Gå til innhold

Hvis, Om, At


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som vet hvilket av disse ordene som er det mest rette å bruker her i disse eksemplene, eller er alle like rett?

- Går det fint hvis jeg kommer klokken 15:00?

- Går det greit om jeg kommer klokken 15:00?

- Går det greit at jeg kommer klokken 15:00?

Anonymkode: 50889...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veeeeldig små nyanser, og jeg er ingen språkekspert. Jeg skal gi mine tanker likevel, som må tas med en klype salt.

Alle er både grammatisk og idiomatisk gode versjoner. .

Det kommer an på hva du ønsker å uttrykke. Den første er et spørsmål, der det virker som det ligger noen premisser til grunn som kan gjøre det vanskelig å få til om 15:00 ikke går. Det vil derfor hjelpe deg om det passer for den andre klokken 15:00. Nummer to tenker jeg er ganske lik som nummer 1, men jeg oppfatter det som at det kanskje er litt mer slingringsmonn der enn i nummer én. Den siste er  litt mer klar på at du kommer klokken 15, og det er bestemt, men du gir en åpning for å gi beskjed om at det ikke passer for den andre. 

Men her er det så små forskjeller at det er ikke sikkert at mottakeren av beskjeden vil reagere ulikt på noen av dem.

 

Anonymkode: aadd4...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er det noen her som vet hvilket av disse ordene som er det mest rette å bruker her i disse eksemplene, eller er alle like rett?

- Går det fint hvis jeg kommer klokken 15:00?

- Går det greit om jeg kommer klokken 15:00?

- Går det greit at jeg kommer klokken 15:00?

Anonymkode: 50889...919

De der bruker jeg om hverandre. Leste de flere ganger og er vel ingen av de som blir brukt mest av meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er det noen her som vet hvilket av disse ordene som er det mest rette å bruker her i disse eksemplene, eller er alle like rett?

- Går det fint hvis jeg kommer klokken 15:00?

- Går det greit om jeg kommer klokken 15:00?

- Går det greit at jeg kommer klokken 15:00?

Anonymkode: 50889...919

Godt spørsmål. Jeg bruker mest «at» og syns det høres mest riktig ut.  
Tror det har med dialekta mi å gjøre. Spent på om noen vet eller om alle tre kan brukes. 

Anonymkode: e4d5f...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...