AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #1 Skrevet 9. november 2023 Altså kjenner etter kuler og tar en ekstra titt på huden, slik som føflekker osv? Jeg sliter en del med helseangst, så for meg er det en rutine mens jeg dusker. Men gjør dere som ikke har helseangst det? Anonymkode: edefa...eea
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #2 Skrevet 9. november 2023 Aldri gjort, eller tenkt over dette. Anonymkode: b751a...24f 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #3 Skrevet 9. november 2023 Nei. Jeg prøver å huske å sjekke brystene med jevne mellomrom men ellers er det ingenting jeg sjekker systematisk. Jeg smører meg med fuktighetskrem, da ser og kjenner jeg jo forsåvidt over store deler av kroppen men det er ikke en sjekk for å sjekke ting. Ofte ser jeg et blåmerke jeg ikke husker å ha fått, noen hårstrå jeg er usikker på om var der sist og slike ting uten at det er noe jeg inspiserer eller tenker mer over enn at kroppen gjør sin egen greie. Anonymkode: e3110...100 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #4 Skrevet 9. november 2023 Kun unntaksvis. Lag deg en rutine der du sjekker en gang i måneden og ta gjerne bilde av de føflekker du er bekymret for. Da er det lettere å se forandringer og en måned er ikke nok til at det skal skje store hudforandringer. Da aksepterer du behovet for kontroll uten at det får ta over hverdagen din. Anonymkode: daf23...959
Bombasi Skrevet 9. november 2023 #5 Skrevet 9. november 2023 Kanskje èn gang i året, men ikke til vanlig, nei.
skreppamedleppa Skrevet 9. november 2023 #6 Skrevet 9. november 2023 Nei ikke til vanlig nei. Men så har jeg også den filosofien at jeg er frisk til det motsatte er bevist og det er jo omvendt ifra de med helseangst sin filosofi så jeg bruker ikke så mye tid på slikt. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #7 Skrevet 9. november 2023 Nei, det gjør jeg ikke. Anonymkode: fda26...848
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #8 Skrevet 9. november 2023 Nei. Forholder meg så lite til kroppen min som mulig. Ser ikke på den, tar ikke på den, med mindre det er absolutt nødvendig. Anonymkode: 7b8f2...a5e
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #9 Skrevet 9. november 2023 Prøver å unngå det. Finner stadig noe rart, men brått så er det borte igjen. Tror det er lurt å ikke gjøre det hver eneste dag da det blir vanskeligere å merke forandringer. Anonymkode: 7b077...7f6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #10 Skrevet 9. november 2023 skreppamedleppa skrev (21 minutter siden): Nei ikke til vanlig nei. Men så har jeg også den filosofien at jeg er frisk til det motsatte er bevist og det er jo omvendt ifra de med helseangst sin filosofi så jeg bruker ikke så mye tid på slikt. Du er med andre ord frisk helt til den klumpen du ikke undersøkte har vokst seg så stor at det er for sent å gjøre noe med? Egentlig en fornuftig leveregel. "Jeg lever helt til jeg er død", uansett om det kunne vært forhindret eller ikke. Anonymkode: 75c07...50a
skreppamedleppa Skrevet 9. november 2023 #11 Skrevet 9. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du er med andre ord frisk helt til den klumpen du ikke undersøkte har vokst seg så stor at det er for sent å gjøre noe med? Egentlig en fornuftig leveregel. "Jeg lever helt til jeg er død", uansett om det kunne vært forhindret eller ikke. Anonymkode: 75c07...50a Jeg går ikke rundt og tror jeg er syk når jeg er frisk nei. Det er fullstendig unødvendig bruk av tid, energi og resurser. Og de fleste mennesker er faktisk friske. Blir jeg syk tar jeg tak i helsen min og situasjonen som da er. Ingenting for deg å bli provosert av med andre ord. Dessuten: Det finnes milliarder av sykdommer, skulle vi ha sjekket oss hver dag for alle sammen hadde vi faktisk ikke gjort noe annet; med andre ord: helt unødvendig bruk av tid og bekymringer og uro... Endret 9. november 2023 av skreppamedleppa 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #12 Skrevet 9. november 2023 skreppamedleppa skrev (5 minutter siden): Jeg går ikke rundt og tror jeg er syk når jeg er frisk nei. Det er fullstendig unødvendig bruk av tid, energi og resurser. Og de fleste mennesker er faktisk friske. Blir jeg syk tar jeg tak i helsen min og situasjonen som da er. Ingenting for deg å bli provosert av med andre ord. Dessuten: Det finnes milliarder av sykdommer, skulle vi ha sjekket oss hver dag for alle sammen hadde vi faktisk ikke gjort noe annet; med andre ord: helt unødvendig bruk av tid og bekymringer og uro... Blir absolutt ikke provosert. Bare kom til å tenke på en jeg kjenner som tilfeldigvis oppdaget en kul ved å ta en sjekk hjemme hos seg. Viste seg å være kreft, og personen hadde sannsynligvis ikke overlevd hvis hen hadde oppdaget kulen senere. Å ta en kroppsjekk på seg selv en gang i blant kan være veldig lurt. Anonymkode: 75c07...50a
skreppamedleppa Skrevet 9. november 2023 #13 Skrevet 9. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Blir absolutt ikke provosert. Bare kom til å tenke på en jeg kjenner som tilfeldigvis oppdaget en kul ved å ta en sjekk hjemme hos seg. Viste seg å være kreft, og personen hadde sannsynligvis ikke overlevd hvis hen hadde oppdaget kulen senere. Å ta en kroppsjekk på seg selv en gang i blant kan være veldig lurt. Anonymkode: 75c07...50a Har jeg skrevet at jeg aldri gjør det? Eller er det du som har tolket noe ut av tynn luft? Jeg skrev "nei, ikke til vanlig" Jeg har bare skrevet det jeg mener: Jeg er ikke syk før det motsatte er bevist. Og jeg tror også jeg sparer meg for veldig mye ufornuftig bruk av tid med den filosofien iforhold til mange andre. Endret 9. november 2023 av skreppamedleppa
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #14 Skrevet 9. november 2023 Nei. Jeg har også helseangst, men jeg har lært at slike sjekkerutiner er mat for angsten. Og å sjekke mindre gir mindre angst over tid, selv om det føles helt ulogisk. Støtter den som sier at du feks bør forsøke å sjekke bare 1 gang i måneden, du kan starte med annenhver dag, så 1 gang i uka og så 1 gang i måneden? Det er absolutt ikke nødvendig å sjekke oftere enn det Anonymkode: 86a77...fb4 1
Hedda-78 Skrevet 9. november 2023 #15 Skrevet 9. november 2023 Nei. Men sjekker etter flått mens jeg står i dusjen etter at jeg har vært på skogstur, og hvis jeg har hatt flått så sjekker jeg bittstedet innimellom i noen uker etterpå. Burde nok vært flinkere til å sjekke brystene det gjør jeg kanskje to ganger i året. Har aldri hatt klumper, utvekster, utslett eller føflekker som har trengt legetilsyn. Men har hatt borreliose.
Million Skrevet 9. november 2023 #16 Skrevet 9. november 2023 Nei, jeg gjør ikke det. Det blir litt for overdrevent. Og som en annen sier i tråden lenger oppe, det er overdreven bruk av tid, energi og ressurser. Man kaster bort tid på å bekymre seg over ting som sannsynligvis aldri vil skje. Det orker ikke jeg. Men jeg ser jo og kjenner jo diverse ting og tang om det skulle være noe når jeg tørker meg etter en dusj, for eksempel. BURDE være flinkere til å sjekke brystene for eksempel, ja... både min mormor og oldemor på morssiden døde av brystkreft, så vi bør jo passe på. Min egen mor er 80 og har ikke hatt brystkreft da, så forhåpentligvis "arver" jeg det genet.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #17 Skrevet 9. november 2023 Nei. Det er en gang i måneden som er det anbefalte for å sjekke brystene. Ellers er det vel ikke noe annet man skal sjekke jevnlig. Celleprøve hvert andre år. Anonymkode: fbd7b...936
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #18 Skrevet 9. november 2023 Sjeldent jeg kjenner på noe annet enn brystene mine. De tar jeg på relativt ofte. Anonymkode: d1f8a...103
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #19 Skrevet 9. november 2023 Du er god om du over lengre tid går med en klump uten å legge merke til den. Trenger ikke sjekke hele kroppen, man merker jo om noe forandrer seg. Om ikke lever man i fornektelse. Anonymkode: 7d346...9ff 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #20 Skrevet 9. november 2023 Nei, forholder meg minst mulig til kroppen min. Må "space ut" for å klare å dusje, så kan ikke fokusere på det. Anonymkode: f9fdd...94e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå