Gå til innhold

Offentlig adhd utredning som voksen

Fremhevede innlegg

Skrevet
On 11/6/2023 at 6:12 PM, AnonymBruker said:

Etter å ha fylt ut en del skjemaer om sønnen vår i forbindelse med klargjøring til utredning av adhd, har jeg fått en gryende mistanke om at jeg selv kanskje kan ha adhd. Og ønsker utredning. Skårer høyt på starttesten til adhd.

Er i dag delvis på arbeidsavklaringspenger pga utmattelse, som det pr i dag ikke finnes noen konkret årsak til. Utmattelsen sitter i hovedsak i hodet.

Vil det at jeg er på aap og skårer høyt på selvtesten kunne være god nok grunn til å få utredning offentlig? Eller må jeg belage meg på å gjøre det privat?

Anonymkode: 68762...75f

det er ganske enkelt å få utredelse når du har fått diagnose på barnet ditt da adhd ofte går i arv. Jeg fikk diagnosen på min sønn for 2 år siden og knappe 3 mnd etterpå hadde jeg samme diagnose. Livet er mye lettere nå ❤ for meg holdt det med en legetime der jeg fortalte om alle symptomene jeg kjente meg igjen i gjennom utredningen til min sønn og at jeg tenkte det var sannsynlig at også jeg hadde adhd. Legen sendte henvisning til dps og jeg kom til kort tid etter. Selve utredning tok ca 1 mnd (4 møter med psykriater) har nå fortsatt oppfølging hos psykiater en gang iblandt

Anonymkode: 5dfb3...3c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg ville ikke hatt for store forhåpninger. For å få utredning i det offentlig må du ha stor funksjonssvikt på flere områder.

Anonymkode: 2697e...7f9

Mtp at TS har en sønn som har påvist diagnose, og går på AAP pga utmattelse, så bør hun nok komme inn via dps. Det som er viktig er at TS forbereder seg godt og tar med notater til fastlegen.

Jeg har gått gjennom utfordringer gjennom livet, hva som har trigget, hvordan det har trigget, når, osv, og skrevet det ned i korte trekk, så jeg ikke glemmer hva legen trenger å vite. 

Anonymkode: 167bf...0f8

Skrevet

Jeg har også en sønn med ADHD og venter nå på at behandler skal sjekke om hun skal sende henvisning for utredning. Er spent på dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Mtp at TS har en sønn som har påvist diagnose, og går på AAP pga utmattelse, så bør hun nok komme inn via dps. Det som er viktig er at TS forbereder seg godt og tar med notater til fastlegen.

Jeg har gått gjennom utfordringer gjennom livet, hva som har trigget, hvordan det har trigget, når, osv, og skrevet det ned i korte trekk, så jeg ikke glemmer hva legen trenger å vite. 

Bør kan så  være,men Dps er pressa og det kreves betydelig  funksjonsproblemer  på mer enn et område for å få plass.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne/adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon#adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon-veiledende-frist-26-uker

«Det henvises mange pasienter t utredning av mulig hyperkinetisk forstyrrelse. Spesialisthelsetjenesten bør konsentrere seg om utredning av de som har betydelige funksjonsproblemer på skole, arbeid og i hjemmet.»

• Nyttig 1
Skrevet

Fastlegen mente det var helt på sin plass med en utredning, og har nå sendt en utfyllende henvisning. Håper jeg slipper igjennom.

ts

• Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Fastlegen mente det var helt på sin plass med en utredning, og har nå sendt en utfyllende henvisning. Håper jeg slipper igjennom.

ts

Masse lykke til! :)

Skrevet

Skrev her før i dag. At jeg tok tester forrige uke. Rapporten min er ikke helt klar, men jeg fikk tlf i dag om at jeg definitivt har adhd uoppmersom type.  Som hun sa svært høyt på skalaen faktisk,  så hun anbefalte sterkt å prøve ut medisiner. Mye pga at alt passet, i tillegg til at begge barna også har det. 

Anonymkode: 5d6a5...e36

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 21.33):

Det har skjedd en eksplosjon i utredningssaker til ADHD. DPS'ene er presset. Avtalespesialistene er også helt fullbookede. Jeg har fått beskjed om at hvis jeg vil ha en utredning så bør jeg gjøre det helprivat. Jeg bor i Oslo. 

DPS argumenterer med i sin veileder at det må ha vært en  betydelig funksjonssvikt som har påvirket sosialliv og jobb/utdannelse.  Om du vil bruke avtalespesialist, så må søknaden dit rettighetsvurderes av DPS.  Så det skal en del til for å få utredning om man ikke selv vil ta hele regningen.

Anonymkode: 3fe41...33e

Det er desverre helt sant.  Jeg fikk avslag om videre henvisning både fra dps og fastlege pga ikke stort nok funksjonsfall

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bør kan så  være,men Dps er pressa og det kreves betydelig  funksjonsproblemer  på mer enn et område for å få plass.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne/adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon#adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon-veiledende-frist-26-uker

«Det henvises mange pasienter t utredning av mulig hyperkinetisk forstyrrelse. Spesialisthelsetjenesten bør konsentrere seg om utredning av de som har betydelige funksjonsproblemer på skole, arbeid og i hjemmet.»

Fikk avslag med nøyaktig samme ordlyd 

Anonymkode: 3fe41...33e

• 2 uker senere...
Skrevet

Da var jeg innkalt til DPS.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...