AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #1 Skrevet 9. november 2023 Nyre-estimert GFR CKD-EPI Kreatinin (overfl.=1,73m2) 110 noen som skjønner hva dette betyr? Sto ikke noe referanseverdi på denne prøven som på de andre og blir ikke helt klok når eg googler 😅 skal så klarte sende høre med legen (har time neste uke) men liker å vite hva de forskjellige verdiene skal ligge på. Regner med det er normalt da han ikke skrev noe om det men nevnte blant annet hb som var for lav. Anonymkode: 2c865...a41
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #2 Skrevet 9. november 2023 Så vidt jeg vet har for eksempel muskelmasse og om du spiste proteiner i går påvirkning på svaret. Alder og kjønn virker også inn. Denne formelen skal derfor gjøre prøvesvaret (hvordan nyrene filtrerer/jobber) litt sikrere. Derfor er det ikke en referanseverdi (se Furst GFR https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/cystatin-c-egfr/). Men hvorfor tok de GFR? Eller var det bare en rutinekontroll og hele "pakka" var krysset av? Anonymkode: ae241...60a
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #3 Skrevet 9. november 2023 GFR = glomerulær filtrasjonsrate = hvor mye blod som filtreres i glomeruli i nyrene uttrykt i ml/min. Det er vanskelig å måle dette på en god og praktisk måte, og i blodprøver brukes derfor clearance av stoffet kreatinin som estimat på GFR. GFR er altså et uttrykk for nyrefunksjonen, og skal ideelt sett ligge > 90 ml/min. Dine verdier er altså helt normale. Anonymkode: 4951b...b92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå