Gå til innhold

Ja til juridisk abort.

AdonisFFM

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg synes vi skal kunne forvente at kvinner sjekker om de er gravide når de har valgt å ha ubeskyttet sex. Det bør ikke komme som en overraskelse. Om de ikke gidder å sjekke bryr de seg så lite om hva faren mener uansett, at de får ta ansvaret for det også.

Og som sagt kan en ha en nemnd i tvilstilfeller.

Anonymkode: 89824...e5a

Hva med alle kvinnene som tror de er beskyttet av prevensjonen de bruker? Prevensjon feiler oftere enn folk flest vil innse. Skal det innføres obligatorisk graviditetssjekk av alle fertile kvinner. Hvem skal betale for det?
Alt for at menn ikke skal ta ansvar for eventuelle barn de bidrar med å lage. 🙄

Anonymkode: 69cd9...f7d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Usikker på om det er et gode å dele rom med en gjeng 19 år gamle gutter, gitt.

Anonymkode: 92f84...cd5

Det er DEFINITIVT ikke et gode for gutta.

Endret av AdonisFFM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kvinner vil heller ikke at mannen bruker kondom, åpenbart. De ligger jo med ham uten. De vil bare ha det godt for deretter å ta abort om uhellet er ute. Eventuelt få et barn om de føler for det.

Er like ansvarsløst av en kvinne å velge å ikke bruke prevensjon om hun ikke vil ha barn. Konsekvensene er verre for hemne enn for mannen. 

Anonymkode: 6b08a...b23

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så komplisert som noen vil gjøre det.

Graviditetstester er billige og kan brukes allerede etter to uker. Så for de mest fertile kvinner med en fysiologisk optimal 28-dagers syklus er det enkelt å finne ut tidlig.

En hører selvsagt om kvinner som " ikke ante" at de var gravide før senere, men for det overveldende flertall er dette unntaket. 

De fleste kvinner som kjenner sin syklus vet som regel også noenlunde NÅR de har eggløsning. Så DE kan også være mer forsiktig i de 3-5 dagene dette gjelder. 

Ingenting er vanntett, men hvis en kan lage et sustem som er LITT mer rettferdig, bør jo det forsøkes, ikke sant?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.11.2023 den 21.59):

Med mindre man er kvinne, da kan man ta abort.

Anonymkode: 98f96...bbd

Abort er vondt og en stor påkjenning psykisk og fysisk. Å ta abort er en konsekvens 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, enn at vi slal gjøre noe som hjelper mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FruR skrev (2 minutter siden):

Abort er vondt og en stor påkjenning psykisk og fysisk. Å ta abort er en konsekvens 

Men kvinnen foretrekker jo det, så det kan da ikke være såååå ille.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med alle kvinnene som tror de er beskyttet av prevensjonen de bruker? Prevensjon feiler oftere enn folk flest vil innse. Skal det innføres obligatorisk graviditetssjekk av alle fertile kvinner. Hvem skal betale for det?

Hvis dette er et argument mot juridisk abort, er det også et argument mot vanlig abort.

Folk vet at prevensjon kan feile. Hvis de da likevel velger å ikke bruke f.eks både kondom og p-piller, velger å ikke ta angrepille, velger å ikke teste seg for graviditet, velger å ikke ta abort, ja da synes jeg egentlig de skal måtte ta de fulle konsekvensene av det alene. Kvinner har ALLE muligheter til å ikke bli forelder.

Du kan ikke klage på at det er mannen som "ikke gidder å ta ansvar" når kvinnen har enda flere muligheter til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Er like ansvarsløst av en kvinne å velge å ikke bruke prevensjon om hun ikke vil ha barn. Konsekvensene er verre for hemne enn for mannen. 

Desto mer uforståelig at så mange velger å ha ubeskyttet sex med ubrukelige menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nettopp. Jeg ble gravid på hormonspiral (derfor fant jeg det ikke ut før jeg var 11 uker på vei). Skal alle kvinner ta graviditetstet hver gang de har hatt sex, hele året, hele livet? Det blir dyrt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (19 minutter siden):

Ja, enn at vi slal gjøre noe som hjelper mannen?

Som for eksempel fortelle menn at de må slutte å syte og begynne på hormonell prevensjon?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (16 minutter siden):

Men kvinnen foretrekker jo det, så det kan da ikke være såååå ille.

Kanskje de av ulike grunner foretrekker det fremfor å bære frem barnet men kan hende de hadde fortrukket å ikke bli gravid i det hele tatt,. 

Anonymkode: 268af...43c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Rosalilje84 said:

Nettopp. Jeg ble gravid på hormonspiral (derfor fant jeg det ikke ut før jeg var 11 uker på vei). Skal alle kvinner ta graviditetstet hver gang de har hatt sex, hele året, hele livet? Det blir dyrt.

Prisen er det siste de tenker på uansett. De bruker jo tusenvis på klær, sminke og alkohol for å få seg et ubeskyttet ligg, så de har nok råd til en graviditetstest også. Men slike tester burde selvsagt være gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AdonisFFM skrev (17 minutter siden):

Graviditetstester er billige og kan brukes allerede etter to uker. Så for de mest fertile kvinner med en fysiologisk optimal 28-dagers syklus er det enkelt å finne ut tidlig.

En hører selvsagt om kvinner som " ikke ante" at de var gravide før senere, men for det overveldende flertall er dette unntaket. 

De fleste kvinner som kjenner sin syklus vet som regel også noenlunde NÅR de har eggløsning. Så DE kan også være mer forsiktig i de 3-5 dagene dette gjelder. 

Ingenting er vanntett, men hvis en kan lage et sustem som er LITT mer rettferdig, bør jo det forsøkes, ikke sant?

Jepp. Helt enig. Hvis jeg går gravid tar du fødselen! Og så kan jeg ta riften og du ta blodtapet og operasjonen i narkose etterpå. 
Deretter kan jeg godt ta urinveislekasjen, svien og blødningen. Deretter kan jo du amme og jeg ta såre brystvorter. 
Du kan ta barseltårene og jeg gjøre knipeøvelsene. 
Eller? 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Desto mer uforståelig at så mange velger å ha ubeskyttet sex med ubrukelige menn.

Rart ikke begge parter kan pålegges likt ansvar. Kondom er uten bivirkninger og beskytter mot sykdommer så den burde jo tas på uansett så lenge det er random puling det er snakk om. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (45 minutter siden):

Så poenget med juridisk abort er å slippe samvær og bidrag, for så å komme rekende etterpå, kanskje be sitt myndige barn om hjelp, leke bestefar for barnets barn osv? Søtt. 

Det tror jeg ingen andre enn du har sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis dette er et argument mot juridisk abort, er det også et argument mot vanlig abort.

Folk vet at prevensjon kan feile. Hvis de da likevel velger å ikke bruke f.eks både kondom og p-piller, velger å ikke ta angrepille, velger å ikke teste seg for graviditet, velger å ikke ta abort, ja da synes jeg egentlig de skal måtte ta de fulle konsekvensene av det alene. Kvinner har ALLE muligheter til å ikke bli forelder.

Du kan ikke klage på at det er mannen som "ikke gidder å ta ansvar" når kvinnen har enda flere muligheter til det.

Som samfunn har vi valgt at kvinner skal ha rett til abort. Abort er aldri lett men nødvendig fordi konsekvensene ved ikke å ha det har helt uakseptable konsekvenser for kvinners helse. Strikkepinner og så videre.
Vi er et sivilisert samfunn, har lært av historien, ser hvor dårlig abortforbud fungerer ellers i verden og velger det beste alternativet. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (På 5.11.2023 den 14.30):

Når en kvinne har FULL RETT til å bestemme om foster skal leve eller ikke bør i anstendighetens navn mannen kunne velge å være far også. 

Alt annet høres veldig hyklerisk ut.

Hvis en gravid kvinne velger å ha barnet, MEN mannen ikke ønsker det, bør han kunne løses fra alt framtidig ansvar.

Hvis du som mann ikke takler tanken på å få et avkom, bør du sterilisere deg eller avstå fra sex. Så enkelt er det. Staten skal ikke betale for dine tabber.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (49 minutter siden):

Hvis ikke disse testene settes i system vil folk sluntre unna, glemme, utføre feil, bomme på dagen, ikke gidde, ikke prioritere og så videre. Hvordan skal man bevise at ikke kvinnen tok en test men HCG for eksempel enda var for lav eller bare feilet? 

Så for å tilgodese enkelte menns lyst til å pule uten konsekvenser må dette gjøres på en måte som kan verifiseres og kontrolleres. Offentlige testsentre hvor helsepersonell titter mens kvinnen tisser på pinnen (må ikke være mulighet for å sluntre unna) og registrering av syklus i Helse-Norge. I tillegg må unge jenter sjekkes jevnlig for å de har fått mensen. Et system som vil få selv Amerikansk fengselsvesen til å bli misunnelig.  

Kvinner i fertil alders basale menneskerettigheter, Datatilsynets innvendinger, omprioritering av hardt tiltrengt helsepersonell og en prislapp som vil få korona til å blekne er selvfølgelig helt innafor å betale for. Spesielt for disse mennene som får hetta ved tanken om et skarve barnebidrag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Værre said:

Hvis du som mann ikke takler tanken på å få et avkom, bør du sterilisere deg eller avstå fra sex. Så enkelt er det. Staten skal ikke betale for dine tabber.

Hvis du som kvinne ikke takler tanken på å få et avkom, bør du sterilisere deg eller avstå fra sex. Så enkelt er det. Staten skal ikke betale for dine tabber.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...