Gå til innhold

Gå ned 15/20 kg

anonymisert2001

Anbefalte innlegg

Startet vektnedgangen på 101, er nå på 91, og målet er ca 75. Er 174 høy. Noen som har gått ned 15/20 kg og vil dele tips? Spiser i kaloriunderskudd og gjør mitt beste for å nå 10k skritt om dagen. Ønsker å starte å trene også. Trenger bare et spark i baken!

Jeg er generelt veldig glad i å lage mat og interessert i ernæring, men synes det kan være vanskelig å spise riktig/sunt og samtidig gå ned i vekt? Føler jeg liksom må legge vekk matinteressen min for å klare å nå målet mitt. Og sliter med å få i meg nok proteiner tror jeg. 
Tar i mot alle tips:) 

Endret av anonymisert2001
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått ned 25 kg bare med å gå i kaloriunderskudd og løping 4-5 dager i uken🙂 

Anonymkode: a9b87...221

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har gått ned 25 kg bare med å gå i kaloriunderskudd og løping 4-5 dager i uken🙂 

Hvor mange kalorier inntar du? Jeg prøver å ligge på 1500 kalorier pluss minus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det kan bli et problem med hvor dyrt det er å være sunn. Vil gjerne spise masse grønnsaker til hvert måltid og flere porsjoner med frukt ila dagen, men dette er jo kjempedyrt å opprettholde? Spesielt når vi er to og deler på det vi kjøper. Eller kanskje det finnes noen smarte økonomiske grep? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg faster 16 timer og spiser 8. det har gjort at jeg har gått ned 4 av 19 kilo. Jeg har prøvd alt og ingenting har funket, men dette responderte kroppen på. Stabilt blodsukker, ingen cravings og kroppen er mer fornøyd. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingelling skrev (1 minutt siden):

Jeg faster 16 timer og spiser 8. det har gjort at jeg har gått ned 4 av 19 kilo. Jeg har prøvd alt og ingenting har funket, men dette responderte kroppen på. Stabilt blodsukker, ingen cravings og kroppen er mer fornøyd. 

Holder også på med fasting, hovedsakelig 14-16 timer faste. Er fornøyd med det og det funker fint i forhold til livsstilen min. Siste måltid på kvelden ca 19/20 også spiser jeg mitt første måltid 10.30. Har bare holdt på med det i rundt en mnd så er spent på å se resultater etter hvert! Hadde klart å gå ned 2kg forrige uke men vekta viste 91 igjen idag fordi mensen er rundt hjørnet. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anonymisert2001 skrev (Akkurat nå):

Holder også på med fasting, hovedsakelig 14-16 timer faste. Er fornøyd med det og det funker fint i forhold til livsstilen min. Siste måltid på kvelden ca 19/20 også spiser jeg mitt første måltid 10.30. Har bare holdt på med det i rundt en mnd så er spent på å se resultater etter hvert! Hadde klart å gå ned 2kg forrige uke men vekta viste 91 igjen idag fordi mensen er rundt hjørnet. 

Veldig vanlig før mensen, da produserer kroppen progesteron. Lest boka «fast like a girl»? Likte forklaringene hvorfor damer er noe annerledes enn menn, og det gjør at jeg skjønner hvorfor jeg ikke klarer å faste like lenge rett før mensen, som ellers. Er ikke den som faster i flere døgn som hun anbefaler i boka, men forfatteren forklarer godt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymisert2001 skrev (13 minutter siden):

Hvor mange kalorier inntar du? Jeg prøver å ligge på 1500 kalorier pluss minus. 

Jeg ligger på mellom 1200-1300 kalorier 🙂 Jeg står stille på vekten hvis jeg spiser mer. Og jeg spiser aldri under 1200 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingelling skrev (Akkurat nå):

Veldig vanlig før mensen, da produserer kroppen progesteron. Lest boka «fast like a girl»? Likte forklaringene hvorfor damer er noe annerledes enn menn, og det gjør at jeg skjønner hvorfor jeg ikke klarer å faste like lenge rett før mensen, som ellers. Er ikke den som faster i flere døgn som hun anbefaler i boka, men forfatteren forklarer godt 

Takk for tips, det skal jeg sjekke ut!! Merker allerede som du sier, mindre cravings og at det er lettere å ta sunnere valg eller å faktisk ikke spise det snopet som jeg har i skapet 😊 og at jeg kan spise generelt mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ligger på mellom 1200-1300 kalorier 🙂 Jeg står stille på vekten hvis jeg spiser mer. Og jeg spiser aldri under 1200 🙂

Går opp mente jeg hvis jeg spiser mer enn 1300 kcal 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned rundt 20 kg i løpet av et par år. Nå har jeg holdt vekten i flere år.

Mine råd er:

-  Ikke prøv å å gå ned for fort. Det gjelder å finne en livsstil man kan leve med permanent. 

-  Porsjoner ut maten til deg selv og sett bort resten før du spiser.

- Spis vanlig sunn mat. Ikke driv med slankedietter. Selvfølgelig unngår du mest mulig tomme kalorier som brus og snacks.

- Intermitent faste har virket bra for meg. Men ikke de dagene jeg trener.

- Trening er viktig for at du ikke skal miste muskler, ikke minst styrketrening. Men trening og hard slanking samtidig kan være nedbrytende.

Lykke til. Husk at den er heldig som kan gjøre noe selv for å få bedre helse . . .  🙂

Endret av senior
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymisert2001 skrev (1 minutt siden):

Takk for tips, det skal jeg sjekke ut!! Merker allerede som du sier, mindre cravings og at det er lettere å ta sunnere valg eller å faktisk ikke spise det snopet som jeg har i skapet 😊 og at jeg kan spise generelt mindre. 

Jepp!  Når jeg har 8timer å spise på, tenker jeg ubevisst på å spise noe som gir god næring, fordi det skal holde lenge til neste dag. Akkurat som kroppen sier fra hva den trenger pga mindre støy på linja😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

senior skrev (Akkurat nå):

Jeg gikk ned rundt 20 kg i løpet av et par år. Nå har jeg holdt vekten i flere år.

Mine råd er:

-  Ikke prøv å å gå ned for fort. Det gjelder å finne en livsstil man kan leve med permanent. 

-  Porsjoner ut maten til deg selv og sett bort resten før du spiser.

- Spis vanlig sunn mat. Ikke driv med slankedietter. Selvfølgelig unngår du mest mulig tomme kalorier som brus og snacks.

- Trening er viktig for at du ikke skal miste muskler, ikke minst styrketrening. Men trening og hard slanking samtidig kan være nedbrytende.

Lykke til. Husk at den er heldig som kan gjøre noe selv for å få bedre helse . . .  🙂

Tusen takk!! Jeg prøver å endre livsstilen min slik at den er bærekraftig og noe jeg faktisk kan leve med! En ting som har endret synet mitt på spising totalt er det at kroppen min ikke er en søppelbøtte, og at man ikke skal spise opp rester av mat bare fordi man kan. Har aldri tenkt sånn før! Mat man ikke spiser opp er ikke bortkastet liksom:)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tingelling skrev (2 minutter siden):

Jepp!  Når jeg har 8timer å spise på, tenker jeg ubevisst på å spise noe som gir god næring, fordi det skal holde lenge til neste dag. Akkurat som kroppen sier fra hva den trenger pga mindre støy på linja😂

Absolutt!! Merker det nå. Jobber på skole så er utrolig viktig for meg å spise noe som gjør at jeg holder energien fra 1030 til middag i 17 tiden:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har også god erfaring med periodisk faste. Jeg startet med å kutte ut frokost, og spiste ellers som før.  Da det å ikke spise frokost var en etablert vane begynte jeg å faste over lengere perioder. Nå faster jeg i rundt 24 timer innimellom. Slet litt med søvn da jeg startet opp med dette, men det har gått seg til.

Når jeg faster drikker jeg kaffe og farris. Te er også greit, men jeg er ikke så glad i te. 

Det jeg syns er fordelen med fasting er at jeg ikke teller kalorier ellers og spiser det jeg vil ellers. Og da mener jeg det jeg vil, jeg spiser godteri, boller, brød med meierismør etc. Dette er selvfølgelig ikke å anbefale, lurt å ha et bra kosthold ved siden av fasting, men så langt har ikke jeg kommet enda 🙂

Jeg er ikke kjempe nøye på tidspunktene, men tilpasser fasteperiodene til familielivet og middagstidspunkter. F. eks hvis jeg spiser middag kl 18 på mandag, så kan jeg starte en fasteperiode etter det, men hvis det passer med middag klokka 17 på tirsdag så spiser jeg da, eller klokka 19 eller 20 om det er det som passer. Det må være fleksibelt. 

Jeg trener ganske mye, og det er fascinerende hvor sprek jeg føler meg på slutten av en 24-timers faste. Siden jeg trener mye er det viktig å få nok salt, så jeg drikker farris, spiser ekstra salt og tar magnesium. 

Har gått ned 12 kg siden juli, og sikkert økt en del i muskelmasse (har ikke målt dette, men ser det på kroppen). Er 42 år og i mitt livs form. 

Anonymkode: 2f935...7d3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymisert2001 skrev (På 11.11.2023 den 9.25):

Startet vektnedgangen på 101, er nå på 91, og målet er ca 75. Er 174 høy. Noen som har gått ned 15/20 kg og vil dele tips? Spiser i kaloriunderskudd og gjør mitt beste for å nå 10k skritt om dagen. Ønsker å starte å trene også. Trenger bare et spark i baken!

Jeg er generelt veldig glad i å lage mat og interessert i ernæring, men synes det kan være vanskelig å spise riktig/sunt og samtidig gå ned i vekt? Føler jeg liksom må legge vekk matinteressen min for å klare å nå målet mitt. Og sliter med å få i meg nok proteiner tror jeg. 

Her hjalp det å spise mindre og bruke god tid.

Anonymkode: 12650...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
anonymisert2001 skrev (På 11.11.2023 den 9.25):

Å få i seg for lite proteiner er faktisk veldig vanskelig. Så lenge du spiser variert og får i deg nok kalorier (og du ligger jo over minimumsgrensen) er du trygg på det feltet.Moa er det mennesker i den tredje verden,eldre og syke og mennesker med alvorlig anoreksi som er utsatt for dette.

Anonymkode: 9646b...14d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Mer bevegelse
*Periodisk faste
*Ingen søtsaker
*Lavkalori

Minus 50 kilo på 6-7 måneder, 5 år siden, holder fremdeles vekten. 

Anonymkode: 84b2e...f27

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra 68 til 50 kg på noen måneder. Er 170 cm. Ikke noe hokus pokus. Kun kaloriunderskudd og 10 000- 20 000 steg om dagen. Spiste sjokolade hver dag til og med :) 

Anonymkode: cdcc0...dce

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymisert2001 skrev (På 11.11.2023 den 9.51):

Tusen takk!! Jeg prøver å endre livsstilen min slik at den er bærekraftig og noe jeg faktisk kan leve med! En ting som har endret synet mitt på spising totalt er det at kroppen min ikke er en søppelbøtte, og at man ikke skal spise opp rester av mat bare fordi man kan. Har aldri tenkt sånn før! Mat man ikke spiser opp er ikke bortkastet liksom:)

JA! Her også! 
Fekk eit forandra forhold til kroppen min etter at eg byrja med fasting. Fekk meir medfølelse og ansvarsfølelse. Som forholdet til eit barn eller ein hund ein har ansvaret for. Ein vil jo det beste for dei!

Forstod at eg måtte være snill med meg sjølv. Og det betyr at kroppen treng ekte mat og skikkeleg kvile. Den treng å bevege seg og den treng å tøyast. 

❤️ 

Anonymkode: 0cac3...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...