dag. Så synes det liksom er begrensa hvor mye mer jeg kan kutte ut å spise. Jeg er 174 høy og i forhold til vekta mi skal jeg spise 1500 kalorier dagen for å gå ned 0.5 i uka. Må kanskje bare stramme inn enda mer? Blir jo veldig vanskelig å leve sånn. Planen er å begynne å trene også, har medlemskap på senter 😊

Om du ligger på 1300 på en dag, så ville jeg sett på andre ting en antall kalorier. Du ligger allerede veldig lavt.

Se om du innenfor ditt kaloriinntak kan øke andelen proteiner og litt ned i karbo og fett. Trenger ikke være store justeringen som skal til. Så øker du heller aktivitetsnivået ditt litt. Snakker ikke om overdreven trening her, men en liten generell øking hver dag. En 45 minutter ekstra gåtur i bra tempo feks, noen ekstra trapper igjennom dagen, støvsuge hele leiligheten en ekstra gang😂. All aktivitet teller.

Ikke kutt alle karbohydrater. Men se om du har rom for å justere litt ned.

Klarer du å få inn 2-3 økter i løpet av uken med styrketrening, så er det fantastisk. Da vil du nok også ganske raskt merke en forandring.

Anonymkode: 7a976...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymisert2001 skrev (23 timer siden):

Egentlig føler jeg at jeg går ned i vekt selv om det ikke vises på vekta. Eller at man kan se på meg at jeg blir litt tynnere. Er det reelt? 🤣

Om du trener styrke regelmessig, så ja😊. Om ikke så er det mest sannsynlig væsketap.

Selv gikk jeg ned  størrelser på alle klesplagg. Buksene falt av etc. utseende mitt forandret seg betraktelig. Vekten var nesten akkurat den samme.

Dette var fordi jeg trente styrketrening regelmessig og økte muskelmassen. Muskler veier mye, men tar mindre plass en fett. Jeg gikk altså fra å være «feit», til forholdsvis godt trent med lav fettprosent. Vekten var veldig lik 😊

Anonymkode: 7a976...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 10.47):

Om du ligger på 1300 på en dag, så ville jeg sett på andre ting en antall kalorier. Du ligger allerede veldig lavt.

Se om du innenfor ditt kaloriinntak kan øke andelen proteiner og litt ned i karbo og fett. Trenger ikke være store justeringen som skal til. Så øker du heller aktivitetsnivået ditt litt. Snakker ikke om overdreven trening her, men en liten generell øking hver dag. En 45 minutter ekstra gåtur i bra tempo feks, noen ekstra trapper igjennom dagen, støvsuge hele leiligheten en ekstra gang😂. All aktivitet teller.

Ikke kutt alle karbohydrater. Men se om du har rom for å justere litt ned.

Klarer du å få inn 2-3 økter i løpet av uken med styrketrening, så er det fantastisk. Da vil du nok også ganske raskt merke en forandring.

Anonymkode: 7a976...988

Ikke sant? Har også tenkt at det er veldig rart at det står så stille selv om jeg er så lav på inntaket. Vet ikke helt hva legen kommer til å si da? Hva kan det være? Er noe skummelt med det også hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymisert2001 skrev (6 timer siden):

Ikke sant? Har også tenkt at det er veldig rart at det står så stille selv om jeg er så lav på inntaket. Vet ikke helt hva legen kommer til å si da? Hva kan det være? Er noe skummelt med det også hehe

Veier du og regner ut på alt du spiser? Også i helgen? Personlig er 1500kcal vedlikeholdsbehov, og jeg er 170cm (men er 40år og ikke overvektig). Når jeg skal ned et par kilo så må jeg ligge svært lavt (1000-1200kcal), og selv da går jeg ned kun kanskje 200g i uken. Så man skal ikke alltid tro på de kalkulatorene. Der sto det nemlig at jeg kunne gå ned 0,5kg i uken på 1450kcal (I wish!)

Anonymkode: 6cf1d...beb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Veier du og regner ut på alt du spiser? Også i helgen? Personlig er 1500kcal vedlikeholdsbehov, og jeg er 170cm (men er 40år og ikke overvektig). Når jeg skal ned et par kilo så må jeg ligge svært lavt (1000-1200kcal), og selv da går jeg ned kun kanskje 200g i uken. Så man skal ikke alltid tro på de kalkulatorene. Der sto det nemlig at jeg kunne gå ned 0,5kg i uken på 1450kcal (I wish!)

Anonymkode: 6cf1d...beb

Jeg gjør egentlig det! Kan hende jeg blir litt mer slepphendt enkelte dager men det er ikke snakk om overspising eller binging liksom heller. Skal stramme enda mer inn og se etter forandringer nå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å tracke alt! Mitt vedlikeholdsbehov er på 1280. Om jeg er lite aktiv er mitt behov på 1500. Dette er selvfølgelig individuelt, og jeg vil anta at ditt kaloribehov er større enn mitt. Samtidig overestimerer nok veldig mange hvor mye kalorier kroppen faktisk har behov for. 

Det er også veldig lett å glemme å tracke absolutt alt i hverdagen og helgene. Kanskje spiser man 30-40 gram mer sjokolade og potetgull enn man egentlig har lagt inn. Kanskje bruker man 40 i stedet for 20 gram smør/olje til steking. Dette utgjør utrolig mange kalorier om det blir "forglemt" 1-3 dager i uken. 

Lykke til! ❤️

Anonymkode: cdcc0...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2023 den 11.57):

Husk å tracke alt! Mitt vedlikeholdsbehov er på 1280. Om jeg er lite aktiv er mitt behov på 1500. Dette er selvfølgelig individuelt, og jeg vil anta at ditt kaloribehov er større enn mitt. Samtidig overestimerer nok veldig mange hvor mye kalorier kroppen faktisk har behov for. 

Det er også veldig lett å glemme å tracke absolutt alt i hverdagen og helgene. Kanskje spiser man 30-40 gram mer sjokolade og potetgull enn man egentlig har lagt inn. Kanskje bruker man 40 i stedet for 20 gram smør/olje til steking. Dette utgjør utrolig mange kalorier om det blir "forglemt" 1-3 dager i uken. 

Lykke til! ❤️

Anonymkode: cdcc0...dce

Tusen takk! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veide meg igjen nå. 91kg. Altså?? Så utrolig demotiverende at jeg veier det samme jeg veier om jeg bare spiser dritt og ikke teller kalorier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymisert2001 skrev (3 timer siden):

Veide meg igjen nå. 91kg. Altså?? Så utrolig demotiverende at jeg veier det samme jeg veier om jeg bare spiser dritt og ikke teller kalorier. 

Forsøk 1000 kalorier i fem dager, og 10 000 skritt hver dag.

Dersom du trener styrke er det forresten helt naturlig at vektnedgangen går mye saktere (men kroppen blir sunnere!).

Anonymkode: cdcc0...dce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forsøk 1000 kalorier i fem dager, og 10 000 skritt hver dag.

Dersom du trener styrke er det forresten helt naturlig at vektnedgangen går mye saktere (men kroppen blir sunnere!).

Anonymkode: cdcc0...dce

Har begynt å trene to ganger i uka, mest styrkeøvelser og yoga/pilates. Kan det være derfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...