Gå til innhold

Dere som har metandominert IBS (mye tarmgass)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har irritabel tarm kjennetegnet ved veldig mye tarmgass. Hvordan gjør dere det når dere dater? Når jeg er alene slipper jeg det jo når det kommer, for ellers vil det skape mye ubehag og smerte. Men det kan jeg jo ikke akkurat når jeg dater og hvis jeg får kjæreste vil det for de aller fleste bli en stor turn-off, antar jeg. Det er jo ikke akkurat små lydløse, det er veldig høylytt fordi det er så mye. Men skal man bare gå rundt med ubehag og smerte og holde det inne??
For meg funker det forresten bare med ensidig kosthold og kutte ut alle matvarer som genererer gass, samt unngå sukker og mye fett. Det er også gjerne dårlig kombo generelt med sosialt liv og partnerskap.

Anonymkode: d2b14...cfc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du heterofil kvinne? I så fall vil jeg tippe 90% av alle mannfolk synes det er forfriskende og "kysten klar" hvis du er den første som fiser i forholdet. Du kan ende opp med å få hard konkurranse 🤣

Anonymkode: 1c444...e01

Skrevet

Dater ikke. Det er deilig å være alene og kunne slippe ut luft når jeg behøver. Jeg foretrekker å ha et smertefritt liv.

Anonymkode: 2fd80...6d9

• Nyttig 1
Skrevet

Dater ikke, men hvis jeg skulle gjort det måtte vedkommende akseptert fising, for det kan gå noen timer mellom, så kommer det i ett i kanskje en time. Så han måtte bare akseptert det,  jeg sitter ikke på do i en time av hensyn til andre

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Er du heterofil kvinne? I så fall vil jeg tippe 90% av alle mannfolk synes det er forfriskende og "kysten klar" hvis du er den første som fiser i forholdet. Du kan ende opp med å få hard konkurranse 🤣

Anonymkode: 1c444...e01

Ja det er jeg, og i 30-årene, og har forstått at jeg er attraktiv på datingmarkedet. Men dessverre veldig dårlige erfaringer med menn, og det ene seriøse forholdet jeg har hatt var med en narsissist som syntes fising var det ekleste i hele verden. Så jeg er dessverre litt skadet av det. Hadde vært ekstremt deilig om jeg møtte en som likte meg totalt uavhengig av gass som jeg faktisk ikke kan noenting for. Jeg tror jeg må ta en prat med fremtidig partner om at enten må du akseptere det eller så må du gå, og at det er et valg du må ta tidlig. - ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Dater ikke. Det er deilig å være alene og kunne slippe ut luft når jeg behøver. Jeg foretrekker å ha et smertefritt liv.

Anonymkode: 2fd80...6d9

Topsi skrev (53 minutter siden):

Dater ikke, men hvis jeg skulle gjort det måtte vedkommende akseptert fising, for det kan gå noen timer mellom, så kommer det i ett i kanskje en time. Så han måtte bare akseptert det,  jeg sitter ikke på do i en time av hensyn til andre

Jeg kan ikke leve et liv uten sex og kos, og jeg kan ikke ha sex og kos uten å være i et ekte og dypt forhold. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg klart meg veldig fint alene! - ts 

Skrevet

Ikke for å anbefale noe som helst, men jeg tenkte kanskje jeg kunne peke i en retning der det kan ligge en mulig løsning:

Nederst i magesekken sitter en ringmuskel som skal holde magesekken lukket. Den kan bli slapp, akkurat som ringmuskelen i øverenden, når du blir plaget med sure oppstøt. 

Hvis den nedre ringmuskelen blir slapp, kan du få oppstøt fra tarmen til magesekken. Da kommer fermentert tarminnhold i kontakt med mageinnholdet, som gjør at det dannes gass. Mye gass! 

Alle ringmusklene i kroppen kan bli slappe og lage lekkasjer. Blir ringmuklene som lukker blæra og endetarmen slappe, blir det inkontinens av det. Blir ringmusklene som lukker pupillene slappe, kan vi bli lysømfiendtlige fordi det lekker for mye lys inn i øyet. Blir ringmusklene i magesekken slappe, kan det bli oppstøt av det. 

Og en årsak til at muskler blir slappe er mangel på kalsium, som ofte er resultat av D-vitaminmangel. D-vitamin regulerer også mikrobiomet og er således godt innsausa i IBS. 

Dette googlesøket gir en lang liste med forskningsartikler som forteller om flere sammenhenger mellom D-vitamin og IBS. 

https://www.google.com/search?q=ibs+and+vitamin+d

Anonymkode: fc949...a52

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke for å anbefale noe som helst, men jeg tenkte kanskje jeg kunne peke i en retning der det kan ligge en mulig løsning:

Nederst i magesekken sitter en ringmuskel som skal holde magesekken lukket. Den kan bli slapp, akkurat som ringmuskelen i øverenden, når du blir plaget med sure oppstøt. 

Hvis den nedre ringmuskelen blir slapp, kan du få oppstøt fra tarmen til magesekken. Da kommer fermentert tarminnhold i kontakt med mageinnholdet, som gjør at det dannes gass. Mye gass! 

Alle ringmusklene i kroppen kan bli slappe og lage lekkasjer. Blir ringmuklene som lukker blæra og endetarmen slappe, blir det inkontinens av det. Blir ringmusklene som lukker pupillene slappe, kan vi bli lysømfiendtlige fordi det lekker for mye lys inn i øyet. Blir ringmusklene i magesekken slappe, kan det bli oppstøt av det. 

Og en årsak til at muskler blir slappe er mangel på kalsium, som ofte er resultat av D-vitaminmangel. D-vitamin regulerer også mikrobiomet og er således godt innsausa i IBS. 

Dette googlesøket gir en lang liste med forskningsartikler som forteller om flere sammenhenger mellom D-vitamin og IBS. 

https://www.google.com/search?q=ibs+and+vitamin+d

Jeg opprettet nok ikke denne tråden for å få råd for IBS, men setter pris på det likevel. Jeg har fått påvist D-vitaminmangel men ikke kalsiummangel. Drikker melk hver dag. - ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg opprettet nok ikke denne tråden for å få råd for IBS, men setter pris på det likevel. Jeg har fått påvist D-vitaminmangel men ikke kalsiummangel. Drikker melk hver dag. - ts

Da beklager jeg uleiligheten. Du ønsker å lære deg å leve med høy gassproduksjon, ikke å få slutt på gassproduksjonen? Jeg misforsto. 

Skrevet

Jeg forstår at det kan være utfordrende å håndtere mye tarmgass når du er på date eller i et forhold. Det er viktig å finne en balanse mellom å være komfortabel og å ta hensyn til partnerens opplevelse. Kanskje du kan prøve å spise mindre gassproduserende matvarer før en date eller finne måter å redusere gassdannelsen på, som å spise sakte og unngå brus eller tyggegummi. Kommunikasjon er også viktig, så kanskje du kan snakke åpent med partneren din om dine utfordringer. Husk at det er mange mennesker som vil forstå og akseptere deg som du er.

Anonymkode: e5eec...382

• Liker 1
Skrevet

Minifom tabletter👍🏻

Anonymkode: b5efb...f2f

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Minifom tabletter👍🏻

Anonymkode: b5efb...f2f

Hjelper ikke for meg. - ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da beklager jeg uleiligheten. Du ønsker å lære deg å leve med høy gassproduksjon, ikke å få slutt på gassproduksjonen? Jeg misforsto. 

Nå tolket du svaret mitt litt feil. Jeg mente at jeg postet denne tråden til å få råd angående tarmgass ved dating og samliv, ikke for å få tåd vedrørende selve IBS’en/tarmgassen. Men at jeg likevel setter pris på det du skriver og at det er velkomment. - ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...