Gå til innhold

Syns mennesker er så ekle!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Usikker på hvor jeg skal legge denne for det handler jo om relasjoner, men mest mine egne hangups som går på kropp. Greia er jeg har en så lav tålegrense for hva jeg syns er ekkelt. Jeg takler dårlig smatting, spiselyder (misofoni), men også andre greier som raping, fising, og langvarig hosting. 

Jeg må jo tåle dette i avgrensete perioder siden jeg faktisk har jobb og vil omgås mennesker sosialt. Problemet er når jeg er tett på mennesker over tid. For eksempel på familiebesøk, venninneturer, og det mest problematiske - kjæreste. Jeg syns så fort mennesker er så ekle over tid! De gjør jo disse greiene hele tiden, og selv om de faktisk er siviliserte mennesker som raper diskré i en serviett eller spiser med munnen lukket så irriterer det meg. Da er det faktisk lettere å takle onkelen min som vet han er ekkel og raper høylytt, og alle rundt meg reagerer negativt. Da er det alles problem, ikke bare mitt. 

Jeg kan jo gjøre alt dette selv når jeg er alene! Hvorfor tåler jeg ikke det fra andre? Hjelp 

Anonymkode: 03a0f...78f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overskriften din er feil. Du synes ikke mennesker er ekle, du misliker naturlige lyder normale mennesker lager.

Det er en stor forskjell på det du skriver i oversikten og det du skriver.

Du trenger rett og slett profesjonell hjelp for å takle disse naturlige lydene fra andre, før du ødelegger livet ditt med å fokusere på dette.

Snakk med legen din om dette, fortell hvor mye du er plaget av det og be om hjelp! :)

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/diverse/misofoni/

Anonymkode: 91988...2a9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du gir da fra deg disse lydene selv også. 

Anonymkode: a5d6e...d17

• Liker 2
Skrevet

Fising er jo morsomt da :ler: 😀

Skrevet

Har misofoni selv. Her i huset løses det med ørepropper, headset eller rett og slett at jeg ikke er i samme rom som min mann når han spiser ekstra slafsete mat.

Er du flink å bruke (riktige) øreplugger vil du kunne få vekk mye av de plagsomme lydene som gjør deg bedre rustet til å tåle resterende :) 

Anonymkode: b90cd...9dd

Skrevet

Smatting, ok, denne kan jeg delevis forstå, men resten er da normalt.

Raping, har du aldri opplevd å gjøre det selv?

Fising, så du har aldri sluppet en fis, noen gang?

Langvarig hosting, har du aldri vært forkjølet selv?

Dette er jo helt normale ting. Dette er jo ikke ekkelt, men helt naturlige ting.

Som noen skriver over, dette er noe du burde få hjelp til, før det ødelegge fullstendig for ditt sosiale liv.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Har misofoni selv. Her i huset løses det med ørepropper, headset eller rett og slett at jeg ikke er i samme rom som min mann når han spiser ekstra slafsete mat.

Er du flink å bruke (riktige) øreplugger vil du kunne få vekk mye av de plagsomme lydene som gjør deg bedre rustet til å tåle resterende :) 

Fristet til det, det ville gi meg fred, men det virker for sært. Hvordan reagerer mannen din på det? 

Skrevet

Har også misofoni (og muligens asperger), og sliter enormt med lyder og fakter hos mennesker. Spiselyder, kremting, pustelyder, plystring, snorking etc. Men jeg sliter også med folk som steller seg dårlig (ser sjuskete ut), har sterkt misfargede tenner/dårlig tannstell, dårlig ånde, m.m. 

For noen som ikke har misofoni så kan man tenke at sånt kan irritere mange. Men med misofoni så er det gjennomgripende vanskelige følelser. Et enormt sinne og ubehag - som må kamufleres, for det passer seg ikke å få sammenbrudd fordi noen snakker med mat i munnen (noe som er det som trigger meg mest av alt). Og å maskere/undertrykke dette konstant, er utmattende over tid.

Jeg har heldigvis ikke familie jeg må omgås med for ofte, så jeg overlever. Men når alle samles rundt storbordet og alle snakker med mat i munnen i kor, ja da hender det jeg må gå fra bordet. Har prøvd å eksponere meg og bare tåle det, men har ikke fungert. 

Anonymkode: 66d60...bef

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fristet til det, det ville gi meg fred, men det virker for sært. Hvordan reagerer mannen din på det? 

Jeg er sær, og det vet mannen min 😂 Før jeg begynte med ørepropper ble jeg så sint og irritert at det var faktisk en felles beslutning. Mye mer harmonisk for oss begge!

• Liker 1
Skrevet

Du trenger jo åpenbart hjelp. Profesjonell hjelp.

Anonymkode: 25708...a76

• Liker 1
Skrevet
On 11/6/2023 at 11:16 PM, Maskinfører said:

Fising er jo morsomt da :ler: 😀

Ingen fiser vel så det skramler i vinduene?

Anonymkode: a091c...b20

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen fiser vel så det skramler i vinduene?

Anonymkode: a091c...b20

Jo jeg 😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...