ThereGoesBob Skrevet 7. november 2023 #1 Skrevet 7. november 2023 (endret) Vet at i USA er det noe som heter "jury duty" for disse pålitelige typer men hvordan funker dette opplegget i lille Norge? Endret 7. november 2023 av ThereGoesBob 1
Maskinfører Skrevet 7. november 2023 #2 Skrevet 7. november 2023 Juryen ble avskaffet av Tor Aksel Busch du dømmes ikke lengre av likemenn men av fagdommere etc etc etc mens politikere avsier dommer i forliksrådet
Nevian Skrevet 7. november 2023 #3 Skrevet 7. november 2023 Juryordningen ble avviklet i Norge noen år tilbake. I tingretten sitter normalt to meddommere (vanlige folk) og én fagdommer (jus-utdannet). I lagmannsretten sitter det gjerne 2-4 meddommere og tre fagdommere. Jeg deltar som meddommer i ny og ne. 1
Tomas77 Skrevet 7. november 2023 #4 Skrevet 7. november 2023 1 hour ago, Maskinfører said: Juryen ble avskaffet av Tor Aksel Busch du dømmes ikke lengre av likemenn men av fagdommere etc etc etc mens politikere avsier dommer i forliksrådet Nåja meddommere er fortsatt vanlige folk. 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #5 Skrevet 7. november 2023 Maskinfører skrev (2 timer siden): Juryen ble avskaffet av Tor Aksel Busch du dømmes ikke lengre av likemenn men av fagdommere etc etc etc mens politikere avsier dommer i forliksrådet Her bommer du både en og to ganger. Det er flere meddommere i både tingretten og lagmannsretten, og hva angår forliksrådet så er det tre lekfolk samt tilsvarende antall varamedlemmer som velges blant innbyggerne av kommunestyre. Det er absolutt ikke politikere som avsier dommer, hele poenget med både meddommere og lekfolk er jo at det er helt vanlige mennesker uten spesiell tilknytning til hverken det ene eller det andre. Jeg satt for eksempel flere runder som meddommer når jeg jobbet innen dagligvare, men måtte melde meg ut når jeg gikk over til en stilling i en etat hvor det ikke er forenelig å ha slike verv ei heller var det lov og fortsette i vervet. Det er altså slik at du møter kassadama på rema som meddommer eller lekfolk enn at du møter politikere/toppledere/statligansatte. Anonymkode: 9faf3...776 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #6 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Her bommer du både en og to ganger. Det er flere meddommere i både tingretten og lagmannsretten, og hva angår forliksrådet så er det tre lekfolk samt tilsvarende antall varamedlemmer som velges blant innbyggerne av kommunestyre. Det er absolutt ikke politikere som avsier dommer, hele poenget med både meddommere og lekfolk er jo at det er helt vanlige mennesker uten spesiell tilknytning til hverken det ene eller det andre. Jeg satt for eksempel flere runder som meddommer når jeg jobbet innen dagligvare, men måtte melde meg ut når jeg gikk over til en stilling i en etat hvor det ikke er forenelig å ha slike verv ei heller var det lov og fortsette i vervet. Det er altså slik at du møter kassadama på rema som meddommer eller lekfolk enn at du møter politikere/toppledere/statligansatte. Anonymkode: 9faf3...776 Jury er avskaffet, nå har både tingrett og lagmannsretten meddommmerrett. Også jeg har tatt.mine perioder so meddommer. Anonymkode: 1544a...fd9
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #7 Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jury er avskaffet, nå har både tingrett og lagmannsretten meddommmerrett. Også jeg har tatt.mine perioder so meddommer. Anonymkode: 1544a...fd9 Ja? Vet ikke helt hva som var relevansen til innlegget mitt som du siterte? Anonymkode: 9faf3...776
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå