AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #1 Skrevet 11. november 2023 Jeg har opplevd ekstraslag i et par år nå. I begynnelsen skjønte jeg ikke hva det var, og fikk det heller ikke så ofte, og da klarte jeg å leve livet mitt som normalt med trening og høy puls. Etter hvert ble ekstraslagene hyppigere og jeg opplevde dem også som kraftigere. Jeg utviklet angst for hjertet og ble redd for at andre rundt meg skulle merke ekstraslagene da jeg "skvetter til" og nesten begynner å hyperventilere. Har sluttet å trene hardt og kan få tiløp til panikk hvis pulsen blir høy. Hvs jeg får panikk når pulsen er høy får jeg også en del ekstrasalg, og det har vært skremmende å oppleve "uryddig" hjerterytme når pulsen er høy. Denne høsten har angsten for å få ekstraslag foran folk blitt verre enn noen gang, og da får jeg selvfølgelig også kraftige ekstraslag f. eks i møter på jobb. På det verste har kollegaer spurt om hva som skjer, og det har føltes så pinlig at jeg får disse episodene i møter. Jeg dro for første gang til kardiolog nå for å avkrefte at dette var farlig. Jeg hadde ikke mange ekstraslag på 72-timers EKG, men hadde både VES og SVES. Jeg tror det den ene typen jeg opplever som svært kraftige, og hvor jeg gjerne får 2-3 ekstraslag på rad. Disse klarer jeg ikke å unngå å skvette skikkelig av, det er en så innebygget respons i meg. Jeg går til psykolog, men det har dessverre ikke hjulpet, da jeg føler meg verre enn noen gang. Er det noen som har slitt med ekstraslag som har blitt bedre? Jeg skulle gjerne gått på noe angstdempende, men har fått nei fra lege. Anonymkode: bc0f9...266
Enmanelskeråhate Skrevet 11. november 2023 #2 Skrevet 11. november 2023 Ja det blir ofte bedre, trening hjelper også, moderat og litt høy intensitet kardio. Du har hatt det et par år, du er jo fortsatt her så veldig farlig er det jo ikke? Man må bare slutte å bry seg og fokusere på det og leve livet. Ja det kan være ubehaglig, men høres mest ut som angst og frykt? 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #3 Skrevet 11. november 2023 Har du kunnskap om andre i direkte familie har hjertefeil? Anonymkode: 5e780...02f
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #4 Skrevet 11. november 2023 Har ikke opplevd ekstraslag, men anfall av hjerteklapp der pulsen var på 200 per min. Det kunne vare i alt fra 5 min til 3 timer, og all energi gikk ut av meg. Klarte ikke stå/gå/gjøre vanlige aktiviteter. Hadde det sånn siden barnealder. Man kunne se at hjertet slo hardt og fort, fordi kroppen min beveget seg i takt med slagene (fordi de var så kraftige), og jeg måtte sitte/ligge til anfallet var over. Jeg fikk jo naturligvis spørsmål fra folk om hva som skjedde. Kunne ikke annet enn å prøve å forklare det. Fikk aldri negative tilbakemeldinger. Det du beskriver er at angsten din nå forverrer tilstanden. Derfor må du jobbe med angsten du får. Hvorfor får du angst? Er du redd for at det er farlig? Er du redd for hva andre tenker om deg? Anonymkode: d22dc...115 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #5 Skrevet 11. november 2023 Just now, Enmanelskeråhate said: Ja det blir ofte bedre, trening hjelper også, moderat og litt høy intensitet kardio. Du har hatt det et par år, du er jo fortsatt her så veldig farlig er det jo ikke? Man må bare slutte å bry seg og fokusere på det og leve livet. Ja det kan være ubehaglig, men høres mest ut som angst og frykt? Ja, jeg vet intellektuelt sett at dette er angst og frykt. Men dessverre har jeg nok ikke klart å fullstendig tro på det, for jeg blir fremdeles redd når jeg får kraftige slag og flere på rad. Hvis jeg skal eksponere meg med f. eks intensiv trening så tenker jeg da "Ok, det gikk bra denne gangen", men jeg er nok ikke overbevist om at det gikk bra fordi det faktisk ikke er noen ting galt med hjertet mitt. Hadde håpet psykolog skulle hjelpe, men så langt har det ikke det. Hvordan kan jeg klarer å komme meg forbi det stadiet jeg er i nå? Det er ingenting jeg heller vil enn å leve livet mitt uten frykt, men det virker så innprentet i kroppen min nå. 40 minutter siden, AnonymBruker said: Har du kunnskap om andre i direkte familie har hjertefeil? Anonymkode: 5e780...02f Et par familiemedemmer har fått infarkt, men ingen kjente tilfeller av rytmefeil som flimmer. Nå ble hjertet mitt undersøkt av kardiolog, og det var ingenting åpenbart galt. 33 minutter siden, AnonymBruker said: Har ikke opplevd ekstraslag, men anfall av hjerteklapp der pulsen var på 200 per min. Det kunne vare i alt fra 5 min til 3 timer, og all energi gikk ut av meg. Klarte ikke stå/gå/gjøre vanlige aktiviteter. Hadde det sånn siden barnealder. Man kunne se at hjertet slo hardt og fort, fordi kroppen min beveget seg i takt med slagene (fordi de var så kraftige), og jeg måtte sitte/ligge til anfallet var over. Jeg fikk jo naturligvis spørsmål fra folk om hva som skjedde. Kunne ikke annet enn å prøve å forklare det. Fikk aldri negative tilbakemeldinger. Det du beskriver er at angsten din nå forverrer tilstanden. Derfor må du jobbe med angsten du får. Hvorfor får du angst? Er du redd for at det er farlig? Er du redd for hva andre tenker om deg? Anonymkode: d22dc...115 Uff, det høres også veldig slitsomt ut. Undersøkte du det? Ja, er helt enig i at angsten forrverrer dette. Prøver hvER dag å jobbe med det, men det fungerer tydeligvis ikke. Jeg er nok både redd for at det er farlig og at jeg skal besvime eller hjertet bare skal stoppe. Og jeg er redd for at folk skal tenke jeg er rar/tullerusk, som på møte når kollegaer spurte om hva som skjedde med meg. Jeg sa at jeg hadde litt uryddig hjerterytme og at det ikke var farlig, og vi gikk bare videre med møtet, men jeg merket at jeg skammet meg skikkelig over det etterpå. Anonymkode: bc0f9...266
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #6 Skrevet 11. november 2023 Du må lære deg å oppføre deg som at dette ikke er farlig. Akkurat nå hører det ut som om du gjør det motsatte. Skjønner godt det er ubehagelig, har ekstraslag selv. Men når du vet det er sjekket, så må velge å stole på at ting er ok. Sier ikke det er enkelt, men vil du bli friskere må du prøve. Hva sier psykologen konkret du skal jobbe med? Anonymkode: 6d1d0...54c 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #7 Skrevet 11. november 2023 Det kommer nok til å hjelpe med psykolog etterhvert, men du må jobbe på og gi det litt tid. Kognitiv terapi er vel det som fungerer best mot helseangst. Er det dette psykologen din bruker? Anonymkode: d32e8...613
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #8 Skrevet 11. november 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Du må lære deg å oppføre deg som at dette ikke er farlig. Akkurat nå hører det ut som om du gjør det motsatte. Skjønner godt det er ubehagelig, har ekstraslag selv. Men når du vet det er sjekket, så må velge å stole på at ting er ok. Sier ikke det er enkelt, men vil du bli friskere må du prøve. Hva sier psykologen konkret du skal jobbe med? Anonymkode: 6d1d0...54c Helt enig, skulle bare ønske jeg fikk til dette i praksis! Psykologen har sagt jeg må jobbe med å tåle høy puls. Men nå er ekstraslagene verst blant folk når jeg er nervøs og ikke nødvendigvis har så høy puls. Jeg har ikke vært hjemme eller isolert meg på grunn av dette, men kjenner heller ikke mestring når jeg til stadighet får så mye ekstraslag. 7 hours ago, AnonymBruker said: Det kommer nok til å hjelpe med psykolog etterhvert, men du må jobbe på og gi det litt tid. Kognitiv terapi er vel det som fungerer best mot helseangst. Er det dette psykologen din bruker? Anonymkode: d32e8...613 Jeg har gått i over 1 år nå, så kjenner jeg er litt motløs. 😕 Tror hun bruker flere teknikker, men det som er utfordrende er at tingene jeg er redd for endrer seg også. Før var jeg redd for å gå fort og få puls, men det klarer jeg stor sett greit nå. Mens nå er jeg f. eks redd for møter hvor jeg må sitte stille, for jeg får de kraftigste ekstraslagene når jeg har lav puls og jeg rykker skikkelig til når de kommer. Syns det er så flaut at kollegaer merker dette. Anonymkode: bc0f9...266
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #9 Skrevet 11. november 2023 Har legen tilbudt deg muligheten for å prøve en lavdose betablokker? Det er ofte ganske så effektivt. Jeg slet for noen år siden med panikkangst og da kom ekstraslagene betydelig mer ofte enn nå, gikk til psykolog som hadde mange gode effekter, men fikk 25 mg selo-zok og det gjorde det lettere fordi jeg fikk færre slag og klarte å fokusere mer på det psykiske. Kuttet etterhvert ut medisinen og har ekstraslag, men bryr meg ikke lengre nevneverdig om det. Anonymkode: 41a31...2c6 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #10 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Helt enig, skulle bare ønske jeg fikk til dette i praksis! Psykologen har sagt jeg må jobbe med å tåle høy puls. Men nå er ekstraslagene verst blant folk når jeg er nervøs og ikke nødvendigvis har så høy puls. Jeg har ikke vært hjemme eller isolert meg på grunn av dette, men kjenner heller ikke mestring når jeg til stadighet får så mye ekstraslag. Da må du oppsøke situasjoner hvor du får høy puls og ekstraslag. Hva med høyintensiv trening? Viktig å oppsøke situasjoner som du egentlig vil unngå. Bare du som kan gjøre deg selv friskere. Anonymkode: 6d1d0...54c
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #11 Skrevet 11. november 2023 47 minutter siden, AnonymBruker said: Da må du oppsøke situasjoner hvor du får høy puls og ekstraslag. Hva med høyintensiv trening? Viktig å oppsøke situasjoner som du egentlig vil unngå. Bare du som kan gjøre deg selv friskere. Anonymkode: 6d1d0...54c Som jeg skriver får jeg ikke lenger så mye ekstraslag under trening, men f. eks i situasjoner med folk. Og jeg unngår ikke disse situasjonene, helt umulig på jobb, men jeg føler heller ingen mestring når jeg får kraftige ekstraslag blant kollegaer. 52 minutter siden, AnonymBruker said: Har legen tilbudt deg muligheten for å prøve en lavdose betablokker? Det er ofte ganske så effektivt. Jeg slet for noen år siden med panikkangst og da kom ekstraslagene betydelig mer ofte enn nå, gikk til psykolog som hadde mange gode effekter, men fikk 25 mg selo-zok og det gjorde det lettere fordi jeg fikk færre slag og klarte å fokusere mer på det psykiske. Kuttet etterhvert ut medisinen og har ekstraslag, men bryr meg ikke lengre nevneverdig om det. Anonymkode: 41a31...2c6 Jeg går på dette faktisk. Det har hjulpet å ikke bli så redd for høy puls, men det hjelper ikke på de kraftige ekstraslagene. De svakere ekstraslagene bryr jeg meg ikke om, men de kraftige som kommer i serier er fortsatt veldig ubehagelig. Anonymkode: bc0f9...266
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå