Gå til innhold

Vedlikeholdslade bilbatteri


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kommer an på så mye, kulde, hvor langt en kjører etter hver start, alder på batteri, god\dårlig lading fra bilens dynamo. Webasto eller ikke. Er det en slik i bilen og den kan startes før kjøreturen, bør kjøreturen være like langtvarende som tida webasto sto på før start. Men èn gang i uka generelt er nok ikke dumt.

Anonymkode: fb27b...c31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kommer an på så mye, kulde, hvor langt en kjører etter hver start, alder på batteri, god\dårlig lading fra bilens dynamo. Webasto eller ikke. Er det en slik i bilen og den kan startes før kjøreturen, bør kjøreturen være like langtvarende som tida webasto sto på før start. Men èn gang i uka generelt er nok ikke dumt.

Anonymkode: fb27b...c31

Oi, én gang i uka? Er det noen som gjør det? 

Anonymkode: 50346...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk, men sto ikke så mye om anbefalt hyppighet 😕 

Anonymkode: 50346...a60

Du blr lade minst en gang i måneden om vinteren. Du kan også lade en gang i uken hvis du vil det. Men i alle fall må du lade oftere på vinteren enn sommerstid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kommer an på så mye, kulde, hvor langt en kjører etter hver start, alder på batteri, god\dårlig lading fra bilens dynamo. Webasto eller ikke. Er det en slik i bilen og den kan startes før kjøreturen, bør kjøreturen være like langtvarende som tida webasto sto på før start. Men èn gang i uka generelt er nok ikke dumt.

Anonymkode: fb27b...c31

Helt nytt batteri ettersom mitt ett år gamle batteri nettopp døde, ingen webasto eller noe sånt. 

Anonymkode: 50346...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.11.2023 den 17.41):

Oi, én gang i uka? Er det noen som gjør det? 

Anonymkode: 50346...a60

Prøver å gjøre det minst en gang i uka ja, og det går i alle fall ikke mer enn to uker. I den kaldeste perioden sist vinter burde jeg nok vedlikeholdsladet oftere, for da opplevde jeg flatt batteri (og det var helt nytt). Så satser på 1-2 ganger i uka denne vinteren.

Anonymkode: 8a33d...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker

Om man stort sett alltid kjører lengre turer, minst 20-30 km, og ikke er brutal med oppvarmingen, kanskje t-skjorte ikke er riktig bekledning på vinteren, så er det ikke nødvendig å lade ekstra/vedlikeholdslade på biler som virker som de skal. Batteriet lades av en dynamo når du kjører. Det er når de fleste turene er korte at den ikke rekker å lade det opp og du bruker mye mer batteri på vinteren med kupévarmen. For elbiler gjelder egne "regler". Noen elbiler er smarte nok til å automatisk vedlikeholdslade 12V-batteriet fra det store fremdriftsbatteriet ved behov, selv når den står lenge stille, andre ikke.

Anonymkode: 5f213...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om man stort sett alltid kjører lengre turer, minst 20-30 km, og ikke er brutal med oppvarmingen, kanskje t-skjorte ikke er riktig bekledning på vinteren, så er det ikke nødvendig å lade ekstra/vedlikeholdslade på biler som virker som de skal. Batteriet lades av en dynamo når du kjører. Det er når de fleste turene er korte at den ikke rekker å lade det opp og du bruker mye mer batteri på vinteren med kupévarmen. For elbiler gjelder egne "regler". Noen elbiler er smarte nok til å automatisk vedlikeholdslade 12V-batteriet fra det store fremdriftsbatteriet ved behov, selv når den står lenge stille, andre ikke.

Anonymkode: 5f213...be7

Du trekker ikke mye strøm fra batteriet for å opprettholde en god varme i kupeèn om vinteren. Det er kjølevæske fra motor som sørger for varmen, ikke vifta som bare blåser luft inn/gjennom.

Anonymkode: fb27b...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri gjort det og har heller aldri hatt problemer. Men setter inn nytt batteri hver gang jeg kjøper en dårlig bruktbil.

Anonymkode: 57d5f...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du trekker ikke mye strøm fra batteriet for å opprettholde en god varme i kupeèn om vinteren. Det er kjølevæske fra motor som sørger for varmen, ikke vifta som bare blåser luft inn/gjennom.

Anonymkode: fb27b...c31

Varmetråder i vinduene, setevarmer og rattvarme tar mye batterikapasitet.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Illuminatum skrev (34 minutter siden):

Varmetråder i vinduene, setevarmer og rattvarme tar mye batterikapasitet.

Hvor mye varmer dette opp i kupeèn?

Anonymkode: fb27b...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvor mye varmer dette opp i kupeèn?

Anonymkode: fb27b...c31

Så du tenker setevarme ikke er relevant?

Det varmer kroppen som sitter og også kupeen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Illuminatum skrev (2 timer siden):

Så du tenker setevarme ikke er relevant?

Det varmer kroppen som sitter og også kupeen.

Like lite relevant som varmetråder i front/bakrute. Men skjønner at du skal kverrulere deg til at du skal ha rett.

Anonymkode: fb27b...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Like lite relevant som varmetråder i front/bakrute. Men skjønner at du skal kverrulere deg til at du skal ha rett.

Anonymkode: fb27b...c31

Kveruleringen er det vel du som står for.

Oppvarming av bilen er for at fører og passasjerer skal være varme når de frakter seg. Da bruker man varmeapparat og varmetråder for å holde kroppen varm. 

Tema i denne posten er vedlikehold av batteri. Om en bruker varmesete og andre tråder er det absolutt relevant i forhold til strømforbruk.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Illuminatum skrev (17 minutter siden):

Kveruleringen er det vel du som står for.

Oppvarming av bilen er for at fører og passasjerer skal være varme når de frakter seg. Da bruker man varmeapparat og varmetråder for å holde kroppen varm. 

Tema i denne posten er vedlikehold av batteri. Om en bruker varmesete og andre tråder er det absolutt relevant i forhold til strømforbruk.

Det er helt korrekt at du sklei ut med din kommentar. For det jeg påpekte, var at batteriet gir ikke varme til kupeèn, noe du hevder varmetråder i front/bakrute gir, samt setevarmen. Men de gir forsvinnende lite til å kunne si at de er med på å varme kupeèn en kald vinterdag. Du kan jo bare prøve selv, sett varmen fra klima på kaldt/helt av, vifte på for dra luft på frontruta for at den ikke skal dogge igjen med en gang, og kjenne etter varmt det blir i KUPEÈN av de. Lykke til!

Anonymkode: fb27b...c31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er helt korrekt at du sklei ut med din kommentar. For det jeg påpekte, var at batteriet gir ikke varme til kupeèn, noe du hevder varmetråder i front/bakrute gir, samt setevarmen. Men de gir forsvinnende lite til å kunne si at de er med på å varme kupeèn en kald vinterdag. Du kan jo bare prøve selv, sett varmen fra klima på kaldt/helt av, vifte på for dra luft på frontruta for at den ikke skal dogge igjen med en gang, og kjenne etter varmt det blir i KUPEÈN av de. Lykke til!

Anonymkode: fb27b...c31

Jeg tror du må lese litt nøyere før du går av skaftet og angriper folk her. Du hoffer og poffer over noe som kun har skjedd i ditt eget hode. Slapp av! Og les om igjen. 

Anonymkode: 344e6...813

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg tror du må lese litt nøyere før du går av skaftet og angriper folk her. Du hoffer og poffer over noe som kun har skjedd i ditt eget hode. Slapp av! Og les om igjen. 

Anonymkode: 344e6...813

Har du lest da? I stedet for hoffe og poffe?

Anonymkode: fb27b...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...