Gå til innhold

Tips til hunderase?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er et samboerpar på rundt 25 år. Vi bor utenfor et lite tettsted i en leilighet, men med fjell og skog rett utenfor døren. 
Vi jobber begge 8 timer om dagen, og jeg jobber også noe natt. Damen har mulighet til hjemmekontor noen ganger i måneden. Vi elsker å være ute og i helgene er vi omtrent ikke hjemme. Da er det fjellturer, hengekøye, telt og padling om sommeren, og ski og fjellturer om vinteren. Vi går altså på fjellet, jogger og er generelt aktive hele året. Vi har også moren min i nærheten som går mye tur, og elsker å ha med hund. Vi er altså en ganske aktiv familie. 
Dette er vår første hund sammen, men jeg er vokst opp med beagler. Jeg ser etter en aktiv hund som kan gå løs ute. Har lyst på en hund som ikke bjeffer så voldsomt. Vi er glad i de med litt lengre pels. 

Vi har sett på og vurderer: border collie, Australian sheperd, pumi og mudi. Har noen erfaring med noen av desse rasene, eventuelt har noen andre raser? Vi kjenner en del med BC og AS, men ikke godt nok til å få et ordentlig bilde av rasene. 

Slike doodler, poodler og alt det der er helt uaktuelt. 

Anonymkode: 9d8a9...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du ikke har tenkt til å drive med noen form for lydighet eller annen hundesport, ville jeg utelukket borderen. Hva med en springer spaniel?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finsk lapphund eller Miniature American Shepherd er også fin.

Anonymkode: 73c03...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Finsk lapphund.

Anonymkode: 73c03...a2d

Han ville ikke ha en bjeffer.

Styr unna spisshunder...

Med en så aktiv livsstil, ville jeg vurdert vorsteh.

Anonymkode: e7487...e16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktvariant av golden retriever eller labrador evt toller. En spaniel av noe slag hadde kanskje også passet. 

Angående det at hunden skal gå løs, det er båndTVANG mellom 1.april og 20.august. Og har du ikke 100% kontroll på hunden din, skal den holdes i bånd også utenfor den fastsatte båndtvangen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du utelukker storpuddel? Den vil møte alle dine «krav» her. Hatt mange forskjellige raser opp igjennom livet, har min første storpuddel nå, og kommer aldri til å ha noen annen type hund igjen. Trenger ikke ha Puddelklipp om det er det som «skremmer» deg, barberer min ned. Perfekt snørekjørehund på vinteren og kløvhund på sommeren. Utrolig lettlært og førerhund. Frisk rase. Utrolig gemytt.

Anonymkode: 06ac9...c17

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*førerhund skulle være førerorientert (men en grunn til at den ofte brukes som førerhund også).

Anonymkode: 06ac9...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Trenger ikke ha Puddelklipp om det er det som «skremmer» deg, barberer min ned. Perfekt snørekjørehund på vinteren og kløvhund på sommeren. Utrolig lettlært og førerhund. Frisk rase. Utrolig gemytt.

Skriver under på denne. Puddelen har et helt fantastisk gemytt og er 2.smarteste hunderasen.

Tror du har rett i at folk ser for seg fjonge utstillingspudler aka 80-tallet med blå fargespray i håret😆

Vi barberte også vår helt kort. Han var likevel aller søtest når pelsen var lurvete halvlang. Fikk masse skryt da og folk spurte ofte hvilken rase det var. Mange trodde det var en labradoodle. Labradoodle ligner veldig på langhåret puddel. Ser ofte nesten ikke forskjell selv heller.

Anonymkode: 36a45...6ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund med god flokk funksjon og som kan være sosial med ekstern familie, er et greit utgangspunkt. Da ville jeg sett litt mer på australsk gjeterhund, sånn som du nevner i hi. 

Du kan jo også sjekke ut curly coated retriver, pyreneisk gjeterhund (kort hode) eller korthåret collie. For å nevne noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Han ville ikke ha en bjeffer.

Styr unna spisshunder...

Med en så aktiv livsstil, ville jeg vurdert vorsteh.

Anonymkode: e7487...e16

Unntaket er vel Akita og shiba. De er spisshunder som ikke bjeffer, men det er hunder for spesielt interesserte så kanskje ikke noe for ts.

Tenker blue heeler kan være en bra hund for ts, eller en retriever type, f. Eks flat coated. De er veldig glade i tur er min erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Han ville ikke ha en bjeffer.

Styr unna spisshunder...

Med en så aktiv livsstil, ville jeg vurdert vorsteh.

Anonymkode: e7487...e16

Vår finske lapphund er definitivt ikke en bjeffer. Og det samme hører jeg fra andre som har rasen. 

Vår bjeffer litt i ekstremt ivrig lek -dersom den møter andre som bjeffer. Og ellers kommer det ett bjeff når hun vil ut eller inn. 

Så kun beskjed-bjeff, ikke noen varslings-bjeff, og absolutt ingen gneldrebikkje (som jeg jo fryktet før jeg møtte rasen).

Og det virker som det er gjengs for flertallet med lapphund. 

Anonymkode: 436e5...3fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du utelukker storpuddel? Den vil møte alle dine «krav» her. Hatt mange forskjellige raser opp igjennom livet, har min første storpuddel nå, og kommer aldri til å ha noen annen type hund igjen. Trenger ikke ha Puddelklipp om det er det som «skremmer» deg, barberer min ned. Perfekt snørekjørehund på vinteren og kløvhund på sommeren. Utrolig lettlært og førerhund. Frisk rase. Utrolig gemytt.

Anonymkode: 06ac9...c17

Nei, jeg mente de puddleblandingene, kom litt feil ut😅 pudler er fine de, skal absolutt sjekke de ut! 

Takk for gode tips, her var det mange fine hunder jeg ikke har hørt om en gang, skal absolutt lese oss opp på dem! Jeg glemte jo helt å si at om noen år vil vi gjerne flytte ut på landet. Drømmen er å bo på gård der hunden kan gå fritt. 

ts

Anonymkode: 9d8a9...2f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere er såpass aktive så har dere absolutt litt av raser å velge mellom. BC eller Aussi kan absolutt passe dere.  Eller en type blanding med disse i. Men én retriever er også en aktiv rase om de er vant med det, og har litt av alt. Rolig, aktiv, snill, lojal og en fin familiehund, som ikke er kjent for å bjeffe mye. ( men ikke alt er rasebetinget. ) Har selv ei golden tispe som har vært veldig aktiv. 

Husk bare at en valp ikke må være alene så lenge den første tiden! Dere må ha tid. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere ikke vil ha en hund som bjeffer, så kan du utelukke Mudi. DE lager lyd! 😝

Anonymkode: 96796...60b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle typer gjeterhund krever mye trening og mental aktivitet såvel som fysisk.. 

Anonymkode: 73bd3...1c5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De finske lapphundene jeg kjenner bjeffer ikke… Har dere vurdert en pensjonert trekkhund?

Anonymkode: 73c03...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke velg border collie, hvis dere ikke har tenkt å drive med hundesport, typ agility, rally, lydighet etc . Disse hundene trenger myeeee mental stimuli, er ikke nok med turer. Er en grunn til at det er mange BC til omplassering på Finn.no Gjelder vel mange av gjeterhundene forsåvidt.

 

Hadde kanskje siktet meg inn på de andre rasene som er nevnt, spanielhundene/fuglehundene, retriever, puddel. Spisshunder er jeg vant til at de bjeffer, pluss mange av de har myeee pels, som innebærer pelsstell og røyting. Jaktgolden har jeg møtt en gang, nydelig hund! Min kusine har Kooiker, det er også en fin rase, litt mindre enn de nevnte hundene her, røyter litt den og, utrolig smart og lettlært, men trenger ikke like mye stimuli som en BC. Bjeffer lite og. Selvsagt variasjon innenfor rasen, som med alle raser. 
 

Ville tatt en sånn test på nett, hvor dere skal vurdere pelsstell, størrelse, lydighet osv, så får man opp en del forslag til hva slags hund som passer deres livsstil!

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du vil ha en hund som skal gå løs? Seriøst? 

Anonymkode: a192e...74f

Ja, ikke uvanlig å ha det som et krav når en skal velge hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du vil ha en hund som skal gå løs? Seriøst? 

Anonymkode: a192e...74f

Veldig vanlig krav det. Jeg er avhengig av hunder som kan gå løs når de er med på rideturer, da passer ikke hunder med sterkt jaktinstinkt for eksempel. 

Anonymkode: dfe81...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...