AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #1 Skrevet 8. november 2023 Hei! Jeg er 28 år gammel og har nå jobbet som sykepleier i fem år. Er fristet til å ta en pause fra jobbing og reise et par måneder til våren, men har ingen å dra med. Har noen tips til steder det kan være trygt med soloreise for kvinner? Jeg har sett litt på Sveits og synes det virker spennende å reise rundt med tog mellom de forskjellige byene/stedene, og ikke minst pga den vakre naturen. Evt varmere steder som Hawaii eller Costa Rica. Gjerne kom med innspill og del dine erfaringer om du har reist alene. Takk for hjelp Anonymkode: 49d44...1f4
Kjetil E Skrevet 8. november 2023 #2 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei! Jeg er 28 år gammel og har nå jobbet som sykepleier i fem år. Er fristet til å ta en pause fra jobbing og reise et par måneder til våren, men har ingen å dra med. Har noen tips til steder det kan være trygt med soloreise for kvinner? Jeg har sett litt på Sveits og synes det virker spennende å reise rundt med tog mellom de forskjellige byene/stedene, og ikke minst pga den vakre naturen. Evt varmere steder som Hawaii eller Costa Rica. Gjerne kom med innspill og del dine erfaringer om du har reist alene. Takk for hjelp Anonymkode: 49d44...1f4 Sveits er et fantastisk tog-land. Kan gjerne komme med mer konkrete tipps hvis du ønsker det. Har reist en god del med tog i Sveits, senest ifjor høst da jeg var på Interrail. Interrail er fort lønnsomt i Sveits, selv om en del av de mest ekstreme jernbanene ikke godtar det, eller tar ganske høye gebyrer selv med interrail. Men for de mest berømte turene, Glacier Express og Bernina Express kan man ta lokal/regional tog på samme strekning og som inngår fult og helt i interrailbiletten. Du har flere meget spektaulære strekninger hvor det går vanlige tog. 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #3 Skrevet 8. november 2023 Kjetil E skrev (Akkurat nå): Sveits er et fantastisk tog-land. Kan gjerne komme med mer konkrete tipps hvis du ønsker det. Har reist en god del med tog i Sveits, senest ifjor høst da jeg var på Interrail. Interrail er fort lønnsomt i Sveits, selv om en del av de mest ekstreme jernbanene ikke godtar det, eller tar ganske høye gebyrer selv med interrail. Men for de mest berømte turene, Glacier Express og Bernina Express kan man ta lokal/regional tog på samme strekning og som inngår fult og helt i interrailbiletten. Du har flere meget spektaulære strekninger hvor det går vanlige tog. Takk for svar! Så kult. Det høres veldig bra ut, jeg tar imot alle tips jeg kan få Anonymkode: 49d44...1f4
Gjest Linny111 Skrevet 8. november 2023 #4 Skrevet 8. november 2023 Jeg har reist masse alene som kvinne i flere ulike land. Det er ganske mange steder det er trygt å reise i. Sveits er fint og trygt, men ganske dyrt, Hawaii også, men om du har råd til det, er det jo bare å kjøre på. Selv er jeg veldig glad i Japan og Taiwan. Skal alene til sørøst-Asia i mars og møtes gjerne om du ender opp der.
Bigote Skrevet 9. november 2023 #5 Skrevet 9. november 2023 (endret) 3 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Jeg er 28 år gammel og har nå jobbet som sykepleier i fem år. Er fristet til å ta en pause fra jobbing og reise et par måneder til våren, men har ingen å dra med. Har noen tips til steder det kan være trygt med soloreise for kvinner? Jeg har sett litt på Sveits og synes det virker spennende å reise rundt med tog mellom de forskjellige byene/stedene, og ikke minst pga den vakre naturen. Evt varmere steder som Hawaii eller Costa Rica. Gjerne kom med innspill og del dine erfaringer om du har reist alene. Takk for hjelp Anonymkode: 49d44...1f4 Sveits er trygt og fint. Om du derimot ønsker å oppleve kultursjokk anbefaler jeg å reise ut av europa. Etter min mening det mest minneverdige med mine egne reiser er kulturaspektet kontra turistatraksjonene. Sør-øst Asia er kjekt for førstegangsreisende fordi det kryr av mennesker i samme sko som deg, og det er veldig mange av stedene som er tilpasset for folk som reiser i en "backpacking-stil". Kommer definitiv til å ta en ordentlig reise dit en gang til før jeg begynner å dra på årene. Costa Rica er veldig fint, men landet har blitt veldig dyrt. Kriminaliteten har vokst litt med turismen selv om det burde være en smal sak å ungå dette. Ellers Anbefaler jeg å titte litt på om Sør Amerika kunne vært noe for deg. Møtte mange kvinnelige soloreisende som hadde null negative erfaringer etter å ha reist der i 6 måneder til et år. Endret 9. november 2023 av Bigote 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #6 Skrevet 9. november 2023 Så bra, å reise på egenhånd er den beste utviklingen du kan gjøre som menneske! Men kanskje starte litt i det små, kortere turer. Men aner jo ikke din erfaring med reiser fra før I dag reiser jeg kun på egenhånd, slipper å ta hensyn til andre. Deltar heller på ting dit jeg drar, største nedturen er å møte noen andre Norske på tur. 😅 Anonymkode: 6ecee...b02 1
Kjetil E Skrevet 9. november 2023 #7 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Takk for svar! Så kult. Det høres veldig bra ut, jeg tar imot alle tips jeg kan få Anonymkode: 49d44...1f4 Jeg vil annbefale Interlaken som et område du bør besøke. Hvis du har Zurich eller Basel som startsted vil jeg annbefale og ta toget via Luzern og over Brunigpasset. En mye flottere tur enn standardturen via Bern og Thun. Fra Interlaken har du fantastiske dagsturmuligheter. Til Grindelwald og videre til Kleine Scheidegg, og derifra og mulig å ta tog helt til Jungfraujoch på 3500 meters høyde. (Europas høyeste togstasjon). Ned igjen fra Kleine Scheidegg kan du ta tog via Wengen til Lautebrunnen og derifra tog tilbake til Interlaken. Dette toget er toget du ser alpinistene kjøre under når det er utforrenn i Wengen. Like ved Interlaken har du en by som heter Spiez, herifra har du et par fantastiske togturer, som ikke koster skjorta. Den ene er via Zweisimmen til Monteraux. Med noe som heter MOB Golden pass panoramic train. En flott tur gjennom alpelandskap og siste halvtime en spektakulær nedkjøring mot Monteraux og Lac Lemann. Fra Spiez kan du og ta tog til Brig, men her er det viktig å holde tunga rett i munnen for du skal da ha regionaltoget som går 1 gang i timen via Kandersteg. En flott tur gjennom vilt og vakkert alpelandskap og på slutten en storslagen utsikt over Röhne elven og den dallandskap. Men viktig ta toget via Kandersteg, for hvis ikke så får du en rask men veldig kjedelig tur gjennm den 3 mil lange Lötcheberg base tunnel til Visp. Det er mulig å kombinere de to nevnte turer ved å ta tog mellom Brig og Monteraux. Fra Brig kan du og ta tog motsatt vei, ta Glacier Express hele veien til St Moritz, eller gjør samme turen med vanlige regionaltog som er langt billigere (Gratis hvis du har interrail). 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #8 Skrevet 9. november 2023 Thailand er veldig trygt og fint, og det er veldig lett å reise rundt innad i Thailand 😊 Anonymkode: dac99...57b 1 1
Gjest Linny111 Skrevet 9. november 2023 #9 Skrevet 9. november 2023 8 hours ago, Bigote said: Sveits er trygt og fint. Om du derimot ønsker å oppleve kultursjokk anbefaler jeg å reise ut av europa. Etter min mening det mest minneverdige med mine egne reiser er kulturaspektet kontra turistatraksjonene. Sør-øst Asia er kjekt for førstegangsreisende fordi det kryr av mennesker i samme sko som deg, og det er veldig mange av stedene som er tilpasset for folk som reiser i en "backpacking-stil". Kommer definitiv til å ta en ordentlig reise dit en gang til før jeg begynner å dra på årene. Costa Rica er veldig fint, men landet har blitt veldig dyrt. Kriminaliteten har vokst litt med turismen selv om det burde være en smal sak å ungå dette. Ellers Anbefaler jeg å titte litt på om Sør Amerika kunne vært noe for deg. Møtte mange kvinnelige soloreisende som hadde null negative erfaringer etter å ha reist der i 6 måneder til et år. Ja, jeg har vært i Argentina, Chile og Uruguay alene og tenker å dra til Peru neste år. Hadde ingen problemer da jeg var der. Man tar selvsagt forholdsregler, men det gjør man overalt. Men om det er aller første gang på alenetur, er det greit med en kort reise til Europa først bare for å se hvordan man liker det og lære av feilene man gjør, som å pakke for mye.
Bigote Skrevet 9. november 2023 #10 Skrevet 9. november 2023 1 hour ago, Linny111 said: Ja, jeg har vært i Argentina, Chile og Uruguay alene og tenker å dra til Peru neste år. Hadde ingen problemer da jeg var der. Man tar selvsagt forholdsregler, men det gjør man overalt. Men om det er aller første gang på alenetur, er det greit med en kort reise til Europa først bare for å se hvordan man liker det og lære av feilene man gjør, som å pakke for mye. Haha. Overpakking brenner jeg meg fremdeles på. Skader jo selvsagt ikke å ha opparbeide seg litt praktisk erfaring, men har personlig sett at folk har fått ekstremt stort utbytte av å pushe komfortsonen og vokse på erfaringene man opparbeider seg når man hopper i det. Selv om det kan være litt skummelt for en førstegangreisende. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #11 Skrevet 9. november 2023 Jeg er veldig redd av meg, mye angst liten og spinkel, så har tatt mange forhåndsregler når jeg har reist alene. Utenom skandinavia: Nederland, Tyskland, Frankrike, England, Spania og Kanariøyene er de plassene jeg har reist. Hadde veldig lyst til å reise til Maldivene for noen år siden, men la det fra meg mtp veldig lang reise, inkl. mellomstopp i land man som kvinne er meget undertrykt. Selve Maldivene er veldig sikkert har jeg lest. Anonymkode: 56d93...069 1 1
Callista Skrevet 9. november 2023 #12 Skrevet 9. november 2023 Linny111 skrev (13 timer siden): Jeg har reist masse alene som kvinne i flere ulike land. Det er ganske mange steder det er trygt å reise i. Sveits er fint og trygt, men ganske dyrt, Hawaii også, men om du har råd til det, er det jo bare å kjøre på. Selv er jeg veldig glad i Japan og Taiwan. Skal alene til sørøst-Asia i mars og møtes gjerne om du ender opp der. Det skal jeg også. Reiser alene i mars. Har reist en del alene selv, og har aldri følt meg utrygg. 1
Gjest Linny111 Skrevet 9. november 2023 #13 Skrevet 9. november 2023 3 hours ago, Bigote said: Haha. Overpakking brenner jeg meg fremdeles på. Skader jo selvsagt ikke å ha opparbeide seg litt praktisk erfaring, men har personlig sett at folk har fått ekstremt stort utbytte av å pushe komfortsonen og vokse på erfaringene man opparbeider seg når man hopper i det. Selv om det kan være litt skummelt for en førstegangreisende. Jeg pakker ekstremt lite nå, de flyselskapene skal ikke få noe ekstra penger ut av meg! Unntatt når jeg flyr til Japan, for da skal det shoppes. Er helt enig i at man må ut av komfortsonen. TS får bare føle hva som er rett for henne, men det er mange trygge steder der ute som man kan besøke alene. Det viktigste er at man ikke lar seg stoppe av mangel på reisefølge Det er heller ikke noe problem å møte folk der man er. De fleste storbyer har en eller annen for for treff og bli-kjent-møter.
Bigote Skrevet 9. november 2023 #14 Skrevet 9. november 2023 13 minutter siden, Linny111 said: Jeg pakker ekstremt lite nå, de flyselskapene skal ikke få noe ekstra penger ut av meg! Unntatt når jeg flyr til Japan, for da skal det shoppes. Er helt enig i at man må ut av komfortsonen. TS får bare føle hva som er rett for henne, men det er mange trygge steder der ute som man kan besøke alene. Det viktigste er at man ikke lar seg stoppe av mangel på reisefølge Det er heller ikke noe problem å møte folk der man er. De fleste storbyer har en eller annen for for treff og bli-kjent-møter. Jo da. Hosteller er alltids et fint sted å begynne for en i TS's situasjon siden det er enkelt å finne mennesker som er likesinnede. Styrer litt unna backpacker-hosteller personlig selv om jeg startet opp som en backpacker. Fremdeles mange flotte minner fra den tiden og mange gode erfaringer. Er enig i at TS må finne ut hva som føles rett for henne selv om det er enkelt å bli fanget i trygghetsbobla hvor man ender opp med å aldri utvide sin egen horisont 🙂 1
Gjest Linny111 Skrevet 9. november 2023 #15 Skrevet 9. november 2023 1 hour ago, Bigote said: Jo da. Hosteller er alltids et fint sted å begynne for en i TS's situasjon siden det er enkelt å finne mennesker som er likesinnede. Styrer litt unna backpacker-hosteller personlig selv om jeg startet opp som en backpacker. Fremdeles mange flotte minner fra den tiden og mange gode erfaringer. Er enig i at TS må finne ut hva som føles rett for henne selv om det er enkelt å bli fanget i trygghetsbobla hvor man ender opp med å aldri utvide sin egen horisont 🙂 Det er sant. Jeg har blitt litt for gammel for dem nå (ikke at man egentlig blir for gammel, bare for min egen del), men det er absolutt et bra sted å møte folk. Ellers drar jeg på meetups og språkmøter og sånt. Har et i kveld i Sevilla, hvor jeg har vært alene i noen dager. Også har jeg flere planlagt i Tokyo neste måned. I Tokyo er det så lett å treffe folk bare fordi byen er så stor. Man må bare finne ut hvor man skal lete, så er det bli-kjent-fester hver eneste kveld rundt omkring i byen. Men det at man kan styre turen selv og så dra ut og treffe folk når man føler for det, er den beste måten å reise på for min del. Jeg begynte med ganske trygge turer, men det var hovedsakelig fordi jeg var student med ekstremt lavt budsjett. Brukte ofte ikke mer enn tusen kroner på en hel tur og hadde det likevel flott.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #16 Skrevet 9. november 2023 Bigote skrev (18 timer siden): Sveits er trygt og fint. Om du derimot ønsker å oppleve kultursjokk anbefaler jeg å reise ut av europa. Etter min mening det mest minneverdige med mine egne reiser er kulturaspektet kontra turistatraksjonene. Sør-øst Asia er kjekt for førstegangsreisende fordi det kryr av mennesker i samme sko som deg, og det er veldig mange av stedene som er tilpasset for folk som reiser i en "backpacking-stil". Kommer definitiv til å ta en ordentlig reise dit en gang til før jeg begynner å dra på årene. Costa Rica er veldig fint, men landet har blitt veldig dyrt. Kriminaliteten har vokst litt med turismen selv om det burde være en smal sak å ungå dette. Ellers Anbefaler jeg å titte litt på om Sør Amerika kunne vært noe for deg. Møtte mange kvinnelige soloreisende som hadde null negative erfaringer etter å ha reist der i 6 måneder til et år. Tusen takk for så utfyllende svar Og Sør-Amerika var et godt tips, skal absolutt sjekke ut! Anonymkode: 49d44...1f4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #17 Skrevet 9. november 2023 Kjetil E skrev (11 timer siden): Jeg vil annbefale Interlaken som et område du bør besøke. Hvis du har Zurich eller Basel som startsted vil jeg annbefale og ta toget via Luzern og over Brunigpasset. En mye flottere tur enn standardturen via Bern og Thun. Fra Interlaken har du fantastiske dagsturmuligheter. Til Grindelwald og videre til Kleine Scheidegg, og derifra og mulig å ta tog helt til Jungfraujoch på 3500 meters høyde. (Europas høyeste togstasjon). Ned igjen fra Kleine Scheidegg kan du ta tog via Wengen til Lautebrunnen og derifra tog tilbake til Interlaken. Dette toget er toget du ser alpinistene kjøre under når det er utforrenn i Wengen. Like ved Interlaken har du en by som heter Spiez, herifra har du et par fantastiske togturer, som ikke koster skjorta. Den ene er via Zweisimmen til Monteraux. Med noe som heter MOB Golden pass panoramic train. En flott tur gjennom alpelandskap og siste halvtime en spektakulær nedkjøring mot Monteraux og Lac Lemann. Fra Spiez kan du og ta tog til Brig, men her er det viktig å holde tunga rett i munnen for du skal da ha regionaltoget som går 1 gang i timen via Kandersteg. En flott tur gjennom vilt og vakkert alpelandskap og på slutten en storslagen utsikt over Röhne elven og den dallandskap. Men viktig ta toget via Kandersteg, for hvis ikke så får du en rask men veldig kjedelig tur gjennm den 3 mil lange Lötcheberg base tunnel til Visp. Det er mulig å kombinere de to nevnte turer ved å ta tog mellom Brig og Monteraux. Fra Brig kan du og ta tog motsatt vei, ta Glacier Express hele veien til St Moritz, eller gjør samme turen med vanlige regionaltog som er langt billigere (Gratis hvis du har interrail). Fantastisk!! Tusen millioner takk for utfyllende informasjon og gode tips. Dette blir meg med videre i planlegging uten tvil😊 Anonymkode: 49d44...1f4 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #18 Skrevet 9. november 2023 Thailand er en gamel traver og fremdeles en utmerket anbefaling for alenereiser. Varmt, billig, trygt og med så mye turisme at man alltids finner andre å henge med om man har lyst til det. Anonymkode: 979c1...edd
Bigote Skrevet 9. november 2023 #19 Skrevet 9. november 2023 5 hours ago, Linny111 said: Det er sant. Jeg har blitt litt for gammel for dem nå (ikke at man egentlig blir for gammel, bare for min egen del), men det er absolutt et bra sted å møte folk. Ellers drar jeg på meetups og språkmøter og sånt. Har et i kveld i Sevilla, hvor jeg har vært alene i noen dager. Også har jeg flere planlagt i Tokyo neste måned. I Tokyo er det så lett å treffe folk bare fordi byen er så stor. Man må bare finne ut hvor man skal lete, så er det bli-kjent-fester hver eneste kveld rundt omkring i byen. Men det at man kan styre turen selv og så dra ut og treffe folk når man føler for det, er den beste måten å reise på for min del. Jeg begynte med ganske trygge turer, men det var hovedsakelig fordi jeg var student med ekstremt lavt budsjett. Brukte ofte ikke mer enn tusen kroner på en hel tur og hadde det likevel flott. Kult. Japan er et stort bucketlist-land for min egen del. Virker som et land med mye unikt å by på. Blir nok å leie meg motorsykkel/ bil der over noen måneder. Oppleve Japan gjennom google translate overlever jeg siden all energi går på spansken 🥳
Gjest Linny111 Skrevet 9. november 2023 #20 Skrevet 9. november 2023 8 minutter siden, Bigote said: Kult. Japan er et stort bucketlist-land for min egen del. Virker som et land med mye unikt å by på. Blir nok å leie meg motorsykkel/ bil der over noen måneder. Oppleve Japan gjennom google translate overlever jeg siden all energi går på spansken 🥳 Ja, det er ikke noe problem å ikke snakke japansk der. Jeg kunne ingenting de første gangene. Det er mange japanere som ikke kan engelsk, men i de største byene, finner du alltid noe å gjøre og får det til å funke. Jeg drar dit for femte gang om tre uker. Absolutt beste landet å reise alene i for min del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå