Gå til innhold

Hvorfor dater menn nedover?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble inspirert av svarene jeg leste i de 2 nyligste trådene her. Og da tenkte jeg å spør om dere litt om det å date nedover. Jeg har lest litt om dette med dating opp og ned. Og det som ofte nevnes er at damer dater oppover eller på samme nivå  (status, inntekt etc), mens menn er villig til å date nedover? Men ingen forklarer hvorfor det er slik, på et psykologisk plan :o Jeg antar at dette har med å føle seg større og viktigere? :vetikke: Jeg har no selv sett flotte damer med menn som er langt under deres level også. Som jeg sa i en tråd: jeg synes man burde forelske seg i personen, ikke statusen deres

Opplys meg :) men prøv å halde tråden fri for drama :fnise:

Anonymkode: 567c8...c83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg som kvinne har datet nedover. 

Anbefaler det ikke. 

Anonymkode: a3b71...770

• Liker 4
Skrevet

Hvem vil ha en kvinnelig burugle som er advokat, når man kan få en deilig ung butikkansatte.

Utseende og ungdom er (nesten) alt.

Anonymkode: 0a132...2a4

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er vel rett og slett fordi alle er forskjellige? 
Noen er opptatt av status, mens andre er mer opptatt av indre verdier.

Anonymkode: de816...a48

• Liker 1
Skrevet

Voksne menn dater de de har følelser for. Følelser oppstår når der er noe gjensidig. At utenforstående oppfatter det som "oppover" eller "nedover" er deres sak. Men for de som finner hverandre oppfatter de det som at de er heldige som har funnet den de har funnet. I mens den andre oppfatter seg som like heldig som har funnet den andre igjen.

Anonymkode: d668c...2fd

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem vil ha en kvinnelig burugle som er advokat, når man kan få en deilig ung butikkansatte.

Syns synd på denne unge vakkre kvinnen som kaster bort ungdommen på en gammel mann. 

Anonymkode: 3c308...39b

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Menn dater nedover fordi kvinner er lave. 🙃

Kvinner er mer verdifulle på datingmarkedet, kvinner setter flere krav til partnere enn hva menn gjør, kvinner er mer sårbare (spesielt med tanke på graviditet) og derfor bryr seg mer om kvaliteten til partner, kvinner er mer sosiale og bryr seg mer om hva venner/familie tenker om partneren hennes. osv. osv.

Om en kvinne har 1 stk.  søt/pen/sexy kvalitet og er nokså grei å være rundt så er det så og si nokk for meg, bryr meg nada null hvor høy hun her, hvor mye hun tjener, status etc.

Anonymkode: 99e46...d03

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har aldri vært på universitetet og sett damene på jusstudiet, du...

Kan råde deg til å søke opp ansatte ved diverse advokatkontorer.

Jeg antar at om det er slik at menn dater "nedover", så kan det henge sammen med at enkelte menn har behov for å føle seg litt overlegen dama, mens andre ikke bryr seg. Tradisjonelt har jo mannen vært den som har deltatt mest i arbeidslivet, mens dama i mye større grad har tatt seg av familie og barn.

Anonymkode: fe903...8d5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Menelaos
Skrevet

Et bedre spørsmål er

Hvorfor kaster folk bort tiden på dating ?

Mye bedre å være singel.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ble inspirert av svarene jeg leste i de 2 nyligste trådene her. Og da tenkte jeg å spør om dere litt om det å date nedover. Jeg har lest litt om dette med dating opp og ned. Og det som ofte nevnes er at damer dater oppover eller på samme nivå  (status, inntekt etc), mens menn er villig til å date nedover? Men ingen forklarer hvorfor det er slik, på et psykologisk plan :o Jeg antar at dette har med å føle seg større og viktigere? :vetikke: Jeg har no selv sett flotte damer med menn som er langt under deres level også. Som jeg sa i en tråd: jeg synes man burde forelske seg i personen, ikke statusen deres

Personlig bryr jeg egentlig ikke om hvilken status, jobb eller inntekt en kvinne har, men har ofte lest om kvinner som søker menn med mastergrad f.eks. 
Som ufaglært mann på 50 med kun et årsstudium fra Høyskole, er det ingen vits i å kontakte slike kvinner.

Det viktigste for meg er at hun er vakker i mine øyne, har en personlighet jeg liker og at hun faktisk ønsker å være med meg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ser bort fra slike merkelige begrep som å date opp og nedover. Men du bad om psykologisk forklaring.

Utseende. Menn tror i gjennomsnitt at kvinner som er meget pene, er mindre å stole på i en romantisk relasjon.

Det som du never om inntekt, det handler vel om kulturelle normer. 

Skrevet

Vil tro det på den ene siden handler om at det gir et betraktelig større utvalg for de aller fleste, og på den andre om at menn rett og slett ikke bryr seg like mye som kvinner om status og inntekt. Når kvinner er opptatt av dette mens menn ikke er det blir det nok fort slik at kvinner "fordeler" seg oppover og menn nedover, kanskje først og fremst fordi kvinnene sorterer menn med lavere status vekk. Så sorterer nok menn på andre områder, eksempelvis alder. 

• Nyttig 1
Skrevet

Date nedover er makt, lettere å glede og imponere. Man slipper å kjempe seg oppover hele tiden. 

Anonymkode: d307b...8d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dummeste jeg har hørt noen gang. Butikkansatte er da virkelig ikke noen særstilling når det kommer til utseende.

Personlig er jeg ikke så opptatt av dette, men jeg ville ikke datet for mye "nedover" fordi jeg ikke ønsker å være den som drar hele lasset økonomisk og jeg ønsker en partner jeg har mest mulig til felles med.

• Liker 2
Skrevet

Menn dater nedover på grunn av måten dagens datingsituasjon er. Kvinnene styrer i dag datingen jamfør 25 år siden da menn styrte det

Menn sveiper høyre på 70% av alle kvinner, kvinner 6%, og det har ført til at 70-80% av menn sliter med å få kvinner, og må derfor date nedover for å kunne få en partner. 

Skrevet
Fjellmannover190 skrev (22 minutter siden):

Kvinnene styrer i dag datingen jamfør 25 år siden da menn styrte det

Interessant påstand. Har du noe litteratur eller reell forskning å vise til? 

Fjellmannover190 skrev (27 minutter siden):

Menn sveiper høyre på 70% av alle kvinner, kvinner 6%, og det har ført til at 70-80% av menn sliter med å få kvinner, og må derfor date nedover for å kunne få en partner. 

Må man sveipe for å få partner? Er det noe nytt naturen har innført? 

Anonymkode: 2a604...bcb

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Interessant påstand. Har du noe litteratur eller reell forskning å vise til? 

Må man sveipe for å få partner? Er det noe nytt naturen har innført? 

Anonymkode: 2a604...bcb

Det er sån de åppleves av åss i livets harte skole!! ( Har glemt å legge med fotnoter og litteraturliste, gi med litt og du får litt henvisninger!)

Sveiping og apper har gjort at måten dataing gjennomføres på har endret seg, og mannen 'jakter' ikke på samme måten. 'Out there' er det litt jevnere!

Skrevet

«Nedover» er dårlig definert i første post.

Det synes som om vi har et tradisjonelt kjønnsrollemønster hvor menn er villige til å date «nedover» mhp lønn og karriere (de vil date en butikkansatt).

Mnd kvinner er villige til å date «nedover» mhp fysisk attraksjon (de vil date en mann med asymmetriske trekk og grått hår).

Så lenge begge føler at de har gjort en «varp» med hensyn på de egenskapene som er viktige for dem selv så er vel alt gulle bra?

Anonymkode: 2ba2e...80a

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Det er ikke så svart/hvitt.

Jeg er alenemor, langt i fra høyt utdannet, kommer fra et helvete av en barndom. Ikke er jeg noe rik heller.

Men jeg har jobbet hardt hele livet. Jeg har aldri skyldt på verden for mine problemer og jeg har aldri forventet å få noe gratis her i livet. Jeg har aldri syntes synd på meg selv og aldri ventet på å bli reddet.

Jeg er nå i ferd med å starte egen business og jeg er totalt uavhengig og selvstendig. Har null familie som kan hjelpe verken med penger eller ungen. Og det er helt greit. 

Jeg er også ekstremt rett frem, lojal og en person som elsker å motivere og løfte mennesker rundt meg. 

Så da jeg startet å date var jeg dønn ærlig om min situasjon. Men også at jeg på ingen måte er på jakt etter en stefar til ungen eller en mann som skal forsørge meg. Jeg er ute ute etter en bestevenn og elsker. Ikke behov for å gifte meg og helt ferdig med barn. Vet ikke engang om jeg vil bli samboer igjen.

De mennene jeg har møtt har vært høyt utdannet og tjent over gjennomsnittet godt. De trakk mot meg fordi jeg er som jeg er, uavhengig av utdannelse og penger. De hadde alle vært i forhold med damer som hadde høy utdanning og godt betalte jobber, men det betydde jo ingenting når de ikke fungerte som et par.

Så i voksen alder med erfaring fra liv og forhold så blir en mer rasjonell og logisk og mer obs på hva type MENNESKE en faktisk kan finne ro med. Og da betyr ikke bakgrunn, utdannelse eller alt det andre en dritt.

Det handler om hva den andre personen gir deg. Latter, vennskap, et dypere bånd, gode samtaler, like verdier og moraler. En som får deg til å føle deg verdsatt, sett og hørt. En som løfter deg og bryr seg om deg som person. Null spill, null drama.

En mann med høy utdannelse som tjener godt dater ikke ned fordi han finner seg en dame som ikke har samme type utdannelse og inntekt.

Han dater ned om han finner seg en crappy person som kun er ute etter trygghet og penger på lik linje som om en dame dater en «suksefull» kjekk mann som behandler henne som dritt.

Skrevet

Spørs hva du legger i "nedover". Menn er mer opptatt av utseende og personlighet enn yrke, sosial rang og økonomi.

Anonymkode: 4e510...109

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...