Gå til innhold

Hvorfor dater menn nedover?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fjellmannover190 skrev (46 minutter siden):

Menn dater nedover på grunn av måten dagens datingsituasjon er. Kvinnene styrer i dag datingen jamfør 25 år siden da menn styrte det

Menn sveiper høyre på 70% av alle kvinner, kvinner 6%, og det har ført til at 70-80% av menn sliter med å få kvinner, og må derfor date nedover for å kunne få en partner. 

Men det er jo hele problemet. Sveiper du til høyre på 70 prosent av alle kvinner på Tinder, så viser du at det er likegyldig for deg hvem du dater. Ingen seriøse kvinner gidder å involvere seg i menn som vurderer å date nesten hele Tinder, så lenge dama ikke er overvektig eller eldre enn ham. Hvis dere begynner å bli selektive, vil ikke kvinner lenger drukne i hundrevis av sveiper hver dag. Dere er altfor desperate, og det synes.

For øvrig forstår jeg ikke begrepet "date nedover". Mange menn vil ikke ha overvektige kvinner eller stygge kvinner. For menn er utseendet den viktigste, og ofte den eneste faktoren de vurderer partner mot. Neste faktor er alder, mange menn vil ikke ha jevnaldrende eller eldre kvinner. Når en mann da finner en penere og yngre kvinne enn seg selv, så har han jo ikke datet "nedover", han har datet "oppover" i forhold til HANS kriterier. Mange kvinner har utdanning og stabil økonomi som kriterier for å finne partner. For dem vil det å bli sammen med en pen mann full av inkassosaker, å si at de dater "nedover" i forhold til DERES kriterier.

Anonymkode: 9cb55...006

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvem vil ha en kvinnelig burugle som er advokat, når man kan få en deilig ung butikkansatte.

Utseende og ungdom er (nesten) alt.

Anonymkode: 0a132...2a4

🤣

Anonymkode: c7dea...3d7

Skrevet

Penger vs utseende. Vi bryr oss om forskjellige ting.

Anonymkode: b4219...3a0

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
Fjellmannover190 skrev (54 minutter siden):

Menn dater nedover på grunn av måten dagens datingsituasjon er. Kvinnene styrer i dag datingen jamfør 25 år siden da menn styrte det

Menn sveiper høyre på 70% av alle kvinner, kvinner 6%, og det har ført til at 70-80% av menn sliter med å få kvinner, og må derfor date nedover for å kunne få en partner. 

Ok. Det her blir for dumt.

Da jeg var på Tinder hadde jeg i snitt 3000 likes. Hva så de fleste mennene på? Kun profilbildene. Få leste faktisk bioen som beskrev hvem jeg var og hva jeg var ute etter. En som likte meg hadde i sin bio at han var ute etter en dame på 1.60 som var veltrent, likte å bo på et gym og spiste sunt. 

Jeg er 173 og trener aldri på et gym🙄

Så, når jeg har 3000 likes er det et helvete å finne en match. For man blir svimmel av å måtte sveipe mellom så mange profiler. Og kom jeg over et profilbilde av en mann som kunne se normal ut var det gjerne null info eller bio som ga meg noe som helst info om han kunne være kompatibel.

De mennene jeg likte hadde normale bilder(ikke flashing, bar overkropp eller merkelige vinkler, bilde av barn, bikkje etc) og de hadde en fin bio som ga meg et lite inntrykk av hvem de var.

Hadde menn vært like kritisk i stedenfor å bare like absolutt alle damer så hadde de hatt mye større sjanse for en potensiell god match.

Skrevet

Jeg er veldig kritisk og spesifikk selv.
Men det mest for å beskytte meg selv. Det skal en del for at jeg stoler på noen
og anser noen verdig til å få vite mine svakheter.
Om en ser vekk fra dette, så har jeg bare noen milde preferanser

Skrevet
WhisperingWind skrev (7 minutter siden):

Så, når jeg har 3000 likes er det et helvete å finne en match. For man blir svimmel av å måtte sveipe mellom så mange profiler.

Jeg skjønner ikke så mye her. Du sveiper vel den samme mengden uansett?  Enten du har 50 eller 5000 likes, så sørger du vel for å holde matcher og interaksjon på et nivå, du kan forholde deg til? Hvis du har gratis abonnement, så aner du jo ikke hvem disse likesene er heller. 

Anonymkode: 2a604...bcb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men det er jo hele problemet. Sveiper du til høyre på 70 prosent av alle kvinner på Tinder, så viser du at det er likegyldig for deg hvem du dater. Ingen seriøse kvinner gidder å involvere seg i menn som vurderer å date nesten hele Tinder, så lenge dama ikke er overvektig eller eldre enn ham. Hvis dere begynner å bli selektive, vil ikke kvinner lenger drukne i hundrevis av sveiper hver dag. Dere er altfor desperate, og det synes.

Menn er ikke en koordinert organisasjon noe mer enn hva kvinner er. Hvis en kvinne blir forsøkt sjekket opp 10 ganger av ukritiske menn på pubben så hjelper det ikke en gitt manns sak å unngå henne.

Biologi og/eller kultur fungerer på en sånn måte at menn (i større grad enn kvinner) viser sin interesse, og kvinner avslår eller godtar videre «forhandling».

På nett og i apper så har mulighetene endret seg og det er mulig for en mann å «teppebombe» 1000 heller enn 5 kvinner på en kveld. Den tekniske løsningen på det synes å være at man får utdelt et sett med «nuggets» hvert døgn, og så kan man ta av disse og plassere interesse for andre. Da fikk man en «vektet» interesse sånn at jeg kunne være «temmelig interessert» i to personer. Eller marginalt interesser i 25. Usikker på hvorfor dette evt ikke finnes.

Sitat

For øvrig forstår jeg ikke begrepet "date nedover". Mange menn vil ikke ha overvektige kvinner eller stygge kvinner. For menn er utseendet den viktigste, og ofte den eneste faktoren de vurderer partner mot. Neste faktor er alder, mange menn vil ikke ha jevnaldrende eller eldre kvinner. Når en mann da finner en penere og yngre kvinne enn seg selv, så har han jo ikke datet "nedover", han har datet "oppover" i forhold til HANS kriterier. Mange kvinner har utdanning og stabil økonomi som kriterier for å finne partner. For dem vil det å bli sammen med en pen mann full av inkassosaker, å si at de dater "nedover" i forhold til DERES kriterier.

Jepp. Som jeg sa lengre opp. Kvinners «nedover» er ulik menns «nedover». Begge viser begrenset evne/interesse for å se motpartens ståsted.

Anonymkode: 2ba2e...80a

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvem vil ha en kvinnelig burugle som er advokat, når man kan få en deilig ung butikkansatte.

Utseende og ungdom er (nesten) alt.

Anonymkode: 0a132...2a4

Jeg forstår godt hva du mener. En dame som er pen, omgjengelig og ikke-frigid er vanskelig å finne. Å blande yrke inn i det hele gjør det umulig.

Anonymkode: 2ba2e...80a

Skrevet

Nå begynner dette å bli en saklig diskusjon! Jeg tror også at menn på datimgapper er mye av problemet. "Vi" sveiper ukritisk på alt i håp om en match, vi har platinum og er fantastiske cash-cows!

Hilsen Mann på 46 som sveiper høyre på 10-15%, og liker Tinder litt!(selv om i person er bedre og artigere, men travelt liv)

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil anta (og her er det mye antagelse) at menn dater nedover fordi de rett og slett går lei av å "aldri" få match med de damene som enten er på nivå eller over nivået sitt. Dette fordi markedet renner over av menn og kvinnene har et luksusproblem med at de kan "velge og vrake". Kvinner har dermed langt bedre tid og muligheter når det kommer til dating.

Menn derimot får da en type "panikk" som kvinner som nærmer seg 40 og ikke har barn og blir da villig til å date nedover for å sørge for at de får en partner.

Anonymkode: 05728...c84

• Nyttig 1
Skrevet
Fjellmannover190 skrev (15 minutter siden):

Jeg tror også at menn på datimgapper er mye av problemet.
"Vi" sveiper ukritisk på alt i håp om en match

Det skader ikke å være selektiv og ha selvrespekt

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Date nedover er makt, lettere å glede og imponere. Man slipper å kjempe seg oppover hele tiden. 

Anonymkode: d307b...8d3

Dette er sant, har merket når jeg har datet menn som er kjekke men ikke filmstjernekjekke, så er de helt på tuppa etter meg, vil møtes hele tiden og ønsker noe seriøst med meg. Man får makten. Men så spørs det om man trives med det da, jeg føler på større attraksjon og ønske om forhold når vi er likestilt i makten og at han ikke virker desperat. 

Anonymkode: 10e07...e32

Gjest Geminisoul_83
Skrevet

Fordi personlighet veier mer enn utseende.

Det fins veldig mange fine damer, som går fra å være 8 til 5 etter en samtale 

Skrevet

Menn som jobber mye kan fortsette med det etter de får barn om de er sammen med noen som tar mer av hus og hjem enn dem, og det er ofte lettere å få en dame med lavere inntekt enn dem til å gå med på det. 

Damer har sjelden det valget uansett om de dater «nedover» i inntekt. Av folk jeg kjenner så er mennene med lavest utdanning ofte de som gjør minst på hjemmebane. 

Så om man uansett ender med mest av det tredje skiftet så er det en fordel om samlet inntekt gjør litt opp for det (råd til vaskehjelp, barnevakt osv). 

Jeg tror altså ikke at noe kjønn egentlig er for eller imot å «date nedover». Men kvinner med høy utdannelse er ikke interessert i å date en mann som bidrar med mindre, men gjerne føler seg «over dem» allikevel. 

• Liker 1
Skrevet

Pga at man vil pule. Da kan man gå til 1 på skalaen.

Anonymkode: 2613d...68d

• Nyttig 2
Skrevet
Polkadots skrev (1 time siden):

Menn som jobber mye kan fortsette med det etter de får barn om de er sammen med noen som tar mer av hus og hjem enn dem, og det er ofte lettere å få en dame med lavere inntekt enn dem til å gå med på det. 

Damer har sjelden det valget uansett om de dater «nedover» i inntekt. Av folk jeg kjenner så er mennene med lavest utdanning ofte de som gjør minst på hjemmebane. 

Så om man uansett ender med mest av det tredje skiftet så er det en fordel om samlet inntekt gjør litt opp for det (råd til vaskehjelp, barnevakt osv). 

Jeg tror altså ikke at noe kjønn egentlig er for eller imot å «date nedover». Men kvinner med høy utdannelse er ikke interessert i å date en mann som bidrar med mindre, men gjerne føler seg «over dem» allikevel. 

Samme erfaring hos meg. Jeg var gift med en mann som hadde lavere utdanning og lønn enn meg, og han ble mer og mer "tradisjonell" i oppgavefordelingen hjemme - altså at jeg skulle ta hus og barn, og han skulle game og reise. 

Skrevet

Fordi det er deiligere når mannen er bedre enn kvinnen, han slipper motstand, innsats føles verdt det. Jeg har lyst på en mann jeg synes er bedre enn meg, eventuelt en mann som er veldig empatisk. Empatisk og bedre enn meg, perfekt, men man kan ikke få alt. 🤭

Anonymkode: a3b71...770

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner ikke så mye her. Du sveiper vel den samme mengden uansett?  Enten du har 50 eller 5000 likes, så sørger du vel for å holde matcher og interaksjon på et nivå, du kan forholde deg til? Hvis du har gratis abonnement, så aner du jo ikke hvem disse likesene er heller. 

Anonymkode: 2a604...bcb

Jeg hadde satt inn preferanser på alder og avstand. Allikevel rant det inn nye likes på listen som gjorde det vanskelig å finne noen som jeg følte faktisk er kompatibel med hva jeg er ute etter. 

Det blir så mange profiler at en til slutt nesten sveiper bort ukritisk bare for å få ned antallet og da er det lett å plutselig overse de jeg faktisk kunne matchet med.

Nå fant jeg en fyr for et par mnd siden da, så foreløpig er appen slettet 🙏 Håper jeg slipper å logge på igjen😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Spørs hva du legger i "nedover". Menn er mer opptatt av utseende og personlighet enn yrke, sosial rang og økonomi.

Anonymkode: 4e510...109

Sant, det er kvinner som er mest opptatt av yrke, sosial rang og økonomi.

Anonymkode: 9d9b4...74d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...