Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fikk jeg et vedtak fra nav der far til barnet hadde sølt om og endre barnebidraget. 

for og si det sånn så tenker han bare på seg selv og ikke ungen sitt beste. 

han fikk det som han ville og skal nå betale 0 kr i barnebidrag.

han er veldig vanskelig og kommunisere med og han sender jare advokat på meg hele tiden uansett om han får det som han vil eller ikke. 

han skal nå betale 0 kr i barnebidrag fordi nav mener han har for liten inntekt. Inntekten hans iløpet av året er rundt 309 tusen som da tydelig vis utgjør hat han slipper og betale barnebidrag. Det nå med at han slipper og betale for en unge som er hans gjør meg rimelig forbanna egentlig for barnebidraget har gått ting barnet trenger. 

far bor nesten 7t unna ungen sin. Han mener at barnet må ta den kjøreturen på nesten 7 timer men han har fått tilbudet flere ganger om og ha ungen sin så mye han vil om han kommer og ha samvær der barnet bor men da sier han bare at det er for langt for han og kjøre. 
han mener det er for langt for han og kjøre men ikke for barnet. 

nå har far fått det som han bil og det er og ikke betale barnebidrag. Men hbordan blir det da med tanke på kjøring? Jeg har ikke rå til og drive og kjøre og møte far halvvegs for overlevering hva kan en gjøre da når far skal betale 0 i barnebidrag. Dette har mye for barnet og si, for da har jeg ikke rå til og ha barnet på SFO eller og ha ho på aktiviteter le her som koster en del. 

jeg må ærlig si at jeg synes det er dumt at systeme i Norge skal være så på far sin side da det er han som flytta fra ungen sin, det er barnet som for svi og det gjør vondt i mamma hjertet. Jeg har kjempet så mye må at jeg er blitt deprimert av oppførselen hans. 

Dere som har barn der far ikke betaler barnebidrag men krever og ha ungen sin mere hva gjør dere? Har dere noen tips? Kroppen og hode mitt er så sliten hele tiden. Han har holdt på sånn her i 4 år. Han snakker ned om meg og sier at jeg rett og slett er den store stygge ulven, men jeg har lakt tilrette for hans behov og barnes beste.

hva kan en gjøre når far må har fått godkjent av nav og ikke betale barnebidrag, da har vel han egentlig ikke heller rå til og kjøre eller og ha samvær med ho? 
mer jeg som alltid på pakke ting til ho oh kjøre og hente henne. Far har alldrig kjøpt noe annet en snop til barnet.

Barnet går foresten på skolen så han får ha samvær i ferie men ikke alle for vi har delt opp ferien likt. Men etter og ha vert på møte med familieverns kontoret og han var enig i samværet da så noen uler etterpå får jeg plutselig brev fra advokaten hans der han sier han ble tvinger til og skrive under kontrakten. Merk det at vi hadde samtalen på familieverns kontoret over telefon. 

jeg er så forutsette og lei leg og deprimert at jeg ikke aner hva jeg skal gjøre nå. 

beklager om det er mye skrive feil her men har dysleksi. 

Anonymkode: 1b75d...5ea

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde driti i å hjulpet far på noen måte

Vil han ha samvær så får han komme til deg. 

Og pass på å søke ny beregning hos Nav hvis inntekten hans endrer seg. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

❤️

Hvordan det blir med utgifter til barnets reiser vet jeg ikke. En skal jo egentlig dele dette 50-50, sånn uavhengig størrelsen på barnebidrag. Så for meg virker det logisk at sånn funker det uansett, men vet ikke sikkert.

Men - har du tenkt på bidragsforskudd?

https://www.nav.no/bidragsforskudd

Det kan du søke NAV om, når far ikke betaler bidrag.

Anonymkode: df22d...8ed

• Liker 4
Skrevet

Du kan nekte å kjøre barnet til samvær. Nå må han ordne det selv 

Anonymkode: 514b0...c38

• Liker 4
Skrevet

Skutt gullfuglen her ser jeg.

Han kan ikke forvente noe samvær med barnet når han ikke betaler minste barnebidrag en gang.

Jeg hadde under 200k utbetalt men betalte minste barnebidrag på ca 1200kr i mnd (husker ikke eksakt). 

Her tror jeg du skal bare forsøke å fokusere på deg og ditt barn. Så lenge barnet har deg som en trygg voksen person så er det viktigst.  Også må det få konsekvenser for han når han ikke holder det dere avtaler hos familievernskontoret. Her har du sikkert en god sak som forklarer din side.

Anonymkode: ba83d...5c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kan nekte å kjøre barnet til samvær. Nå må han ordne det selv 

Anonymkode: 514b0...c38

Jeg veit det at om jeg nekter og kjøre barnet så kommer han til og si at jeg får høre fra advokaten hans og at vi møtes i retten på nytt. Men nå som han betaler 0 i barnebidrag så må jeg stramme ekstremt mye inn på økonomien min og da har jeg ikke rå til og kjøre att og frem til der vi skal møtes, for jeg må kjøre 6t tilsaman for levering og det har jeg ikke rå til nå. 

jeg ønsker alt godt for ungen min men faren til dette barnet er så vrang og tenker bare på seg selv. 

Men jeg leter meg i hjel for og finne noe om dette o regelverket men føler jeg ikke finner noe. 

far har rå til og skaffe seg en dyr hund, bil som hobby, røyker, snuser og fester mye, det har han rå til, men han har ikke rå til barne sitt og han bor ennå med foreldrene sine.

• Hjerte 1
Skrevet

Når man ikke har høy nok inntekt,så skal man ikke betale bidrag heller.

Dere må dele på utgiftene,når ungen skal til foreldrene.

Du kan sikkert få hjelp av nav eller bv om han ikke bidrar med dette.

• Liker 1
Skrevet
Rucula skrev (8 timer siden):

Hadde driti i å hjulpet far på noen måte

Vil han ha samvær så får han komme til deg. 

Og pass på å søke ny beregning hos Nav hvis inntekten hans endrer seg. 

Jeg har ment fra starten av at far skal komme og ha samvær der barnet bor så barne slipper og kjøre i ca 7t, men han sier det er for langt og kjøre for han. 

ja han der kommer nok ikke til og gå opp i lønn han er ennå lærling og går på nav nå. 

Skrevet
flusa skrev (Akkurat nå):

Når man ikke har høy nok inntekt,så skal man ikke betale bidrag heller.

Dere må dele på utgiftene,når ungen skal til foreldrene.

Du kan sikkert få hjelp av nav eller bv om han ikke bidrar med dette.

Jeg synes det er rart han har hatt rå til ungen sin helt siden han flytta men nå så har han plutselig ikke rå. Jeg har på meling at han skulle gjøre alt for og ikke betale barnebidrag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er rart han har hatt rå til ungen sin helt siden han flytta men nå så har han plutselig ikke rå. Jeg har på meling at han skulle gjøre alt for og ikke betale barnebidrag. 

Kanskje han har endringer i utgiftene.

Eller rett og slett ikke interessert i å bidra i det  hele tatt..

Har selv en eks som er slik,men han tjener grådig godt. Så han må betale bidrag til meg.

Skrevet

Det er ikke din jobb å kjøre til samvær, han må hente barnet selv

• Liker 4
Skrevet

Reglene er klare, samværsforelder skal stå for kjøringen. Mulig han prøver seg med advokat, men noen rettssak er det ikke grunnlag for så lenge du følger reglene. Si nei til å kjøre, stå i at han kommer til å være uenig.

Anonymkode: c443f...f88

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skutt gullfuglen her ser jeg.

Han kan ikke forvente noe samvær med barnet når han ikke betaler minste barnebidrag en gang.

Jeg hadde under 200k utbetalt men betalte minste barnebidrag på ca 1200kr i mnd (husker ikke eksakt). 

Her tror jeg du skal bare forsøke å fokusere på deg og ditt barn. Så lenge barnet har deg som en trygg voksen person så er det viktigst.  Også må det få konsekvenser for han når han ikke holder det dere avtaler hos familievernskontoret. Her har du sikkert en god sak som forklarer din side.

Anonymkode: ba83d...5c6

Jupp jeg har virkelig skutt gullfuglen her må jeg si🙈
jeg bare synes det er så dårlig at han skal betale 0 for barne sitt, barnebidraget har gått ril ting som barne trenger av klær og aktiviteter men nå så må jeg kutte utrolig med i økonomien min bare pågrunn av at han får det som han vil. Han har alldrig ønska og betale for barne sitt, og nå får han det som han vil. Det er jare sykt irriterende når du er med og sette et barn til verden så er du ikke der for ungen når ungen ble født, men når han flytta hjem igjen så skulle han plutselig starte og bry seg. 

jeg fokuserer alltid på jeg og ungen min, nå har jeg ro flotte barn som jeg skal forklarte på. De har ikke samme far. Men han faren til dette barnet er helt ute og turer. 

Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (13 minutter siden):

Det er ikke din jobb å kjøre til samvær, han må hente barnet selv

Er det en plass det står noe om det? Jeg kan heller ikke sette barnet på buss eller tog for det har jeg heller ikke rå til nå. Og det tar ca 11t og kjøre buss/ tog til der faren bor så det nekter jeg og gjøre for og si det sånn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Reglene er klare, samværsforelder skal stå for kjøringen. Mulig han prøver seg med advokat, men noen rettssak er det ikke grunnlag for så lenge du følger reglene. Si nei til å kjøre, stå i at han kommer til å være uenig.

Jeg har faktisk ikke rå nå til og kjøre barnet heller til møtestedet med far. Jeg har dårlig nok økonomi fra før og nå ble den dårligere når han skal betale 0 i bidrag. 
jeg kan ikke drive og spørre hele familien min om penger heller for er ikke familien min sitt ansvar heller. 

Skrevet
flusa skrev (21 minutter siden):

Kanskje han har endringer i utgiftene.

Eller rett og slett ikke interessert i å bidra i det  hele tatt..

Har selv en eks som er slik,men han tjener grådig godt. Så han må betale bidrag til meg.

Ja han har endringer i inntektene sine fordi han gidder ikke og jobbe som lærling lenger så han går heller sykemeldt. 

Skrevet

Jeg synes du skal ta kontakt med NAV der du bor og høre hva du kan gjøre og hvilke rettigheter du har med tanke på økonomisk støtte. Kanskje du kan klage på avgjørelsen, sånn at de må se på det en gang til.

Hvis han er sykemeldt har han i utgangspunktet den samme inntekten det første året, så det er litt rart om han har fått endret bidraget på det grunnlaget.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvor finner du de reglene? Du bør lete de opp så TS vet hva hun skal henvise til ovenfor barnefars advokat.

Et raskt søk med Google gir nemlig ett annet svar :

Hvordan reisekostnadene skal deles

I utgangspunktet har foreldrene avtalefrihet og kan selv avtale hvordan de vil dele reisekostnadene mellom seg. Loven legger opp til at reisekostnadene ved samvær deles forholdsmessig etter hvor stor inntekten til foreldrene er.

• Nyttig 1
Skrevet
Marleah skrev (21 minutter siden):

Jeg synes du skal ta kontakt med NAV der du bor og høre hva du kan gjøre og hvilke rettigheter du har med tanke på økonomisk støtte. Kanskje du kan klage på avgjørelsen, sånn at de må se på det en gang til.

Hvis han er sykemeldt har han i utgangspunktet den samme inntekten det første året, så det er litt rart om han har fått endret bidraget på det grunnlaget.

Jeg har sent inn klage på vedtaket så får bare vente og se hva de sier på det. Jeg får nok ikke så mye støtte da jeg har en samboer. 
jeg synes det selv er litt merkelig at han skal gå så drastisk ned i lønn så fort. Men når jeg leste gjennom vedtaket til nav så hadde de lakt inn en god del feil info. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har sent inn klage på vedtaket så får bare vente og se hva de sier på det. Jeg får nok ikke så mye støtte da jeg har en samboer. 
jeg synes det selv er litt merkelig at han skal gå så drastisk ned i lønn så fort. Men når jeg leste gjennom vedtaket til nav så hadde de lakt inn en god del feil info. 

Jeg forstår at du synes dette er urettferdig og urimelig men du må også gå i dialog med nav/bv/familievernkontoret for egen maskin med tanke på hva du og barne kan ha rett på nå av stønader, ny samværsavtale, deling av utgifter og lignende. 

Forhold deg til at slik situasjonen er pr nå vil du ikke mottatt barnebidrag, nå må du stake ny kurs.

Anonymkode: 63256...c66

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...