Gå til innhold

Du som har/har hatt ptsd. Ang triggere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan kjente du i kroppen når du blir trigget? Og hva blir du trigget av? Hvor lang tid tok det med behandling før du kjente en bedring? Får du noen ganger/ofte tilbakefall, selv om du er blitt behandlet? 

Jeg selv blir trigget av noen lukter, en type blikk, og noen gjøremål. Jeg begynner å skjelve og svette, blir tungpustet, og stemmen slutter å virke. Jeg kan skjelve så mye at jeg ikke klarer å stå. Heldigvis skjer det sjeldent, men det er fordi jeg unngår alt som kan fremme en trigger. 

Er startet behandling nå, og klarer ikke se (akuratt nå) at jeg skal bli kvitt triggerene. 

Anonymkode: 274aa...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lukt, enkelte steder, noen typer besøring, ikke ha kontroll på hva som skjer med kroppen(gynekolog og div synehusgreier er veldig triggende) og mye annet. Jeg vet ikke om alle triggerene mine, men har jobbet mye med de jeg kjenner til via eksponeringsterapi bla. Psykologen min hadde med en lukt jeg hadde store problemer med i flere psykologtime for å "reprogrammere" hjernen. Lukten vekker enda ubehag, men trigger ikke angstanfall lenger. Eksponering har vært utrolig effektivt for meg og hjulpet meg veldig mye!

Å møte triggere nå er egentlig ganske ok selv om det skaper angst. Jeg vil vite hvor triggerene mine er slik at jeg kan jobbe med dem eller i det minste være obs på dem slik at jeg kan være mer forberedt om det skjer. 

Når jeg blir trigget er det veldig likt det du beskriver. Tung pust, svimmelhet, kvalme, kuldebølger gjennom kroppen, svette osv. 

Anonymkode: 380aa...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan kjente du i kroppen når du blir trigget? Og hva blir du trigget av? Hvor lang tid tok det med behandling før du kjente en bedring? Får du noen ganger/ofte tilbakefall, selv om du er blitt behandlet? 

Som regel dissosierer jeg. Noen ganger «blir» jeg den jeg var da jeg opplevde traumet som triggerne minner om, og kan oppføre meg som et barn eller ungdom. Etterpå husker jeg lite av det som skjedde. 

Jeg har bare gått i behandling i et år og tror dessverre ikke at jeg kommer til å bli så veldig bra. Jeg merker egentlig ingen forbedring foreløpig, men jeg har blitt mer bevisst på triggerne. Det er kanskje noe. 

Jeg blir trigget av veldig mye, så jeg kan ikke ramse det opp. Det blir også alt for personlig. Men ofte handler det om møter med andre mennesker, hva de sier, hvordan de ser på meg, hvordan de ser ut, hva de gjør, responsen på meg og det jeg gjør og sier osv. 

Anonymkode: 9f5a1...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir trigget av så mye. Egne følelser, gjenstander, egentlig det meste som har med visse mennesker å gjøre. Det er som en bryter blir skrudd av. Alt i kropp og sinn endrer seg på 0,1 sekund. Får vondt i bryst og mage, blir veldig anspent, kan dissosiere. Vanskelig å forklare. Behandling får jeg ikke, det offentlige helsevesenet er håpløst. Ønsker deg lykke til i behandling ❤️

Anonymkode: f1c8b...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...