Gå til innhold

Kalde nordmenn - hva skjer med samfunnet vårt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er helt sant. Jeg var på kjøpesenter med 4 åringen min som måtte på do. På do lå en ung mann bevisstløs delvis sittende fast på en dobåsJeg måtte ha hjelp og måtte skjerme barnet mitt. Jeg gitt ut og ropte høyt og tydlige at jeg trengte hjelp fordi noen hadde illebefinnende på do. Mange løfte blikket men røyste seg ikke, bare latet som ingenting. Jeg spurte så om noen kunne passe barnet mitt mens jeg hjalp manne. Ei heller da ville noen hjelpe.

til slutt gikk jeg bort til noen og kommanderte at de skal hjelpe meg «du MÅ hjelpe, kom» da fikk jeg de ut av bobla si. Jeg sendte 4 åringen inn på frisørsalongen ved siden av .

jeg er helt satt ut av hvordan samfunnet er. Jeg jobber i helse og vi har lært at får man ikke hjelp må man gå opp til noen og si at de må hjelpe, sjangsen er da større for å faktisk få hjelp

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 9.11.2023 den 19.59):

Hvordan vet du at hun var fra Somalia? 

Men folk har som regel nok med seg og sitt

Anonymkode: e0d31...3ab

Nettopp. Folk er likegyldige og bryr seg ikke.

Anonymkode: 71b05...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2023 den 19.57):

I går fikk jeg et fullstendig sammenbrudd med panikkanfall på et offentlig sted. Klarte ikke gjøre noenting, bare gråt ustanselig. 

Jeg er utenom angsten en helt normal person med normal jobb, økonomi osv. Kler meg normalt og ser velpleid ut.

Ingen løftet en finger for å hjelpe meg. På benken ved siden av satt et middelaldrende par som etter alt å dømme satt godt i det. De virket bare brydd.

Ett eneste menneske stoppet, en ung somalisk kvinne. Hun kom rett bort til meg, tok meg på skulderen og spurte om det gikk bra. Lyttet. Hennes tilstedeværelse fikk meg ut av panikken og jeg er så takknemlig mot denne engelen som fikk meg ut av den tilstanden.

Hvorfor er vi nordmenn så kalde? Jeg skal definitivt ta meg selv i det og oppsøke de som ser ut som de ikke har det bra fra nå! Det har så ufatterlig mye å si for den personen!

Anonymkode: cf0e3...a92

Jeg opplevde noe lignende da jeg var høygravid med mitt første barn. Var ganske ung (20 år), hadde stor mage og fikk noen ganger en nerve i klem som gjorde at jeg besvimte. Jeg besvimte på butikken en gang, og fikk ingen hjelp. En person skrittet faktisk over meg. Hun i kassa som jeg spurte om hjelp ignorerte meg fullstendig før hun sa at jeg kanskje burde roe ned på flaska og tenåringsfesting nå som jeg skulle bli mor. Ikke luktet jeg alkohol, ikke sjanglet jeg, ikke hadde jeg uklar tale. Altså, hun hadde ingen grunn til å tro at jeg var full, og jeg var meget tydelig høygravid. 

På barselavdelingen møtte jeg den samme likegyldige holdningen fra sykepleiere som satt og pratet i pauserommet mens jeg slet med å få i gang amming etter en langdryg fødsel, i stedet for å hjelpe meg. Har opplevd at folk ikke lot meg få sitte på toget etter operasjon i foten og flere lignende episoder. Folk flest gir faen i andre mennesker, men på Facebook-en deres kommer ofte status med forskjellige lands flagg, ordtak og lignende - synlig "bevis" på at de bryr seg sååå mye om andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2023 den 21.22):

Nordmenn har nok med seg og sitt. Merker det spesielt godt etter at jeg flyttet utenlands og giftet meg med en utlending.

Anonymkode: 71918...e8b

Samme her. Er gift med en mann fra et annet vesteuropeisk land, og dæven for en forskjell mellom svigers og ekssvigers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.11.2023 den 0.19):

Det er mye som er bra med det norske samfunnet i forhold til pliktoppfyllelse og relativt lite korrupsjon. Men når det kommer til varme og å bry seg om andre så er det minusgrader og sibir kulde. I tillegg er nordmenn kjent for å være så konfliktskye at de godtar feil for å ikke stikke seg ut, eller tør å ta initiativ til noe før de får klarsignal fra øvre hold. Denne kaldheten og unnvikende saueflokk mentaliteten er det jeg liker minst med folk her i landet.

Anonymkode: 9935d...e31

Nettopp. Hva trekkes frem når vi skryter av å ha verdens beste helsevesen? Masse penger til forskning, nye sykehusbygg, moderne utstyr. Hva hjelper det hvis folk som jobber på disse sykehusene og bruker utstyret, gir faen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...