Gå til innhold

Covid - jobb, eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungdommen i huset har vært svært dårlig de siste dagene. Veldig høy feber og hodepine som Paracet ikke hjelper på, masse oppkast og fullstendig sengeliggende i 3-4 dager. 
Jeg har pleiet henne og vært tett på henne siden hun ble syk. Hun testet positivt for Covid nå. 🫣

Jeg har en jobb (serviceyrke) hvor jeg er i nærkontakt med flere hundre mennesker hver dag, og jobber også tett på egne kollegaer. Jeg må reise flere timer for å komme meg til jobb, og blir værende der flere dager i strekk før jeg kan reise hjem igjen.

Nå er jeg usikker på hva jeg skal gjøre i morgen tidlig. Jeg er sliten etter å ha vært «sykepleier», og har knapt sovet hele helgen. Jeg er litt hes i halsen og småsnufser litt, men ikke såpass mye at jeg kan si at jeg er forkjølet. Hodepine har jeg også, men det kan like gjerne være søvnmangel. 

Tidligere ville jo dette definitivt ført til «karantene», og risikoen er jo høy for videresmitte både før og evt. etter symptomstart. Det kan også gå bra, selvfølgelig.

Hva synes dere at jeg bør gjøre? Reise til jobb som vanlig, eller vente og se an formen? 🤔

Anonymkode: ebcda...7f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ungdommen i huset har vært svært dårlig de siste dagene. Veldig høy feber og hodepine som Paracet ikke hjelper på, masse oppkast og fullstendig sengeliggende i 3-4 dager. 
Jeg har pleiet henne og vært tett på henne siden hun ble syk. Hun testet positivt for Covid nå. 🫣

Jeg har en jobb (serviceyrke) hvor jeg er i nærkontakt med flere hundre mennesker hver dag, og jobber også tett på egne kollegaer. Jeg må reise flere timer for å komme meg til jobb, og blir værende der flere dager i strekk før jeg kan reise hjem igjen.

Nå er jeg usikker på hva jeg skal gjøre i morgen tidlig. Jeg er sliten etter å ha vært «sykepleier», og har knapt sovet hele helgen. Jeg er litt hes i halsen og småsnufser litt, men ikke såpass mye at jeg kan si at jeg er forkjølet. Hodepine har jeg også, men det kan like gjerne være søvnmangel. 

Tidligere ville jo dette definitivt ført til «karantene», og risikoen er jo høy for videresmitte både før og evt. etter symptomstart. Det kan også gå bra, selvfølgelig.

Hva synes dere at jeg bør gjøre? Reise til jobb som vanlig, eller vente og se an formen? 🤔

Så egentlig handler det ikke om evt covid,men at du ikke ville jobbe?

Anonymkode: 6d0ea...263

• Liker 4
Skrevet

Snakk med sjefen

Anonymkode: 9f1ab...521

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så egentlig handler det ikke om evt covid,men at du ikke ville jobbe?

Anonymkode: 6d0ea...263

Jeg ønsker å jobbe, og har høy arbeidsmoral, og det skal mye til for at jeg lar være. Her spør jeg fordi jeg tenker på menneskene rundt meg, på eldre mennesker, på arbeidsplassen min, og på konsekvensene det kan få for både mennesker, samfunn og arbeidsgiver (det er krise dersom mange ansatte blir syke samtidig).

Skrevet

Er du syk selv? Det er den eneste omstendigheten du trenger å tenke på...

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hold deg hjemme du. Med god samvittighet

Skrevet

Spør sjefen.. Jeg hadde covid nylig men svært lite symptomer, kunne fint jobbet. Sjefen ønsker jeg var hjemme noen dager da andre kollegaer har blitt langt dårligere enn meg og vi ønsker ikke mange syke nå. 

Anonymkode: 860eb...065

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva hadde du gjort før covid? Alternativt, hva hadde du gjort dersom det ikke var positiv covid test nå?

En skal behandle covid som all annen sykdom nå, føler du deg syk? Bli hjemme. Fin i formen? Reis på jobb. Med mindre arbeidsstedet ditt har strengere regler rundt det, men det kan ingen her inne vite. En trenger ikke teste seg for covid heller lenger, så irrelevant er det :) Jeg vil like lite bli smittet av influensa eller omgangssyke, faktisk vil jeg heller ha covid basert på hvordan de ulike sykdommene har rammet meg og alle jeg kjenner. Så hadde du reist på jobb dersom det ikke var snakk om covid nå, så reiser du på jobb! 

Anonymkode: 6e903...51d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Test deg! Hjelper ikke hva folk sier, jeg hadde aldri kommet til å reise på jobb med eller med mistanke om covid. 

Anonymkode: 95cc8...ccd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du har vært i nærkontakt med noen som har testet positivt for Covid-19 og opplever symptomer som hodepine, heshet og snufsing, kan det være lurt å være forsiktig og vente på å se an formen din. Det er viktig å følge gjeldende retningslinjer fra helsemyndighetene og vurdere om det er trygt for deg å reise til jobb med tanke på smitterisiko for deg selv og andre. Ta gjerne kontakt med helsepersonell for råd og veiledning.

Anonymkode: 8a557...45d

Skrevet

Du sier det kan være hodepine pga. dårlig søvn, men sjansene for det når du har vært tett på andre med covid er ikke store. Du har også to andre symptomer som tyder på covid. Sjansene er store for at du er svært smittsom akkurat nå. Det er en svært dårlig idé å dra ut på reise og være i kontakt med hundrevis av personer nå. Vis omtanke både for deg selv og andre og bli hjemme.

Anonymkode: 0108b...37e

• Liker 1
Skrevet

Jeg var ikke hes i halsen eller snufsete når jeg våknet i morges (jeg har støvmiddallergi og det ble rengjort i går), men sov dårlig i natt også og har fremdeles litt «trøtthodepine». Test i går og i morges var negative. Arbeidsgiver sa: «Kom på jobb, du».

Jeg dro på jobb, men nå har de snakket med lege og sykepleier som sier at jeg til tross for lite/ingen symptomer og negativ test kan ha virus i meg og smitte andre. Enden på visen er dermed at jeg ikke får jobbe likevel, og er i «Covid-karantene» langt hjemmefra. Hurra! 🙄🥳

Skrevet

Selv i helsevesenet krever de at vi kommer på jobb med korona nå. Man skal kun være hjemme om man har feber, men forventer ellers å komme hostende og harkende blant kreftpasientene. Vi har ikke lov til å teste oss lenger, de har gjemt bort alle testene hos oss 🥲

Men man ser jo an formen selvsagt. Da jeg hadde det selv var nesten helt frisk og kunne fint ha jobbet, men den gang var det full  karantene 🫶

Anonymkode: 92638...a90

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...