AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #1 Del Skrevet 6. november 2023 Sliter med tørre og såre slimhinner og tørr skjede. Bruker Ovesterin vagitorie 2 ganger pr uke etter råd fra lege, men dette hjelper ikke nok. Hva kan hjelpe? Tips til produkter? Jeg er 40+ og ingen (andre) tegn til overgangsalder. Anonymkode: e1d8a...d1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 6. november 2023 #2 Del Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sliter med tørre og såre slimhinner og tørr skjede. Bruker Ovesterin vagitorie 2 ganger pr uke etter råd fra lege, men dette hjelper ikke nok. Hva kan hjelpe? Tips til produkter? Jeg er 40+ og ingen (andre) tegn til overgangsalder. Anonymkode: e1d8a...d1e Dette er ikke tips om noen vidunderkur, men det kan si noe om årsaken til problemet. En studie som testet D-vitamintilskudd mot vaginal atrofi, kom til følgende resultat: Sitat Resultater: I behandlingsgruppen økte antallet av overfladiske celler og vaginal pH sank signifikant sammenlignet med kontrollgruppen etter 56 dager. Gjennomsnittlig smerte reduserte signifikant etter 8 uker i behandlingsgruppen sammenlignet med kontrollgruppen. Gjennomsnittet av tørrhet og blekhet reduserte signifikant i behandlingsgruppen versus kontroll etter 56 dager. Konklusjoner: Vitamin D er effektivt for å forbedre modningsindeksen og reduserer pH og tørrhet av vaginal atrofi på grunn av overgangsalderen. Kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4387645/ En artikkel med tittelen "How Vitamin D Levels Impact Vaginal Health" (Hvordan D-vitaminnivå påvirker vaginal helse) forklarer problemet med vaginal tørrhet sånn: Sitat VAGINALE CELLER, D-VITAMIN OG SMØRING I likhet med vevet i munnen vår, er skjedeveggen laget av muskler dekket av en slimhinne, som inneholder epitelceller. Vaginale epitelceller er som et hjem for vaginal mikrobiota - de gir beskyttelse, ernæringsmessig støtte og synergistiske fordeler. Og de bidrar til vaginal smøring. Ettersom disse cellene dør og fornyer seg selv, bidrar de til å opprettholde et sunt vaginalt miljø. Men når de ikke er ordentlig restaurert, kan det føre til vaginal ubalanse og vaginal tørrhet. Forskning viser at vitamin D kan hjelpe vaginale celler med å regenerere og forbedre smøring. Vitamin D kan raskt øke antall vaginale celler, potensielt forhindre eller begrense vaginal atrofi, som er spesielt utbredt hos kvinner i overgangsalderen og etter. Kilde: https://goop.com/wellness/health/vitamin-d-and-vaginal-health/ En studie publisert i august i år med tittelen "Therapeutic Effects of Vitamin D on Vaginal, Sexual, and Urological Functions in Postmenopausal Women" (Terapeutiske effekter av vitamin D på vaginale, seksuelle og urologiske funksjoner hos postmenopausale kvinner) går gjennom det som i dag finnes av forskning på D-vitamin og vaginal helse. Studien konkluderer med at dette er det forsket lite på gitt, men at det som er av slik forskning "antyder" at D-vitamintilskudd kan være en kjempeide for kvinner som sliter med alt fra UVI og bekkenbunnsproblemer til tørrhet i skjeden. At problemene ser ut til å forsvinne for kvinner som blir gitt D-vitamintilskudd, kan muligens tyde på det, visstnok. Hvis de samme forsøkene blir gjentatt mange nok ganger i årene som kommer, kan det til og med hende at det en gang kan komme en anbefaling til kvinner med underlivsproblemer om å ta D-vitamintilskudd. Kilde: https://www.mdpi.com/2072-6643/15/17/3804 Hovedårsaken til at forskerne ikke vil anbefale D-vitamintilskudd mot vaginal tørrhet, er at de epitele cellene det er snakk om i tillegg til vitamin D også trenger omega-3, sink og magnesium for å fornye seg og sikre et mer slimet miljø, for å si det kalle det det. Hvis det er sånn at kvinnene som ble bedre av D-vitamin egentlig ble bedre fordi de samtidig fikk i seg omega-3, sink eller magnesium, er det jo ikke D-vitamin som er årsaken til forbedringen. Forskerne kan jo ta feil. Som sagt: Dette er ikke ment som tips om å gjøre noe som helst, men jeg tenkte kanskje jeg kunne bidra med litt vitenskap sent på kvelden, hvis noen skulle være interessert i sånt, 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #3 Del Skrevet 7. november 2023 Lonehill skrev (9 timer siden): Dette er ikke tips om noen vidunderkur, men det kan si noe om årsaken til problemet. En studie som testet D-vitamintilskudd mot vaginal atrofi, kom til følgende resultat: En artikkel med tittelen "How Vitamin D Levels Impact Vaginal Health" (Hvordan D-vitaminnivå påvirker vaginal helse) forklarer problemet med vaginal tørrhet sånn: En studie publisert i august i år med tittelen "Therapeutic Effects of Vitamin D on Vaginal, Sexual, and Urological Functions in Postmenopausal Women" (Terapeutiske effekter av vitamin D på vaginale, seksuelle og urologiske funksjoner hos postmenopausale kvinner) går gjennom det som i dag finnes av forskning på D-vitamin og vaginal helse. Studien konkluderer med at dette er det forsket lite på gitt, men at det som er av slik forskning "antyder" at D-vitamintilskudd kan være en kjempeide for kvinner som sliter med alt fra UVI og bekkenbunnsproblemer til tørrhet i skjeden. At problemene ser ut til å forsvinne for kvinner som blir gitt D-vitamintilskudd, kan muligens tyde på det, visstnok. Hvis de samme forsøkene blir gjentatt mange nok ganger i årene som kommer, kan det til og med hende at det en gang kan komme en anbefaling til kvinner med underlivsproblemer om å ta D-vitamintilskudd. Kilde: https://www.mdpi.com/2072-6643/15/17/3804 Hovedårsaken til at forskerne ikke vil anbefale D-vitamintilskudd mot vaginal tørrhet, er at de epitele cellene det er snakk om i tillegg til vitamin D også trenger omega-3, sink og magnesium for å fornye seg og sikre et mer slimet miljø, for å si det kalle det det. Hvis det er sånn at kvinnene som ble bedre av D-vitamin egentlig ble bedre fordi de samtidig fikk i seg omega-3, sink eller magnesium, er det jo ikke D-vitamin som er årsaken til forbedringen. Forskerne kan jo ta feil. Som sagt: Dette er ikke ment som tips om å gjøre noe som helst, men jeg tenkte kanskje jeg kunne bidra med litt vitenskap sent på kvelden, hvis noen skulle være interessert i sånt, Lurer på om jeg kan spørre deg om noe rundt epithel celler. Jeg tok en test ved en lab i utlandet, som beskrev tilstanden min som cytolotic vaginose. Your epithel cells are shedding. Og for høyt nivå av gode bakterer; lactobacillus crispateus. Hva kan jeg gjøre med ep-celler, bortsett fra de «vanlige tingene» som å regulere ph verdi, ovesterin etc etc. Anonymkode: 0baba...6b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 7. november 2023 #4 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Lurer på om jeg kan spørre deg om noe rundt epithel celler. Jeg tok en test ved en lab i utlandet, som beskrev tilstanden min som cytolotic vaginose. Your epithel cells are shedding. Og for høyt nivå av gode bakterer; lactobacillus crispateus. Hva kan jeg gjøre med ep-celler, bortsett fra de «vanlige tingene» som å regulere ph verdi, ovesterin etc etc. Anonymkode: 0baba...6b2 Epitele celler er celler som danner membraner (f.eks. i hud, slimhinner og blodårer). Disse cellene lever ikke evig, men byttes ut med visse mellomrom, sånn at membranene skal holde seg tette og friske. Det som kalles cell shedding, er at epitele celler programmeres til å dø. Samtidig stimuleres andre epitele celler til å dele seg for å erstatte cellene som dør. Slik fornyes slimhinnene for å holde seg friske. Det samme gjelder for epitele hudceller. Disse cellene er heldigvis ikke slimdannende, men hvis vi ikke greier å produsere nok av den, blir huden lekk og tørker ut. Lekk hud slipper mikrober inn i kroppen og kan resultere i alt fra skabb til infeksjoner med sopp, virus og bakterier. Problemene ser ut til å oppstå hvis cellene som skal dele seg ikke finner nok av råvarene som trengs for å drive prosessene som skaper nye celler. Da blir det ikke dannet nok slimdannende celler i skjeden til å erstatte cellene som dør og slimhinnene tørker ut, ganske enkelt. Forskerne kjenner sammenhengene, men vet ikke nøyaktig hvilke stoffer som er viktigst for å sikre produksjon av nye epitele celler. De har lagt merke til at kvinner med vaginal atrofi tilsynelatende blir bedre av D-vitamintilskudd, slik de beskriver i studiene jeg linket til over her, men det er ingen som har testet hvor mye D-vitamintilskudd som evt. trengs for å oppnå denne virkningen. Derfor kan ikke forskerne anbefale bruk av D-vitamintilskudd mot vaginal atrofi. Vi vet altså at celler trenger tilgang til bl.a. D-vitamin, omega-3, sink og magnesium for å formere seg. Siden ingen vet hvor mye som trengs av de enkelte stoffene og det ikke finnes tester som viser hvem som mangler f.eks. sink og magnesium, er det klin umulig å lage en anbefaling. Hva du kan gjøre med dette finnes det altså ikke noe offisielt svar på. For meg ser det ut som det kan være lurt å være i gruppen som sørger for at kroppen har tilgang til nok D-vitamin, omega-3, sink og magnesium, men det er selvsagt bare spekulasjoner fra min side. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #5 Del Skrevet 7. november 2023 Lonehill skrev (14 timer siden): Dette er ikke tips om noen vidunderkur, men det kan si noe om årsaken til problemet. En studie som testet D-vitamintilskudd mot vaginal atrofi, kom til følgende resultat: En artikkel med tittelen "How Vitamin D Levels Impact Vaginal Health" (Hvordan D-vitaminnivå påvirker vaginal helse) forklarer problemet med vaginal tørrhet sånn: En studie publisert i august i år med tittelen "Therapeutic Effects of Vitamin D on Vaginal, Sexual, and Urological Functions in Postmenopausal Women" (Terapeutiske effekter av vitamin D på vaginale, seksuelle og urologiske funksjoner hos postmenopausale kvinner) går gjennom det som i dag finnes av forskning på D-vitamin og vaginal helse. Studien konkluderer med at dette er det forsket lite på gitt, men at det som er av slik forskning "antyder" at D-vitamintilskudd kan være en kjempeide for kvinner som sliter med alt fra UVI og bekkenbunnsproblemer til tørrhet i skjeden. At problemene ser ut til å forsvinne for kvinner som blir gitt D-vitamintilskudd, kan muligens tyde på det, visstnok. Hvis de samme forsøkene blir gjentatt mange nok ganger i årene som kommer, kan det til og med hende at det en gang kan komme en anbefaling til kvinner med underlivsproblemer om å ta D-vitamintilskudd. Kilde: https://www.mdpi.com/2072-6643/15/17/3804 Hovedårsaken til at forskerne ikke vil anbefale D-vitamintilskudd mot vaginal tørrhet, er at de epitele cellene det er snakk om i tillegg til vitamin D også trenger omega-3, sink og magnesium for å fornye seg og sikre et mer slimet miljø, for å si det kalle det det. Hvis det er sånn at kvinnene som ble bedre av D-vitamin egentlig ble bedre fordi de samtidig fikk i seg omega-3, sink eller magnesium, er det jo ikke D-vitamin som er årsaken til forbedringen. Forskerne kan jo ta feil. Som sagt: Dette er ikke ment som tips om å gjøre noe som helst, men jeg tenkte kanskje jeg kunne bidra med litt vitenskap sent på kvelden, hvis noen skulle være interessert i sånt, Jag har skyhøye d vitamin lager og er tørr i underlivet, så tror ikke på teorien din Anonymkode: 8eaad...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #6 Del Skrevet 7. november 2023 Lonehill skrev (4 timer siden): Epitele celler er celler som danner membraner (f.eks. i hud, slimhinner og blodårer). Disse cellene lever ikke evig, men byttes ut med visse mellomrom, sånn at membranene skal holde seg tette og friske. Det som kalles cell shedding, er at epitele celler programmeres til å dø. Samtidig stimuleres andre epitele celler til å dele seg for å erstatte cellene som dør. Slik fornyes slimhinnene for å holde seg friske. Det samme gjelder for epitele hudceller. Disse cellene er heldigvis ikke slimdannende, men hvis vi ikke greier å produsere nok av den, blir huden lekk og tørker ut. Lekk hud slipper mikrober inn i kroppen og kan resultere i alt fra skabb til infeksjoner med sopp, virus og bakterier. Problemene ser ut til å oppstå hvis cellene som skal dele seg ikke finner nok av råvarene som trengs for å drive prosessene som skaper nye celler. Da blir det ikke dannet nok slimdannende celler i skjeden til å erstatte cellene som dør og slimhinnene tørker ut, ganske enkelt. Forskerne kjenner sammenhengene, men vet ikke nøyaktig hvilke stoffer som er viktigst for å sikre produksjon av nye epitele celler. De har lagt merke til at kvinner med vaginal atrofi tilsynelatende blir bedre av D-vitamintilskudd, slik de beskriver i studiene jeg linket til over her, men det er ingen som har testet hvor mye D-vitamintilskudd som evt. trengs for å oppnå denne virkningen. Derfor kan ikke forskerne anbefale bruk av D-vitamintilskudd mot vaginal atrofi. Vi vet altså at celler trenger tilgang til bl.a. D-vitamin, omega-3, sink og magnesium for å formere seg. Siden ingen vet hvor mye som trengs av de enkelte stoffene og det ikke finnes tester som viser hvem som mangler f.eks. sink og magnesium, er det klin umulig å lage en anbefaling. Hva du kan gjøre med dette finnes det altså ikke noe offisielt svar på. For meg ser det ut som det kan være lurt å være i gruppen som sørger for at kroppen har tilgang til nok D-vitamin, omega-3, sink og magnesium, men det er selvsagt bare spekulasjoner fra min side. Tusen takk for denne forklaringen. Ang tilskudd, så har jeg gått fast på d-vit, omega 3, sink og magnesium over flere år, så i mitt tilfelle bedrer det ikke biomet. Men kan jo være jeg må høyere opp på nivåene; aner ikke. Tok tindved tilskudd et par år uten at det hjalp slimhinner. Anonymkode: 0baba...6b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #7 Del Skrevet 7. november 2023 Har du sjekket hormoner? Nå kan man ha hormonelle ubalanser selv om prøver er ok, men lurt å ta prøver også. Anonymkode: a9636...2fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevala Skrevet 8. november 2023 #8 Del Skrevet 8. november 2023 Jeg fikk veldig god hjelp av Gelisse. https://www.felleskatalogen.no/medisin/gelisse-italfarmaco-646370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå