Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Usikker på om dette er riktig forum å poste i. Men jeg har søkt om forlengelse av aap, det gjorde jeg i september så behandlingstiden er ikke over enda. Men jeg har nettopp fått et brev fra Nav som sier at deres vurdering er at jeg har rett på hjelp fra dem til å komme ut i arbeid tilpasset min situasjon. Aap søknaden har jeg altså ikke fått svar på enda. Men hva vil dette si, betyr det at søknaden blir innvilget? Noen som har fått tilsvarende brev fra Nav og ikke fått innvilget søknad? 

Anonymkode: 8e3b7...a8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har fått brev som sier at du har rett på aap. 

Anonymkode: 813ec...d33

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har fått brev som sier at du har rett på aap. 

Anonymkode: 813ec...d33

Men søknaden er fortsatt ikke innvilget? Den ligger under behandling. Ts

Skrevet

Noen fler som vet? Ts

Skrevet

Det høres ut som du har fått en arbeidsevnevurdering (14a vedtak). Da har lokalkontoret gjort sin vurdering, så skal nav arbeid og ytelser vurdere resten.

Les det brevet nøye ts!

Anonymkode: 8c16d...4ab

• Liker 1
Skrevet

Du har fått et 14a-vedtak ja, altså et vedtak på hvor mye hjelp du har krav på fra NAV. Da er det ikke usannsynlig at det jobbes med arbeidsevnevurderingen din, som skal videre til en beslutter. Om den blir godkjent hos beslutter, vil du få tilsendt en kopi av vurderingen, samtidig som saken går videre til NAV Arbeid og ytelser som avgjør kravet om penger.

Kort fortalt, det jobbes med saken hos lokalkontoret.

Anonymkode: 6b681...82e

• Liker 3
Skrevet

Det er et 14a vedtak. Det er et vedtak på oppfølgingsdelen, hvor mye hjelp du har krav på. Dessverre så er vedtaket svært forvirrende om veileder ikke har skrevet inn noe ekstra. Hos oss sendes ikke det ut før saken er godkjent av lokal beslutter og sendes ut sammen med arbeidsevnevurderingen. 

Det sier egentlig ikke noe om du får AAP eller ikke, du kan fortsatt stå med samme behov for oppfølging mtp jobb fra Nav uten å få AAP. Mest sannsynlig så får du arbeidsevnevurderingen snart og beskjed fra veileder med svar på søknaden.

Anonymkode: 4ca59...4de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det høres ut som du har fått en arbeidsevnevurdering (14a vedtak). Da har lokalkontoret gjort sin vurdering, så skal nav arbeid og ytelser vurdere resten.

Les det brevet nøye ts!

Anonymkode: 8c16d...4ab

Aha, skjønner. Jeg har lest det flere ganger, men hva mener du med at jeg må lese nøye? Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er et 14a vedtak. Det er et vedtak på oppfølgingsdelen, hvor mye hjelp du har krav på. Dessverre så er vedtaket svært forvirrende om veileder ikke har skrevet inn noe ekstra. Hos oss sendes ikke det ut før saken er godkjent av lokal beslutter og sendes ut sammen med arbeidsevnevurderingen. 

Det sier egentlig ikke noe om du får AAP eller ikke, du kan fortsatt stå med samme behov for oppfølging mtp jobb fra Nav uten å få AAP. Mest sannsynlig så får du arbeidsevnevurderingen snart og beskjed fra veileder med svar på søknaden.

Anonymkode: 4ca59...4de

Veldig forvirrende opplegg egentlig, kan ikke huske å fått et sånt brev før. Er 50% ufør og vil egentlig søke 100%. Men må igjennom en runde til med aap og fikk beskjed om at de måtte finne ut av restarbeidsevnen min underveis. Det har ikke blitt gjort enda, men Nav har gått igjennom sykehistorien min og legen har lagt ved erklæring på at jeg er syk uten tegn til bedring. Fått et langt brev om det, samt dette vedtaket om at jeg har rett på hjelp fra Nav til å komme ut i jobb. Sliten, har holdt på med dette i 15 år nå 😮‍💨 ts

• Hjerte 2
  • 4 uker senere...
Skrevet

Jeg fikk et intetsigende «14a vedtak» som brev i posten og som PDF i dokumentarkivet på nav.no.

I forkant av det fikk jeg en melding i min innboks som omhandlet arbeidsevnevurdering og en god del informasjon om muligheter, forhold og tiltak. Kjipt og bra på en og samme gang.

Kjipt fordi det står rett frem og svart på hvitt hvor dårlig det står til, men bra fordi resultatet er at jeg har fått rett på spesielt tilpasset innsats.

Jeg måtte grave litt for å finne ut hva som ligger i retten jeg har blitt tildelt:

• Standard innsats: Det vil si at brukeren ventes å kunne skaffe seg jobb på egenhånd, slik som typisk er tilfellet for nyut- dannede, jobbskiftere og liknende.
  • Situasjonsbestemt innsats: Dette er for eksempel personer som har problemer med å komme i jobb på grunn av mismatch mellom egne kvalifikasjoner og kravene i arbeidslivet eller personer med språkproblemer.
  • Spesielt tilpasset innsats: Det betyr at arbeidsevnen er nedsatt, og at tiltak fra NAV ofte vil være nødvendig i en kombinasjon med virkemidler fra andre, for eksempel medisinsk behandling og rehabilitering, tilrettelegging, sosial trening/oppfølging med mer.
  • Varig tilpasset innsats:  Arbeidsevnen er varig nedsatt, og at brukeren ikke vil kunne skaffe seg eller beholde ordinært arbeid gjennom innsats fra NAV eller andre samarbeidende aktører. Dette vil ofte være personer hvor uføretrygd er aktuelt

Anonymkode: daec0...4c3

Skrevet

Men jeg neder vel opp med

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Varig tilpasset innsats:  Arbeidsevnen er varig nedsatt, og at brukeren ikke vil kunne skaffe seg eller beholde ordinært arbeid gjennom innsats fra NAV eller andre samarbeidende aktører. Dette vil ofte være personer hvor uføretrygd er aktuelt

etterhvert, da min sykdom er kronisk og degenerativ.

Anonymkode: daec0...4c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 18.23):

Du har fått et 14a-vedtak ja, altså et vedtak på hvor mye hjelp du har krav på fra NAV. Da er det ikke usannsynlig at det jobbes med arbeidsevnevurderingen din, som skal videre til en beslutter. Om den blir godkjent hos beslutter, vil du få tilsendt en kopi av vurderingen, samtidig som saken går videre til NAV Arbeid og ytelser som avgjør kravet om penger.

Kort fortalt, det jobbes med saken hos lokalkontoret.

Anonymkode: 6b681...82e

Må det skrives ny arbeidsevnevurdering ved forlengelse av AAP?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...