Gå til innhold

Kan det være parkinson?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har merket den siste tiden at moren min som er i 60-årene er skjelven på hendene (muligens bare den ene).  F.eks hvis hun serverer en kopp kaffe, så skjelver hun. Har nevnt det et par ganger men da har hun bare avfeid det. Var inne på tanken om at det kan være parkinson men følte meg litt «hysterisk» som tenkte det med en gang jeg så en skjelven hånd…

Men så begynte jeg å lese og da kom jeg over alt det kognitive også, og mye av det stemmer overens med en utvikling jeg har sett de siste ti årene: manglende evne til å fokusere, sliter f.eks med å følge med på samtaler. Stiller de samme spørsmålene flere ganger i en samtale. Sliter med å lære nye ting, f.eks hvordan et kjøkkenapparat fungerer. Tregere gange. En del greier, men har hele tiden tenkt at dette er normale tegn på å bli eldre?

Det skal sies at hun jobber fulltid og fungerer godt i jobben sin, og ellers er frisk og i god form. Overtenker jeg?

Vet at den eneste måten å få svar er å snakke med legen, men det vil sitte langt inne for henne å få dette undersøkt, derfor vil jeg gjerne høre fra andre med erfaring.

Anonymkode: fda50...3e8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan også være at hun trenger mer b-12 og magnesium. Anbefaler at du ser på b-12 foreningen på facebook, der kan du se flere som har blitt feildiagnosert med nevrologiske lidelser hvor det viste seg at de hadde for lavt b-12. 

B-12 bør ligge høyt, over 400. Aktivt b-12 må også testes, ikke bare cobalamin. Jo eldre vi blir, jo dårligere blir næringsopptak. Så sjekk det/test ut tilskudd en stund. Kanskje bør hun få resept, avhengig av nivåene. 

Anonymkode: 54490...64a

• Liker 1
Skrevet

Kan godt vere Parkinson. Sjekk det også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan også være at hun trenger mer b-12 og magnesium. Anbefaler at du ser på b-12 foreningen på facebook, der kan du se flere som har blitt feildiagnosert med nevrologiske lidelser hvor det viste seg at de hadde for lavt b-12. 

B-12 bør ligge høyt, over 400. Aktivt b-12 må også testes, ikke bare cobalamin. Jo eldre vi blir, jo dårligere blir næringsopptak. Så sjekk det/test ut tilskudd en stund. Kanskje bør hun få resept, avhengig av nivåene. 

Takk for tips! Verdt å sjekke.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk for tips! Verdt å sjekke.

Dette kan gjelde f.eks d vitamin, samme gjelder der, høyere verdier er å foretrekke.
Magnesiummangel vises sjeldent på blodprøver, greit å være klar over (jeg hadde magnesium-relaterte problemer som forsvant med tilskudd selv om prøvene var ok). Viktig med godt magnesium produkt, av den lettopptakelige typen. https://www.parkinsonsnsw.org.au/magnesium-muscles-and-parkinsons/#:~:text=Recent research has suggested that,of processes throughout our bodies.

B-12 foreningen har veldig mye nyttig info, så det er et fint sted å starte :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette kan gjelde f.eks d vitamin, samme gjelder der, høyere verdier er å foretrekke.
Magnesiummangel vises sjeldent på blodprøver, greit å være klar over (jeg hadde magnesium-relaterte problemer som forsvant med tilskudd selv om prøvene var ok). Viktig med godt magnesium produkt, av den lettopptakelige typen. https://www.parkinsonsnsw.org.au/magnesium-muscles-and-parkinsons/#:~:text=Recent research has suggested that,of processes throughout our bodies.

B-12 foreningen har veldig mye nyttig info, så det er et fint sted å starte :) 

Takk for tips, skal sjekke det 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Magnesiummangel vises sjeldent på blodprøver, greit å være klar over (jeg hadde magnesium-relaterte problemer som forsvant med tilskudd selv om prøvene var ok).

Kroppen lagrer normalt 25 gram magnesium inne i cellene i kroppen og i skjelettet. Mindre enn en prosent av magnesiumet i kroppen sirkulerer i blodet, der nivået holdes stabilt ved å hente magnesium fra lageret. Blodprøver sier null og niks om hvordan det står til med magnesiumnivået i kroppen som helhet. 

Anonymkode: 44438...b0a

Skrevet

Jeg tenker at typisk for Parkinson er også stivhet i kroppen, ikke bare det å være skjelven.  Jeg er skjelven på hendene, legen mener det er essensiell tremor og ikke Parkinson. 

Anonymkode: 5db7d...86b

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg tenker at typisk for Parkinson er også stivhet i kroppen, ikke bare det å være skjelven.  Jeg er skjelven på hendene, legen mener det er essensiell tremor og ikke Parkinson. 

Det er vanskelig å konstatere om det er Parkinson, men det kan bli tatt mr av hjernen for å utelukke andre sykdommer. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår at du er bekymret for moren din. jeg er ingen lege, men skjelving på hendene kan ha flere årsaker, inkludert Parkinson. Det er ikke "hysterisk" å tenke på det, men det er viktig å få en profesjonell vurdering. Jeg anbefaler å oppmuntre moren din til å snakke med legen sin for en grundig vurdering og eventuelle videre undersøkelser. Det er bedre å være på den sikre siden.

Anonymkode: 00796...c8c

Skrevet

Nå er det vel noe sånn som at 1% av alle 60 åringer i Norge har parkinson så jeg ville absolutt tenkt det. Dog er det jo slik at parkinson deler så mange symptomer med vanlige aldersrelaterte ting, så de eneste som kan si det sikkert er jo legen. På den annen side så kan ikke parkinson bremses enn så lenge, man kan bare få symptomlindrende behandling. Og de medisinene mister jo effekten etter som tiden går. Så det er jo egentlig til det beste å gå så lenge som mulig uten å begynne på de medisinene. Så lenge hun derfor fungerer så er det kanskje like greit å legge det på hylla og heller gjøre som andre skriver her, starte med å se på tilskudd av vitaminer.

Anonymkode: a9315...136

Skrevet

Lege  og  utredning.  Det finnes  medisiner i dag..  

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, Jytte said:

Lege  og  utredning. 

Få fastlegen ti å gjøre nevrologiske tester og basert på resultatene av det evt. henvise til spesialist, mao. nevrolog.

11 hours ago, Jytte said:

Det finnes  medisiner i dag..

Det finnes symptomdempende medisiner, men ikke noen kur.

Anonymkode: e562d...8f0

• Liker 1
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Diagnosen stilles ved en klinisk undersøkelse og sykehistorie. For å finne diagnosen, må legen finne bevegelsesproblemer i form av:

• Manglende bevegelighet eller langsomme bevegelser (akinesi)

I tillegg må minst ett av to andre karakteristiske kjennetegn være til stede:

• En spesiell form for økt muskelspenning (rigiditet)
  • Skjelving (tremor)

Ref. Hvordan stilles diagnosen - Norges Parkinsonforbund<

Skrevet

En jeg kjenner har parkinson. Hun begynte å skjelve lett på hendene for 15 år siden og det har aldri egentlig sluttet. Etter noen år tenkte jeg på parkinson, men turte aldri å si noe. For et par år siden ble det konstatert parkinson og jeg tror vedkommende kunne hatt det veldig annerledes i dag dersom medisinering, behandling og øvelser hadde kommet i gang tidligere. 

Nevner det bare for å få frem den siden av saken.

Anonymkode: 5544b...5f7

Skrevet

Tågange eller tripping med bøy i knær når hun beveger seg? 

Anonymkode: acb47...29e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

jeg tror vedkommende kunne hatt det veldig annerledes i dag dersom medisinering, behandling og øvelser hadde kommet i gang tidligere. 

Ja å starte med medisinering øker livskvaliteten, og det er ingen grunn til å vente med det.

Det finnes en del gammel og utdatert informasjon på internett som sier at man skal spare på medisinen og medisineffekten for det vil avta ved bruk, men det stemmer ikke. Ref. professor M Toft ved OUS.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En jeg kjenner har parkinson. Hun begynte å skjelve lett på hendene for 15 år siden og det har aldri egentlig sluttet. Etter noen år tenkte jeg på parkinson, men turte aldri å si noe. For et par år siden ble det konstatert parkinson og jeg tror vedkommende kunne hatt det veldig annerledes i dag dersom medisinering, behandling og øvelser hadde kommet i gang tidligere. 

Nevner det bare for å få frem den siden av saken.

Anonymkode: 5544b...5f7

Det er bare leger som kan svare på dette, og de må utrede slikt over tid. Ja medisiner kan utsette de verste virkningene av denne sykdommen noen år, men aldri i veldig lang tid. Men det kan være 100 ganger andre grunner for at man skjelver på hendene. Så dette må legene svare på, og det skjer også over litt tid.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...